Wasmachine motor aansturen op vast toerental.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:06

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Voor een aankomend project (zelfbouw lintzaag) heb ik een wasmachine motor liggen. Deze heb ik een poosje terug over kunnen nemen.
Betreft een Arcelik motor met het art. nr. 2824330100.

Ik wil deze motor graag op zo’n 1750 toeren per minuut laten draaien, of iets in die richting.
Nu heb ik hier een poosje op zitten googlen maar hier werd ik niet heel veel wijzer uit.
Ergens moet de 220V prik op komen, maar moet er dan een frequentie regelaar tussen? Of een andere combinatie van windingen aansluiten zodat er minder toeren gedraaid worden als de default 18.000 RPM?
’t Is niet de bedoeling om heel veel geld uit te geven aan een regelaar of aansturing.

Bijgevoegd een aantal foto’s ter verduidelijking.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4609/38681786960_94ffdf4853_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4667/26621024408_729ed714b8_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4626/39782029234_9d981cc3fb_b.jpg

Achterzijde
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4708/38681786680_a011000170_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4610/38681786770_33ece98481_b.jpg

Als iemand me op een goede richting kan helpen graag. Ik ben uiteraard bereid om veel te leren / uit te zoeken maar ‘k weet even niet waar ik moet starten.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-04 21:21
Wat je zoekt is een SCR of een TRIAC controller.

zoiets als dit:

https://www.ebay.nl/itm/4...faffe3:g:mEQAAOSwHMJYLCW0

Eigenlijk een uit de kluiten gewassen dimmer.

En net als in de wasmachine zul je een overbrenging moeten maken. Bijvoorbeeld met snaar en poullies. Of vertanding.

[ Voor 17% gewijzigd door smekkos op 26-02-2018 09:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:30

Ravefiend

Carpe diem!

smekkos schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:06:

zoiets als dit:

En net als in de wasmachine zul je een overbrenging moeten maken. Bijvoorbeeld met snaar en poullies. Of vertanding.
Daar had bigclive ooit nog een video over gemaakt:
YouTube: Inside a "4kW" ebay power controller with schematic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
smekkos schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:06:

zoiets als dit:

Hoi Smekkos,

Bedankt! Dat ziet er veelbelovend uit, zo'n controller is goed te regelen.

En inderdaad, het wordt geen direct drive :P
Er zit al een snaar en een stalen wiel met een 25cm doorsnede bij, en daarnaast zal afhankelijk van de uitkomst nog een overbrenging komen op de zaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
Altijd mooi om te zien. Ik zou die "4KW" inderdaad met een zakje zout nemen.
Sjoerdfoto schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:17:
[...]

Hoi Smekkos,

Bedankt! Dat ziet er veelbelovend uit, zo'n controller is goed te regelen.

En inderdaad, het wordt geen direct drive :P
Er zit al een snaar en een stalen wiel met een 25cm doorsnede bij, en daarnaast zal afhankelijk van de uitkomst nog een overbrenging komen op de zaag.
Kijk ook of je er een kan vinden die actief gekoeld is. Ik heb er zelf al een gehad die doorbrandde. Mijn huidige doet het al een paar jaar prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
smekkos schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:28:
[...]

Kijk ook of je er een kan vinden die actief gekoeld is. Ik heb er zelf al een gehad die doorbrandde. Mijn huidige doet het al een paar jaar prima.
Je bedoelt dan zo’n regelaar?
Welke huidige heb jij dan in gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Waarom niet gewoon je motor op de 780 toeren stand gebruiken, en een 1:2 overbrenging pakken? Dat is makkelijker dan de 180000 toeren terug proberen te brengen naar 1750 toeren op wat voor manier dan ook.
Hou er overigens ook rekening mee dat je erorm op koppel in zal gaan leveren. Beter is het om gewoon meteen de juiste motor te kopen voor een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
Sjoerdfoto schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:35:
[...]

