Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Glycerine
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-05-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen en streamen (twitch en youtube). Gamen op dit moment op full HD.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb niet echte een bepaald budget in gedachte.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat ik niet nodig heb is een videokaart, op het begin gaat mijn 'oude' 970 GTX er nog in, later word hij wel een keer geupdate voor een 1080 of 1080TI (als de mining bubble knapt).
monitors/muis/keyboard/headset etc zijn (natuurlijk) ook niet nodig. Verder gaan een tweetal SSDs en een paar HDD mee over.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Ik neig echter wel naar Intel ipv AMD, maar ben wel erg aan het twijfelen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De case mag niet te diep zijn (max 45 cm).

Ga je overklokken?
Op het begin nog niet maar leter zeker wel.

Wat verwacht je van ons?[i]
Zijn er componenten bij die jullie niet zouden nemen ? waarom niet en welke dan wel ?
Is een aparte soundkaart (draai nu nog oude soundblaster x-fi gaming) nog een aanrader om te gamen met headset of voldoet de onboard audio ?
Kan ik toch veel beter gaan voor een Ryzen 1800X systeem ? Voor gamen puur gamen is de i7 8700K wellicht beter maar hoe en wat in combinatie met streamen ?
Het hoeft absoluut geen bling bling systeem te zijn, liever wel enigzinds stil.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 347,50€ 347,50
1ASRock Z370 Extreme4€ 151,95€ 151,95
1Corsair Carbide Clear 400C Zwart€ 89,90€ 89,90
1NZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 150,95€ 150,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 201,55€ 201,55
1Corsair RM750x (2018)€ 98,95€ 98,95
1Crucial MX300 m.2 525GB€ 135,50€ 135,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.176,30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JornUnger
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-07 19:41
Allemaal prima onderdelen, maar als je voor stilte gaat is het misschien handig een behuizing zonder raampje te nemen en eventueel een met geluid isolerend materiaal? Bijvoorbeeld de be quiet! Silent Base 600, Fractal Design Define R5 of Corsair Carbide 330R.

Tenzij je van plan bent speciale apparatuur op je pc aan te sluiten waarvoor je een audiokaart nodig hebt, zal de audiokwaliteit niet veel uitmaken.

De i7 8700K zal inderdaad beter in-game presteren, zowel tijdens het streamen als gewoon gamen, maar de 1800X zal een egalere stream ervaring geven (maar het zal niet veel schelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:41
Hoe wil je gaan streamen? met welk programma en codec?

Een 1800x zou is sws niet nemen, je kunt dan beter voor een 1700 gaan en als je die extra mhz nodig hebt kun je hem overklokken.
Ik zou wel even voor het nieuwste model gaan van de Crucial ssd: pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB
Geheugen kan wel naar: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 aangezien je aan die 200mhz extra toch waarschijnlijk niks gaat hebben in jouw situatie en als wel ga je er niks van merken.
*Dit advies over het geheugen geldt wel enkel voor een Intel build, de huidige AMD processoren kunnen wel aardig profiteren van nog sneller ram geheugen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:21
Als je toch voor een m2 SSD gaat, zou ik wel voor een PCI-e variant gaan en niet voor een SATA variant (volgens de specs kan je mobo beide aan). De PCI-e varianten kunnen veel sneller zijn: reviews: Intel 600p 512GB en Samsung 960 EVO: rappe nvme-ssd's voor een prikkie?

Hier de lijst: categorie: Solid state drives

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Glycerine
Bedankt voor jullie snelle responds.

@JornUnger Ja ik zou graag een andere , stillere, case willen hebben. Maar zoals aangegeven ben ik gelimiteerd wat diepte betreft, max. 45 cm. Dit aangezien de case in een grote woonkamer (diepte ~52 cm) kast moet komen te staan. Verder heb ik zelf wat slechte ervaringen met geisoleerde cases. Deze hebben mijn inziens vaker een slechtere airflow, waardoor de warmte blijft hanger (zeker bij OC van i8700K) en dus de fans harder moeten gaan draaien. Resultaat even veel kabaal. het liefst was ik voor de Fractal Design Define C gegaan, maar daar krijg ik een karken x62 samen met een latere 1080 (non-stock) niet in weggegwerkt.

