Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC blijft vastlopen. Waar zit de fout?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stimmits
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-11 13:39
Beste Tweakerts I need your help!

Mijn vriendin heeft een PC die continu blijft vastlopen. Hiermee bedoel ik dan ook echt "vast"-vast, dus muis reageert ook niet meer en geluid stopt. Het is niet zo dat de PC iedere keer / sessie vastloopt, het gebeurd sporadisch, maar zeker 1 op de 6 keer. Meestal is mijn vriendin dan aan het gamen (Sims, Overwatch), maar het gebeurd ook wel eens tijdens het browsen of in idle-modus.

Een paar weken geleden heb ik een nieuwe computer gekocht voor mezelf en heb ik de PC van mijn vriendin "verrijkt" met mijn oude hardware. We hebben het moederbord, geheugen en processor overgezet. Dit was een ASROCK 970 Extreme3, 8GB DDR3 Corsair ValueSelect en een FX8350.
De eerder genoemde symptomen kwamen eerst bij mijn PC voor, en na overzetten van de hardware, bij mijn vriendin haar PC (wel na enige tijd, dus niet direct). Maar dit is natuurlijk wel verdacht!

Je zou dus denken dat het OF aan 1 van de 3 onderdelen ligt OF heel toevallig exact gelijk dezelfde symptomen bij haar PC voorkomen.

Zelf ben ik enigszins bekwaam met het debuggen van hardware/software. Ik ben programmeur van beroep en kan goed logisch denken, maar hier heb ik weinig ervaring mee.

De huidige specificaties (na vervangen van een aantal onderdelen bij debug-pogingen, onderaan benoemd):

AMD FX8350
Gigabyte GA-970A-DS3P
Hyper TX3
16GB Corsair ValueSelect RAM DDR3 1333mhz
Nvidia GTX570
CoolerMaster 550watt voeding (typenummer ga ik nog even nakijken)
Kingston SSD

Wat heb ik ondertussen al getest / nagekeken / vervangen:
  • Tempteratuur gecontroleerd, deze blijft netjes tussen de 23 en 50 graden max.
  • Meerdere processors getest. (een FX6300 en FX8350) > loopt nog steeds vast
  • Moederbord vervangen. (eerder een ASROCK 970 Extreme3, nu een splinternieuwe Gigabyte GA-970A-DS3P) > hierna ook weer beide processors getest > loopt nog steeds vast
  • Geheugen getest met MemTest86 > geen errors na 4 uur draaien
  • Bijgeplaatste geheugenreepjes weer uit het systeem gehaald > loopt nog steeds vast
  • Moederbord (Gigabyte GA-970A-DS3P) bios geupdate en support voor processor double-check > loopt nog steeds vast
  • Schone Windows 10 installatie > loopt nog steeds vast
Ik heb dus 2 van de 3 verdachte componenten (moederbord, processor, geheugen) vervangen en/of getest. Het enige wat ik nog niet heb vervangen is de voeding. Ik hoop dat het enigszins duidelijk is wat ik wel heb getest en vervangen.

Heeft 1 van jullie eerder dit soort symptomen meegemaakt? Tips? Tricks? Moral support?

Let me know!

Reeds gesuggereerde oplossingen:

Voeding vervangen
reden: FX8350 + GTX570 is teveel voor een 550 watt voeding
status: nog niet getest

Temperatuur controleren
reden: FX8350 is niet ideaal voor non-top-down cooling, VRM issues

Memtest langer draaien
reden: 4 uur memtest is niet genoeg om sporadische freezes te kunnen vinden

[ Voor 7% gewijzigd door stimmits op 26-02-2018 13:17 ]

Alle reacties

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:14

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

[moralsupport]

*O* You can do it *O* You can do it *O* You can do it *O* You can do it *O*

[/moralsupport]

Het meest voor de hand liggende is lijkt me de voeding vervangen. Dan heb je 3/3 componenten uitgesloten.

