Programma om foto's eenvoudig te importeren + watermerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik ben voor mijn vader opzoek naar een programma waarmee hij eenvoudig foto's van zijn SD kaartje kan importeren naar zijn computer en kan voorzien van een watermerk.

Mijn vader weet vrijwel niets van computers, ik heb het hem wel eens uitgelegd via bijv. Paint.Net o.i.d. maar dat lukt hem niet echt. Wat hij wil is een pop-up krijgen als hij een SD kaartje in de pc prikt waarin hij kan aangeven waar de foto's naartoe verplaatst moeten worden. Vervolgens wil hij met een programma bepaalde foto's eenvoudig voorzien van een watermerk,

Omdat het watermerk bij vrijwel alle foto's op een andere plek moet staan wil hij het liefst een eenvoudig programma waarmee hij de foto's opent en vervolgens bijvoorbeeld een sidebar heeft met 1 of 2 verschillende watermerken die hij d.m.v. drag & drop op de gewenste plek op de foto kan zetten.

Ik heb wel wat gegoogled, maar kom dan vooral uit bij Photoshop en dat is te complex en ook behoorlijk overkill. Ik zoek het liefst een freeware programma (betaald mag echter ook).

Bedankt alvast :)

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:01
Wellicht kan je een batch schrijven voor ImageMagick (past goed bij een tweaker :+ )? Je vader hoeft dan alleen foto's in een map te zetten, en op de .bat te dubbelklikken...

Zoiets bijvoorbeeld...
mogrify -draw 'image Over x,y a,b "path/to/watermerk.png"' *.jpg

waarbij:
x: watermerk pos x (in pixels, vanaf linksboven)
y: watermerk pos y (in pixels, vanaf linksboven)
a: watermerk breedte
b: watermerk hoogte

NB: overschijft alle input-jpg, tenzij je een ander pad (of bestandstype) opgeeft voor output.

[ Voor 5% gewijzigd door breew op 25-02-2018 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@breew bedankt voor je antwoord en op zich een leuke benadering maar helaas niet echt werkbaar, zie ook mijn eerdere verhaal:
Omdat het watermerk bij vrijwel alle foto's op een andere plek moet staan wil hij het liefst een eenvoudig programma waarmee hij de foto's opent en vervolgens bijvoorbeeld een sidebar heeft met 1 of 2 verschillende watermerken die hij d.m.v. drag & drop op de gewenste plek op de foto kan zetten.
Ik kan dus geen vaste positie in een script verwerken, daarbij heeft hij verschillende formaten foto's..
Dus een bestaand programma met deze functionaliteit is meer gewenst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:01
@miicker Is het zo dat het watermerk altijd in één van de 4 hoeken komt te staan? Dan maak je 'gewoon' 4 batchbestanden, of één batchfile met een leuk keuzemenuutje erin; kan je zelf ook weer even oefenen met batch :+

Als voor je vader werken met layers in een programma als paint.NET te veel gedoe is, dan weet ik zo snel geen betere oplossing.

edit: behalve zelf bouwen: YouTube: How to add watermark to a picture in vb

[ Voor 17% gewijzigd door breew op 25-02-2018 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Even het begin: Waarom moet er een watermerk in?
Je gaat toch niet al je 1000'en foto's online knikkeren?

[ Voor 8% gewijzigd door DJMaze op 25-02-2018 14:06 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
DJMaze schreef op zondag 25 februari 2018 @ 14:05:
Even het begin: Waarom moet er een watermerk in?
Je gaat toch niet al je 1000'en foto's online knikkeren?
Geen duizend nee, maar wel een hoop, watermerk is niet voor copy right, meer naamsbekendheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
En waar komen ze dan online te staan?
Als je zoiets als Coppermine Photo Gallery gebruikt dan wordt gewoon door de PHP scripts een watermerk toegevoegd.
Zoiets is ook heel simpel zelf te maken en je kan dan heel subtiel het rechtsonder in een foto plaatsen zoals hier:
Afbeeldingslocatie: https://dragonflycms.org/uploads/downloads/images/30_server_trends.png

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:17 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:02
En Lightroom? Heeft goede opties voor presets met watermerken en kan hij ook gelijk aan de slag met het managen en bewerken van z'n collectie, alles in 1 programma. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@DJMaze
@CurtPoindexter
@Fuwor

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal het iets verder toelichten.

Het gaat om fotografie van honden, de meeste foto's komen gewoon op facebook of in bepaalde facebook groepen. Foto's mogen dan ook gewoon door de eigenaren van de hond eraf worden gehaald. In de hondensport zijn veel fotografen actief, het enige doel van het watermerk is om aan te geven dat hij de foto heeft gemaakt. Als het watermerk eenvoudig te verwijderen is, than so be it. Het gaat er dus niet om dat de foto's niet gedistribueerd kunnen worden zonder zijn watermerk, maar meer voor de naamsbekendheid. Mensen zien een mooie foto van hun hond en zien dan door wie die gemaakt is en willen wellicht de volgende keer dat m'n vader foto's van hun hond maakt.

Op dit moment doet hij het gewoon in paint. Maar dan zit hij toch vaak te pielen met de lettergrootte en zo, en het kost gewoon veel tijd om 100+ foto's te voorzien van een watermerk. Op zich maakt het niet uit dat hij ze een voor een moet doen, het gaat namelijk soms om foto's van alleen de kop van een hond, soms op foto's waarop ze staan, soms om actie foto's. Hij wil altijd voorkomen dat het watermerk de hond raakt waardoor het watermerk soms op vreemde plekken staat. Dat maakt het ook lastig om dit te automatiseren. Een programma waarmee hij dus met 1 klik zijn watermerk op de aangeklikte plek kan zetten zou ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47458

Lightroom is erg makkelijk voor importeren, filteren en bewerken.
Voor watermerken moet je dan alsnog per stuk exporteren voordat je de volgende kan doen.(als je print to jpg gebruikt)

Voor snel quick and dirty watermerken werkt dit wel aardig en doet volgens mij alles wat je zoekt; https://www.watermarquee.com/watermark
Pagina: 1