Je bedoelt dan zo’n regelaar?
Welke huidige heb jij dan in gebruik?
Ik had zelf deze:

https://www.ebay.ca/itm/1...ain_0&hash=item3a7fc93e37

maargoed ik heb er een verwarmingselement op hangen van 3000w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
TommyboyNL schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:40:
Waarom niet gewoon je motor op de 780 toeren stand gebruiken, en een 1:2 overbrenging pakken? Dat is makkelijker dan de 180000 toeren terug proberen te brengen naar 1750 toeren op wat voor manier dan ook.
Hou er overigens ook rekening mee dat je erorm op koppel in zal gaan leveren. Beter is het om gewoon meteen de juiste motor te kopen voor een paar tientjes.
Fair enough, op 780 toerenstand zou ik hem prima willen laten draaien.
Hoe zou ik hem dan aan moeten sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:37
Dit soort tweakwerk met elektronica kent denk ik meer experts in MME. Move WVB >>> MME

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
smekkos schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:44:
[...]

Ik had zelf deze:

https://www.ebay.ca/itm/1...ain_0&hash=item3a7fc93e37

maargoed ik heb er een verwarmingselement op hangen van 3000w.
Deze besteld, als die binnen is maar eens aansluiten en hopen dat t werkt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Inmiddels is bovenstaand project aan de gang gegaan, en hebben we inmiddels een werkend principe:

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1953/31006508498_3086bd5210_b.jpg

De controller stuurt de motor aan en hiermee wordt via het snaarwiel de lintzaag aangedreven.
so far, so good!

Waar ik wel tegenaanloop is het toerental van de motor enigzins stabiel houden.
Als ik de motor start gaat hij lopen, maar het toerental blijft maar oplopen. Er is geen stabiel punt te creëren.
Ideale situatie is dat ik de motor op een vast toerental zet, en mocht hij dan meer belasting ondervinden dat de motor meer stroom krijgt om daarmee meer koppel te leveren.

Is hier een regelaar/oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Je zal een closed-loop motorregelaar moeten kopen/maken, die constant het toerental meet en aan de hand daarvan meer of minder vermogen naar de motor stuurt. Geen idee of die commercieel/betaalbaar verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 00:04

SA007

Moderator Tweaking
Je wil een pid regelaar, je wordt ermee doodgegooit voor een paar euro voor temperatuur, maar het principe is exact hetzelfde voor snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:16

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zit er op een wasmachine motor geen standaard toerental sensor? IK vermoed van wel na nog eens door de foto's te scrollen, de 2 gele draden die vanonder de witte afdekkap komen zijn volgens mij die voor het toerental te weten.

Die lintzaag is dat een proof of concept? Ik zou wel iets doen om het stof uit de motor te houden, daar houd ie niet van.

[ Voor 30% gewijzigd door Damic op 25-09-2018 06:45 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Damic schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 06:43:
Zit er op een wasmachine motor geen standaard toerental sensor? IK vermoed van wel na nog eens door de foto's te scrollen, de 2 gele draden die vanonder de witte afdekkap komen zijn volgens mij die voor het toerental te weten.

Die lintzaag is dat een proof of concept? Ik zou wel iets doen om het stof uit de motor te houden, daar houd ie niet van.
Hoe zou ik dan deze draden moeten gebruiken?

De lintzaag is opzich een beproefd concept. Zie: https://woodgears.ca/bandsaw/homemade.html.
Om de motor komt straks ene behuizing tegen stof en lawaai, nu is het nog een open stadium in het proces.

Wat ik zoek is een soort cruise control: als je een helling oprijdt/weerstand ondervindt dan houdt hij hem op dezelfde snelheid door meer vermogen toe te voegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:06
Volgens het typeplaatje van de motor kan deze op 18.000rpm of op 780rpm draaien. Ik gok dat hij nu zo is aangesloten dat hij op het hoogste toerental draait dus ik begrijp wel dat hij een tijdje nodig heeft om op gang te komen. Je moet dus of uitzoeken hoe je hem op 780rpm kunt laten draaien of je hebt een frequentieregelaar nodig.