Steam/Discord: Flimovic

• stimmits
Flimovic schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:32:

Het meest voor de hand liggende is lijkt me de voeding vervangen. Dan heb je 3/3 componenten uitgesloten.
Thanks! :9 O+

De voeding is niet 1 van de 3 componenten die ik heb overgezet (alleen mobo, cpu en extra ram). Ik kan me haast niet voorstellen dat het de voeding zal zijn, die heeft het in de vorige setup prima gedaan - maar vervangen en testen kan natuurlijk geen kwaad.

[ Voor 4% gewijzigd door stimmits op 26-02-2018 11:43 ]

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

De GTX570 heeft minimaal een 550Watt voeding nodig. Dus je kan twee dingen doen. Of de GTX570 vervangen voor een nieuwer type of een nieuwe voeding aanschaffen.

Qua performance zou ik de videokaart aanpassen maar goed de ene voeding is de andere niet.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• stimmits
Frostbite schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:48:
De GTX570 heeft minimaal een 550Watt voeding nodig. Dus je kan twee dingen doen. Of de GTX570 vervangen voor een nieuwer type of een nieuwe voeding aanschaffen.

Qua performance zou ik de videokaart aanpassen maar goed de ene voeding is de andere niet.
Duidelijk. Het kan natuurlijk zo zijn dat het nieuwe moederbord i.c.m. processor en videokaart net teveel vraagt van de voeding. Krijg je dan ook deze symptomen? (mijn ervaring met voeding kapot was meestal dat de PC spontaan uitvalt e.d.)

Kortom - nog een reden om de voeding te vervangen & testen. Bedankt voor de tip :)

[ Voor 8% gewijzigd door stimmits op 26-02-2018 12:36 ]

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:33
Volgens mij wordt bij het gebruik van een FX8350 een top-down blower koeler geadviseerd vanwege te hete VRM's. 5 phase vind ik zelf best karig voor een FX8350.

Leg je vinger eens op de VRM's/Heatsink tijdens belasting? Kun je dat nog aanraken?

50 graden max met een TX3 + FX8350 klinkt niet realistisch. Maakt de koeler goed contact? Ook de koeler vind ik vrij mager voor dit type processor.

• stimmits
Davetc schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:45:
Volgens mij wordt bij het gebruik van een FX8350 een top-down blower koeler geadviseerd vanwege te hete VRM's. 6 (5+1) phase vind ik zelf best karig voor een FX8350.

Leg je vinger eens op de VRM's/Heatsink tijdens belasting? Kun je dat nog aanraken?

50 graden max met een TX3 + FX8350 klinkt niet realistisch. Maakt de koeler goed contact? Ook de koeler vind ik vrij mager voor dit type processor.
Zou nog steeds niet verklaren waarom het met de FX6300 ook gebeurd. Voor de TX3 hadden we een Mugen 3 PCGH geinstalleerd gehad (mijn vorige koeler) - daarbij liep hij ook vast.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als het sporadisch gebeurt is slechts 4 uur memtest niet genoeg om zekerheid te kriigen, probeer eens 12 uur lang te testen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• stimmits
Tsurany schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:52:
Als het sporadisch gebeurt is slechts 4 uur memtest niet genoeg om zekerheid te kriigen, probeer eens 12 uur lang te testen.
Oke, ik zal het wat vaker en langer draaien. Moet het per se 12 uur aaneengesloten zijn, of mag het ook over een aantal dagen verdeeld?

• Acid Vendetta
stimmits schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:51:
[...]

Zou nog steeds niet verklaren waarom het met de FX6300 ook gebeurd. Voor de TX3 hadden we een Mugen 3 PCGH geinstalleerd gehad (mijn vorige koeler) - daarbij liep hij ook vast.
Ook de Mugen 3 is geen top-down blower koeler. De ASROCK 970 Extreme3 is niet bepaald een goed moederbord. Je bent niet de enige met VRM problemen en deze combi's.

