PC toont raar bericht bij opstarten en komt niet meer verder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bearacuda
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-07 11:23
Mijn vraag
Beste tweakers, ik heb sinds een week mijn systeem wat upgrades gegeven, namelijk RAM, Mobo en CPU (zie Relevante soft en hardware voor het systeem)
Echter heb ik nu tot op 2x ervaren dat na het scherm van mijn moederbord hij een raar bericht weergeeft en hij niet verder boot..

Hieronder wat hij weergeeft; (dit is de enige manier hoe ik een plaatje toe kan voegen)
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/1Otao

Ik heb geen idee wat het veroorzaakt.. De eerste keer gebeurde het omdat ik een kabeltje voor de verlichting van de Wraith Spire was vergeten in te pluggen en dit toen gedaan heb (met natuurlijk PC uit en alle kabels los). En zojuist is het gebeurt omdat ik de USB aansluitingen van mijn toetsenbord en muis er even uit had gehaald (de PC stond uit).

Ik hoop dat iemand van jullie misschien weet wat dit veroorzaakt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dit is het systeem wat ik nu in gebruik heb met als OS Windows 10 pro
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 279,-€ 279,-
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R5 Zwart Window€ 112,-€ 112,-
2Nanoxia Deep Silence 1400 rpm, 140mm€ 10,96€ 21,92
1Corsair Vengeance RGB CMR16GX4M2C3000C15€ 208,75€ 208,75
1Seasonic S12G 450W€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX100 512GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 621,67

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Heb het probleem proberen te googlen, maar kon hierop niks vinden
- Heb een herinstallatie uitgevoerd (dit loste het probleem op, echter is het nog een keer erna gebeurt en wil niet steeds mijn systeem opnieuw installeren :P)
- Mobo gereset door de CMOS eruit te halen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hij zegt iets over NTFS... Corrupte harddisk/SSD?
Gebruik eens Crystal Disk Info om de gezondheid van de SSD te checken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:26

TommieW

Numa numa.

Waar in het opstartproces gebeurt dit? Voor de POST? Net na de POST? Tijdens/na het opstarten van Windows?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bearacuda
TommieW schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:56:
Waar in het opstartproces gebeurt dit? Voor de POST? Net na de POST? Tijdens/na het opstarten van Windows?
Ik kan in de BIOS komen, dus volgens mij is het net na de POST

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:26

TommieW

Numa numa.

Dan zou mijn volgende troubleshoot stap zijn om te kijken of het systeem wel opstart van een Linux live USB of een Windows installatiemedium.

Edit: En natuurlijk even de SMART info van de SSD uitlezen.

[ Voor 18% gewijzigd door TommieW op 25-02-2018 14:02 ]

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bearacuda
Weet niet waarom, maar een Linux Live USB wilde niet werken.. Heb het geprobeerd met ubuntu 15.04 en 16.04 en de USB gemaakt met het programma LiLi USB creator.

Na dit heb ik een keer mijn 2 HDDs losgehaald en de PC opnieuw opgestart. Daarna startte hij weer normaal op!

Ik heb hierna CrystalDiskInfo 7.5.2 uitgevoerd en het resultaat die dat programma gaf voor mij SSD was Goed 98% (Plaatje voor de meer in depth resultaten; https://imgur.com/a/1NnFh).

Na dit heb ik mijn PC afgesloten en mij HDDs weer ingeplugd en nog een keer de PC opnieuw opgestart. Hij startte weer normaal op! Toen heb ik nog een keer CrystalDisk uitgevoerd en hij geeft voor beide HDDs het resultaat "Goed" (Zie hier voor weer meer in depth resultaten van de 2 HDDs; https://imgur.com/a/tj8JB)

Zijn er nog andere scans die ik kan doen om er zeker van te zijn dat mijn schijven ok zijn? Of ligt het probleem toch misschien ergens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-09 00:21
Misschien geheugen probleem.
https://community.amd.com/thread/223477

zie dat je 3000 mem hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bearacuda
Mijn RAM staat op het moment op 2133 en toen had ik nog steeds hetzelfde probleem. Ik had inderdaad mijn RAM op 2933MHz gezet, maar dit was nadat ik mijn BIOS naar de laatste versie had geflashed en toen kon ik daar simpelweg een preset voor kiezen en toen werkte alles nog prima.

En ik krijg ook geen piepjes tijdens dat scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 21:07

NoFearCreations

3DPrint the world!

Misschien de sata kabels niet goed, of de aansluiting op het moederbord? Probeer daar eens een beetje mee te wisselen.

Lees ook dat het met RAID instellingen te maken kan hebben, maak je daar gebruik van?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bearacuda
Mijn OS staat op mijn SSD en die staat niet in RAID echter gebruik ik wel RAID, ik heb 2 1TB HDDs als een spanned volume ingesteld. Hoe kan dit een probleem vormen? Was bij mijn oude setup nooit een probleem? Ik zal eens de kabels vervangen en kijken of die misschien het probleem vormen,
Echter kan ik dit probleem niet makkelijk repliceren sinds ik geen idee heb wat het nou echt veroorzaakt.

[ Voor 19% gewijzigd door Bearacuda op 25-02-2018 16:42 . Reden: Extra informatie m.b.t. OS op mijn SSD ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-09 10:25
Berichten op dit forum wijzen in de richting van een gewijzigde boot-volgorde, veroorzaakt door een drive die mogelijk te traag reageert:

https://rog.asus.com/foru...tly-Changed-%28dRENTFS%29

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 21:07

NoFearCreations

3DPrint the world!

Bearacuda schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:27:
Mijn OS staat op mijn SSD en die staat niet in RAID echter gebruik ik wel RAID, ik heb 2 1TB HDDs als een spanned volume ingesteld. Hoe kan dit een probleem vormen? Was bij mijn oude setup nooit een probleem? Ik zal eens de kabels vervangen en kijken of die misschien het probleem vormen,
Echter kan ik dit probleem niet makkelijk repliceren sinds ik geen idee heb wat het nou echt veroorzaakt.
Als die raid schijven niet essentieel zijn voor het opstarten van windows, zou ik beginnen met die af te koppelen om het uit te sluiten.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bearacuda
Bearacuda schreef op zondag 25 februari 2018 @ 15:57:

Na dit heb ik een keer mijn 2 HDDs losgehaald en de PC opnieuw opgestart. Daarna startte hij weer normaal op!

Na dit heb ik mijn PC afgesloten en mij HDDs weer ingeplugd en nog een keer de PC opnieuw opgestart. Hij startte weer normaal op!
Dit heb ik al een keer gedaan met dit resultaat, het kan zijn dat het probleem inderdaad ligt aan dat die de boot order aanpast (sinds die persoon ook precies dezelfde error message kreeg)

Ik ga eens kijken of ik hier iets aan kan doen
Pagina: 1