Squadracorse schreef op maandag 26 februari 2018 @ 02:45:
[...]
Nou, je hebt bijna gelijk met alles hoor, maar volgens mij niet met het eerste punt. Toch kan mijn gedachte daar ook fout in zijn geweest maar...
Uiteraard heb ik mij zeker wel, zelfs heel uitgebreid ingelezen en ook ingevideoot
Tegenwoordig gaat volgens mij niet helemaal op (maar daar kun jij niets van weten hoor, die info heb ik niet geschreven) want ik doe een upgrade van een Socket 775 naar 1155
Heb wel degelijk in de BIOS gezocht (ja echt ± 12-15 jaar oud!) en daar staat geen key in.
Ook wilde ik absoluut een volledig schone installatie en door de vele YT video's en ontelbaar aantal sites heb ik besloten om gewoon een online W10 Pro versie te kopen (oude was Home) en die online versie koste slechts € 12,93, dat kon er nog wel af
Ook veel werk voor niks vind ik wat overdreven

want zo heel veel werk was het niet. Maar als newbie altijd erg spannend als je niet precies weet wat je moet doen en gelukkig staat het www vol met allerlei hulpmiddelen waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt. Alleen de manier waarop ik dit alles uitgevoerd heb kon ik daarin niet vinden, vandaar ook de vraag aan de beste Tweakers
Bedankt voor deze info, daar kan ik verder mee knutselen morgenvroeg en hopen dat het systeem volledig kan draaien morgen. Inmiddels heeft het gedraaid, heeel goed zelfs, nu alleen nog de fine-tuning

Voordat je de "je bent fout vinger' gaat gebruiken, hij had wel degelijk (deels) gelijk.
Een OEM pc ( zoals DELL en HP en anderen ) staan wel degelijk in het bios, dat is al sinds windows7 ( en zelfs Vista denk ik )
Dat JIJ (of de gebruiker) die niet ziet, wil niet zeggen dat het er niet is
De windows10 wordt niet (achteraf) opgeslagen in het bios, maar Microsoft slaat deze 'ergens' op in een database ( gekoppeld aan hardware / userprofile
Bij een reinstall van windows10 wordt online gekeken of je rechten hebt om dit te doen.
Indien ja, wordt er geen vraag gedaan naar een install-key, ben je nogn iet online, kan je de key overslaan.
Zijn er teveel wijzigingen op betreffende moederbord/hardware combinatie, moet je opnieuw een key invoeren.
Heb je Office en de andere programmas aangeschaft, heb je daar licentierechten op.
Dat zijn keys in de vorm van cijfertjes, of bestanden die je na een herinstall opnieuw kan invoeren.
( Office staat bij mij aan mijn MS profiel gekoppeld, en voor andere dingen heb ik een backup waarin die keys/files terug te vinden zijn )
Windows verwijderen kan inderdaad niet, niet op een bestaande / draaiende PC iig
Een schone install is wat werk, maar bij legale en aangeschafte software natuurlijk zo gebeurt ( maar dat ligt aan je eigen ervaring

)
[
Voor 6% gewijzigd door
FreshMaker op 26-02-2018 07:18
]