W10 geheel verwijderen met behoud van Office en data

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squadracorse
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-10-2024
Mijn vraag
Ik heb een SSD aangeschaft en daarop Windows 10 Pro geinstalleerd. Mijn oude HDD wil ik behouden omdat daar veel data op staat die ik nog steeds nodig ben.

Wat is de beste manier om W10 geheel op deze oude HDD te verwijderen zonder dat ik overige programma's (o.a. Microsoft Office 2016 Professional en vele meer) en data verwijder?

Ik heb flink gegoogeld maar de meeste oplossingen hebben allemaal te maken met een clean install / schone installatie, en dat gaat niet helemaal op. Normaal gesproken zou ik gewoon software verwijderen via configuratiesysteem etc. Maar kan dat ook met het OS Windows 10?

Beste antwoord (via Squadracorse op 26-02-2018 02:34)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Squadracorse schreef op maandag 26 februari 2018 @ 00:59:
Inderdaad ik heb geen migratie gedaan omdat ik geen key heb van het "oude W10" wat op de HDD staat. Destijds een gratis upgrade van W7 naar W10 gedaan maar werkelijk nergens meer de licence key voorhanden.
Had je even ingelezen, want die 'key' hoef je ook niet zelf te onthouden. Die staat namelijk tegenwoordig in je BIOS/UEFI :P En daarbij hoef je de key bij een migratie ook niet opnieuw in te vullen, want Windows wordt gewoon 1:1, geactiveerd en al, overgezet naar de SSD. Veel werk voor niks gedaan dus ;)
Echter, op diezelfde oude HDD staat ook nog de onlangs aangeschafte Office 2016 Professional, Movavi en nog een paar, die ik moet behouden.
Die applicaties zul je nu toch opnieuw moeten installeren. Had je een migratie gedaan, had alles doorgedraaid alsof er niks gebeurd was.
Los daarvan wil ik natuurlijk ook fotootjes en videootjes, Excel, Word documenten (dus alle data) behouden.
Die staan, als het goed is, los van je Windows-installatie, dus die had je gewoon kunnen behouden. En anders uit je backup herstellen! O-) (Heb je niet, hè? Eigen schuld als je alles kwijt bent!)
Hoe vindt ik alle Windows-specifieke directories? Kan ik die ergens aan herkennen? En kan ik die zomaar verwijderen?
Op eigen risico, natuurlijk, maar in principe kan alles behalve je eigen user-directory (die ik eerder noemde) weg.

[ Voor 61% gewijzigd door Room42 op 26-02-2018 01:52 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-09 20:43
De beste optie zou zijn om alles wat op je HDD staat over te zetten naar je nieuwe SSD (en wat daar nu al op staat overschrijven), dus de gehele oude Windows-installatie met programma's, data en al. Dat kan alleen als je SSD minstens even groot is als de gebruikte ruimte op je HDD. Daarna die HDD wissen en tot slot hetgeen wat je liever op je HDD hebt dan je SSD terugverhuizen.

Alleen Windows verwijderen van je HDD zou kunnen, maar de programma's die daarop staan zul je opnieuw moeten installeren. Die kun je niet op deze manier behouden. Alleen de data.

[ Voor 3% gewijzigd door Z-Dragon op 26-02-2018 00:45 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Je hebt zo te lezen geen HDD->SSD migratie gedaan? Je draait Windows nu dus van de SSD en de HDD heb je in principe voor je huidige Windows niet meer nodig? Dan kun je gewoon alle Windows-specifieke directories verwijderen.
Als het goed is staat je 'data' in X:\Users\oude-gebruikersnaam\, waarbij je X de letter van de HDD is en je oude-gebruikersnaam die van de vorige Windows-installatie.

Maar wat bedoel je met:
Wat is de beste manier om W10 geheel op deze oude HDD te verwijderen zonder dat ik overige programma's (o.a. Microsoft Office 2016 Professional en vele meer) en data verwijder?
De geïnstalleerde software (in Program Files en Program Files (x86)) op je oude Windows kun je niet zonder meer gebruiken. Zeker Office moet je opnieuw installeren. Dus waarom wil je die nog bewaren?

[ Voor 17% gewijzigd door Room42 op 26-02-2018 00:51 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squadracorse
Inderdaad ik heb geen migratie gedaan omdat ik geen key heb van het "oude W10" wat op de HDD staat. Destijds een gratis upgrade van W7 naar W10 gedaan maar werkelijk nergens meer de licence key voorhanden.

Echter, op diezelfde oude HDD staat ook nog de onlangs aangeschafte Office 2016 Professional, Movavi en nog een paar, die ik moet behouden. Los daarvan wil ik natuurlijk ook fotootjes en videootjes, Excel, Word documenten (dus alle data) behouden.

