LED spotje afzuigkap vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:11
In onze nieuwbouw appartement hebben wij een afzuigkap waar 2x 1W spotjes inzitten. Ik heb mij sinds dag 1 gestoord aan het koude licht dat deze spotjes afgeven (4000K). Ik heb nu besloten om ze te vervangen, maar het is een klusje geworden door aanpassingen die ik moest doen. Ik ben bijna zo ver om de nieuwe spotjes (2700K; 1W) aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: http://oi68.tinypic.com/2u7cawl.jpg

Ik ben geen elektrotechnicus, en om die reden 2 vragen.

Ik moet helaas de handige 2-polige molex mini-fit jr. aansluitingen die uit de afzuigkap komen afknipppen en de draden met een lasklem aansluiten op de spotjes.

Spot 2 lijkt mij recht toe recht aan. Zwart op zwart, grijs op rood, correct?

Afbeeldingslocatie: http://oi67.tinypic.com/2zjf2bm.jpg

De molex aansluiting van spot 1 heeft een doorlus naar spot 1. Hoe moet ik deze aansluiten? Op dezelfde manier als spot 2, maar dan 2 draadjes per lasklem?

Afbeeldingslocatie: http://oi64.tinypic.com/rtlta8.jpg

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Met wat voor spanning werken deze spotjes?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:36
Wat voor een driver zit er in de afzuigkap? Dat moet je toch nagekeken hebben om te weten of de nieuwe spots wel gaan werken?

Dan kun je meteen even kijken hoe de draden op de driver zijn aangesloten zodat je weet wat zwart en grijs is.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Zijn dit wisselspanning (230V) of gelijkspanningsspotjes? Bij wisselspanning maakt de polariteit van de voeding in principe geen verschil, bij gelijkspanning zal het niet werken als ze verkeerd omzitten, maar dat is doorgaans niet destructief. Meten is weten. Die doorlus in de connector op spot 1 kun je inderdaad netjes oplossen met lasdoosjes met 3 contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
kendo schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:54:
Met wat voor spanning werken deze spotjes?
Xander schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:59:
Wat voor een driver zit er in de afzuigkap? ..
Flake schreef op zondag 25 februari 2018 @ 18:12:
Zijn dit wisselspanning (230V) of gelijkspanningsspotjes?
Allen, bedankt voor jullie reactie. Ik had de verkoper gevraagd of de LED spots zouden werken met mijn driver. In principe was het antwoord ja, maar ik heb het vermoeden dat de verkoper mijn situatie/plan niet goed heeft meegekregen. Ik heb voor ieder spotje een trafo meegekregen. Ik heb vanmiddag de spotjes geprobeerd aan te sluiten. Uiteraard zonder de meegeleverde trafo's. But no avail.. En ik zie nu eigenlijk pas waarom, denk ik. DC trafo, AC spotje. Ik dacht dat LED lampen altijd gelijkstroom willen hebben. |:( Ter controle..

De goed verstopte driver:

Afbeeldingslocatie: http://oi63.tinypic.com/2yuklxu.jpg

Blinde foto zo ver mij hand kon reiken:

Afbeeldingslocatie: http://oi65.tinypic.com/2r3h8n7.jpg

De meegeleverde trafo:

Afbeeldingslocatie: http://oi68.tinypic.com/286z691.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:36
Je hebt een driver die een constante spanning van 12V DC levert (CV, Constant Voltage). De polariteit maakt bij DC zeker wel verschil. Wat de plus is en wat de min is kun je meten.

Meegeleverd bij de nieuwe spotjes zijn drivers die een constante stroom van 280mA leveren (CC, constant current).

Je kunt de spots dus niet zomaar uitwisselen. Je riskeert niet alleen dat ze niet werken, maar je kunt de nieuwe spots hier ook mee slopen aangezien je niets hebt wat de stroom door de LEDs beperkt tot die 280mA.

Je zult op zoek moeten naar andere spots die wel op een spanningsbron van 12VDC werken, of je moet de driver ook uitwisselen. Zo te zien kunnen beide spots samen op 1 nieuwe driver, maar dan moet je ze in serie aansluiten.

