Vloerverwarming nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:45

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Goedemorgen,

Ik ben bezig met de aankoop van een nieuwbouwwoning, als ik door de aannemer een vloerverwarming op de beneden verdieping wil laten plaatsen kost met dat zo'n 4500 euro. Erg duur vind ik, ik heb bij diverse installateurs en werkspot eens offertes op laten stellen en er komt er geen enkele incl. materiaal en installatie boven de 2000 uit.

Conclusie, dit ga ik zelf doen. (en/of laten doen)

Ik krijg nog zo'n 500 terug voor 3 radiatoren op de benedenverdieping (die komen dus te vervallen)

Nu heb ik de optie om de dekvloer te laten vervallen (200 euro terug)

Als ik dit doe, moet ik de vloerverwarming op krimpnetten (of tackerplaten) leggen, en de vloer weer laten afsmeren. (70mm) Hierdoor kan ik wel randisolatie toepassen, en nog extra isolatie onder de krimpnetten.

Ik weet niet of ze de standaard dekvloer, mocht ik die niet laten vervallen, nog extra isoleren met EPS of piepschuim platen, de aannemener kan me dit ook nog niet vertellen (wel raar, I know) Onder de betonvloer zit wel isolatie, maar die ben je met je vloerverwarming zonder isolatie eronder, natuurlijk ook aan het opwarmen.

Tevens levert het leggen van vloerverwarming zonder dekvloer, dit nog voordelen op dat ik nog wat extra loze (ster)leidingen kan aanleggen voor speakers, coax/utp.

Echter, als ik de dekvloer weg laat, kan ik het laten infrezen. Dit is vooral een stuk goedkoper, en veel sneller klaar. Echter weet ik niet, of je dan ook nog randisolatie moet laten infrezen in je dekvloer? En of ik het verschil ga merken (in warme en/of stookkosten) dat ik geen extra isolatie onder de vloerverwarmingsbuizen heb liggen.

Iemand ervaringen mee toevallig?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-06 20:39
Vloerverwarming leg je in de dekvloer, dus als je de dekvloer weglaat dan hoef je niet te frezen.

Wij hebben express alleen isolatie onder de betonvloer extra isolatie tussen de dekvloer zijn de meningen verdeeld maar warmte stijgt omhoog en wij gebruiken nu de betonvloer ook als warmte element.

Verder is 7CM te weinig om nog PVC leidingen te kruisen over je vloerverwarming slang, dit kan alleen in geval van nood en dan maximaal 5/8. Alle leidingen moeten in de betonvloer en dan heb je de dekvloer voor de vloerverwarming.

Nog een tip, als je het toch zelf laat leggen, leg dan de vloerverwarming om de 10 of 15cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:47
Als hoofdverwarming is 10cm gangbaar.

Verder gewoon dekvloer weglaten, die wordt gemaakt bij het opbouwen van je vloerverwarming.

Kijk overigens uit met Werkspot, zitten veel prutsers bij die maar wat doen. Een serieus bedrijf hoeft helemaal geen kutklusjes op Werkspot te zoeken.

Laat je verder goed informeren wat je krijgt. Verdeler moet voldoende groepen hebben, buizen moeten op juiste afstand liggen, liefst een LTV verdeler, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:45

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
GrooV schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:58:
Vloerverwarming leg je in de dekvloer, dus als je de dekvloer weglaat dan hoef je niet te frezen.
Dat weet ik natuurlijk, echter komt er dan wel zo'n 1000-1200 euro aan kosten bij voor het dichtsmeren van mijn vloer nadat ik zelf de vloerverwarming heb gelegd.
Wij hebben express alleen isolatie onder de betonvloer extra isolatie tussen de dekvloer zijn de meningen verdeeld maar warmte stijgt omhoog en wij gebruiken nu de betonvloer ook als warmte element.
Daar is natuurlijk idd wat van te zeggen.
Verder is 7CM te weinig om nog PVC leidingen te kruisen over je vloerverwarming slang, dit kan alleen in geval van nood en dan maximaal 5/8. Alle leidingen moeten in de betonvloer en dan heb je de dekvloer voor de vloerverwarming.
Bovenstaande heb ik al eens vaker gedaan mee aangelegd bij schoonouders, 15mm isolatie, krimpnetten + slangen, daar overheen nog enkele (idd 5/8) pvc buizen, en toen kon het met gemak dicht gesmeerd worden. Totaal 7CM verhoging.
Nog een tip, als je het toch zelf laat leggen, leg dan de vloerverwarming om de 10 of 15cm.
10CM is idd het plan omdat we vloerverwarming als hoofdverwarming willen.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:29