Hoe vindt ik alle Windows-specifieke directories? Kan ik die ergens aan herkennen? En kan ik die zomaar verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squadracorse

Echter, op diezelfde oude HDD staat ook nog de onlangs aangeschafte Office 2016 Professional, Movavi en nog een paar, die ik moet behouden. Los daarvan wil ik natuurlijk ook fotootjes en videootjes, Excel, Word documenten (dus alle data) behouden.

😁 (thanks - ik lees net je addit)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Squadracorse schreef op maandag 26 februari 2018 @ 00:59:
Had je even ingelezen, want die 'key' hoef je ook niet zelf te onthouden. Die staat namelijk tegenwoordig in je BIOS/UEFI :P En daarbij hoef je de key bij een migratie ook niet opnieuw in te vullen, want Windows wordt gewoon 1:1, geactiveerd en al, overgezet naar de SSD. Veel werk voor niks gedaan dus ;)
Echter, op diezelfde oude HDD staat ook nog de onlangs aangeschafte Office 2016 Professional, Movavi en nog een paar, die ik moet behouden.
Die applicaties zul je nu toch opnieuw moeten installeren. Had je een migratie gedaan, had alles doorgedraaid alsof er niks gebeurd was.
Los daarvan wil ik natuurlijk ook fotootjes en videootjes, Excel, Word documenten (dus alle data) behouden.
Die staan, als het goed is, los van je Windows-installatie, dus die had je gewoon kunnen behouden. En anders uit je backup herstellen! O-) (Heb je niet, hè? Eigen schuld als je alles kwijt bent!)
Op eigen risico, natuurlijk, maar in principe kan alles behalve je eigen user-directory (die ik eerder noemde) weg.

[ Voor 61% gewijzigd door Room42 op 26-02-2018 01:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squadracorse
Nou, je hebt bijna gelijk met alles hoor, maar volgens mij niet met het eerste punt. Toch kan mijn gedachte daar ook fout in zijn geweest maar...

Uiteraard heb ik mij zeker wel, zelfs heel uitgebreid ingelezen en ook ingevideoot O-)
Tegenwoordig gaat volgens mij niet helemaal op (maar daar kun jij niets van weten hoor, die info heb ik niet geschreven) want ik doe een upgrade van een Socket 775 naar 1155 :*)

Heb wel degelijk in de BIOS gezocht (ja echt ± 12-15 jaar oud!) en daar staat geen key in.
Ook wilde ik absoluut een volledig schone installatie en door de vele YT video's en ontelbaar aantal sites heb ik besloten om gewoon een online W10 Pro versie te kopen (oude was Home) en die online versie koste slechts € 12,93, dat kon er nog wel af ;)

Ook veel werk voor niks vind ik wat overdreven :P want zo heel veel werk was het niet. Maar als newbie altijd erg spannend als je niet precies weet wat je moet doen en gelukkig staat het www vol met allerlei hulpmiddelen waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt. Alleen de manier waarop ik dit alles uitgevoerd heb kon ik daarin niet vinden, vandaar ook de vraag aan de beste Tweakers _/-\o_

Bedankt voor deze info, daar kan ik verder mee knutselen morgenvroeg en hopen dat het systeem volledig kan draaien morgen. Inmiddels heeft het gedraaid, heeel goed zelfs, nu alleen nog de fine-tuning 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Squadracorse schreef op maandag 26 februari 2018 @ 02:45:
[...]

Nou, je hebt bijna gelijk met alles hoor, maar volgens mij niet met het eerste punt. Toch kan mijn gedachte daar ook fout in zijn geweest maar...

Uiteraard heb ik mij zeker wel, zelfs heel uitgebreid ingelezen en ook ingevideoot O-)
Tegenwoordig gaat volgens mij niet helemaal op (maar daar kun jij niets van weten hoor, die info heb ik niet geschreven) want ik doe een upgrade van een Socket 775 naar 1155 :*)

Heb wel degelijk in de BIOS gezocht (ja echt ± 12-15 jaar oud!) en daar staat geen key in.
Ook wilde ik absoluut een volledig schone installatie en door de vele YT video's en ontelbaar aantal sites heb ik besloten om gewoon een online W10 Pro versie te kopen (oude was Home) en die online versie koste slechts € 12,93, dat kon er nog wel af ;)

Ook veel werk voor niks vind ik wat overdreven :P want zo heel veel werk was het niet. Maar als newbie altijd erg spannend als je niet precies weet wat je moet doen en gelukkig staat het www vol met allerlei hulpmiddelen waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt. Alleen de manier waarop ik dit alles uitgevoerd heb kon ik daarin niet vinden, vandaar ook de vraag aan de beste Tweakers _/-\o_

Bedankt voor deze info, daar kan ik verder mee knutselen morgenvroeg en hopen dat het systeem volledig kan draaien morgen. Inmiddels heeft het gedraaid, heeel goed zelfs, nu alleen nog de fine-tuning 8)
Voordat je de "je bent fout vinger' gaat gebruiken, hij had wel degelijk (deels) gelijk.
Een OEM pc ( zoals DELL en HP en anderen ) staan wel degelijk in het bios, dat is al sinds windows7 ( en zelfs Vista denk ik )
Dat JIJ (of de gebruiker) die niet ziet, wil niet zeggen dat het er niet is
De windows10 wordt niet (achteraf) opgeslagen in het bios, maar Microsoft slaat deze 'ergens' op in een database ( gekoppeld aan hardware / userprofile

Bij een reinstall van windows10 wordt online gekeken of je rechten hebt om dit te doen.
Indien ja, wordt er geen vraag gedaan naar een install-key, ben je nogn iet online, kan je de key overslaan.
Zijn er teveel wijzigingen op betreffende moederbord/hardware combinatie, moet je opnieuw een key invoeren.

Heb je Office en de andere programmas aangeschaft, heb je daar licentierechten op.
Dat zijn keys in de vorm van cijfertjes, of bestanden die je na een herinstall opnieuw kan invoeren.
( Office staat bij mij aan mijn MS profiel gekoppeld, en voor andere dingen heb ik een backup waarin die keys/files terug te vinden zijn )

Windows verwijderen kan inderdaad niet, niet op een bestaande / draaiende PC iig

Een schone install is wat werk, maar bij legale en aangeschafte software natuurlijk zo gebeurt ( maar dat ligt aan je eigen ervaring ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door FreshMaker op 26-02-2018 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:38
Had laatst ook zoiets maar omdat ik mijn pc had aangemeld bij microsoft account staat de key daar bij hun geloof ik. ik hoefde na een nieuwe install alleen maar in te loggen bij mijn account en windows werdt vanzelf geactiveerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
zwerfkater schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:04:
Had laatst ook zoiets maar omdat ik mijn pc had aangemeld bij microsoft account staat de key daar bij hun geloof ik. ik hoefde na een nieuwe install alleen maar in te loggen bij mijn account en windows werdt vanzelf geactiveerd
Zelf inloggen hoeft niet, het is makkelijk om te zien hoeveel devices er in het account staan, maar ook na installatie met een zgn offline profiel, wordt de pc geactiveerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squadracorse
Nou, inmiddels de hele dag al aan het stoeien maar krijg het niet goed voor elkaar.
Is het nog mogelijk om een migratie uit te voeren? Of heeft dat geen zin meer?

Op de nieuwe SSD heb ik dus W10 Professional geïnstalleerd en vanuit mijn Microsoft account ook Office 2016 Professional geïnstalleerd maar die stond volgens mij ook nog op de oude HDD. En dan wordt het voor mij zeer gecompliceerd en slaan de stoppen door...

Want ik wil heel graag de "oude Office 2016 Professional" van de HDD weer gebruiken en verplaatsen naar de nieuwe SSD (dan moet ik volgens mij de zojuist geinstalleerde Office versie weer verwijderen) en ik wil heel graag de Windows 10 Home van de HDD in het geheel verwijderen want ik ben bang dat ik dan vroeg of laat conflicten krijg, bovendien neemt het teveel ruimte in beslag, is immers niet nodig.

Ik heb geprobeerd de map Windows te verwijderen maar dat lukt niet, geen rechten voor. Dus weer een programmatje gedownload, TakeOwnershipEx maar nog steeds heb ik niet voldoende rechten om het te kunnen verwijderen. Dat geldt overigens niet voor alle mappen, een aantal mappen heb ik zonder meer kunnen verwijderen, vroeg niet eens om toestemming maar *ploep**weg**.... :o

Conclusie is dat ik toch te weinig kennis heb van dit soort zaken alhoewel ik echt mijn best heb gedaan om mij goed in te lezen en veel videootjes te bekijken...... |:( 8)7

Ik hoop dat jullie mij toch willen helpen hoe ik dit nu het beste voor elkaar krijg, welke stappen ik moet doorlopen, stap voor stap, want anders kom ik er niet meer uit....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S1Kcj3kF5ZYsFoQKpJFaDk1Z/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@Squadracorse Ik snap niet waarom je zo hamert op 'de oude Office 2016' gebruiken. Waarom installeer je die niet opnieuw vanaf https://portal.office.com?

Ik snap sowieso niet zo goed wat je moeilijk doet :P Je doet volgens mij redelijk eigenwijs. Dat is prima maar dan is het wel handig als je enigszins weet wat je doet.

En volgens mij vertel je gewoon niet alles. Is je software soms illegaal en doe je daarom zoveel moeite om Office weer werkend te krijgen?

