Radiatorknop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemm
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-11-2024
Hoi,

Sinds kort woon ik op mezelf in een appartementje. Aldaar heb ik 3 radiatoren, 1 in de woonkamer, 1 in de badkamer en 1 in de slaapkamer. Degene in de woonkamer heeft een andere knop dan de andere twee. Ik kan namelijk de witte knop draaien en die dus van stand I naar 5 brengen, maar er zit ook een zwarte binnenring in met een aanwijspuntje die ik los van de grote witte knop kan draaien. Mijn vraag is, wat is daar het nut van? Ik neem aan dat het iets te maken heeft met de temperatuur, het is namelijk een thermostaatknop omdat er met een ijzeren draadje ook een wit voelertje aan vast zit. Zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://xzuttz.files.wordpress.com/2015/01/dt2.jpg

Het probleem is namelijk dat als ik de witte knop op de laagste stand zet, de radiator warmte blijft geven. Met de zon vol op mijn flat is dat niet prettig... Mijn vraag is dus eigenlijk of er iets mis is met de radiator(knop) of dat ik gewoon iets met dat zwarte ringetje moet doen...

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Volgens mij is die defect :Y

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:20

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Jochemm schreef op zondag 25 februari 2018 @ 17:32:
Hoi,

Sinds kort woon ik op mezelf in een appartementje. Aldaar heb ik 3 radiatoren, 1 in de woonkamer, 1 in de badkamer en 1 in de slaapkamer. Degene in de woonkamer heeft een andere knop dan de andere twee. Ik kan namelijk de witte knop draaien en die dus van stand I naar 5 brengen, maar er zit ook een zwarte binnenring in met een aanwijspuntje die ik los van de grote witte knop kan draaien. Mijn vraag is, wat is daar het nut van? Ik neem aan dat het iets te maken heeft met de temperatuur, het is namelijk een thermostaatknop omdat er met een ijzeren draadje ook een wit voelertje aan vast zit. Zie foto:

[afbeelding]

Het probleem is namelijk dat als ik de witte knop op de laagste stand zet, de radiator warmte blijft geven. Met de zon vol op mijn flat is dat niet prettig... Mijn vraag is dus eigenlijk of er iets mis is met de radiator(knop) of dat ik gewoon iets met dat zwarte ringetje moet doen...

Alvast bedankt!
Ik denk dat de zwarte binnenring gebruikt wordt als uiterste (onder of boven) waarde.

Maar zo te zien is het een al wat oudere kraan. Je kan de kap erafdraaien en kijken of het pinnetje van de kraan zelf vast zit. Soms heb je mazzel en kan je die met wat tikken loskrijgen. Als hij echter muurvast zit, zal deze vervangen moeten worden.

Naar de lokale Warmteservice lopen of aan de huurbaas (?) ;)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Wees wel voorzichtig met dat pinnetje (zichtbaar als je de thermostaatknop eraf gedraaid hebt). Daar moet je nooit aan trekken. Als hij vast zit sla je typisch op de kraan en niet op de dat pinnetje. Het pinnetje kun je wel naar binnen proberen te duwen.

Over het algemeen is het eerder dat zo'n kraan dicht blijft zitten dan open blijft staan. Het draaien van de knop zal hem namelijk mechanisch naar binnen duwen en de boel afsluiten.

Is er trouwens sprake van een eigen CV ketel en eigen thermostaat? Normaal gesproken zal de ruimte met de thermostaat geen radiator met thermostaatknoppen hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 25-02-2018 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:21

Amphiebietje

In de blubber

Als je op stadsverwarming zit in een slecht geisoleerd flatgebouw, kan het ook zijn dat de kranen niet geheel dicht kunnen om bevriezing in de winter te voorkomen.
Die van mij geven zelfs op de laagste stand nog steeds een klein beetje warmte (wat een temperatuur van 5 graden oplevert volgens wat er op een van de kranen staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-05 22:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

De zwarte verstelbare ring dient als geheugensteuntje voor je favoriete instelling.
Aan de achterkant van de knop zitten 2 kleine zwarte palletjes, die kan je indrukken om een minimum en maximum stand te markeren. Je kan ze eens naar buiten trekken om te zien of de de knop dan op * kan zetten. Het sterretje staat trouwens voor de anti-vorst stand. Op deze stand blijft de ruimtetemperatuur net boven het vriespunt gehouden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1