@JohanNL De MX300 vervangen voor een MX500 is een goed iedee. Alhoewel de ik wel een M.2 drive zou willen, en die MX500 versie daarvan is slecht te koop zie ik nu. Ik neem aan dat een M.2 MX300 nog steeds beter is dan een sata MX500 toch ?

Het geheuegn hmm 3000 MHz zal idd niet veel vershil zijjn, maar ik zag wat mensen met problemen icm dat MOBO (met de 3200 ook,m aar die zijn goed op te lossen). En aanhezien het 3200 maar 2 Euro verschil is.... Zou een 2400 Mhz ook vrijwel even snel zijn ? Want dat is wel echt wat goedkoper.

Wat betreft streamen, hoe en wat, heb ik nog geen idee. Op dit moment stream ik niet (niet mogelijk met huidige setup 2500K) en heb me hier nog niet erg in verdiept. Wat raaad jij aan voorr een i7 8700K Build ? En wat voor een Ryzen build ?

@Ramon Ik was net te laat met posten. Dit is een zeer goede tip, zelf dacht ik dat M.2 altijd PCI-E was, stom stom. Wat is dan het verschil tussen de M.2 MX300 sata en de andere MX300 variant...
maar idd, de PCI-E is stuk aantrekkelijker(wel een 100 euro duurder voor de snellere samsung).

[ Voor 8% gewijzigd door The_Glycerine op 26-02-2018 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 13:03

LankHoar

Langharig tuig

*oeps, verkeerd topic*

[ Voor 90% gewijzigd door LankHoar op 26-02-2018 10:26 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
The_Glycerine schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:19:
Bedankt voor jullie snelle responds.

@JornUnger Ja ik zou graag een andere , stillere, case willen hebben. Maar zoals aangegeven ben ik gelimiteerd wat diepte betreft, max. 45 cm. Dit aangezien de case in een grote woonkamer (diepte ~52 cm) kast moet komen te staan. Verder heb ik zelf wat slechte ervaringen met geisoleerde cases. Deze hebben mijn inziens vaker een slechtere airflow, waardoor de warmte blijft hanger (zeker bij OC van i8700K) en dus de fans harder moeten gaan draaien. Resultaat even veel kabaal. het liefst was ik voor de Fractal Design Define C gegaan, maar daar krijg ik een karken x62 samen met een latere 1080 (non-stock) niet in weggegwerkt.

@JohanNL De MX300 vervangen voor een MX500 is een goed iedee. Alhoewel de ik wel een M.2 drive zou willen, en die MX500 versie daarvan is slecht te koop zie ik nu. Ik neem aan dat een M.2 MX300 nog steeds beter is dan een sata MX500 toch ?

Het geheuegn hmm 3000 MHz zal idd niet veel vershil zijjn, maar ik zag wat mensen met problemen icm dat MOBO (met de 3200 ook,m aar die zijn goed op te lossen). En aanhezien het 3200 maar 2 Euro verschil is.... Zou een 2400 Mhz ook vrijwel even snel zijn ? Want dat is wel echt wat goedkoper.

Wat betreft streamen, hoe en wat, heb ik nog geen idee. Op dit moment stream ik niet (niet mogelijk met huidige setup 2500K) en heb me hier nog niet erg in verdiept. Wat raaad jij aan voorr een i7 8700K Build ? En wat voor een Ryzen build ?

