Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Screen (kleurreproductie)+ghosting > GPU -> 3d modelleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hyperdry
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-11 22:38
Wat ga je met je laptop doen?
Standaardrijtje: Excel, Word, Youtube, etc.
Belangrijker: ik wil foto's editen, 3d modelleren in Blender, en animaties bewerken in Blender. Het gaat hier puur om het editen. Renderen scheelt me niet zoveel, het renderen doe ik wel op mijn desktop of ik stuur mijn file naar een renderfarm. Omdat de focus puur ligt op editen, is de prioriteit een prachtig kleurecht-scherm, met daarnaast genoeg vermogen om niet tegen issues aan te lopen bij modelleren. De modellen zijn over het algemeen redelijk low-poly.
Daarnaast ben ik allergisch voor ghosting - ik heb er echt een hekel aan als mijn bewerkingen gewoon net-niet snappy op het scherm te zien zijn. Een slechte eigenschap, als je een kleurecht-scherm wilt, of zijn er tegenwoordig oplossingen?

Wat is je budget?
Opties voor 1k zijn welkom, opties voor 2k zijn welkom. Als ik het nut inzie van extra voordelen dat een model van 2k biedt over een 1k model, dan ben ik bereid dat te betalen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Portability is erg ondergeschikt aan scherm en vermogen. Meestal zal ik werken met laptop plugged in, op veel verschillende locaties maar altijd bij een stopcontact.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee

Beste antwoord (via hyperdry op 25-02-2018 18:35)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik kan me voorstellen dat blender en unity gezien de context niet speciaal een pro gpu vereisen.. En dat als het zwaar wordt je met een gtx 1080 ofzo (zie net dat je daarma sowieso boven de 2k komt dus meer een 1070) soms wel beter af bent qua snelheid en viewport fps.. Maar het mooie aan de precision is de qualiteit en scherm enzo..

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 25-02-2018 18:39 ]

specs

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tussen 1 en 2K is veeeel te vinden in de Pricewatch? Welke modellen zouden eventueel al door jezelf gevonden/gekocht worden?

Je geeft ook weinig info want geen OS gedefinieerd en daarbij heb ikzelf niet veel zin om "mobiele specs" voor Blender op te zoeken maar mogelijk zijn daar ook dedicated topics/machines elders genoemd?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• hyperdry

MBPro retina: beste scherm op de markt imo, maar ik werk veel, veel liever in Windows. Windows op een Mac heb ik eerder geprobeerd, maar dat werkt voor mij niet goed door locaties van de CMD/CTRL key op het toetsenbord.
Dell XPS 15 9560: lijkt goed te voldoen, maar heeft zichtbare ghosting. De GTX 1050 en 4k-scherm -> mooie +punten
Xiaomi pro vlaggenschip: goedkoop, vol met goede hardware, MX150 (GTX 1030) - geschikt voor het doel, dien nog meer uit te zoeken mbt kleur-echtheid en ghosting. Daarnaast veel reacties gezien dat deze erg heet worden en throttlen
Gigabyte Aero 15: Lijkt redelijk perfect, maar is niet in de EU te bestellen. Wellicht over laten komen uit de VS?

[ Voor 6% gewijzigd door hyperdry op 25-02-2018 17:19 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Als je kleurechtheid belangrijk vind en op meerdere computers werkt, dan zou je ter aanvulling een kleurcalibratie apparaat kunnen aanschaffen. Ik ben erg tevreden met mijn Spyder5Elite om de diverse monitors te ijken en op elkaar af te stemmen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• hyperdry
Goed idee, dankjewel! Over calibratie heb inmiddels redelijk wat gelezen. Ik ben nog een totale noob in kleurreproductie/sRGB/Adobe RGB en zo voort, maar wil de kwaliteit optillen naar een volgend niveau en zie dit nu als een vereiste. Ik zal de Spyder5Elite overwegen.

[ Voor 8% gewijzigd door hyperdry op 25-02-2018 17:29 ]

• maratropa
  • Niet online
@hyperdry Heb je nog eisen mbt tot kleurruimte? srgb is het makkelijkste aan te komen, apple schermen zijn over het algmeen dci-p3 (veel breder dan srgb, cinema standaard) en er zijn ook allerlei adobeRGB monitoren te koop (ook breder dan srgb maar wel iets verschillend tov dci-p3) die weer meer zin hebben als je veel met foto's in adobe software werkt en ook wilt printen etc. Let er iig op dat het scherm 100% srgb haalt, en idd een calibratietool is leuk dan.