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
jbhc schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 19:21:
Volgens het typeplaatje van de motor kan deze op 18.000rpm of op 780rpm draaien. Ik gok dat hij nu zo is aangesloten dat hij op het hoogste toerental draait dus ik begrijp wel dat hij een tijdje nodig heeft om op gang te komen. Je moet dus of uitzoeken hoe je hem op 780rpm kunt laten draaien of je hebt een frequentieregelaar nodig.
Klopt. Ik heb er ook een frequentieregelaar aanhangen, deze: https://www.ebay.ca/itm/1...ain_0&hash=item3a7fc93e37.

In combinatie met deze of een nieuw concept zou ik dus een 'cruise control' willen: amperage en toerental regelen.

• jbhc
Dan zou je mbv. de toerentalsensor en een pid regelaar de frequentieregelaar kunnen sturen.

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Toch is dat voor mij nog een beetje abacadabra...

Toerentalsensor: gaat dat via de tacho aansluitingen?
En die PID controller: kan ik daar het gewenste koppel mee reguleren?

Volgens mij kan ik beter een oude loopband ergens opsnorren met het bedieningspaneel, en die motor eraan koppelen...

• jbhc
Tacho aansluiting is inderdaad de "snelheidsmeter" Een pid regelaar kan aan de hand van een ingangsignaal een uitgangsignaal genereren.

Hoe je dit precies aan elkaar moet knopen durf ik je ook niet zo te zeggen.

De meeste frequentieregelaars die ik ken hebben een ingang (0-10v of 0/4-20mA) die je kunt gebruiken om de uitgang te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Het principe snap ik, dat komt neer op het volgende plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://cdn-images-1.medium.com/max/2000/1*mcKlK6vz0UkQoQO5KT156A.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1919/31089212478_5b6e678826_b.jpg

Dit is mijn frequentieregelaar. Een 220V + en - in, en een output voltage wat geregeld wordt door de potmeter aan de voorkant. Het zwarte en rode draadje met witte stekker is voor het aanschakelen van de ventilator bovenop.
Verder zie ik nergens een input voor een mogelijke PID...

En zo'n PID, moet je die dan zelf bouwen of is dat een kant en klaar iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Nope, dat is geen frequentieregelaar, dat is een fase-aansnijdende dimmer. Leuk voor resistieve lasten zoals verwarmingen en gloeilampen, maar niet voor motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
TommyboyNL schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 18:55:
[...]

Nope, dat is geen frequentieregelaar, dat is een fase-aansnijdende dimmer. Leuk voor resistieve lasten zoals verwarmingen en gloeilampen, maar niet voor motoren.
Juist... daar gaat het dus al mis...

En zoiets, zou dit werken?

https://www.eijlander.nl/...w-230v-a-464090-3738.html

Ergens dus weer een betaalbare motorcontroller vandaan halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Sjoerdfoto schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:40:
[...]

Juist... daar gaat het dus al mis...

En zoiets, zou dit werken?

https://www.eijlander.nl/...w-230v-a-464090-3738.html

Ergens dus weer een betaalbare motorcontroller vandaan halen...
Nope, ook dat is geen regelaar met terugkoppeling. Reken op minimaal een euro of 200 voor iets kant-en-klaars dat doet wat jij wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:09
TommyboyNL schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:03:
[...]

Nope, ook dat is geen regelaar met terugkoppeling. Reken op minimaal een euro of 200 voor iets kant-en-klaars dat doet wat jij wilt.
Hmmm er zit een potmeter aan voor de instelling. Die ingang zou je natuurlijk met een Arduino oid kunnen manipuleren als je ook de tacho op de arduino kunt binnenhengelen.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Inmiddels een andere motor gevonden via MP. Een vast toerentalmotor (1370 rpm van 0,75KW op 220V).
Dit lijkt mij een betere optie als het uitzoeken en aanschaffen van een frequentieregelaar, of een schakeling maken.
Komt deze week binnen dus ik hou jullie op de hoogte :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loudwig
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10-2022
In de foto's in de openingspost is een collector te zien. Dat wijst erop dat we met een gelijkstroommotor te maken hebben. Dan heeft een frequentieregelaar geen enkele zin.

