Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-06 13:51
Sinds ruim 2 jaar wonen wij in een appartement waarbij het niet of nauwelijks mogelijk is om UTP kabels door de woning te trekken.
Nu gebruik ik achter de glasmodem van CaiWay wel een Asus RT-AC68U router dus ik heb op mijn apparaten die de AC mode ondersteunen prima WiFi, dus dat is het probleem niet.
Ik gebruik echter ook een Samsung Smart 4K TV welke de AC mode niet ondersteund.
Tijdens de Netflix weergave ondervind ik op de TV ook in de 5 GHz mode regelmatig kleine haperingen welke schijnbaar aan de WiFi ontvangst te wijten zijn want als ik de TV tijdelijk op een 1Gb UTP kabel aansluit heb ik die storingen niet.
Ik heb geprobeerd dit met snelle Powerline adapters op te lossen maar dat leverde ook problemen op omdat op dezelfde 220V aansluiting waar de Powerline adapter was aangesloten meerdere apparaten via een spanningsslof zijn aangesloten waaronder elektronische schakelaars, Soundbar, etc.,althans dat is mijn veronderstelling.

Nu overweeg ik een Bridge bij de TV te plaatsen zodat ik o.a. de TV via een 1Gb UTP kabel daarop kan aansluiten.
Ik vraag mij alleen af of een Bridgeook nadelen oplevert zoals ook een Repeater b.v. de snelheid halveert?

Zelf denk ik aan om hiervoor eveneens een Asus RT-AC68U of beter te gebruiken.
Is dit een verstandige optie of zijn er betere alternatieven?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:22
Bedoel je niet gewoon een switch ? Zo ja dit kan gewoon zonder issues

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Wat is een bridge? Als je een switch bedoeld: geen enkel probleem.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
HKLM_ schreef op zondag 25 februari 2018 @ 09:50:
Bedoel je niet gewoon een switch ? Zo ja dit kan gewoon zonder issues
Ik denk dat hij met bridge bedoelt: een apparaat dat draadloos met het netwerk verbonden is, en waaruit hij vervolgens een kabel op de TV kan aansluiten.

Het is prima denkbaar dat de draadloze verbinding met de bridge beter is dan met de TV. In dat opzicht kan het prima helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 18:53

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Een client bridge kan zelfs een betere oplossing dan losse WIFI clients zijn. In plaats van 3 of 4 wireless clients in je woonkamer heb je er nog maar één en de apparaten vragen toch niet te gelijk om bandbreedte.

AC68U is prima, beetje overkill qua CPU. Asus noemt Client Bridge ‘Media Bridge’ volgens mij.

[ Voor 35% gewijzigd door |sWORDs| op 25-02-2018 10:16 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:00
Je kunt ook out of the box denken.

Het is bij een appartement vaak makkelijker kabels te trekken dan in een huis. Vervang bv de telefoonkabel bij de tv voor een netwerkkabel of leg een kleine kabelgoot op de plinten en boor een gat door de muren waar het nodig is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:21
Hier zelf ook een tijdje een AC Wi-Fi bridge gehad, in mijn opinie is het veel beter en stabieler dan Powerline wat ik ook gehad heb (op stopcontacten in de zelfde groep). Als je twee goede AC Wi-Fi routers hebt, dan kan je echt hoge stabiele snelheden behalen. Inmiddels hebben alle belangrijke apparaten een AC Wi-Fi module aan boord, dus ik heb nu nog één router centraal in huis, maar het meeste hangt nog altijd aan Gigabit poorten.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:42
Dus, TV vangt wifi op: stotteren door slechte ontvangst. Heeft je TV dan slechte wifi ontvangst of zit er in de software iets fout? Ideaal gezien zou je dat moeten uitproberen door de TV tijdelijk naast de wifi-router te plaatsen en kijken of dat het oplost. Zo ja, dan *kan* een bridge-oplossing misschien helpen. Zo nee, dan is een bridge oplossing *waarschijnlijk* een oplossing, want dan zit er iets fout in de wifi-software in de TV.