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik weet niet hoe ze het in Nederland doen, maar in België is het steeds eerst beton, daar alle electra en waterleidingen op, daar pur op laten spuiten, daar worden dan de vloerverwarmingsbuizen op vast geprikt en dan daarover de zandcementvloer.

[ Voor 9% gewijzigd door Jellabie op 26-02-2018 08:50 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-06 11:07
Tegelijkertijd met een vriend vloerverwarming aangebracht in een huis van vergelijkbare leeftijd. Hij heeft de dekvloer eruit gehaald en ik heb de vloerverwarming laten frezen in de dekvloer.

Voordelen frezen: lagere kosten, relatief minder arbeid (al is het dichtsmeren van de sleuven met tegellijm ook vrij kostbaar en arbeidsintensief), vloerverwarming geeft sneller warmte.

Voordelen leggen op betonvloer: Je kan een isolatiefolie aanbrengen, meer vrijheid qua aanbrengen vloerverwarming en eventuele andere kabels en leidingen, warmte wordt langer vastgehouden in de vloer (adhv ervaring).

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Veel circuits met korte afstanden als je actief systeem wilt. Ik wil niet meer anders. Direct warmte de vloer in, zalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvH photo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-06 10:33
Jellabie schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:49:
Ik weet niet hoe ze het in Nederland doen, maar in België is het steeds eerst beton, daar alle electra en waterleidingen op, daar pur op laten spuiten, daar worden dan de vloerverwarmingsbuizen op vast geprikt en dan daarover de zandcementvloer.
Hebben jullie geen kruipruimtes zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Pubbert schreef op zondag 25 februari 2018 @ 11:30:
Goedemorgen,

Ik ben bezig met de aankoop van een nieuwbouwwoning, als ik door de aannemer een vloerverwarming op de beneden verdieping wil laten plaatsen kost met dat zo'n 4500 euro. Erg duur vind ik, ik heb bij diverse installateurs en werkspot eens offertes op laten stellen en er komt er geen enkele incl. materiaal en installatie boven de 2000 uit.

Conclusie, dit ga ik zelf doen. (en/of laten doen)

Ik krijg nog zo'n 500 terug voor 3 radiatoren op de benedenverdieping (die komen dus te vervallen)

Nu heb ik de optie om de dekvloer te laten vervallen (200 euro terug)

Als ik dit doe, moet ik de vloerverwarming op krimpnetten (of tackerplaten) leggen, en de vloer weer laten afsmeren. (70mm) Hierdoor kan ik wel randisolatie toepassen, en nog extra isolatie onder de krimpnetten.

Ik weet niet of ze de standaard dekvloer, mocht ik die niet laten vervallen, nog extra isoleren met EPS of piepschuim platen, de aannemener kan me dit ook nog niet vertellen (wel raar, I know) Onder de betonvloer zit wel isolatie, maar die ben je met je vloerverwarming zonder isolatie eronder, natuurlijk ook aan het opwarmen.

Tevens levert het leggen van vloerverwarming zonder dekvloer, dit nog voordelen op dat ik nog wat extra loze (ster)leidingen kan aanleggen voor speakers, coax/utp.

Echter, als ik de dekvloer weg laat, kan ik het laten infrezen. Dit is vooral een stuk goedkoper, en veel sneller klaar. Echter weet ik niet, of je dan ook nog randisolatie moet laten infrezen in je dekvloer? En of ik het verschil ga merken (in warme en/of stookkosten) dat ik geen extra isolatie onder de vloerverwarmingsbuizen heb liggen.

