Icephase schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:55:
Ik zie zeker de potentie en de schoonheid van deze serie. Ze zouden dan ook prima als showcase gepost mogen worden wat mij betreft, maar toch heb ik wat puntjes voor de volgende keer:
#1: De foto straalt een soort vrijheid, puurheid en onschuldigheid uit. De blik van je model laat echter een soort verdriet of eenzaamheid te zien. Dit past niet lekker bij elkaar op de een of andere manier. Ik had het mooier gevonden als ze hier 'lief en onschuldig' (denk: Bambi) zou kijken. Of genietend van de zon o.i.d.
Verder staat ze in de schaduw en is op de achtergrond nog wel zonneschijn te zien. Misschien te laat op de dag gemaakt?
Dit was op het einde van de shoot. Ik heb juist gekozen voor die wat donkere achtergrond. Ik vind haar best lief en onschuldig in deze foto

Maar inderdaad, je kunt het ook zien als eenzaam.
#2: Hier lijkt ze inderdaad lekker te genieten in de zon. Heerlijke uitstraling. Maar ook hier weer: de zon schijnt wel in de achtergrond, maar niet op het model. Ik krijg daarom een beetje het idee dat het model het koud heeft, en dat past weer niet bij de kleding die ze (niet) aan heeft...
Ok, duidelijk.
#3: Mooiste van de serie voor mij. Pose en blik van het model past prima bij het plaatje. Volgende keer proberen om de grassprieten niet voor haar bovenlichaam uit te laten komen, dan wordt 'ie nog mooier. Nu leiden die paar groene vegen nét iets teveel af.
Hmmm, zal er in het vervolg op letten. Ik vind het zo meer een "rijst uit het gras" gevoel geven.
#4: Hier krijg ik het warm van. Je vóelt bijna het zonnetje op je huid! Super gedaan! Ik had deze alleen mooier gevonden als ik het model van voren had gezien.
Zoals hier?:
UCP_5602 by
Universal Creations, on Flickr
Ik wou er 1 uit deze serie pakken, dus koos voor die van achter, omdat de zon meer door jurk schijnt.
#5: Achtergrond is wat te nadrukkelijk aanwezig, en dat leidt me af. Met een donker model had deze compositie en achtergrond beter gepast denk ik.
Grappig dat je precies tegenovergestelde denkt dan ik. Ik vind juist het contrast mooi. Maar ik snap je punt.
#6: Deze vind ik raar. Waarom zit ze in die boom en wat is ze daar aan het doen? Deze foto roept veel vragen op zonder dat context wordt gegeven. Het lijkt wel alsof ze yoga aan het doen is, maar waarom dan op een tak? Of moet ze een luipaard o.i.d. voorstellen die ook wel eens op die manier in bomen liggen te slapen? Maar waarom dan die rare pose?
Een beetje vreemd, maar wel krachtig

Dat is mijn idee bij de foto. Het is een hele rare pose, maar ze straalt zo wel veel kracht uit. Vandaar deze.
Deze misschien beter?
UCP_5697 by
Universal Creations, on Flickr
#7: Het zwart-wit vind ik hier heel mooi. De achtergrond is lekker donker en haar huid is zowat wit. Dat geeft een heel mooi contrast. Maar ook hier heb ik moeite met de pose. Ik vind het maar raar hoe ze er bij staat, waarom zo gebogen? Ik krijg een beetje het stervende zwaan-idee, was dat ook de bedoeling? Het komt op mij heel gekunsteld over.
Precies dat: stervende zwaan-idee. Over the top theatraal.
Nogmaals, technisch zijn het allemaal heel mooie foto's! Nog een algemene opmerking -niet over de foto's per se-: ik vind het model wel érg mager. Dat doet voor mij persoonlijk afbreuk aan de foto's, ik zie liever een wat beter doorvoed lichaam... Verder heeft ze op alle foto's haar ogen dicht, valt me nu ineens op... waarom was dat?
Bedankt voor je uitgebreide commentaar! Ik vind het model ook wat te mager, dus we delen de mening dat we liever wat meer vlees op het bot zien. Ik kijk daar overigens meestal snel doorheen en let meer op de uitstraling van het model dan of ze mijn persoonlijke voorkeur zou zijn. Maar dat is voor iedereen anders.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Nomad schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:27:
Ik vind het heel lastig...ik ben gewoon geen fan van telewerk als het om dit soort dingen gaat. Door haar de kleding uit te laten doen maak je haar kwetsbaar en haar houdingen versterken dat. Dit kwetsbaarheid wil je een setting omheen bouwen, zodat het past dat zij zonder kleding is. Maar in de (technisch mooie) foto's kijk ik van afstand toe hoe daar iemand zonder kleding loopt, zonder betrokken te worden in een setting/context die het "logisch" maakt.
Ik kies juist voor telewerk om te focussen op mijn onderwerp. De rest is maar decoratie. Jij denkt bij naakt aan kwetsbaarheid, het model in dit geval vaak juist het andere. Bekijk ook maar haar Instagram. Ze wil kracht uitstralen. Naakt is ook maar gewoon hoe je eigenlijk bent en dat hoeft helemaal niet kwetsbaar te zijn. Het doel van de shoot is ook om vrijheid uit te stralen. Je kunt gewoon jezelf zijn in de natuur. Je hoeft je niet te schamen. Natuurlijk zie je vaker naaktfotografie in een boudoir setting, op een plek waar naakt doorgaans vaker voorkomt. Een stukje herkenbaarheid. En dat soort naaktfotografie doe ik ook. Dus volgende keer een testcase met alleen maar bedekt naakt in een hotelkamer

Eigenlijk vind ik alleen foto 4 echt passen, daar zou ze zo naar voren gerend kunnen zijn, voor je uit, om te genieten van de omgeving...en een seconde later achterom kijken waar jij blijft.
Leuke gedachte die je daarbij hebt.
Van nature ben ik erg streng met naaktfotografie, omdat ik vind dat het functie moet hebben, meerwaarde moet hebben...zodat ik het snap ipv mij een voyeur voel. Het tele-perspectief versterkt juist dat ik dat voyeuristische houd in de beelden. En ook het dicht hebben van de ogen op alle foto's benadrukt datzelfde gevoel, dat ik toekijk en er niet "bij hoor"....slechts mag "kijken".
(sorry voor mijn focus op het negatieve)
Niets mis met die gedachte en ook niet met de kritiek. Je onderbouwt netjes en begrijpelijk waarom je zo naar deze set foto's kijkt. Een vraag aan jou: zijn er ook naaktshoots in de natuur die je wel prettig om naar te kijken vindt?
[
Voor 19% gewijzigd door
Universal Creations op 01-03-2018 19:40
]