Stel dat je TV op de normale plek een wifi ontvangstprobleem heeft: als je dan direct naast die TV een wifi-ontvanger plaatst en bedraad op de TV aansluit, dan zal die ontvanger hetzelfde ontvangstprobleem hebben en los je niets op. Al kan het dat 'ie andere/betere antennes heeft, net een betere chip, net een paar centimeter betere ontvangst...
Maar wellicht dat je dan de ontvanger een paar meter dichter richting router kan plaatsen en dat dat de ontvangst flink verbetert. Dus, ja, het *kan* helpen, maar zekerheden krijg je pas als je het probeert.

En stel dat het geen ontvangstprobleem is, maar dat de wifi-software in je TV brak is - dus als het niet helpt als de TV naast de router staat - dan gaat een bridge vrij zeker het probleem oplossen.

Maar ik denk wel dat het verstandig is om eerst uit te zoeken wat de oorzaak is. :)

Oh, en toch ook wel de tip van @DutchKel in DutchKel in "Bridge toevoegen, nadelen, alternatieven?": vaak schrijven mensen "niet of nauwelijks mogelijk is om UTP kabels door de woning te trekken." als ze bedoelen "heb er geen zin in en wil alleen een makkelijke oplossing met een kastje". UTP kabels trekken geeft je wel een enorm robustere oplossing dat die, ook als je moeite ervoor moet doen, de moeite waard is.

[ Voor 14% gewijzigd door vanaalten op 25-02-2018 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Bedankt voor de reacties en nee, het is geen optie om kabels te trekken.
Dit i.v.m. het feit dat de plinten aan de muur zijn vastgelijmd.

Ik bedoel inderdaad met een Bridge de mogelijkheid om in de buurt van de TV het AC WiFi signaal d.m.v. een tweede AC router op te vangen een waarop ik dan de TV d.m.v. een UTP kabel op de 1Gb poort van de Media Bridge aansluit.
Of ik dan het WiFi signaal voor de overige Apple apparaten via de router in de meterkast of die bij fe TV op pik weet ik niet.

N.B.
De UHD Samsung TV heeft geen software / WiFi ontvangstprobleem, dat kan ik uitsluiten.
Voordat ik deze vraag hier plaatste heb ik alle opties onderzocht dus ook de AC router provisorisch naast fe TV geplaatst en toen geen probleem.

[ Voor 19% gewijzigd door srna513006 op 25-02-2018 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
srna513006 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 10:48:
Ik bedoel inderdaad met een Bridge de mogelijkheid om in de buurt van de TV het AC WiFi signaal d.m.v. een tweede AC router op te vangen een waarop ik dan de TV d.m.v. een UTP kabel op de 1Gb poort van de Media Bridge aansluit.
Of ik dan het WiFi signaal voor de overige Apple apparaten via de router in de meterkast of die bij fe TV op pik weet ik niet.
Dat laatste is wel iets wat ik in eerste instantie NIET zou doen. Als ik de handleiding van de RT-AC68U lees:
3. In the AP Mode field, select any of these options:
• AP Only: Disables the Wireless Bridge function.
• WDS Only: Enables the Wireless Bridge feature but prevents
other wireless devices/stations from connecting to the
router.
• HYBRID: Enables the Wireless Bridge feature and allows other wireless devices/stations to connect to the router.
NOTE: In Hybrid mode, wireless devices connected to the ASUS wireless router will only receive half the connection speed of the Access Point.
...je begon met dat je de tweede mogelijkheid overwoog, maar nu begin je over de 'hybrid' optie. kijk eerst eens of in 'WDS only' mode je probleem opgelost is. :)

En nog steeds: als je RT-AC68U net als de TV op ongeveer dezelfde plek een ontvangstprobleem heeft, dan lost het niets op. Dus kijk vooral ook naar een plek waar de RT-AC68U een goede ontvangst heeft en of je van daaruit een kabel weggewerkt naar de TV kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Vaak zit in de TV de antenne "ergens" verstopt. Helemaal met een metalen achterkant, is dat niet bevorderlijk. Daarom is een los staand apparaat (RT-AC68) interessant, omdat deze "gevoeliger" is dan de WiFi ontvanger van de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 18:53

|sWORDs|

vSphere/ESXi

V&A aangeboden: Asus RT-AC66U Zwart zou een betere optie kunnen zijn. Even snel als bridge en een stuk goedkoper.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
[quote]vanaalten schreef op zondag 25 februari 2018 @ 11:48:
[...]

