Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Heeft een lucht warmtepomp wel nut wanneer het vriest?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn huis heb ik een ecolution lucht warmtepomp.
Dit systeem werkt door middel van een ventilator die de lucht uit je huis afzuigt, warmte uit afgezogen lucht terug tot die lucht afgekoeld is tot 2~4 graden en naar buiten gaat. De terug gewonnen warmte wordt via je c.v. installatie terug aan je radiatoren afgeleverd.

Op zich slim idee.
het nadeel van de ecolution lucht warmtepomp is dat die ook op zijn laagste stand best wel hard zuigt met als gevolg dat er veel koude lucht van buiten naar binnen wordt getrokken. Ook wanneer rooster op kleinste kiertje zet toch het behoorlijk.
Op zich is niet verkeerd behalve dat je in de winter wel gauw last krijgt van droge lucht door de hoge ventilatie en continue stoken.

Nu komt het volgende. Buiten gaat het straks snachts behoorlijk vriezen.
Huiskamer is op dit moment 20 graden. De ecolution lucht warmtepomp zuigt geforceerd lucht je huis in van -6 graden. Tempratuur verschil van 26 graden. Vervolgens wint de warmtepomp van de lucht dit naar buiten gaat de warmte terug tot zeg maar 3 graden. Lucht huiskamer is 20 graden naar 3 graden is 17 graden.
Dus uiteindelijk zorgt de warmte pomp er alleen maar voor dat ik meer moet gaan stoken wanneer het buiten vriest.

Waar wil ik naar toe?
Gezien 1 persoons huishouden heb en de ecolution lucht warmtepomp ook op minimale stand behoorlijk zuigt zit ik er aan te denken om snacht's uit te zetten en enkel overdag aan te hebben op de dagen wanneer het -2 graden buiten is.
Wie heeft hier ook ervaring mee of doet dit zelfs?
Want op zich klinkt het idee van een warmtepomp wel leuk, maar je ziet maar zo dat zo installatie en negatieve rendement hebt wanneer het buiten vriest. Tuurlijk moet je blijven ventileren en zo slaap ik ook met de slaapkamer raam open. Maar is wel een verschil tussen ventileren en tochten.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-11 19:42

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Denk je wel aan je gezondheid en niet alleen aan de energiebesparing/geld?

Afzuiging stil zetten is opbouw van CO2 en VOC's, en dat is niet goed voor je gezondheid

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:34
Ik zou eerder denken aan een ventilatieklep met servo op de afzuiging vanuit de woning + een (kleinere) toevoer vanuit buiten. (niet vanuit de afvoer!) Deze combineren naar aanvoer/aanzuig Ecolution. Toevoer vanaf buiten is permanent verbonden + minimale afzuiging vanuit binnen. Ben je thuis zet je de klep volledig open heb je +- 50/50 aanzuiging. Ik heb geen idee hoeveel m3 die Ecolution aanzuigt (150 m³/u?) maar ik kan me voorstellen dat met name als je niet thuis bent dit veel te veel is. In je eentje lijkt me 75-100 m³ genoeg. Compleet uitschakelen en/of ramen opzetten zou ik niet aan beginnen om bovenstaande reden, de warmte die via je raam naar buiten vliegt heeft je Ecolution een veel beter doel voor.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning