Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe celeron budgetlaptop of i3/i5 laptop tweedehands?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat ga je met je laptop doen?
Doorsnee office pakket, Word, Excel, PowerPoint gebruiken naast email en natuurlijk internetten. Voor gamen heb ik mijn desktop èn PS4 pro. Hoofddoel is toch wel: internet raadplegen voor bronnen en mijn masterscriptie schrijven anders dan thuis waar ik teveel afgeleid wordt door andere dingen.

Wat is je budget?
€225-250 max.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, daarom zoek ik eerder in de 11,6-14,1 inch sectie iig <15,6 inch. Ik wil graag een laptopje die je zo in de tas mee kan nemen. Liefst 6 uur accuduur, nog liever heb ik dat ie 8 tot 9 uur op de accu uithoudt zodat ik als een hele dag op stap ben niet aan het netsnoer vast zit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen merkvoorkeur. Maar een IPS scherm is natuurlijk fijner dan een TN-scherm, 8GB>4GB>2GB ram verhoogt de werkbaarheid van een laptop zeer, liever een 128GB ssd dan een 500GB trage hdd (minimum toch wel 64GB EMMC omdat je met 32GB EMMC te weinig overhoudt) Qua processors is een i7>i5>i3>Pentium>celeron>atom de volgorde begrijp ik.

Alleen nu zit ik met het punt als ik die specs een beetje in de pricewatch invoer je maar verrekte weinig overhoud nieuw that is.

pricewatch: Peaq PNB C1014-I1NL
pricewatch: Medion Akoya S4219 (30020605, Qwerty) > die haal ik liever in DLD

Dus dan ga ik automatisch kijken naar wat de V&A of marktplaats mij te bieden heeft. De V&A blijkbaar gezien mijn budget niks of nauwelijks wat. Maar bij marktplaats is de keuze reuze. Zo kan ik voor 225 euro een pricewatch: Microsoft Surface Pro 3 Ci3, 4GB, 64GB, Win 8.1 Pro Zilver krijgen met Windows 10 er inmiddels op door de gratis upgrade en typecover erbij. Of een Dell Venue 11 pro 7130 4GB ram, 128GB ssd en intel i5 voor 200 euro: V&A aangeboden: Dell Venue 11 Pro (7130-3781) Zwart Dan wel een Asus Zenbook UX305F voor 250 euro, geen idee welk type precies. Voor de rest zie ik een scheepslading aan HP Elitebooks en Thinkpads. Naast natuurlijk tig gouwe ouwe netbookjes maar daar begin ik niet meer aan.

Bij een nieuwe Medion of Peaq zit het qua accuduur wel goed, hoe de accu zich verhoudt in tweedehandse apparatuur is maar afwachten natuurlijk. Maar tweedehands scoor je een core M/i3/i5 ipv een Celeron, wat het verschil is tussen werkbaar of niet (nog los van fatsoenlijk wat ram en opslag aan boord) Een voormalig topmodel qua ultrabook scoren zoals een Surface pro 3 of Dell Venue 11 pro of Asus Zenbook klinkt als een betere deal op elk gebied. En dan heb ik nog niet eens de Chinese budgetlaptopjes benoemd zoals de Jumper EZBook 3 pro/pro L of de Yepo 737a, beide 13,3 inch full hd Intel Celeron N3450, 6GB ram, 64GB of 128GB EMMC met optie tot m.2 ssd. Maar die twee vehouden zich meer tot de Medion en Peaq door dezelfde Celeron processor.