Dat laatste is wel iets wat ik in eerste instantie NIET zou doen. Als ik de handleiding van de RT-AC68U...

Met ‘dat laatste’ bedoel je waarschijnlijk dat ik de router die als Media Bridge is geconfigureerd de WiFi optie moet disabelen, correct?

Begrijp ik dan goed dat de 1e router in de meterkast bij de glasmodem als Media Bridge wordt geconfigureerd en niet meer als WiFi modem wordt gebruikt?
Dus op de 2e modem in de huiskamer bij de TV de TV en Enigma box via een UTP kabel worden aangesloten én ik ook mijn overige apparaten zoals MacBook, iPads en Smartphones daarop via WiFi connect, correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:59
Ik ondervond deze problemen ook met de 5GHZ verbinding.
Nadat ik terug ben geschakeld naar de 2.4Ghz verbinding heb ik nergens meer last van ;)

Simpele oplossing, maar voor mij werkt het prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
srna513006 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:13:
[quote]vanaalten schreef op zondag 25 februari 2018 @ 11:48:
[...]

Dat laatste is wel iets wat ik in eerste instantie NIET zou doen. Als ik de handleiding van de RT-AC68U...

Met ‘dat laatste’ bedoel je waarschijnlijk dat ik de router die als Media Bridge is geconfigureerd de WiFi optie moet disabelen, correct?
Hmm, nu weet ik niet precies wat je bedoeld, maar...
Begrijp ik dan goed dat de 1e router in de meterkast bij de glasmodem als Media Bridge wordt geconfigureerd en niet meer als WiFi modem wordt gebruikt?
Dus op de 2e modem in de huiskamer bij de TV de TV en Enigma box via een UTP kabel worden aangesloten én ik ook mijn overige apparaten zoals MacBook, iPads en Smartphones daarop via WiFi connect, correct?
...volgens mij juist precies andersom. De router die bij het modem in de meterkast staat configureren als standaard wifi router zodat alle draadloze apparaten daarmee gaan verbinden; vervolgens de tweede router configureren als 'WDS only' (wireless bridge configuratie), waardoor die slechts EEN functie heeft: wifi naar bedraad omzetten voor je TV.

En ik kreeg de indruk dat je de tweede router bij je TV als 'hybrid' wilde configureren: dan is 'ie zowel wireless bridge als access point tegelijk, maar lever je in op bandbreedte. En dat is zeker een optie om te proberen, maar zou ik in eerste instantie NIET doen: kijk eerst of een wireless bridge je probleem oplost. Als dat zo is, kijk of het blijft werken als je de luxe 'access point' uitbreiding erbij neemt.

Overigens is de oplossing van @marcel19 ook nog wel iets om naar te kijken: forceer je TV om een 2.4GHz verbinding te gebruiken, wellicht dat die robuster is dan via 5GHz.

[ Voor 4% gewijzigd door vanaalten op 27-02-2018 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Helemaal helder nu en allen bedankt voor de input.
Zodra ik weer thuis ben ga ik met deze gegevens aan de slag en kom er zo nodig op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-06 18:14

amx

Mijn positieve ervaring met een DD-WRT client bridge is dat het super stabiel bleek, beter dan ik had verwacht.

Mijn negatieve ervaring is dat het geen transparante bridge is. Google Cast is bijvoorbeeld onmogelijk om in te stellen.

imho als budget geen probleem is, zijn MoCa adapters the way to go

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Chrome Cast heb ik niet in gebruik, wel Apple TV4.

Volgens mij staat MoCa voor Ethernet over Coax, correct?
Zo ja, dan is dat toch weinig zinvol want als ik een coax zou kunnen trekken (gebruiken) dan kon ik natuurlijk toch ook een UTP kabel trekken...
Pagina: 1