Afzuigkap zonder afvoer of filters

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-04 03:27
Dag tweakers,

In mijn studenten appartement heb ik helemaal geen afzuigkap. Opzich gaat dit prima, ik heb weinig last van de geur gezien ik meestal lekker kook en geen vlees bak. Echter is het misschien niet bijzonder fris om die dampen maar door de keuken en woonkamer te verspreiden.

Nu kan ik gratis een afzuigkap halen van marktplaats en dacht ik, wie weet kan ik daar wat mee.

Op dit moment zit er een of ander afvoer gat in de keuken, maar deze zit helemaal aan de andere kant. Ik vraag mij af of een buis hier wel effectief voor is. Deze moet zeker een meter of 15 overbruggen. Daarnaast kost de slang mooi wegwerken het een en ander aan hout, gedoe, en heel wat gaten in de muur.

Ik wil niet met filters werken gezien deze moeten worden weggegooid (duurzaamheid) en ze prijzig zijn.

Ik heb nu twee dingen bedacht.

De eerste idee is misschien een beetje onzinnig, maar ben benieuwd naar jullie meningen.
Het idee is een opgerold stuk metaal oid waar de lucht in komt en via een gat in het midden weer naar buiten gaat. Op deze manier legt de lucht een lange weg af en komen de vieze deeltjes tot stilstand. Deze constructie spoel je dan eens inde zoveel tijd uit.
(waarschijnlijk iets te omslachtig maarja, ik had dit plaatje al gemaakt)

afzuigkap

Het tweede idee is simpelweg met doeken (ipv een filter het gros van de viezigheid al op te vangen en deze om de 2 of 4 weken te wassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:18

Amphiebietje

In de blubber

Het afvoergat in je keuken is waarschijnlijk voor mechanische ventilatie, en dus niet geschikt om een afzuigkap op aan te sluiten omdat dit de ventilatie negatief zal beinvloeden - niet bij jou, maar je buren die op hetzelfde kanaal zitten krijgen dan waarschijnlijk jouw verbrandingsgassen binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:53

CyBeRSPiN

sinds 2001

Even met de huisbaas overleggen misschien? Zomaar wat gaan hobbyen is misschien qua brandveiligheid niet het beste idee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:10
Hoe ziet je keuken eruit? Kun je niet een bovenraampje vervangen door een plaat hout en daar een buis doorheen steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-05 11:37
Een afzuigkap zoeken waar een 'long life' filter in kan geen optie?
Deze filter kun je uitwassen en weer heractiveren. Vervangen hoeft dan maar 1x in de 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-04 03:27
Amphiebietje schreef op zondag 25 februari 2018 @ 14:07:
Het afvoergat in je keuken is waarschijnlijk voor mechanische ventilatie, en dus niet geschikt om een afzuigkap op aan te sluiten omdat dit de ventilatie negatief zal beinvloeden - niet bij jou, maar je buren die op hetzelfde kanaal zitten krijgen dan waarschijnlijk jouw verbrandingsgassen binnen.
Oke vermoedelijk is dit dan het geval, gezien ik ook stemmen hoor (door dit gat)
CyBeRSPiN schreef op zondag 25 februari 2018 @ 14:09:
Even met de huisbaas overleggen misschien? Zomaar wat gaan hobbyen is misschien qua brandveiligheid niet het beste idee..
Waarschijnlijk een goed idee, misschien kan die wat voor mij betekenen.
ThinkPadd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 14:15:
Hoe ziet je keuken eruit? Kun je niet een bovenraampje vervangen door een plaat hout en daar een buis doorheen steken?
Er zit een keukenraam. Echter moet ik dan met de huisbaas overleggen of ik deze mag aanpassen tot afvoer.
xinix03 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 14:18:
Een afzuigkap zoeken waar een 'long life' filter in kan geen optie?
Deze filter kun je uitwassen en weer heractiveren. Vervangen hoeft dan maar 1x in de 3 jaar.
Helaas zal dat niet gaan passen in mijn budget (van rond de 0 euro) Ik hou er van om creatief middelen in te zetten om zo goedkoop mogelijk oplossingen te vinden.
Zoiets is wel een interessante als ik ooit 'echt' op mezelf ga wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heilige Kaas schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:57:
Ik wil niet met filters werken gezien deze moeten worden weggegooid (duurzaamheid) en ze prijzig zijn.
Er zijn simpelweg ook metalen/stoffen filters die wasbaar zijn, lijkt me de beste/makkelijkste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:07

_Apache_

For life.

Ik denk dat je in eenzelfde situatie zit als ik nu met mijn appartement.

Er is ventilatie in de keuken, maar dat is niet voor afzuiging bedoeld, is mechanische ventilatie, die ook in het toilet aanwezig is. Deze word aangezogen vanaf een gemeenschappelijke set ventilatoren. Waardoor ik er zelf geen installatie op mag zetten, want dan ontregel ik de luchtstroom. Dan blaas ik het of mijn eigen toilet in, of naar de buren (de kanalen zijn verbonden met elkaar).

Wij hebben een afzuigkap met koolstoffilter. Dit word ook wel een recirculatie (terug-blaas)-installatie genoemd. Want hij filtert de lucht, en blaast het weer de keuken in.

https://www.afzuigkapshop...circulatie-afzuigkap.html

Word het echt te warm dan gaat de balkondeur of het balkon raampje open. Maar dat heeft verder weinig met de afzuiging te maken.
Dat koolstof filter is nu 8 jaar oud, en doet nog keurig zijn werk. Deze mag ik om het jaar schoonspoelen - met alleen water - en dan een paar minuten in de magnetron.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Pagina: 1