Kun je uitsluiten dat het niet te heet wordt?

• stimmits
Davetc schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:55:
[...]

Ook de Mugen 3 is geen top-down blower koeler. De ASROCK 970 Extreme3 is niet bepaald een goed moederbord. Je bent niet de enige met VRM problemen en deze combi's.

Kun je uitsluiten dat het niet te heet wordt?
Klopt, is het eerste wat ik heb vervangen. Inmiddels zit er een Gigabyte GA-970A-DS3P in.

Ik ga vanavond de temps double-checken!

• Sepica
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-07 12:03
Mijn verwachting is ook dat het aan je voeding ligt. Is er een mogelijk om deze te testen met een voeding met meer vermogen?
Frostbite schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:48:
Hier sluit ik mij dan ook volledig bij aan

<PMNX> Patho#21683

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-11 16:29

WCA

Een FX8350 op dat bord is geen goed idee. Een 8120 lukt nog net, maar dit is te veel

Share and Enjoy!

• Acid Vendetta
stimmits schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:57:
[...]

Klopt, is het eerste wat ik heb vervangen. Inmiddels zit er een Gigabyte GA-970A-DS3P in.

Ik ga vanavond de temps double-checken!
Qua phase design (beide borden hebben 5) ben je er niets op vooruit gegaan.. Sorry (niet om af te kraken ofzo).

• stimmits
GreNade schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:59:
Een FX8350 op dat bord is geen goed idee. Een 8120 lukt nog net, maar dit is te veel
Waarom hebben we de issues dan ook met een FX6300?

MF support list geeft wel aan dat deze supported is: https://www.gigabyte.com/...A-DS3P-rev-10#support-cpu

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:16
Ik heb zelf dit probleem ook heel sporadisch sinds een paar maanden. Met een fx-8320 en een Gigabyte GA-970A-UD3P.
Nu ik de antwoorden in dit draadje lees bedenk ik ook dat ik enige tijd voor het probleem opkwam ik mijn top down koeler heb verwisseld voor een Scythe mugen 5 pcgh, en dat dat dus zou kunnen duiden dat het bij mij/ons aan de vrm koeling ligt.
Wat mij dan wel apart lijkt aan mijn kant is dat het juist vaker voorkomt als ik gewoon aan het browsen ben, en minder vaak tijdens zware games oid.

Als ik het probleem bij mij oplos zal ik het hier laten weten, volgende stap voor mij is binnenkort een verse windows install, en naar aanleiding van Tsurany zijn post nog wat langer memtest laten lopen.

• WCA

WCA

stimmits schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:02:
[...]

Waarom hebben we de issues dan ook met een FX6300?

MF support list geeft wel aan dat deze supported is: https://www.gigabyte.com/...A-DS3P-rev-10#support-cpu
Da's van een ander moederbord (edit, hè wat? ik zou zweren dat daar zojuist nog een asrock bord stond, ik weet van dit bord het fijne niet, excuus) . Ik heb zelf dit bord lang gehad met een 8120, daar werden de VRM's eigenlijk al te warm mee. Wat het probleem verder ook is, het is geen goed idee om deze cpu op dit bord te gebruiekn

[ Voor 10% gewijzigd door WCA op 26-02-2018 13:04 ]

Share and Enjoy!

• stimmits
Davetc schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:01:
[...]

Qua phase design (beide borden hebben 5) ben je er niets op vooruit gegaan.. Sorry (niet om af te kraken ofzo).
Ik snap je punt hoor. Budget stond 't niet toe om verder te upgraden. (ik ben zelf niet voor niets overgestapt naar een Ryzen setup).
Flamesz schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:03:
Ik heb zelf dit probleem ook heel sporadisch sinds een paar maanden. Met een fx-8320 en een Gigabyte GA-970A-UD3P.
Nu ik de antwoorden in dit draadje lees bedenk ik ook dat ik enige tijd voor het probleem opkwam ik mijn top down koeler heb verwisseld voor een Scythe mugen 5 pcgh, en dat dat dus zou kunnen duiden dat het bij mij/ons aan de vrm koeling ligt.
Wat mij dan wel apart lijkt aan mijn kant is dat het juist vaker voorkomt als ik gewoon aan het browsen ben, en minder vaak tijdens zware games oid.