Als je het over "snappy" hebt dan denk ik meer aan genoeg gpu power voor genoeg viewport fps, dan dat ghosting echt een probleem is?

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 25-02-2018 17:31 ]

specs

• hyperdry
@maratropa Ik merk aan de terminologie dat ik me beter eerst verder inlees op het onderwerp kleurechtheid, voor ik een voorbarige keuze maak.

Snappy - tweeledig: a) inderdaad genoeg GPU power voor FPS in viewport, zodat er geen zichtbare stuttering optreedt, en b) als het kan zo goed als geen ghosting. Als ik met de muis/een brush aan het editen ben, merk ik het gewoon als ik een achter een scherm zit met zo goed als geen ghosting tov wel ghosting.

[ Voor 18% gewijzigd door hyperdry op 25-02-2018 17:36 ]

• maratropa
  • Niet online
Zo'n precision:

http://www.dell.com/nl-nl.../precision-15-5520-laptop

heeft bijv een 4K paneel optie die volgens de specs als ik het zo snel zie iig 100% adobeRGB dekking heeft.

Pro workstation laptops zijn vaak ook een verademing als het aankomt op bouwkwaliteit.

specs

• hyperdry
@maratropa Super, bedankt. Ik zie dat de nieuwste editie met een K1200 komt. Ik dacht dat over het volgende opging: GTX-lijn>K voor viewport, en K-lijn>GTX voor rendering. Maar nu ik verder lees en wat benchmarks bekijk, zie ik dat de K-lijn even goed of beter presteert dan de GTX-lijn in viewport [modellen met vergelijkbare prijzen]. Grote kans dat het een precision wordt! Daarbij nu ook nog beslissen of ik de laatste generatie wil, of settle voor een tweedehands v/d generatie hiervoor met een GTX960M. Bedankt, hierdoor wordt mijn zoektocht een stuk specifieker.

• maratropa
  • Niet online
game gpu's zijn eigenlijk altijd meer value voor renderen dan de quadro's. Voor viewports is een Quadro afhankelijk van welke ap je gebruikt soms wel fijn, bij de gtx'en hebben ze (openGL) opties en performance gecapped. Voor pro cad apps zoals solidworks met een openGL viewport heeft het veel meer zin dan voor bijv. 3dsmax met z'n geoptimaliseerde directx viewports.

Maar wil je gpu renderen op die laptop? Want uiteindelijk wil je dan vaak toch naar een workstation met een paar gpu's naast elkaar.

K1200 is Kepler dat is al weer wat ouder, het is een (Maxwell, 9xx series) M1200. Nog steeds niet echt super qua compute, 1080ti is bijna 8x sneller met gpu renderen dan een M1200 bijv. (octanebench score 26 vs 185)

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 25-02-2018 18:02 ]

specs

• hyperdry
Bedankt voor het delen van deze info. En nee, ik wil helemaal niet renderen op de laptop, het renderen doe ik op desktop of via een render farm. De GPU in de laptop is dus puur voor viewport (in Blender) en game-editing in Unity 3D.

Acties:
  • Beste antwoord

• maratropa
  • Niet online
Ik kan me voorstellen dat blender en unity gezien de context niet speciaal een pro gpu vereisen.. En dat als het zwaar wordt je met een gtx 1080 ofzo (zie net dat je daarma sowieso boven de 2k komt dus meer een 1070) soms wel beter af bent qua snelheid en viewport fps.. Maar het mooie aan de precision is de qualiteit en scherm enzo..

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 25-02-2018 18:39 ]

specs

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-11 21:46
Ik heb zelf een 5520. Over de GPU kan ik weinig zeggen, die is namelijk nog niet aan het werk gezet.

De brouwkwaliteit is overigens zeer goed. Voor mij erg belangrijk aangezien ik hem vaak meesleep.

Wat ook een groot verschil is t.o.v consumentenversies is de next dat in-site garantie. Ik kan hooguit een dag zonder laptop, daarna gaat het voor mijn baas in de papieren lopen ;). (Al heb ik dat zelf opgelost door mijn oude laptop als leenlaptop de configureren zodat iederee ln met een geldige gebruikersnaam hem kan lenen).

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Pagina: 1