@Ramon Ik was net te laat met posten. Dit is een zeer goede tip, zelf dacht ik dat M.2 altijd PCI-E was, stom stom. Wat is dan het verschil tussen de M.2 MX300 sata en de andere MX300 variant...
maar idd, de PCI-E is stuk aantrekkelijker(wel een 100 euro duurder voor de snellere samsung).
De m.2 versie heeft een andere aansluiting ( maar is wel gewoon sata 600 ), is compacter, heeft geen behuizing en kun je gelijk indien je moederbord daarvoor een aansluiting heeft op je moederbord installeren.
Voor de rest voor zover ik weet identiek aan de normale 2,5'' versie, m.2 is enkel een formfactor.
Dit is denk ik wat je eigenlijk wou hebben: pricewatch: Samsung 960 EVO 500GB
Deze ssd zit gelijk op de PCIe en de leessnelheid van 3200MB/s is al gauw 6x sneller dan wat een sata ssd kan doen.
Maar er zit ook een ander prijskaartje aan ;)

Qua streamen, je hebt toch nog je GTX 970, die kan hardware decoding doen d.m.v. de nvenc codec of Shadowplay ( functie binnen Geforce Experience )
Grote voordeel is dat je cpu hierdoor niet zo hoog belast wordt of juist helemaal niet en dat je videokaart het werk doet wat ook slechts maximaal 2%~ performance impact heeft.
Het enige nadeel is dat de kwaliteit beperkt is maar alsnog veel hoger dan wat het eindresultaat bij youtube en twitch gaat zijn.
Als je dat nog niet hebt gedaan raad ik je aan dat eens te proberen, misschien is je huidige build dan nog voldoende voor nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Glycerine
@JohanNL Hoi Johan bedankt voor streaming uitleg. Ik heb een tijd geleden als eens zitten spelen met opnemen via geforce experience, maar als ik dat probeer gaat de speelkwaliteit zo drastisch omlaag dat bijvoorbeeld een rainbow six siege niet meer echt competatief te spelen is. De (gemiddelde) FPS zijn nog wel oke (voor zover ik me kan herinneren), maar ik krij opeens erg veel last van imput lag, random frame rate drops, screen tearing waardoor het eigenlijk niet meer echt speelbaar is.

Wat ik eigenlijk hoopte is dat door een cpu upgrade juist de CPU het encoding werk zou kunnen laten doen. Aangezien mijn 2500K de meeste games icm een 970 GTX nog goed aankan, leek me dat een 8700K zat ruimte heeft voor het encoden/recording/streamen verhaal.

Daarnaast vind ik dat mijn 2500K wel pensioen verdient ;-) na meer dan 6 jaar uitstekend gewerkt te hebben. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvk123
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-08 11:13
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 174,49€ 174,49
1MSI B350 Gaming Pro Carbon€ 112,45€ 112,45
1Seagate Barracuda, 2TB€ 59,90€ 59,90
1Fractal Design Meshify C€ 84,91€ 84,91
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 201,55€ 201,55
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 80,95€ 80,95
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 128,74€ 128,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 842,99

Zeer basis, kunt dan voor de 1700 gaan en dan aparte koeler aanschaffen indien je gaat overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
The_Glycerine schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:26:
@JohanNL Hoi Johan bedankt voor streaming uitleg. Ik heb een tijd geleden als eens zitten spelen met opnemen via geforce experience, maar als ik dat probeer gaat de speelkwaliteit zo drastisch omlaag dat bijvoorbeeld een rainbow six siege niet meer echt competatief te spelen is. De (gemiddelde) FPS zijn nog wel oke (voor zover ik me kan herinneren), maar ik krij opeens erg veel last van imput lag, random frame rate drops, screen tearing waardoor het eigenlijk niet meer echt speelbaar is.

Wat ik eigenlijk hoopte is dat door een cpu upgrade juist de CPU het encoding werk zou kunnen laten doen. Aangezien mijn 2500K de meeste games icm een 970 GTX nog goed aankan, leek me dat een 8700K zat ruimte heeft voor het encoden/recording/streamen verhaal.

Daarnaast vind ik dat mijn 2500K wel pensioen verdient ;-) na meer dan 6 jaar uitstekend gewerkt te hebben. ;-)
Dat kan komen doordat je datadrager waar de bestanden (tijdelijk) worden opgeslagen niet zo snel kan schrijven.
Ik kan mij namelijk helemaal niet vinden in de problemen die jij hebt Shadowplay, sinds dat ik het ken en gebruik nooit meer terug gegaan naar software encoding.

Als je toch voor software encoding wilt gaan is zo'n AMD Ryzen 1700 wel een aanrader.

Pagina: 1