Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nieuwe AP nodig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren, dames

Ik heb nu een Meraki MR18, waarvan de licentie spoedig verloopt. En néé, ik ga geen 250 euro dokken voor weer 3 jaar. Kan ik net zo goed een nieuwe AP kopen zonder die licentie gedoe.

Maar door het bomen zie ik het bos niet meer.

Ik heb dus een AP nodig voor een kerkgenootschap, die ongeveer 10-15 mensen tegelijk van WiFi moet voorzien. Uiteraard dual band.

Budget gaat tot ongeveer 120 euro (incl). Maar kan ook een tientje meer zijn indien goede reden.

Super snelheden zijn niet nodig, want de switch is een 10/100 Mbps, en er ligt een Ziggo lijn met 60 Mbps. Dus hoger dan die 60 Mbps kom je toch niet. De wifi clients kunnen NIET op het interne netwerk, alléén naar internet. Dus die 60 Mbps is hun bottleneck. Maar dat is OK.

Dus een 802.11 b/g/n is eigenlijk voldoende. Een AC model mág, maar niet noodzakelijk.

Ik heb nu gekeken, en ik zit te denken aan de volgende lijst:

* ZyXEL NWA1123-AC v2
* Cisco WAP150
* Xclaim Xi-1 Wireless-N
* Linksys LAPN600
* Grandstream GWN7610
* Mikrotik RB962UiGS-5HacT2HnT

Zeker GEEN Uniquiti. Heb genoeg aan het gezeik met controllers. Ook geen TP-Link, ik zie dat nog niet als goed alternatief voor een semi professioneel netwerk.

Zijn er andere merken / alternatieven, en waarom zou ik voor dát type gaan?

Cloud beheer is niet noodzakelijk. Het mag ook gewoon een browser based lokale instelling zijn.

Het netwerk nu: RB2011 als hoofdrouter, en een 4 tal Mikrotik's voor WiFi (verschillende modellen). Ziggo's Hitron (GRRRR :( :( ) modem.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:20
Ik zou zeer zeker wel een Ubiquiti (UniFi) aanraden. Heel stabiel, zeker voor dat kleine aantal mensen. De controller is alleen nodig als je wil zien wie allemaal op het netwerk zit. Ook relatief eenvoudig te begrijpen voor als iemand anders het netwerkbeheer moet gaan overnemen van je.

De nieuwe serie kan je instellen met een app op iOS of Android. Na de eenmalige setup heb je het verder niet nodig. Echt ideaal.

Technisch argument: De UniFi's zijn gebaseerd op Atheros chips, die retestabiel zijn, zeker voor een groot aantal gebruikers (en 10-15 is niet veel). Die Linksys lijkt dat na een snelle Google-check ook te hebben, dus dat is in ieder geval al een voordeel. Ik wilde alleen even het idee uit de lucht nemen dat een controller vereist is voor UniFi.

[ Voor 43% gewijzigd door maarud op 24-02-2018 14:07 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:17
Een cAP ac?

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:46
Ik zou me zeker nog eens verdiepen in de Ubiquiti ap’s met hun huidige app kan je gewoon de ap configureren en beheren dus die controller is niet perse nodig.

Cloud ☁️

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu ook thuis en bij een klant Unifi AC lite en Pro hangen. Ja, ze zijn rete stabiel. Maar owee, als je PC crashed, en je moet alles opnieuw installeren. Dan moet je fysiek toegang hebben tot de AP's, of de username / password van de AP hebben om in de nieuwe controller te adopten.

KLopt, je hebt controller niet nodig, maar ik heb genoeg gedoe gehad met die AP's. Eens geprobeerd om bij Amazon in de EC2 cloud te krijgen. Met moeite eentje erin gekregen. De tweede weigerde. Ubiquiti heldesk kon het niet vinden.

Wat dat betreft, kan Ubiqioty een puntje aan zuigen, aan de makkelijkheid van Cisco Meraki (ok, even het budget buiten discussie laten). Letterlijk, plug and play. Ieder de beste installateur / aannemer kan een UTP kabel trekken, aansluiten, en aanzetten. 10 minuten later werkt alles. Dát kan niet bij Unifi. Zal ook nooit worden.

Dus nee, dank voor de Unifi serie.