Het toerental van een gelijkstroommotor (in shunt bedrijf) laat zich regelen door de spanning. Dit dient DC te zijn. Omdat er op het plaatje staat dat er 220-240VAC aangesloten dient te worden, kan je ervan uitgaan dat je meer dan enkel de motor aansluit. Als er een simpele bruggelijkrichter achterzit, zou je met een variac het toerental moeten kunnen regelen. Of (veel mooier) uitvogelen hoe de wasmachine de aansturing verzorgde.

Tot zover over de motor die je niet meer gaat gebruiken.

Als je een vast toerental wilt en je wilt de motor op het lichtnet aansluiten, dan is een kortsluitankermotor de beste keuze (theoretisch gezien is een synchrone motor nog mooier, maar die ga je niet snel en ook niet goedkoop vinden). Het toerental is afhankelijk van de aangeboden frequentie en in mindere mate het lastkoppel.
Ik ben benieuwd wat voor motor je precies hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Bij deze de huidige motor:

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1962/31235742248_471535d5ab_b.jpg

Officieel een Elektrim SEMKG80C-4.
Ik kan hierop niets vinden op internet, wel over het merk Elektrim en het klinkt allemaal goed.

Ik heb nu een stekker eraan gezet en schakel hem in en uit met een stekkerblok. Bij inschakelen een lichte schok (startkoppel) maar de motor loopt verder erg soepel en stil, ik ben er erg blij mee!
Zaak is om de bevestiging van de motor op orde te hebben en dan de riem weer afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loudwig
Het ziet eruit als een kortsluitankermotor met een startcondensator. Is er een typeplaatje zichtbaar? Zo ja, wat staat erop?

Mooie Schwalbe fietsband by the way :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
loudwig schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:37:
In de foto's in de openingspost is een collector te zien. Dat wijst erop dat we met een gelijkstroommotor te maken hebben. Dan heeft een frequentieregelaar geen enkele zin.

<knip>
Als je een vast toerental wilt en je wilt de motor op het lichtnet aansluiten, dan is een kortsluitankermotor de beste keuze (theoretisch gezien is een synchrone motor nog mooier, maar die ga je niet snel en ook niet goedkoop vinden). Het toerental is afhankelijk van de aangeboden frequentie en in mindere mate het lastkoppel.
Wat dat laatste betreft, het is alleen maar de netfrequentie. Bij een te zwaar lastkoppel valt hij valt hij van het ene moment op het andere uit de pas (zoals dat in vakkringen heet) en gaat meteen stokstijf stilstaan. Het is dan te hopen dat de beveiliging snel genoeg is om hem onmiddellijk uit te schakelen.

Bovendien start een synchrone motor niet spontaan bij inschakelen, hij moet opgang worden geholpen door hem als asynchrone motor te starten. Door een centrifugaalschakelaar schakelt hij bij een bepaald toerental over naar synchroon. Al met al zijn daar nogal wat extra voorzieningen voor nodig, denk b.v. aan de gelijkstroombekrachtiging en een aparte schakelaar hiervoor. Maar waarom zou je dat perse willen? Bij een constante belasting heeft een asynchrone motor net zo'n constant (frequentieafhankelijk) toerental als een synchrone. Afgezien van dat een zaagmachine dat helemaal niet nodig heeft. Integendeel zelfs, zo'n machine is juist gebaat bij de eigenschappen van een asynchrone motor.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 06-10-2018 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loudwig
Techneut schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 14:53:
[...]
Wat dat laatste betreft, het is alleen maar de netfrequentie. Bij een te zwaar lastkoppel valt hij valt hij van het ene moment op het andere uit de pas (zoals dat in vakkringen heet) en gaat meteen stokstijf stilstaan. Het is dan te hopen dat de beveiliging snel genoeg is om hem onmiddellijk uit te schakelen.