Enfin, vandaar mijn vraag: voor hetzelfde geld haal ik een nieuwe Celeron N3450 budgetlaptop (een Medion S4219 uit Duitsland, een Peaq C1014 uit Nederland of om het even een Yepo/Jumper uit China) of ik haal een tweedehandse dus oudere maar qua specificaties beter uitgeruste voormalige ultrabook. Nieuw klinkt goed omwille van een niet gebruikte accu dus wss betere accuduur, tweedehands klinkt goed omwille van alle overige specificaties op de mogelijke accuduur na. Maar waar kies je dan voor? En neen.. verdubbel je budget is niet aan de orde en haal een fatsoenlijke budgetlaptop zoals de BBG februari stelt de pricewatch: Medion Akoya S6421B (30023563, Qwerty) of pricewatch: Medion Akoya S6421B (30023281, Qwerty) Zwart klinkt leuk maar is geen optie ivm geld en 15,6 inch is minder makkelijk meenemen.

Daarbij spendeer ik een verdubbeling van mijn budget liever om mijn desktop van een GPU-upgrade te voorzien ;) CPU/GPU upgrade zinvol? Maar dat verder geheel terzijde.

Beste antwoord (via Joosie200 op 24-02-2018 16:33)

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

In principe zou ik zeggen tweedehands in deze prijsklasse, maar die accuduur maakt het wel erg lastig. Ik denk dat je dan echt gewoon een nieuwe accu nodig hebt om dat te kunnen halen.

En dan wordt het ineens duur. Zeker als je een orignele accu wil, want met een ebayaccu moet je ook altijd nog maar zien hoeveel er nu echt in past.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

In principe zou ik zeggen tweedehands in deze prijsklasse, maar die accuduur maakt het wel erg lastig. Ik denk dat je dan echt gewoon een nieuwe accu nodig hebt om dat te kunnen halen.

En dan wordt het ineens duur. Zeker als je een orignele accu wil, want met een ebayaccu moet je ook altijd nog maar zien hoeveel er nu echt in past.

• Joosie200
  • Niet online
Yucon schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:21:

Ja, dat was mijn idee dus ook. Maar dan loop je vanzelf aan tegen hoe goed de accucellen nog zijn na tig jaar opladen en leeglopen. Als je de accu al kunt vervangen is vervanging een kostbaar geintje. En dus neig ik om die reden weer liever naar iets nieuws. Maar de wetenschap dat je specswise zoveel beters kunt krijgen voor hetzelfde geld maakt het wel lastig om naast mij neer te leggen. Bij smartphones, pc onderdelen kan ik zoiets beter inschatten dan een categorie waar ik voorheen nog nooit wat mee heb gedaan.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Chromebook niks ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Joosie200 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:34:
[...]

Ja, dat was mijn idee dus ook. Maar dan loop je vanzelf aan tegen hoe goed de accucellen nog zijn na tig jaar opladen en leeglopen. Als je de accu al kunt vervangen is vervanging een kostbaar geintje. En dus neig ik om die reden weer liever naar iets nieuws. Maar de wetenschap dat je specswise zoveel beters kunt krijgen voor hetzelfde geld maakt het wel lastig om naast mij neer te leggen. Bij smartphones, pc onderdelen kan ik zoiets beter inschatten dan een categorie waar ik voorheen nog nooit wat mee heb gedaan.
Misschien zit je oplossing wel gewoon in een tweede accu. De charme van een tweedehands x220 of x230 is dat ze vrij courant zijn. Als het tegenvalt kom je hem zonder echt toe te leggen ook wel weer kwijt.

[ Voor 9% gewijzigd door Yucon op 24-02-2018 14:41 ]

• Joosie200
  • Niet online
Nieuw

en

via V&A

Nieuw zit het buiten mijn budget en tweedehands V&A aangeboden: Toshiba CB30-B-104 - chromebook - N2840 / 4GB / 16GB / 13.3 i... zit het qua specificaties niet veel beter dan de Medion of Peaq of Chinese equivalenten. Daarbij vind ik Windows 10 fijner werken, kan ik misschien nog Photoshop Elements installeren e.d.
Yucon schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:38:
[...]

