Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Advies gezocht: Welke router voor in de stad?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik woon in de grote stad en ben opzoek naar een nieuwe router. Op het moment heb ik de TPLINK-WDR4300, in de afgelopen jaren zijn er meer netwerken bijgekomen in mijn omgeving. Via het WiFi overzicht van mijn macbook kan ik zo'n 30 netwerken waarnemen - er zijn echter veel meer netwerken zichtbaar als ik andere software gebruik om de netwerken in mijn omgeving in kaart te brengen.

Ik vermoed dat door het groeiende aantal netwerken in mijn buurt mijn netwerk instabieler is geworden.
- het gebeurd wel vaker dat mijn 5.0ghz netwerk ermee ophoudt en ik over moet stappen op mijn 2.4ghz.
- mijn netwerk hapert zo nu en dan.

Mijn appartement (1 verdieping) is zo'n 50m2 en bestaat uit normale muren.
Edit: De router hangt in het midden van mijn huis buiten de kast zodat die niet weggestopt zit tussen de leidingen.

Welke router zouden jullie kunnen aanraden?
- budget: 100/200€

Ik stel jullie input zeer op prijs!

Alvast bedankt,

Tony

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2018 09:26 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bel je provider met je klacht en laat je modem op andere kanalen instellen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-11 16:57
Hackus schreef op zondag 25 februari 2018 @ 20:24:
Daar schiet je niets mee op, dan moet je om de haverklap gaan bellen om het kanaal te laten veranderen. 8)7

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je 5GHz eruit klapt, heb je wel een uitdaging want dat zou juist stabieler moeten zijn in een drukke omgeving maar op kortere afstanden. De grootste reden dat die niet goed functioneert, zijn factoren in de woning zelf zoals bepaalde materialen of interferentie van eigen apparatuur.

Hoe staat e.e.a. nu ingesteld want klakkeloos ander spul kopen en dan met dezelfde (mogelijke foute) instellingen weer ophangen, levert een verbetering op van exact 0.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het handigste is om de wifibanden te analyseren, en daar te kijken welke het minste sterkte heeft ( van de buren ) en die in te zetten

Jij lijkt nu een auto-instelling te hebben, die dezelfde kanalen blijft kiezen als andere zenders in de buurt
Ik heb ooit in centrum van Rotterdam zo een router moeten opzetten.
Er waren enkele 5Ghz kanalen minimaal bezet, waar het daarna probleemloos werkte.
Dat je een netwerk 'ziet' wil niet perse betekenen dat dat kanaal onbruikbaar is.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-11 20:31

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Asus ac86u zou voldoende moeten zijn. De sterkste kwa bereik wint.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhh nee. Hangt ook af van je clients en het overschreeuwen. Ik zou dan ook niet zo stellig zo'n Asus ding aanraden.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:52

lier

MikroTik nerd

michelsoe12 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 21:24:
Asus ac86u zou voldoende moeten zijn. De sterkste kwa bereik wint.
Wint wat? Jammer dat je niet kan minnen op GoT, dit is wel zo'n beetje het slechtste advies dat je kan geven (en daarmee hebben we alsnog een winnaar }) ).

TS: geef eens exact aan welke ISP je hebt, welke apparatuur je nu gebruikt en doe eens een scan op draadloze netwerken in de buurt. Als je deze informatie geeft kunnen we een serieus advies geven.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!

@Hackus - Ik ben er vrij zeker van dat ik een paar jaar terug mijn modem in bridging mode heb gezet (of maakt dat niet uit?). Bellen met Ziggo is sowieso geen pretje.

@Max - Bedankt voor je advies. De router had ik al buiten de kast gehangen zodat hij niet weggestopt zit tussen de leidingen.

@Lier - Bedankt voor je reactie. Ik zal vanavond proberen een analyse uit te voeren. Ik zit overigens bij Ziggo.

Voldoet de WiFi diagnostic tool van Mac om de kanalen & sterkte in kaart te brengen of kunnen jullie een 3rd party software aanraden?

Kan ik los van de waardes uit de diagnose nog iets anders onderzoeken en delen om zo een beter beeld te schetsen van mijn situatie?

Nogmaals dank voor het meedenken - waardeer het zeer!

