goedkope router om te gamen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DallaEyez
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-01-2022
Beste Tweakers,
Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen. :?
ik ben onlangs verhuisd en heb ik er een verdieping bij :)
heel leuk maar ik heb helaas maar 1 internet kabel naar boven kunnen trekken,
maar we willen met zijn 2e bekabeld gamen. Dus luidt mijn vraag of iemand weet waarbij ik moet opletten met het kopen van een router om lag vrij te kunnen gamen? of weetje van een goeie goedkope router laat het me dan a.u.b. weten.

Bij voorbaat dank,

Beste antwoord (via DallaEyez op 26-02-2018 22:38)

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:24
@DallaEyez ik zou gewoon de "KPN Wifi versterker" halen a €49,-
Is voor iedereen gewoon te bestellen en wordt netjes thuis bezorgt.
Is een accespoint (voor je wifi) en een switch ineen. Netjes de antennes ingebouwd (uitstekende antennes lijken leuk maar hebben weinig effectieve waarde t.o.v. ingebouwde antennes) en dit AP ondersteunt ook netjes DFS in de 5GHz.

Dit ding is een kwestie van kabeltjes inprikken en gaan.. evt. even instellen naar je eigen netwerknaam en ww zodat je ook overschakelt van wifi punt tussen boven en beneden..

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je niet gewoon een switch nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je van 1 kabel naar 2 of meer kabels wil heb je inderdaad een switch nodig, geen router :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker weten dat @Verwijderd een switch nodig heeft.

Als het budget beperkt is; een TP-Link (dat al zeer goede prestaties voor het geld geeft)
Voor onbeperkt budget: Cisco of HP ProCurve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 17:32

TommieW

Numa numa.

Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:14:
[...]
Voor onbeperkt budget: Cisco of HP ProCurve.
Dit is wel héél erg overkill. Voor een simpel thuisnetwerk en gamen voldoet een goedkope Sitecom gigabit switch al prima.

@DallaEyez Dit is bijvoorbeeld een prima oplossing.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TommieW schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:20:
[...]

Dit is wel héél erg overkill. Voor een simpel thuisnetwerk en gamen voldoet een goedkope Sitecom gigabit switch al prima.

@DallaEyez Dit is bijvoorbeeld een prima oplossing.
TS wilt absoluut minimale ping. Dan is het aan hem z'n netwerk overkill aan te leggen, met CAT7 kabels en zakelijk georienteerde routers.

Maarja, wat moet je met zo'n superieure setup als het internet punt van TS een zeer matig apparaat blijkt te zijn die door de provider is geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DallaEyez
De wifi boven is ook heel slecht, vandaar dat ik aan een router zat te denken.
En ons budget is helaas rond de 50 euro.

ik stel de reacties zeer op prijs! dank jullie wel :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 13:43
Voor wifi heb je een access point nodig, en geen router. Met dit beperkte budget kun je kijken naar het standaard access point van kpn of ziggo, die volgens mij ook een ingebouwde switch hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DallaEyez
is dit bv een goeie TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router?

pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ziggo levert dat ding als WiFi Booster, dus dat lijkt me wel snor te zitten.

En hier kan je lezen hoe je die router instelt als access point; [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:26
Het accesspoint van Ziggo is een TP Link Archer C7 met aangepaste firmware.

De 1043ND is alleen 2.4GHz, als je geen eisen stelt aan je wifi is dat verder prima. Er is overigens een nieuwe versie, de 1043N v5, deze heeft geen USB poort en de antennes zitten vast, verder zijn ze gelijk.

Verder zal elke gigabit switch of router voldoen. Extra latency is minimaal ongeacht welke switch je neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 13:43
Die tp-link is niet dezelfde als die van ziggo. Die van ziggo heeft namelijk wel wifi-ac en die tl-wr1043nd niet. Voor de switch en wifi performance zul je dus moeten zoeken naar een review.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:39
Dat is slechts een 802.11n ("wifi N") apparaat, en dat zou ik in deze tijd afraden. De AC standaard bestaat al een hele tijd, en geeft normaliter een beter bereik en haalt hogere snelheden (daarnaast is 5GHz dan ook meteen verplicht waar dat bij N nog optioneel was). Ik zou dus minimaal voor een AC apparaat kijken. De genoemde Ziggo WifiBooster of KPN tegenhanger, welke beide routers zijn met een aangepaste firmware, vallen daarvoor in te zetten en hangen ook rond de 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DallaEyez
deze kan ik nieuw in doos ophalen, deze heeft denk ik dan alles wat jullie zeggen wat ik minimum moet hebben toch?

pricewatch: Sitecom WLR-8200 AC1750 Wi-Fi X8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 22:35
Weet niet wat je er voor betaald. Maar vind dat wel veel geld voor een domme switch.

