Nvidia-upgrade voor gamen op oude pc: hoeveel investeren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:15
Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Een passief gekoelde videokaart met een Nvidia-chip om de levensduur voor gaming van onze pc te verlengen.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Dit hangt er vanaf wat ik ervoor terug krijg: max rond de EUR 200, maar het moet dan wel zin hebben.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

Een Nvidia-chip.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Mijn pc staat in mijn inventaris: een i5 2500 met 8GB. Verder heb ik dit moederbord. Het zou mooi zijn als mijn vrouw alle delen van Assassin's Creed op onze pc kan spelen en dat Civ 6 erop draait. Dat laatste is denk ik simpeler dan het eerste ;) . Ik denk er verder over om een 1440p-scherm aan te schaffen, als het op die resolutie kan zou het mooi zijn, maar als het voor enige game door de helft moet is het geen ramp.

Ik heb wat filmpjes op YouTube gezien waarin iemand Assassin's Creed Origin speelt met een Haswell Pentium, dus ik denk dat het wel zin heeft om in een kaart te investeren zodat onze pc nog wat langer mee kan. Harde eis is wel dat mijn pc er niet meer herrie van gaat maken, dus ik wil iets met passieve koeling. Mijn kandidaten:

pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH OC
pricewatch: Palit GeForce GTX 1050 Ti KalmX

Ik vraag me vooral af hoeveel meerwaarde de duurdere kaart gaat hebben ten opzichte van de goedkopere. Momenteel hebben we een Radeon HD 6570 en geen spellen die niet goed draaien. Assassin's Creed Rogue is het eerstvolgende spel dat in die serie "aan de beurt" is om aan te schaffen en dat zou zo te zien ook nog gewoon moeten kunnen. Ik vraag mij vooral af hoe lang het duurt voordat de rest van de pc voor nieuwere spellen vervangen zou moeten worden, als dat al snel is is de duurdere kaart misschien zonde van het geld.

Wat is jullie inschatting :) ?

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

Alle reacties

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 11:52

Orac

Ik mis je papa.

De GT 1030 is een bottleneck met een i5 2500. De GTX 1050 Ti past er wel heel goed bij.
Zie: http://thebottlenecker.com/

Ik betwijfel een GTX 1050 Ti snel genoeg is voor 1440p gaming.

[ Voor 20% gewijzigd door Orac op 25-02-2018 10:00 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
Waarom denk je dat een stille videokaart met fans je pc luider gaat maken?
Waarom perse nvidia?

[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 25-02-2018 10:44 ]

• Bananenplant
mitsumark schreef op zondag 25 februari 2018 @ 10:43:
Waarom denk je dat een stille videokaart met fans je pc luider gaat maken?
Waarom perse nvidia?
Ik heb nu ook een passief gekoelde videokaart en de fans op kaarten zijn doorgaans niet bijster groot waardoor ze snel moeten draaien om lucht te verplaatsen. Dat maakt me er niet gerust op: fanless is in mijn optiek de beste garantie op geen extra herrie.

Verder heb ik van een collega die meer aan gaming doet begrepen dat tegenwoordig AMD-kaarten nogal vaak problemen met zich meebrengen, daar heb ik niet zo veel zin in :) .

@Orac die bottlenecksite kende ik niet, dank :*) .

[ Voor 4% gewijzigd door Bananenplant op 25-02-2018 10:52 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:23
Die collega lult uit z'n nek. Maargoed, met dit budget zou ik sowieso tweedehands gaan kijken: categorie: Videokaarten, bijvoorbeeld een 970 of 1060 als het perse nvidia moet zijn.

Verder voegt een (snelle) passieve videokaart weinig toe; de andere fans zullen sneller moeten gaan draaien om de warmte af te voeren tijdens het gamen waardoor je alsnog mee herrie overhoud. Een videokaart met twee grote fans die langzaam draaien kan daarmee dus stiller zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Ramon op 25-02-2018 11:02 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De passieve kaarten in dit topic maar ook in PW, hebben absoluuuut niet genoeg power om op 1440p te gamen. Sterker nog, de 1050 KalmX heeft niet eens voldoende power om relatief moderne games op 1080p weer te geven; met een 2GB buffer, zit je vrij rap aan de max van een aantal games.

Zoals @Ramon aangeeft; misschien moet je je budget ophogen of tweedehands gaan kijken. Ik persoonlijk adviseer je om tenminste 3GB op je videokaart te zoeken indien het om een GPU gaat verkrijgbaar sinds begin 2017. Ga je een oudere GPU aanschaffen, zou ik 4GB of meer adviseren (want langzamer geheugen alhoewel dat niet altijd vergelijkbaar is).

De herrie van moderne fans is goed na te zoeken in reviews en eventueel kan je met wat tools de fans ook onder controle houden; hierdoor lever je enige procenten game-performance in maar heb je wel bijvoorbeeld 4dB geluidsdruk minder.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Bananenplant
@MAX3400 1440p is geen vereiste he, het zou leuk zijn als het kon, maar geen eis. Het budget gaat verder niet omhoog, het fanless ga ik wel even heroverwegen :) .

Nog wel een puntje overigens: ik heb een 530W voeding. Ik vermoed dat dit wel afdoende moet zijn...

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bananenplant schreef op zondag 25 februari 2018 @ 11:17:
Nog wel een puntje overigens: ik heb een 530W voeding. Ik vermoed dat dit wel afdoende moet zijn...
Niet als dat dat ding al 100 jaar oud is ;) De meeste passieve kaarten hebben voldoende aan 75W prik uit het PCI-e slot dus dat komt wel goed.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-02 21:04
dat die kaarten 75 watt van het moederbord pakken is eerder een probleem dan iets goeds, meer stress op mobo, liever een kaartje die meeste stroom recht vanuit de voeding krijgt.

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:34
Bananenplant schreef op zondag 25 februari 2018 @ 10:51:
[...]
Verder heb ik van een collega die meer aan gaming doet begrepen dat tegenwoordig AMD-kaarten nogal vaak problemen met zich meebrengen, daar heb ik niet zo veel zin in :) .
Bullshit. (Heb zelf een AMD kaart :) )

Don't let perfect be the enemy of good.

Pagina: 1