Je conclusie dat je een "AC spotje" hebt klopt trouwens niet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
Xander schreef op zondag 25 februari 2018 @ 23:46:
Je hebt een driver die een constante spanning van 12V DC levert (CV, Constant Voltage). De polariteit maakt bij DC zeker wel verschil. Wat de plus is en wat de min is kun je meten.

Meegeleverd bij de nieuwe spotjes zijn drivers die een constante stroom van 280mA leveren (CC, constant current).

Je kunt de spots dus niet zomaar uitwisselen. Je riskeert niet alleen dat ze niet werken, maar je kunt de nieuwe spots hier ook mee slopen aangezien je niets hebt wat de stroom door de LEDs beperkt tot die 280mA.

Je zult op zoek moeten naar andere spots die wel op een spanningsbron van 12VDC werken, of je moet de driver ook uitwisselen. Zo te zien kunnen beide spots samen op 1 nieuwe driver, maar dan moet je ze in serie aansluiten.

Je conclusie dat je een "AC spotje" hebt klopt trouwens niet.
Dank voor je toelichting! Weer wat geleerd. Ik heb op basis van jouw opmerkingen mij verder ingelezen en de puzzelstukjes vallen nu beter in elkaar als ik online naar inbouwspots/trafo's kijk. Valt me vies tegen dat ik tot nu toe nauwelijks opties heb i.c.m mijn huidige driver. Ik dank je nogmaals zeer! Ik ga nu met iets meer kennis verder aan de slag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Nu je foto's hebt gepost valt mij nog een belangrijk detail op, namelijk de temperatuurrating. Op basis van je foto's lijkt de driver in de ventilatieschacht te hangen en ik zou daar geen driver hangen die een ambient temperature rating heeft van 40 graden. In een keuken afzuigkap wordt het waarschijnlijk warmer en de bijgeleverde driver heeft een rating tot 60 graden. Dat is wel ff 20 graden verschil en reden genoeg om het vervangen van de driver voor dit model af te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
Flake schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:26:
Nu je foto's hebt gepost valt mij nog een belangrijk detail op, namelijk de temperatuurrating. Op basis van je foto's lijkt de driver in de ventilatieschacht te hangen en ik zou daar geen driver hangen die een ambient temperature rating heeft van 40 graden. In een keuken afzuigkap wordt het waarschijnlijk warmer en de bijgeleverde driver heeft een rating tot 60 graden. Dat is wel ff 20 graden verschil en reden genoeg om het vervangen van de driver voor dit model af te raden.
Yes, goed gespot! Dat is inderdaad 1 van de redenen waarom ik vast houd aan mijn huidige driver.

Tot zo ver heb ik helaas nog geen enkel geschikt spotje kunnen vinden. Pff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-05 22:08
Aurora schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:22:
[...]

Yes, goed gespot! Dat is inderdaad 1 van de redenen waarom ik vast houd aan mijn huidige driver.

Tot zo ver heb ik helaas nog geen enkel geschikt spotje kunnen vinden. Pff.
Philips heeft van die insteek 12V led lampjes, die hebben wij hier thuis in de afzuigkap. Ze zijn in de kleur van Halogeen lampjes. Volgens mij hoef je dan alleen maar een behuizing te hebben waar die LED spots in geplaatst kunnen worden! Ligt allemaal zo bij de bouwmarkt. Daar hebben wij het ook vandaan(karwei).

Wij hebben de G4 12V van philips geplaatst. Wel wat meer vriendelijk licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
jctjepkema schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:48:
[...]

Philips heeft van die insteek 12V led lampjes, die hebben wij hier thuis in de afzuigkap. Ze zijn in de kleur van Halogeen lampjes. Volgens mij hoef je dan alleen maar een behuizing te hebben waar die LED spots in geplaatst kunnen worden! Ligt allemaal zo bij de bouwmarkt. Daar hebben wij het ook vandaan(karwei).

Wij hebben de G4 12V van philips geplaatst. Wel wat meer vriendelijk licht.
Hey top! Bedankt! Ik zal eens hier naar gaan kijken!

Pagina: 1