Bestel deze: pricewatch: TP-Link TL-SG1008D-8-Port Gigabit Desktop Switch

[ Voor 52% gewijzigd door grote_oever op 25-02-2018 15:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02
grote_oever schreef op zondag 25 februari 2018 @ 15:37:
Weet niet wat je er voor betaald. Maar vind dat wel veel geld voor een domme switch.

Bestel deze: pricewatch: TP-Link TL-SG1008D-8-Port Gigabit Desktop Switch
Ik gok dat 'ie ook wifi wil.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DallaEyez
35 euro, maar ik begrijp dan dat dit wel geschikt is voor al onze gaming and wifi behoeftes?

super top dit, bedankt voor al jullie hulp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DallaEyez schreef op zondag 25 februari 2018 @ 15:55:
35 euro, maar ik begrijp dan dat dit wel geschikt is voor al onze gaming and wifi behoeftes?

super top dit, bedankt voor al jullie hulp
Nee, een switch voorziet niet in een WiFi signaal.

Daarom gewoon een TP Link router kopen die met je budget overeen komt en dat ding instellen als Access Point.

Kort gezegd: DHCP op de nieuwe router uitschakelen, LAN adres van dat ding instellen op een adres dat buiten de DHCP pool van de reeds aanwezige router zit. WAN poort nooit gebruiken, maar enkel de LAN poorten. En 1 van de LAN poorten gebruiken om te verbinden met de reeds aanwezige router.

Dan heb je dus 3 netwerk poorten boven + een extra WiFi netwerk.

Voor €50 moet er toch wat leuks te vinden zijn.

EDIT: ik zou gewoon deze kopen pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model) tot grote frustratie van de 5GHz fanboys, ieder WiFi apparaat ondersteunt 2.4GHz, wat deze router ook ondersteunt. Dat is niet te zeggen over de 5GHz band.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2018 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:03:
EDIT: ik zou gewoon deze kopen pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model) tot grote frustratie van de 5GHz fanboys, ieder WiFi apparaat ondersteunt 2.4GHz, wat deze router ook ondersteunt. Dat is niet te zeggen over de 5GHz band.
Allemaal leuk en aardig dat 2,4GHz door alle devices ondersteund wordt. Maar daar heb je niks aan doordat 2,4GHz zo druk bezet is dat je geen signaal erop hebt. Dat is juist ook het voordeel van 5GHz, het kleinere bereik heeft als voordeel dat je minder snel last hebt van wifi van je buren etc (want signaal komt niet door de dikke buitenmuren heen), en daarnaast zijn op 5GHz (en 20MHz frequenties) de kanalen niet overlappend, en heb je (zeker met DFS) veel meer niet overlappende kanalen.

Waar je op 2,4GHz effectief maar 3 kanalen kunt gebruiken (1, 6 en 11) en je dan alsnog "last" hebt van APs van je buren (jouw AP of client kan niet zenden op moment dat AP van de buren zend) heb je daar op 5GHz allemaal geen last van.

Zeker als je een snelle en stabiele verbinding wilt hebben geeft dat dus flink wat voordelen. 2,4GHz is gewoon een dood eind en alleen nog leuk voor (oude) clients die 5GHz niet ondersteunen en niet veel data gebruiken.

Edit:
Om nog maar een een auto analogie erbij te betrekken. Zeggen dat je voldoende hebt aan een 2,4GHz AP omdat niet alles 5GHz ondersteund is zeggen dat je ook met de auto van Amsterdam naar Maastricht kunt via alleen maar provinciale of binnenwegen "omdat niet alle auto's/voertuigen over de autoweg mogen". Ja, uiteindelijk kom je op de plaats van bestemming, maar verstandig is het niet.

Daarnaast zijn er dus apparaten die 5GHz niet ondersteunen. Maar aangezien TS niet heeft aangegeven welke apparaten hij via wifi wil gaan gebruiken valt daar ook niks zinnigs over te zeggen. Wellicht zijn dat juist alleen 5GHz apparaten. Of mogelijk in ieder geval wel apparaten die een groot voordeel halen uit 5GHz (laptop, waarop al dan niet gegamed wordt, de kans dat je op 2,4GHz dan problemen krijgt zijn vele malen groter).

[ Voor 22% gewijzigd door RobertMe op 25-02-2018 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertMe schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:25:
[...]

Allemaal leuk en aardig dat 2,4GHz door alle devices ondersteund wordt. Maar daar heb je niks aan doordat 2,4GHz zo druk bezet is dat je geen signaal erop hebt.
.....
dat is wel een opmerking die wél geldt voor stedelingen. Mensen die "op de hei" wonen niet. Ik ken iemand, die woont in een dorp. Vrijstaande huis. Zijn volgende buurman is 300 meter verder zowel links als rechts.