Iemand ervaringen mee toevallig?
toon volledige bericht
Even een vraag, hoeveel tijd heb je? Daarmee bedoel ik tussen het oplevering van de woning en dat je erin wil gaan wonen? Als je namelijk vloerverwarming, met extra leidingen + een dekvloer wil aanbrengen, hou er rekening mee dat het tenminste 2 maand (extra) onder de pannen bent. Je kunt op een net gestorte afwerkvloer niet gelijk de boel afwerken.

Bedenk je ook het volgende:
Ik zou als aannemer zijn graag willen dat ik geen afwerkvloer in een woning moet leveren, alle risico's die daarbij horen, zijn niet meer voor mij. Dit zijn o.a.: De hoogte maatvoering, de smeerbende, aansluitingen op trappen, leidingwerk dat niet goed aangesloten is en niet werkt, lekkage...

Je moet het dus omdraaien, ben jij bereid voor zeg maar 2000 euro (wat je effectief misschien 5/6 euro per maand kost als je het zelf doet), het risico te lopen dat er iets mis is met je begane grond vloer? En hoe zit het met de garantie? Afhankelijk van je aannemer (groot/klein) zul je veel opleverpunten hebben, die moeten goed zijn.

In mijn project zijn er badkamers casco opgeleverd, alle gevonden lekkages worden per definitie daarop gegooid, jij als opdrachtgever heb geen poot om op te staan.

Mijn advies zou zijn, laat de aannemer het lekker doen. Ook al is het duurder, en op 200k is dat slechts 1% op het totaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 498327

Ik zou geen vloerverwarming meer willen. Heb het in hele huis, gebouwd in crisis, dus gratis met alles erop en eraan, maar is vreselijk. Houten vloer is onstabieler, verbruik is hoger, traag, veel meer stof-ophopingen doordat huis vaak kurkdroog is. Doe mij volgende keer maar een paar super-compacte Jaga Strada's. Kost een fractie, veel efficiënter, en nog prettiger icm met ingebouwde luchttoevoer i.p.v. boven de ramen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 498327 op 03-03-2018 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Anoniem: 498327 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 00:00:
Ik zou geen vloerverwarming meer willen. Heb het in hele huis, gebouwd in crisis, dus gratis met alles erop en eraan, maar is vreselijk. Houten vloer is onstabieler, verbruik is hoger, traag, veel meer stof-ophopingen doordat huis vaak kurkdroog is. Doe mij volgende keer maar een paar super-compacte Jaga Strada's. Kost een fractie, veel efficiënter, en nog prettiger icm met ingebouwde luchttoevoer i.p.v. boven de ramen.
'Gratis' bestaat niet, ook niet in de crisis. Een vloer kiezen die warmte niet goed doorlaat is niet zo handig. Beter kies je linoleum, plavuizen, etc. de bekende vloeren die goed passen bij vloerverwarming. Hout kan, maar niet in iedere woning en op iedere wijze. Stofophoping is normaliter juist iets dat niet bij vloerverwarming voorkomt, hier iig niet. Verbruik is doorgaans ook lager bij de goede instellingen en traagheid is geen issue, want je draait een continue programma. Denk eerder dat je gewoon zaken matig hebt geïnstalleerd of afgesteld. Dat komt evengoed voor bij radiatoren.

Hier gewoon de dekvloer laten opleveren en de vvw extra diep laten invriezen. Stuk goedkoper dan bij de aannemer en werkt als een zonnetje. Ben er nog steeds blij mee als ik bij de buren die radiatoren zie ophangen met plaatselijke hitte en zo'n pukkel in je moderne woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:53
Hier nog een paar tips leg het als een slakkenhuis(patroon)
Infrezen is slechter. Aangezien je minder dekking hebt. bij vloerverwarming wil je de gehele vloer op dezelfde temperatuur hebben en niet alleen daar waar de slangen lopen.
(met extra diep in laten frezen zoals hierboven wordt beschreven heb je dat nadeel weer niet.)
kwa wel of geen isolatie tussen de dekvloer en de beton vloer. zijn inderdaad de meningen verdeeld.
echter voordat een betonvloer op warmte is duurt dat erg lang. dus isolatie is wel aan te bevelen.
zonder isolatie duurt het langer voordat het systeem reageert.
(maar als je altijd dezelfde temperatuur stookt dan maakt het inderdaad niet uit)
Rand isolatie is om het uitzetten van de dekvloer op te vangen zodat je muren niet verplaatst worden.
(of het bij infrezen ook nodig is geen idee.)
Nog iets om nu over na te denken, het lekkerste is als je per groep een ruimte hebt.
zodat je de ruimtes appart kunt verwarmen. bijv badkamer op 35 graden. en de slaapkamer op 20.
de woonkamer heeft waarschijnlijk meerdere groepen nodig. hierbij is het handig als ze allemaal een beetje op dezelfde lengte zijn.ongeveer 1 rol per groep.