En op mijn BlackBerry werken niet alle Android apps. Veel wel, maar niet alle. En néé, ik ga geen Android telefoon nemen, vanwege dit.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2018 14:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, is ook een mooie. Want met 2 x 2 MIMO haal je makkelijk die 60 Mbit. Volgens mij is de MR18 van Cisco nu óók een 2 x 2 MIMO b/g/n. En deze voldoet perfect qua performance.

Zal ik zeker in overweging nemen.

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:47
Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:34:
Ik heb nu ook thuis en bij een klant Unifi AC lite en Pro hangen. Ja, ze zijn rete stabiel. Maar owee, als je PC crashed, en je moet alles opnieuw installeren. Dan moet je fysiek toegang hebben tot de AP's, of de username / password van de AP hebben om in de nieuwe controller te adopten.
Is dit niet een kwestie van een back-up maken van de config als ie klaar is ?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:06

lier

MikroTik nerd

Omwille van Capsman zou ik zeker voor MikroTik gaan (je behoudt de RB2011?). Retestabiel en je hebt er ervaring mee.
powerboat schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:51:
Is dit niet een kwestie van een back-up maken van de config als ie klaar is ?
Klopt

Eerst het probleem, dan de oplossing

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:34:

KLopt, je hebt controller niet nodig, maar ik heb genoeg gedoe gehad met die AP's. Eens geprobeerd om bij Amazon in de EC2 cloud te krijgen. Met moeite eentje erin gekregen. De tweede weigerde. Ubiquiti heldesk kon het niet vinden.

Wat dat betreft, kan Ubiqioty een puntje aan zuigen, aan de makkelijkheid van Cisco Meraki (ok, even het budget buiten discussie laten). Letterlijk, plug and play. Ieder de beste installateur / aannemer kan een UTP kabel trekken, aansluiten, en aanzetten. 10 minuten later werkt alles. Dát kan niet bij Unifi. Zal ook nooit worden.

Dus nee, dank voor de Unifi serie.

En op mijn BlackBerry werken niet alle Android apps. Veel wel, maar niet alle. En néé, ik ga geen Android telefoon nemen, vanwege dit.
Met de Unifi serie hoor je dan ook een Cloudkey te kopen (ja het kan zonder maar als je dan zulk spul koopt voor die functie, koop die functie er dan bij zou ik zeggen).
Met zo'n cloudkey hoef je geen losse controller pc oid ernaast. Dan werkt het webbased, enige hinderlijke is dat het op Chrome werkt en niet op Opera, maar de meesten zitten toch al op Chrome...

Fixing things to the breaking point...

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou voor maar één AP geen cloudkey kopen. kost bijna net zo veel als de AP. Kan je beter op een Raspberry Pi draaien.

En die Cloudkey's zijn gevoelig voor spanningsonderbrekingen (er is al eentje bij mij in verweggistan kapot gegaan, en ik kan er niet bij). Gelukkig draait het WiFi netwerk wél.

Nogmaals: GEEN UNIFI .....

Daarom een lijst gemaakt met alternatieven voor Unifi.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2018 15:33 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jij bent toch nogal Microtik fan?

Ook qua WiFi leveren zij goede hardware tegen schappelijke prijzen met tig opties - maar je moet zin hebben de config te doen. Dat zou voor jou geen probleem moeten zijn toch?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Correct @dion_b . Maar ik sta ook open voor andere merken / types. Die Cisco Meraki heb ik gratis gekregen, dus dat was een soort "buitenbeentje" in het "all Mikrotik network" in de kerk. Leuk speelgoed, maar voor dat geld kan je meer andere AP's kopen.

Config voor een simpele AP is simpel. Die RB2011 doet al het "zware" werk.

Die Cisco WAP150 blijkt dus op Linux te draaien, en niet op Cisco IOS. Zal wel goed werken denk ik, maar dan kan je voor minder geld een Mikrotik nemen, die ook op Linux draait.

Zyxel heb ik nooit mee gewerkt met WiFi dan. (wel als ADSL router die ook zeer stabiel was).
X-claim en Grandstream nooit van gehoord.

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-11 15:53
Even een tip, je zou ervoor kunnen kiezen om ddwrt op de meraki te flashen. Dit lijkt me grijs gebied maar het werkt perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Echt waar? Kan dat?