Fijne dag.

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:25
Default ziggo router haalde hier ook weinig uit, uiteindelijk een archer C7 gehaald. openwrt erop hoog 5GHZ kanaal uitkiezen waar niemand op zit en nergens meer last van gehad. Eerder genoemde Asus ac86u voldoet ook prima. 2,4ghz blijft waardeloos als het erg druk is dan is er simpelweg te veel interferentie.

[ Voor 27% gewijzigd door haakjesluiten op 26-02-2018 23:17 ]

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik zou haast zeggen, bouw een kooi van je huis.
I.p.v. behang, plak lood op je muren en je netwerk wordt gelijk minder gestoord.

Verder inderdaad een hoge 5Ghz wifi band op een Ubiquiti of Draytek apparaat.
Maar die zitten boven je budget

[ Voor 38% gewijzigd door DJMaze op 27-02-2018 01:40 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:30
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 20:20:
Beste Tweakers,

Ik woon in de grote stad en ben opzoek naar een nieuwe router. Op het moment heb ik de TPLINK-WDR4300, in de afgelopen jaren zijn er meer netwerken bijgekomen in mijn omgeving. Via het WiFi overzicht van mijn macbook kan ik zo'n 30 netwerken waarnemen - er zijn echter veel meer netwerken zichtbaar als ik andere software gebruik om de netwerken in mijn omgeving in kaart te brengen.

Ik vermoed dat door het groeiende aantal netwerken in mijn buurt mijn netwerk instabieler is geworden.
- het gebeurd wel vaker dat mijn 5.0ghz netwerk ermee ophoudt en ik over moet stappen op mijn 2.4ghz.
- mijn netwerk hapert zo nu en dan.

Edit: De router hangt in het midden van mijn huis buiten de kast zodat die niet weggestopt zit tussen de leidingen.

Ik stel jullie input zeer op prijs!

Alvast bedankt,

Tony
Als je op 5GHz al last hebt van je buren, zou je verwachten dat je op 2,4GHz al helemaal een slechte verbinding hebt. Zelf heb ik ook negatieve ervaringen met een WDR4300 op 5GHz, zelfs in een rustig gebied.
In jouw geval zou ik aanraden om een router als de pricewatch: Asus RT-AC68U Zwart op te hangen. Deze heeft DFS-ondersteuning waardoor je een hoop kanalen hebt om uit te kiezen.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 00:58

Jimbolino

troep.com

theblindman schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 01:52:
[...]
Deze heeft DFS-ondersteuning waardoor je een hoop kanalen hebt om uit te kiezen.
DFS zorgt er juist voor dat je minder kanalen hebt om uit te kiezen.
In some regions (predominantly Europe), it is important to ensure that WLAN equipment does not interfere with certain radar systems that are the primary users in the 5 GHz band. The DFS feature of the AP software searches for radar pulses in the frequency channel where it is operating, or during the autochannel scan. It constantly monitors errors in the received frames and analyzes the timing patterns for periodicity. If the pattern matches a radar signal, it instructs the WLAN equipment to discontinue operation on that channel as quickly as possible. The WLAN equipment reboots, then begins to operate on another frequency after checking that the new frequency is free of radar signals.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:45

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hackus schreef op zondag 25 februari 2018 @ 20:24:
Waarom zou je daar je ISP om bellen?

1. Je ISP is verantwoordelijk voor jouw internetverbinding, niet voor je thuisnetwerk of WiFi-performance.
2. Het kanaal veranderen kun je als het goed is gewoon zelf, ook als je de bijgeleverde modemrouter van je ISP gebruikt.
3. TS gebruikt bovendien z'n eigen router.

[ Voor 15% gewijzigd door Compizfox op 27-02-2018 02:48 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• theblindman
Jimbolino schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 02:36:
[...]

DFS zorgt er juist voor dat je minder kanalen hebt om uit te kiezen.

[...]
Hoe ik het begrepen heb, en wat dit Wikipedia-artikel lijkt te suggereren, mag je veel kanalen in Europa alléén gebruiken als je apparaat DFS ondersteunt. Zonder DFS mag (en kun) je veel kanalen niet gebruiken.