Bovendien start een synchrone motor niet spontaan bij inschakelen, hij moet opgang worden geholpen door hem als asynchrone motor te starten. Door een centrifugaalschakelaar schakelt hij bij een bepaald toerental over naar synchroon. Al met al zijn daar nogal wat extra voorzieningen voor nodig, denk b.v. aan de gelijkstroombekrachtiging en een aparte schakelaar hiervoor. Maar waarom zou je dat perse willen? Bij een constante belasting heeft een asynchrone motor net zo'n constant (frequentieafhankelijk) toerental als een synchrone. Afgezien van dat een zaagmachine dat helemaal niet nodig heeft. Integendeel zelfs, zo'n machine is juist gebaat bij de eigenschappen van een asynchrone motor.
Volgens mij heb je het over motoren/generatoren in het MW bereik, een synchrone motor zoals je in een vijverpomp aantreft heeft geen mechanische starthulp nodig, geen gelijkstroombekrachtiging en geen beveiliging buiten het standaard meterkastspul.

Maar goed, het ging me er met name om dat vaak een frequentieregelaar als universele toerenregeling wordt genoemd op dit forum. Het is dan wel handig om eerst na te gaan of dat wel gaat werken in combinatie met de gevonden motor. In het geval van de wasmachinemotor in ieder geval niet (OK, met een U/f regeling met daarachter een gelijkrichter kan je ook een gelijkstroommachine op toeren regelen, maar dat lijkt me een geval paard achter de wagen).

Nog even kijkend naar de uitvoering van de wasmachinemotor (collector is vrij toegankelijk, dus ook voor het waarschijnlijk droge en zeer brandbare zaagsel) lijkt de nieuwe motor een flinke verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
loudwig schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 22:24:
[...]

Volgens mij heb je het over motoren/generatoren in het MW bereik, een synchrone motor zoals je in een vijverpomp aantreft heeft geen mechanische starthulp nodig, geen gelijkstroombekrachtiging en geen beveiliging buiten het standaard meterkastspul.
<knip>
Nee die spullen heb je daar inderdaad helemaal niet nodig. Er zijn trouwens (kleine) synchrone motortjes die wel spontaan starten, die hebben namelijk op de kern een zogenaamde kortsluitwikkeling, soms met maar met één winding, waarin door inductie een stroom ontstaat die samen met de hoofdwikkeling zorgt voor een kunstmatig draaiveld in een gekozen richting. Misschien dat je deze bedoelt met een waterpompje? Feit is dat dit alleen geschikt is voor heel kleine motortjes.

Eigenlijk is dat een voorbeeld van asynchroon starten en synchroon verder lopen. Bij elektrische klokken die op de netfrequentie werken tref je ze ook aan. Ik heb heel oude klokken gezien die dat niet hadden, daar diende je na opnieuw inschakelen met een speciaal daarvoor aangebracht hefboompje het anker een duwtje geven. Bij wat zwaardere motoren echter zoals draaibanken en zaagmachines zal je dat nooit tegenkomen. Daarvoor zouden al die genoemde voorzieningen wel nodig zijn, dan zit je beslist qua vermogen niet in het MW-bereik. Maar met de sterk variërende mechanische belasting is bij machines de asynchrone motor verreweg het meest geschikt en dat exacte toerental is zelden nodig.

Een frequentieregelaar met voldoende vermogen kan bij een asynchrone motor zondermeer dienen als toerenregeling. En let wel, het gaat natuurlijk niet werken bij een collectormotor die zowel op gelijk- als wisselspanning werkt. Tot welke van de twee categorieën die wasmachinemotor behoort weet ik natuurlijk niet. Ik meende dat de huidige wasmachines een asynchrone hebben, dus met een kooianker en niet met collector en koolborstels, maar van geval tot geval weet het natuurlijk niet zeker.
Pagina: 1