Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-05 02:39
We zijn bezig met een project om KLIC kadaster data te visualiseren op bijvoorbeeld een kaart, echter is de data die je van het kadaster krijgt nogal waardeloos (op zijn zachts gezegt) voor deze toepassing.

Je krijgt een berg PDF's, een XML en PNGs.

In die PNG's staan voor het grootste deel gewoon lijnen. en deze zijn per onderdeel opgesplitst zo dat als je ze allemaal in een editor als layers zou laden dat je een overzichts plaatsje krijgt waar alles in staat.

Met de data in de XML zou je aan de hand van de Rijksdriehoeks coordinaten mooi kunnen bepalen waar alles terecht moet komen, echter zijn de PNG's niet echt bruikbaar om een lijn uit te halen.

Daarom willen we die naar vectoren omzetten, dan kun je aan de hand van de punten precies bepalen waar een lijn loopt.

Na een paar pogingen om er met InkScape een bruikbare SVG uit te krijgen loop ik tegen het probleem aan dat de PNG's van bagger kwaliteit zijn. De lijnen zijn erg pixelated en InkScape maakt er dan ook geen mooie rechte lijn van. Lijnen die kort naast elkaar lopen worden ook vervangen door 1 dikke lijn.

Heeft iemand nog wat tips/tricks om van dit soort lage kwaliteit beelden een bruikbare SVG te maken?

Een voorbeeld van de data is op de site van het kadaster te vinden hier. Toch mooi dat onze overheid weer zo technisch voorop loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-06 11:11

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Waarom haal je de data niet puur uit de XML dan? Je hebt dan denk ik de exacte data die je nodig hebt om over een kaart als open street maps of google maps te leggen.

Met de lage kwaliteit png’s kun je het wel schudden denk ik.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Waarom stel je je vraag niet aan Goconnecit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Is dit geen Devschuur® topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingnelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-02 09:41
http://www.infracad.nl/ is een plugin voor autocad waarmee je KLIC bestanden om kunt zetten naar een autocad vector bestand. Voor zover ik weet kun je autocad niet exporteren naar SVG maar dan heb je in ieder geval een vector bestand. Dit werkt overigens goed voor gewone lijnen maar niet voor mantelbuizen of kruisingen waar lijnen elkaar kruisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:18
Schopje naar Graphics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:49

PeaceNlove

Deugleuter

LOTG schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:52:
Daarom willen we die naar vectoren omzetten, dan kun je aan de hand van de punten precies bepalen waar een lijn loopt.
Ik weet niet exact wat je van plan bent in je project, maar ik wil je graag even waarschuwen voor schijnprecisie. Je kan met een vectorbestand tot op de millimeter nauwkeurig uitdrukken waar een kabel of een leiding zou moeten liggen, maar in de praktijk is dat helemaal niet zo en kan een leiding of kabel zo maar eens een halve tot een hele meter verderop liggen. Bijvoorbeeld doordat iemand aan een kabel heeft lopen trekken verschuift dit verderop in een bocht, of de vectordata is ooit een keer gedigitaliseerd vanuit een tekening, met de nodige kwaliteitsverliezen.
De kaarten die kadaster vanuit een KLICmelding levert zijn dan ook niet meer dan een ruwe indicatie dat je niet als een botte hork je graafmachine de grond in moet rammen en voor de netbeheerders een signaal dat ze een mannetje bij hun gasleiding plaatsen die er op toeziet dat dit dan ook niet gebeurt. En daarvoor zijn de KLIC kaartjes best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-05 02:39
@Ventieldopje omdat de XML niet die data bevat. Er staat een coördinaat voor het hoekpunt, en een hoop verwijzingen naar de png's met wat info over wat voor type informatie er in die png staat. Anders was ik heel blij geweest.

@moozzuzz omdat het om een fotoshop achtig probleem gaat, de rest van de info is meer probleem omschrijving.

@kingnelis had ik ook gezien maar we hebben geen cad en het is niet handig als het uiteindelijk geïntegreerd in het eindproduct moet zitten. Het gaat er nu vooral om hoe we de info eruit krijgen, en dan ombouwen tot een programmatische versie.

@PeaceNlove ja daar ben ik van op de hoogte maar dat probleem kunnen we niet oplossen. Het gaat dan ook puur om de KLIC informatie dus de dezelfde disclaimer als bij de info van het kadaster.

@HerZon hun KLIC app is gewoon een viewer die de PNG's laad, dat kan ik zelfs met paint.net. Ik moet juist weten hoe de lijnen lopen ten opzichte van het hoekpunt en dat in de software. Handmatig meten is geen optie.

[ Voor 12% gewijzigd door LOTG op 26-02-2018 18:47 ]

Pagina: 1