[ Voor 24% gewijzigd door miciel op 03-03-2018 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:50
GrooV schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:58:
Bij onze nieuwbouw gaan we ook vloerverwarming leggen. Installateur geeft aan dat 15cm met de hedendaagse isolatie meer dan voldoende is. Wij gaan daar maar op af, iemand daar nog ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:53
Cavalera125 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:29:
[...]

Bij onze nieuwbouw gaan we ook vloerverwarming leggen. Installateur geeft aan dat 15cm met de hedendaagse isolatie meer dan voldoende is. Wij gaan daar maar op af, iemand daar nog ervaring mee?
Dit is afhankelijk van wel of geen wtw unit. met een wtw unit kan het. (en goede isolatie natuurlijk)
Echter de watertemperatuur dient wel hoger te zijn. Gezien er in de toekomst steeds meer gebruik gemaakt gaat worden van warmte pompen ed welke baat hebben bij een zo laag mogenlijke watertemperatuur kan je beter hoh 10 cm doen. Je kan altijd de watertemperatuur omlaag zetten. Wat bijleggen wordt lastiger.
(en natuurlijk kan een warmte pomp ook je huis verwarmen als de slangen hoh 15 cm liggen maar het gaat wel meer energie en tijd kosten)

• Hoofdverwarming (hart op hartafstand van de slangen 100 mm) is de beste oplossing in een situatie waarin vloerverwarming de enige verwarming in de ruimte is. Er kan met een lage watertemperatuur worden gewerkt, waardoor er zuinig met energie omgesprongen wordt en de vloer is snel op temperatuur.

• Basisverwarming (hart op hartafstand van de slangen 150 mm) kan worden gebruikt in een goed geïsoleerd huis. De watertemperatuur zal echter hoger moeten zijn en het systeem is minder snel op temperatuur dan bij hoofdverwarming.

Bron: https://www.warmteservice.../snelselectietabellen.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door miciel op 03-03-2018 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-06 11:07
@miciel Je kan ook gewoon je groepen wat korter maken. Bij mij is de vloerverwarming ingefreesd op ca. 15cm in een huis van 1990 en ook met temperaturen als vorige week stook ik het binnen een uur van 18,5 naar 21 graden. Ingaande temp 39gr., uitaande temp 31gr.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 13:47
Ik zou gewoon hoh 10cm doen. Je kunt het maar 1x leggen, als achteraf blijkt dat 15cm onvoldoende was mag je alsnog radiatoren ophangen.

Zie dat ook in de nieuwbouw: goede isolatie, heel erg kleine radiatoren en zodra je na nachtverlaging wilt opstoken krijg je de boel niet warm omdat de ketel zn warmte niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemania_11
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-06 08:52
Bescheiden kick;

wij hebben ongeveer dezelfde situatie als TS, met het verschil dat wij bij een keuze voor vloerverwarming geen geld krijgen voor de vervallen radiatoren en dekvloer. Als we het via de aannemer laten doen betalen we 4000 en als we een hoh afstand van 10 cm willen zelfs 4500. Zij geven dus aan dat hoh van 15 cm genoeg is als hoofdverwarming, wat ik vreemd vind gezien de aanbevelingen hier in dit topic en elders op internet.