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
theblindman schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:43:
[...]

Hoe ik het begrepen heb, en wat dit Wikipedia-artikel lijkt te suggereren, mag je veel kanalen in Europa alléén gebruiken als je apparaat DFS ondersteunt. Zonder DFS mag (en kun) je veel kanalen niet gebruiken.
Klopt.
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 20:20:

Waarom niet gewoon een Ubiquiti AP-AC (Lite/Pro/LR) er bij? Valt binnen budget (afhankelijk v/h type) en dan zit je niet met een extra router, want, heel eerlijk, dat kan dat Ziggo ding best wel redelijk voor de meeste mensen.
Ook zeg je een TPLink en Ziggo modem te hebben, welk type is dat ziggo moden en routeert deze of is het modem-only?
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:23:
Voldoet de WiFi diagnostic tool van Mac om de kanalen & sterkte in kaart te brengen of kunnen jullie een 3rd party software aanraden?

Kan ik los van de waardes uit de diagnose nog iets anders onderzoeken en delen om zo een beter beeld te schetsen van mijn situatie?
Ik zou met USurvey, of WiFi Analyzer (Android,Windows) of InSSIDer (Windows, Mac) even checken hoe het met WiFi netwerken en kanalen zit in de buurt. Let er wel even op dat je dit doet met een apparaat dat 5Ghz ondersteund.

[ Voor 12% gewijzigd door RobinF op 27-02-2018 10:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals dank dat zoveel van jullie meedenken en advies geven.

Inmiddels heb ik twee tools gebruikt om wat meer informatie in te winnen (de WiFi tool van Mac en Netspot).

Netspot (zojuist uitgevoerd - aantal zichtbare netwerken stond na 2 minuten op 58)
http://i66.tinypic.com/2cid5x5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/z06cn.jpg

WiFi tool van Mac (vanochtend)
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/aw9d8i.png
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2vwskko.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2zg6e60.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2gwb444.png

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:50:

Inmiddels heb ik twee tools gebruikt om wat meer informatie in te winnen (de WiFi tool van Mac en Netspot).

Netspot (zojuist uitgevoerd - aantal zichtbare netwerken stond na 2 minuten op 58)
[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
2.4GHz valt inderdaad geen eer aan te behalen (en moet je in drukke gebieden sowieso niet proberen), maar 5GHz ziet er allemaal prima uit.

Herhaal de 5GHz metingen (vnl van de WiFi-tool) als het fout gaat in die band. Ben benieuwd wat je dan ziet.

Oslik blyat! Oslik!

• theblindman
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:50:

[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Het ziet er inderdaad vrij normaal uit.
Heb je gekeken of er misschien een software-update voor de TP-Link is? Als dat niet zo is, zou je inderdaad de TP-Link kunnen vervangen door de eerder genoemde Asus. Je zou eventueel ook je Ziggo modem uit bridge mode kunnen laten halen, en de WiFi vervolgens door een UniFi Access Point laten verzorgen. Die ondersteuenen ook DFS :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zou terughoudend zijn met andere hardware te adviseren totdat we helder hebben wat het probleem exact is. De WDR4300 heeft niet voor niets paar jaar terug de Tweakers Award ontvangen. Het is oud, maar in beginsel een stabiele werkpaard.

Ik zou zelf een WRT erop flashen (ben fan van LEDE), al is het alleen maar om DFS support te krijgen, maar dat zou niet nodig hoeven zijn voor goede werking.

Op basis van het verhaal hier heb ik twee vermoedens:
- forse interferentie in de non-DFS 5GHz kanalen op enig moment.
- voedingsadapter die overlijdend is, waardoor de grootste stroomvreter in het apparaat (de 5GHz chip) af en toe wegvalt.

Pas als we weten hoe de lucht eruit ziet als TS problemen heeft weten we waar het mis gaat. In ene geval is een andere firwmare erop zetten afdoende, in ander geval is ander adapterblokje uitzoeken toereikend. De Asus AC68U is ondertussen ook al 5 jaar oud en overpriced voor wat het anno 2018 biedt, dus lukraakt dat als vervanging kopen zou ik ook niet aanraden, ook niet als we weten dat de WDR4300 hardwarematig brak zou zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1