Misschien zit je oplossing wel gewoon in een tweede accu. De charme van een tweedehands x220 of x230 is dat ze vrij courant zijn. Als het tegenvalt kom je hem zonder echt toe te leggen ook wel weer kwijt.
Kan misschien aan mij liggen en dat ik verwend ben geraakt door de nieuwste smartphones, televisies en monitoren.. maar <1920x1080 vroeger vond ik het al reden genoeg om mijn Samsung NC10 snel te verpatsen en sinds ik een ssd gewend ben wil ik in een laptop beslist geen hdd meer zien. Ik overweeg dan liever de Medion en co.

[ Voor 24% gewijzigd door Joosie200 op 24-02-2018 14:47 ]

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Joosie200 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:42:

Kan misschien aan mij liggen en dat ik verwend ben geraakt door de nieuwste smartphones, televisies en monitoren.. maar <1920x1080 vroeger vond ik het al reden genoeg om mijn Samsung NC10 snel te verpatsen en sinds ik een ssd gewend ben wil ik in een laptop beslist geen hdd meer zien. Ik overweeg dan liever de Medion en co.
Hmm, resolutie valt inderdaad tegen. Wat betreft hdd ben ik het met je eens, maar genoeg gebruikte laptops willekeurig welk merk/type hebben achteraf een sdd gekregen. Ik denk dat je dat per exemplaar moet bekijken

En ja. Volgens mij ben je inderdaad verwend. :P

Of staan op z'n minst wensen en budget een beetje op gespannen voet. Maar zoeken naar de beste prijs/kwaliteit is natuurlijk altijd een goed idee.

• thijsjow
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-11 20:10
HP stream niks?

• Joosie200
  • Niet online
Yucon schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:54:
[...]

Hmm, resolutie valt inderdaad tegen. Wat betreft hdd ben ik het met je eens, maar genoeg gebruikte laptops willekeurig welk merk/type hebben achteraf een sdd gekregen. Ik denk dat je dat per exemplaar moet bekijken

En ja. Volgens mij ben je inderdaad verwend. :P

Of staan op z'n minst wensen en budget een beetje op gespannen voet. Maar zoeken naar de beste prijs/kwaliteit is natuurlijk altijd een goed idee.
Klopt, menig advertentie geeft dat ook aan. Maar menig HP Elitebook en Thinkpad is bij kans nog ouder dan de Surface 3 pro, Dell Venue 11 pro en Asus Zenbook :P Dus hoe goed die accu's het nog uithouden. Kom ook genoeg advertenties tegen met: zonder netsnoer niet meer te gebruiken. Uh waarom zou ik dan een laptop kopen en geen desktop als ik toch vast zit aan altijd het netsnoer? :+

Qua prijs/kwaliteit nieuw kom ik uit bij de Medion, Jumper en Yepo. De Jumper/Yepo hebben dan als voordeel de 6GB ram boven 4GB ram en naar men zegt volledig aluminium ipv plastic fantastic behuizing bij de Medion. Al bleek dat ook wel goed in elkaar te zitten, ik heb de Medion namelijk bij de Mediamarkt opgezocht. Omgerekend kosten de Chinese budgetlaptopjes 195 euro x 1,21 btw en 15 euro inklaring zit je op 250 euro. De Medion haal ik gewoon zo in huis voor 222 euro om het even of ik nu Amazon.de of MM.de kies.
Als je op deze doelt: pricewatch: HP Stream 14-ax010nd

Dan pak ik liever de Medion.

edit: scratch that, ik heb zojuist voor € 174.40 + € 26.01 snelle verzending + verzekering tegen btw en verlies = € 200.41 totaal bij LightInTheBox de Jumper EZBook Pro 3 gekocht. Min 4% CashbackXL korting = 8 euro eraf voor 192,41 euro een prima budget laptop. De aluminium bouw en 6GB ram gaven de doorslag tov de Medion. Nu nog voor 7,59 euro een el cheapo sleeve scoren en ik vind het wel prima. Het kan altijd beter qua specificaties, maar voor een eenvoudig typeding onderweg vind ik het wel goed.

[ Voor 21% gewijzigd door Joosie200 op 24-02-2018 16:37 ]

Pagina: 1