Ga ik zo onderzoeken. Want de hardware is op zich prima.....

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kan er zelfs LEDE/OpenWrt op zetten. Zou ik persoonlijk eerder doen: https://git.openwrt.org/?...2d59fdd4aa474d5a82ed30cf5

Instructies: https://wiki.openwrt.org/toh/meraki/mr18

[ Voor 14% gewijzigd door Borromini op 24-02-2018 17:14 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Helaas. DD-WRT kan niet. Dit is een Meraki MR18 en bij hun in de database staat alleen Meraki mini.

Verwijderd

Topicstarter
Heb even bekeken. Gaat even boven mijn pet. Er moet dus ergens een HTTP server draaien, om de firmware erin te krijgen. Youtube uitleg laat Linux zien (uiteraard, python is standaard). Ik heb geen Linux (nog niet....)

Als er iemand is die het wil proberen, stuur maar een DM. Krat bier is gegarandeerd..... of iets wat erop lijkt....

Maar ik lees ook in forums, dat het niet echt stabiel is met netwerk, DFS kanalen etc.... Is dat een "bekend probleem"?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2018 17:31 ]

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik vind het zo grappig dat op Tweakers het default antwoord Ubiquiti is. Kunnen we geen script maken met een autoreply Ubiquiti als het woord WiFi in de openingspost staat? Ubiquiti is een soort van heilige graal. Een soort van heilige oorlog of jihad van WiFi.

Anyway, ik kan je OpenMesh aanraden om in ieder geval te overwegen/testen. Ik vind de support van Meraki erg tegenvallen (zeker voor wat je er voor betaalt) en ik vind de support van OpenMesh best oke (zeker voor wat je er voor betaalt). En de OpenMesh licentie is gewoon inbegrepen in de aanschaf. De beheerportal is zeker niet perfect, maar voor de meeste situaties meer dan voldoende.

Volgens mij loopt er op dit moment zelfs een aanbieding van de oudere MR1750, die dezelfde chipset heeft als de huidige generatie. De MR1750 in de aanbieding valt precies binnen je budget.

[ Voor 22% gewijzigd door Trommelrem op 24-02-2018 17:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, was ik vergeten. Zijn wel iets prijziger dan de huidige modellen die ik genoemd heb. Maar wel interessant.

• OutSIdeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:22
Er is bij de importeur van Ruckus momenteel nog een actie lopend.
Ruckus R310 Unleashed inkoop om en nabij de €200,-

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 17:56:
Ja, was ik vergeten. Zijn wel iets prijziger dan de huidige modellen die ik genoemd heb. Maar wel interessant.
MR1750 heeft een uitverkoopprijs van 99 euro per stuk. De chipset is echter dezelfde als de opvolger, alleen heeft de opvolger een USB poort voor toekomstige functionaliteit.

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-11 16:55
Ben met Thralas eens, de net uitgekomen cAP ac van MikroTik is een mooi product.
Is dual-band, de IPQ4018 SoC is wave-2 ac, en is zeker niet duur:
https://www.ip-sa.com.pl/mikrotik/RBCAPGI-5ACD2ND

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
OutSIdeR schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 17:57:
Er is bij de importeur van Ruckus momenteel nog een actie lopend.
Ruckus R310 Unleashed inkoop om en nabij de €200,-
Enkel updates zolang je contract hebt. Is niet voor thuis lijkt mij.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is niet voor thuis, maar voor een kerk. Maar 200 euro is te gortig voor hun. Dus als het onder de 130 euro kan, dan mooi.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 17:31:
[...]

Heb even bekeken. Gaat even boven mijn pet. Er moet dus ergens een HTTP server draaien, om de firmware erin te krijgen. Youtube uitleg laat Linux zien (uiteraard, python is standaard). Ik heb geen Linux (nog niet....)

Als er iemand is die het wil proberen, stuur maar een DM. Krat bier is gegarandeerd..... of iets wat erop lijkt....