Als ik het probleem bij mij oplos zal ik het hier laten weten, volgende stap voor mij is binnenkort een verse windows install, en naar aanleiding van Tsurany zijn post nog wat langer memtest laten lopen.
Het gebeurd ook vaak tijdens het browsen. Klinkt als wellicht een 970 board issue. Wat voor voeding heb je?

• Flamesz
stimmits schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:05:
[...]

Het gebeurd ook vaak tijdens het browsen. Klinkt als wellicht een 970 board issue. Wat voor voeding heb je?
Mijn voeding is een Corsair RM650x, zou zelf niet denken/hopen dat die het is want die is pas zo'n 2 jaar oud.

• stimmits
GreNade schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:03:
[...]

Da's van een ander moederbord (edit, hè wat? ik zou zweren dat daar zojuist nog een asrock bord stond, ik weet van dit bord het fijne niet, excuus) . Ik heb zelf dit bord lang gehad met een 8120, daar werden de VRM's eigenlijk al te warm mee. Wat het probleem verder ook is, het is geen goed idee om deze cpu op dit bord te gebruiekn
Nee, nee ik snap je verwarring. De ASROCK is degene die we hebben vervangen. Daar hadden we wel vaker issues mee en die ondersteunde de FX8350 indd niet out-of-the-box, pas bij bios versie zoveel.zoveel

Momenteel zit de GA-970A-DS3P in de PC. Hij loopt wel minder vaak vast dan eerst (toen iets van 4/5 keer).
Flamesz schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:07:
[...]

Mijn voeding is een Corsair RM650x, zou zelf niet denken/hopen dat die het is want die is pas zo'n 2 jaar oud.
Hmm dat is wel de voeding die ik in mijn vorige setup er in had zitten voordat ik over ben gestapt naar Ryzen setup :/

• WCA

WCA

Ik merk nu op dat je een Kingston SSD hebt, welke is dit, en hoe oud is deze? V300 toevallig?

Share and Enjoy!

• stimmits
GreNade schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:11:
Ik merk nu op dat je een Kingston SSD hebt, welke is dit, en hoe oud is deze? V300 toevallig?
In de huidige setup zit een Kingston A400 SSD 120GB van 2017.

Bij de vorige setup waar de PC ook vast liep zat er een Samsung 830 Pro in.

PS: Ik heb de main post aangepast en de gesuggereerde oplossingen met hun status toegevoegd.

[ Voor 14% gewijzigd door stimmits op 26-02-2018 13:18 ]

• Flamesz
Ik had toevallig net bij mij de crash weer.

Bij het opnieuw opstarten meteen Hwinfo geopend om de temperaturen uit te lezen, was denk ik zo'n 30 seconden tijd voor de VRM's om af te koelen tussen de crash zelf en het uitlezen.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/u7rjf0lscpezspm/VRMtemps.jpg?raw=1

Ik weet niet of 30 seconden een hoop tijd is om af te koelen, zeker als de aanname is dat de vrm's oververhitten door te weinig airflow, maar 58 graden voor VRM lijkt mij wel een acceptabele temperatuur.

Zou dit als het oververhitting is van de VRM's een veel hogere temperatuur moeten zijn, of sluit dit uit dat dat het probleem kan zijn?

Heb na de crash ook direct een van de heatsinks gevoeld, en ja die was te warm om aan te raken, maar ik weet niet zeker of die heatsink van de VRM is, en heb ook geen thermometer in mijn vingertoppen gebouwd.
Het was de heatsink die op de productfoto's te zien is tussen de CPU socket en de bovenste PCI-e poort.
pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P
Pagina: 1