Beste Tweakerts I need your help!
Mijn vriendin heeft een PC die continu blijft vastlopen. Hiermee bedoel ik dan ook echt "vast"-vast, dus muis reageert ook niet meer en geluid stopt. Het is niet zo dat de PC iedere keer / sessie vastloopt, het gebeurd sporadisch, maar zeker 1 op de 6 keer. Meestal is mijn vriendin dan aan het gamen (Sims, Overwatch), maar het gebeurd ook wel eens tijdens het browsen of in idle-modus.
Een paar weken geleden heb ik een nieuwe computer gekocht voor mezelf en heb ik de PC van mijn vriendin "verrijkt" met mijn oude hardware. We hebben het moederbord, geheugen en processor overgezet. Dit was een ASROCK 970 Extreme3, 8GB DDR3 Corsair ValueSelect en een FX8350.
De eerder genoemde symptomen kwamen eerst bij mijn PC voor, en na overzetten van de hardware, bij mijn vriendin haar PC (wel na enige tijd, dus niet direct). Maar dit is natuurlijk wel verdacht!
Je zou dus denken dat het OF aan 1 van de 3 onderdelen ligt OF heel toevallig exact gelijk dezelfde symptomen bij haar PC voorkomen.
Zelf ben ik enigszins bekwaam met het debuggen van hardware/software. Ik ben programmeur van beroep en kan goed logisch denken, maar hier heb ik weinig ervaring mee.
De huidige specificaties (na vervangen van een aantal onderdelen bij debug-pogingen, onderaan benoemd):
AMD FX8350
Gigabyte GA-970A-DS3P
Hyper TX3
16GB Corsair ValueSelect RAM DDR3 1333mhz
Nvidia GTX570
CoolerMaster 550watt voeding (typenummer ga ik nog even nakijken)
Kingston SSD
Wat heb ik ondertussen al getest / nagekeken / vervangen:
Heeft 1 van jullie eerder dit soort symptomen meegemaakt? Tips? Tricks? Moral support?
Let me know!
Reeds gesuggereerde oplossingen:
Voeding vervangen
reden: FX8350 + GTX570 is teveel voor een 550 watt voeding
status: nog niet getest
Temperatuur controleren
reden: FX8350 is niet ideaal voor non-top-down cooling, VRM issues
Memtest langer draaien
reden: 4 uur memtest is niet genoeg om sporadische freezes te kunnen vinden
Mijn vriendin heeft een PC die continu blijft vastlopen. Hiermee bedoel ik dan ook echt "vast"-vast, dus muis reageert ook niet meer en geluid stopt. Het is niet zo dat de PC iedere keer / sessie vastloopt, het gebeurd sporadisch, maar zeker 1 op de 6 keer. Meestal is mijn vriendin dan aan het gamen (Sims, Overwatch), maar het gebeurd ook wel eens tijdens het browsen of in idle-modus.
Een paar weken geleden heb ik een nieuwe computer gekocht voor mezelf en heb ik de PC van mijn vriendin "verrijkt" met mijn oude hardware. We hebben het moederbord, geheugen en processor overgezet. Dit was een ASROCK 970 Extreme3, 8GB DDR3 Corsair ValueSelect en een FX8350.
De eerder genoemde symptomen kwamen eerst bij mijn PC voor, en na overzetten van de hardware, bij mijn vriendin haar PC (wel na enige tijd, dus niet direct). Maar dit is natuurlijk wel verdacht!
Je zou dus denken dat het OF aan 1 van de 3 onderdelen ligt OF heel toevallig exact gelijk dezelfde symptomen bij haar PC voorkomen.
Zelf ben ik enigszins bekwaam met het debuggen van hardware/software. Ik ben programmeur van beroep en kan goed logisch denken, maar hier heb ik weinig ervaring mee.
De huidige specificaties (na vervangen van een aantal onderdelen bij debug-pogingen, onderaan benoemd):
AMD FX8350
Gigabyte GA-970A-DS3P
Hyper TX3
16GB Corsair ValueSelect RAM DDR3 1333mhz
Nvidia GTX570
CoolerMaster 550watt voeding (typenummer ga ik nog even nakijken)
Kingston SSD
Wat heb ik ondertussen al getest / nagekeken / vervangen:
- Tempteratuur gecontroleerd, deze blijft netjes tussen de 23 en 50 graden max.
- Meerdere processors getest. (een FX6300 en FX8350) > loopt nog steeds vast
- Moederbord vervangen. (eerder een ASROCK 970 Extreme3, nu een splinternieuwe Gigabyte GA-970A-DS3P) > hierna ook weer beide processors getest > loopt nog steeds vast
- Geheugen getest met MemTest86 > geen errors na 4 uur draaien
- Bijgeplaatste geheugenreepjes weer uit het systeem gehaald > loopt nog steeds vast
- Moederbord (Gigabyte GA-970A-DS3P) bios geupdate en support voor processor double-check > loopt nog steeds vast
- Schone Windows 10 installatie > loopt nog steeds vast
Heeft 1 van jullie eerder dit soort symptomen meegemaakt? Tips? Tricks? Moral support?
Let me know!
Reeds gesuggereerde oplossingen:
Voeding vervangen
reden: FX8350 + GTX570 is teveel voor een 550 watt voeding
Temperatuur controleren
reden: FX8350 is niet ideaal voor non-top-down cooling, VRM issues
Memtest langer draaien
reden: 4 uur memtest is niet genoeg om sporadische freezes te kunnen vinden
[ Voor 7% gewijzigd door stimmits op 26-02-2018 13:17 ]