Hij heeft niet eens encryptie op zijn WiFi. Gewoon open. Waarom zou je? Er is niemand in de buurt, en als er iemand met een auto naast zijn huis staat, wordt de Kaukasische herder even op hem / haar afgestuurd. GRRRR.....

Dus het "hoeft niet" zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een flinke aanname @RobertMe waar ik woon is er nog genoeg ruimte op die 3 kanalen.

het gaat erom dat je niet klakkeloos een AP kan kopen die enkel op 5GHz uitzend, ik heb genoeg apparaten die de 5 GHz niet band ondersteunen.

En als je @Verwijderd z'n verhaal goed gelezen hebt, gaat het om een extra WiFi kastje op de tweede etage. Ik verwacht dan ook niet dat zijn apparaten gestoord zullen worden door andere WiFi netwerken.

@Hahn foutje inderdaad, ik bedoelde de 5GHz band met 'genoeg apparaten die dat niet ondersteunen'

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2018 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:40:
[...]

dat is wel een opmerking die wél geldt voor stedelingen. Mensen die "op de hei" wonen niet. Ik ken iemand, die woont in een dorp. Vrijstaande huis. Zijn volgende buurman is 300 meter verder zowel links als rechts.

Hij heeft niet eens encryptie op zijn WiFi. Gewoon open. Waarom zou je? Er is niemand in de buurt, en als er iemand met een auto naast zijn huis staat, wordt de Kaukasische herder even op hem / haar afgestuurd. GRRRR.....

Dus het "hoeft niet" zo te zijn.
'Best Common Practice' :+

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:46:
Een flinke aanname @RobertMe waar ik woon is er nog genoeg ruimte op die 3 kanalen.

het gaat erom dat je niet klakkeloos een AP kan kopen die enkel op 5GHz uitzend, ik heb genoeg apparaten die de 2.4 GHz niet band ondersteunen.
Wat ondersteunt geen 2.4GHz dan :? Of bedoel je 5GHz?
En als je @Verwijderd z'n verhaal goed gelezen hebt, gaat het om een extra WiFi kastje op de tweede etage. Ik verwacht dan ook niet dat zijn apparaten gestoord zullen worden door andere WiFi netwerken.
Waarom verwacht je dat niet? Op de tweede etage kan je toch net zo goed last hebben van tig buren om je heen?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:46:
het gaat erom dat je niet klakkeloos een AP kan kopen die enkel op 5GHz uitzend, ik heb genoeg apparaten die de 5 GHz niet band ondersteunen.
Noem mij dan eens een AP welke alleen 5GHz ondersteund? Het is of alleen 2,4GHz of beide, niet alleen 5GHz. Ook die (legacy/IoT) 2,4GHz only devices zullen dus gewoon blijven werken.
Het Ubiquiti AP wat ik op de zolder heb hangen ziet anders veel meer naburige access points dan dat wat op de benedenverdieping staat. Dat je op tweede verdieping minder last hebt van andere is dus een aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertMe schreef op zondag 25 februari 2018 @ 17:05:
[...]

Noem mij dan eens een AP welke alleen 5GHz ondersteund? Het is of alleen 2,4GHz of beide, niet alleen 5GHz. Ook die (legacy/IoT) 2,4GHz only devices zullen dus gewoon blijven werken.

[...]
Hier eentje: Mikrotik Omnitik 5

https://mikrotik.com/product/RBOmniTikU-5HnDr2

En echt wel. Zelfs op mijn Unifi Ap kan ik de 2,4 uitzetten, en alléén 5 GHz uitzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DallaEyez
ik wil op de 2e verdieping gamen samen met mijn partner op onze pc bekabeld en sterk genoeg wifi hebben zodat we in de avond nog op ons smartphones filmpjes kunnen streamen. wat is mijn goedkoopste optie om dit te behalen?

(2keer bekabeld gamen is het belangerijkste en de wifi is een leuke bonus van mij betreft!)

[ Voor 17% gewijzigd door DallaEyez op 25-02-2018 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KPN kastje is redelijk betaalbaar, heeft dacht het 4 LAN poorten (voor je PC's), en heeft 5 Ghz WiFi (als jouw telefoons dat ondersteunen). Anders op 2,4 GHz verder gaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:24
@DallaEyez ik zou gewoon de "KPN Wifi versterker" halen a €49,-
Is voor iedereen gewoon te bestellen en wordt netjes thuis bezorgt.
Is een accespoint (voor je wifi) en een switch ineen. Netjes de antennes ingebouwd (uitstekende antennes lijken leuk maar hebben weinig effectieve waarde t.o.v. ingebouwde antennes) en dit AP ondersteunt ook netjes DFS in de 5GHz.

Dit ding is een kwestie van kabeltjes inprikken en gaan.. evt. even instellen naar je eigen netwerknaam en ww zodat je ook overschakelt van wifi punt tussen boven en beneden..

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1