Anyway, voor het 'handje vasthouden', dat je nu vraagt, kun je denk ik beter naar de lokale computerboer of student aan huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squadracorse
@Room42 Dat is niet zo netjes van je!

Volgens mij lees jij niet goed of vergeet je wat ik heb geschreven of je bedenkt wat bij de kont omhoog.

Ik hamer helemaal niet op de oude Office, het leek mij gewoon makkelijker om de oude te gebruiken omdat daar alle email-accounts al zijn ingesteld. Als je goed gelezen had wist je dat ik ze allebei vrij recentelijk heb aangeschaft en geïnstalleerd. Mijn vraag is alleen maar of dat mogelijk is om het zo te doen.

Eigenwijs kun je mij noemen maar het is een weloverwogen keuze geweest. Misschien niet de juiste of had het makkelijker en/of beter gekund. Feit is dat het mij niet lukt om het besturings-
programma Windows 10 Home te verwijderen. Ook dat vraag ik gewoon op een nette manier!

Verder staat ook geschreven dat ik alles keurig netjes heb betaald en ik vind dit dan ook flinke belediging, ik noem jou toch ook geen prutser? En ik wil best jou handje vasthouden als je niet alleen naar de i-lofeeu durft om een paar brillenglazen op te halen........in ieder geval ben jij schijnbaar een blinde vink😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@Squadracorse Maar dan haal je weer twee dingen door elkaar! De Office-installatie heeft helemaal niks met de configuratie te maken. Die gegevens staan gewoon in je userdata dus in E:\Users\gebruikersnaam\Appdata\*\Microsoft\Office\Outlook.

Dus dan kun je mij een prutser noemen (daar is overigens niks aan gelogen, sterker nog, ik heb er mijn beroep van gemaakt ;)) maar als jij pas zo laat met dit soort informatie komt, dan tasten wij ook in het duister. Daar gaat een paar nieuwe brillenglazen niet tegen helpen. Eerder een glazen bol.

Dus: Wat mij betreft mogen de volgende directories van de E-schijf verwijderd worden, waarmee je Windows 10 Home opgeruimd hebt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AJSRntp.png

Je hebt overigens verborgen en systeembestanden niet zichtbaar gemaakt. Er staat ook nog een 'ProgramData' die normaal gesproken ook weg mag, hoewel enkele programma's die directory wel misbruiken voor interessante data. Dus even goed nalopen.

[ Voor 28% gewijzigd door Room42 op 26-02-2018 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Room42 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:22:
@Squadracorse Maar dan haal je weer twee dingen door elkaar! De Office-installatie heeft helemaal niks met de configuratie te maken. Die gegevens staan gewoon in je userdata dus in E:\Users\gebruikersnaam\Appdata\*\Microsoft\Office\Outlook.
Mijn glazen bol begint lichtjes op te gloeien mbt het bewaren van de 'oude office' installatie

TS heeft er géén licentie voor, en gebruikt een nog minder legale manier voor, dan die goedkope windows10 key :+

En indien wel :
Squadracorse schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:36:
Nou, inmiddels de hele dag al aan het stoeien maar krijg het niet goed voor elkaar.
Is het nog mogelijk om een migratie uit te voeren? Of heeft dat geen zin meer?

Ik hoop dat jullie mij toch willen helpen hoe ik dit nu het beste voor elkaar krijg, welke stappen ik moet doorlopen, stap voor stap, want anders kom ik er niet meer uit....
Nee, migratie gaat niet meer lukken ... punt

Je geeft aan legale licenties te hebben, dan is dit het stappenplan
maak van je documenten een backup, zet die los van je pc op een usb / cloudfolder ( onedrive/dropbox/whatever )

Maak met de mediacreator van microsoft een usbinstall aan voor jouw windows10 versie ( 8GB of meer )

Start de PC op met die USB, en verwijder ALLE partities ( zowel de SSD als de 'oude' HDD )
Installeer windows, en zorg dat die eerst naar wens is
partitioneer de 'oude' HDD ( 1 partitie - NTFS is prima, eigen inzicht ).
Ga dan via Microsoft office portal jouw clicktorun installatie ophalen voor Office, en installeer die

Daarna kan je losgaan met de rest van je programma's en meuk.

edit :

bonustip :
Maak nadat je alle email en accounts hebt aangemaakt een discimage met ghost / pqmagic oid
Desnoods een pst export vanuit office.
Geen echte voorstander van, het instellen van mailaccounts is ook binnen een paar minuten gebeurt, of je moet elke keer 100'en GB's moeten ophalen, maar dan gebruik je de verkeerde opties :+

[ Voor 59% gewijzigd door FreshMaker op 26-02-2018 16:42 ]

Pagina: 1