De grootste vraag die ik nog heb, die wellicht ook interessant is voor TS, is wat te doen met de verwarming op de bovenverdieping. De aannemer zou een extra thermostaat op de overloop plaatsen en thermostaatkranen op de radiatoren aldaar. Is dat de beste oplossing of kan dat beter. Als ik het zelf (laat) doe heb ik daar meer regie over en dus meer keuzes eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 14:55
Hoe dichter op elkaar, hoe makkelijk je met een lage temperatuur verwarmt. Altijd 10cm nemen. Overigens vervalt de dekvloer niet, je vloerverwarming wordt ook dichtgesmeerd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 12:47

RvV

Bij mijn vorige huis heb ik tijdens de verbouwing aan de aannemer gevraagd wat verstandig zou zijn. Zelf was ik tot de conclusie gekomen dat 10cm hoh nodig zou zijn. Hij wist zeker dat 15cm hoh ook prima zou zijn. Een andere installateur adviseerde ook 15cm hoh en dat zou prima werken als hoofdverwarming en daarom hebben ze hebben de slangen toen op 15cm geknoopt.
Achteraf viel het dus erg tegen en heb ik alsnog een radiator kunnen ophangen omdat het haast niet warm te krijgen was. Ofwel...altijd 10cm doen. Kost misschien iets meer maar dat is ook alles.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-06 22:11

RUFFNECK

Poentje

Deze discussie ook gehad voor de bouw van onze woning, zelf kom ik regelmatig bij iemand waar hoh 15cm gedaan is (hoofdverwarming) en het gewoon goed (comfortabel) warm te krijgen is op normale thermostaat stand (ik dacht 21~22 graden). Na overleg met onze installateur hebben we ervoor gekozen om de boel zodanig aan te leggen dat de groepen in het midden/binnekant 15cm hoh zijn en de groepen aan de buitenkanten (dus rondom, langs de (buiten)gevels) 10cm hoh.
Gaat meer dan prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemania_11
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-06 08:52
RvV schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 09:28:
Bij mijn vorige huis heb ik tijdens de verbouwing aan de aannemer gevraagd wat verstandig zou zijn. Zelf was ik tot de conclusie gekomen dat 10cm hoh nodig zou zijn. Hij wist zeker dat 15cm hoh ook prima zou zijn. Een andere installateur adviseerde ook 15cm hoh en dat zou prima werken als hoofdverwarming en daarom hebben ze hebben de slangen toen op 15cm geknoopt.
Achteraf viel het dus erg tegen en heb ik alsnog een radiator kunnen ophangen omdat het haast niet warm te krijgen was. Ofwel...altijd 10cm doen. Kost misschien iets meer maar dat is ook alles.
En heb je een nieuwbouwwoning?
RUFFNECK schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 10:06:
Deze discussie ook gehad voor de bouw van onze woning, zelf kom ik regelmatig bij iemand waar hoh 15cm gedaan is (hoofdverwarming) en het gewoon goed (comfortabel) warm te krijgen is op normale thermostaat stand (ik dacht 21~22 graden). Na overleg met onze installateur hebben we ervoor gekozen om de boel zodanig aan te leggen dat de groepen in het midden/binnekant 15cm hoh zijn en de groepen aan de buitenkanten (dus rondom, langs de (buiten)gevels) 10cm hoh.
Gaat meer dan prima!
Ik was even vergeten dat het hier bij de kozijnen achter ook hoh 10 cm wordt gelegd door de aannemer.

Wat gebruiken jullie als thermostaat en hoe regelen jullie de radiatoren op de bovenverdieping(en)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 12:47

RvV

Kemania_11 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 10:46:
[...]

En heb je een nieuwbouwwoning?

[...]

Ik was even vergeten dat het hier bij de kozijnen achter ook hoh 10 cm wordt gelegd door de aannemer.

Wat gebruiken jullie als thermostaat en hoe regelen jullie de radiatoren op de bovenverdieping(en)?
Nee, want ik schreef over een verbouwing. Wel volledig geisoleerd met een dik pak pur in de kruipruimte, spouwmuur, dak, HR++ glas etc...

Y'24

Pagina: 1