Laptop: flexkabel toetsenbord in connector lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladion
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-08 20:36
Een mooie HP Chromebook heb ik onder handen genomen, maar helaas is bij het openmaken het dingetje dat de flexkabel en connector vastmaakt gebroken.

http://www.laptoprepair10...or-on-laptop-motherboard/

In het eerste plaatje is het dus duidelijk te zien. De "locking clip" ontbreekt. Ik heb het er al zelf tegenaan proberen te duwen en met tape vast te plakken, maar het moet er echt heel goed tegenaan zitten en goed tegenaan worden gedrukt. Tape drukt het er dus niet goed tegenaan.

Nog een plaatje van de situatie:

https://imgur.com/zSbGJVg

Heeft iemand tips of een oplossing?

YouTube: Easy Ribbon Cable Connector Fix, Repair. <-- Dit heb ik ook nog gevonden, maar ik heb geen goed plastic.

[ Voor 15% gewijzigd door Bladion op 24-02-2018 20:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vastlijmen met een lijmpistool (hotglue)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsjow
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:16
Anders nieuw connector erop solderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladion
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 00:02:
Vastlijmen met een lijmpistool (hotglue)
Ik twijfelde hier ook over, maar ik ben bang dat die dan alsnog niet goed genoeg er tegenaan wordt gedrukt. Het is echt heel precies werk en de kleinste afwijking makt al dat niets wordt herkend. Als je dan met lijm iets vast hebt gemaakt is dat lastig weer goed te doen. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:28
Dat wordt echt zelf knutselen met een klantenpas oid; op maat knippen/vijlen zodat het nog net tussen de linker en rechterkant klemt. Evt op die punten lijmen, of een stukje karton van de juiste dikt erop zodat het toetsenbord het geheel vastklemt. Andere optie is, bij de kringloop vragen of je laptops die toch gedumpt worden mag strippen voor een passende locking clip.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 10:25
Mocht het knutselen niet lukken:

Het betreft een 30-pin ZIF (Zero Insertion Force) socket voor een FPC (Flexible Printed Circuit). Met die termen kun je een vervangend socket zoeken. Belangrijk daarbij is vooral de rastermaat (Afstand tussen de pins). 1mm is daarbij redelijk gebruikelijk, in welk geval onderstaande link een goeie kans van slagen heeft.

https://www.conrad.nl/nl/...-1-mm-1-stuks-708985.html

Solderen kan met een 'normale' soldeerbout, maar liever met een hot air gun geschikt voor solderen ('smd rework station'). Er zijn genoeg tweakers die zoiets hebben staan. Indien je in omgeving Amsterdam zit kan ik je daarmee helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:28
Nijn schreef op zondag 25 februari 2018 @ 10:04:
Mocht het knutselen niet lukken:

Het betreft een 30-pin ZIF (Zero Insertion Force) socket voor een FPC (Flexible Printed Circuit). Met die termen kun je een vervangend socket zoeken. Belangrijk daarbij is vooral de rastermaat (Afstand tussen de pins). 1mm is daarbij redelijk gebruikelijk, in welk geval onderstaande link een goeie kans van slagen heeft.

https://www.conrad.nl/nl/...-1-mm-1-stuks-708985.html

Solderen kan met een 'normale' soldeerbout, maar liever met een hot air gun geschikt voor solderen ('smd rework station'). Er zijn genoeg tweakers die zoiets hebben staan. Indien je in omgeving Amsterdam zit kan ik je daarmee helpen.
Als je geen soldeerervaring hebt niet eerst zelf proberen, de kans dat je wat sloopt is vrij groot. Laat je niet misleiden door het plaatje bij de gegeven link, dat is een fout op de site.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladion
Aaah. Wat lastig. Solderen gaat me echt te ver. ;( Het risico dat er iets misgaat lijkt me te groot.

Eigenlijk wel raar dat er niet gewoon iets is dat makkelijk die kabel kan klemmen.
Pagina: 1