Maar ik lees ook in forums, dat het niet echt stabiel is met netwerk, DFS kanalen etc.... Is dat een "bekend probleem"?
Ik heb 'm zelf niet dus ik kan er geen uitspraken over doen. Het is Atheros 802.11n hardware (ath9k driver) en die is extreem populair en goed ondersteund. Oudere hardwarerevisies van die draadloze chips kunnen blijkbaar wel wat nukken hebben die zelfs de driver niet helemaal lijkt te kunnen opvangen.

In dezelfde trant kan je bv. ook een Ubiquiti UniFi AC Lite of Pro nemen; die software is veel makkelijker te vervangen met LEDE/OpenWrt. Een Linux-omgeving heb je zo (er zijn meer dan genoeg 'live' versies, met een grafische omgeving waarin je zo een terminal open hebt en gewoon de instructies kan knippen en plakken). Voor de UniFi AC-versies is het echt een eitje (heb er zo al drie geïnstalleerd): https://wiki.openwrt.org/toh/ubiquiti/unifiac.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Voorlopig hou ik het bij : kopen en installeren. Klaar. Ga nog even niet mee experimenteren.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-11 16:40
ZyXEL NWA1123ACv2 heb ik bij verschillende klanten draaien intussen(zal intussen op een 30 stuks liggen verspreid over meerdere klanten) en werkt zeer goed. VLAN ondersteuning voor guest netwerk ook geen problemen mee. Snelheid haal ik(weliswaar met een goede AC USB stick) makkelijk rond de 35 MB/s(280 mb/s) op 5 GHz. Ook op 2.4 Ghz zijn de snelheden nog aardig hoog(toch minstens even hoog als die 60 mb/s die je maar nodig hebt)

Geen gedoe met licenties en past perfect in jou pricerange. Draait standalone of met controller, maakt niet uit.

1 extreem voorbeeld: had deze bij een klant gehangen die nadien verhuisde. In hun nieuwbouw hadden ze niets van bekabeling voorzien en sedertdien werken ze op 1 AP met 20 man(elk laptop en smartphone en/of tablet, makkelijk 40 gelijktijdige cliënts dus). Nooit geen problemen mee(al had ik ze zelf toch sterk aangeraden om overal bekabeling te voorzien, maarja 8)7 )

[ Voor 36% gewijzigd door skelleniels op 24-02-2018 18:39 ]

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 17:31:
Natuulijk pakken ze (een) linux, want openwrt is dat ook. Nee, python is niet standaard, niet op alle linuxen. Nee, linux heb je niet echt nodig. Je kan een (kleine) linux livecd of usb stick pakken als je het toch wil.

Je hebt een HTTP servertje nodig dat alleen wat statische paginas (of andere bestanden) serveert. Zoiets bestaat vast ook voor mac of windows. Dat is gelijk de enige reden dat je python daar ziet verschijnen: Die heeft zoiets al ingebouwd.

Belangrijker is de serieele connectie. En niet zomaar een, maar een die 3,3 volt ("3V3") signalen herkent en genereert. USB adaptertjes die dat kunnen kosten een paar euro op aliexpres maar er zit nogal wat nep en andere bagger tussen. Ik heb er geen maar een raspberry pi is redelijk populair voor dit soort werk. Als je die serial kan regelen is de rest ook wel te knutselen.

Dus je hebt nodig: Een 3,3 V serial, een programma om die serial op je scherm te zetten, en een minimaal webservertje. En oh ja, een computer en een netwerkkabeltje voor tussen computer en meraki.

Het is wel knutselwerk dus meer iets voor als je toch al een alternatief hebt. Heb je het werkend dan heb je een extra AP achter de hand mocht er iets misgaan.

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-11 16:15

GB2

Zou het nooit zelf doen (wel tevreden over mijn meraki en de support) maar als die AP het al goed doet kijk dan hier eens naar; https://wiki.openwrt.org/toh/meraki/mr18 we zijn tenslotte tweakers !

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:24
De Zyxel heb ik er twee van draaien (de oudere versie). Bevalt mij uitstekend: stabiel, nooit gedoe dat sommige clients niet willen verbinden, met enige regelmaat updates. Als ik nog een AP nodig zou hebben zou dat mijn eerste keus zijn.
De LAPN600 heb ik ook liggen (maar nu niet in gebruik). Beetje lomp groot, maar werkt verder prima. Grootste nadeel: geen DFS kanalen.

Heb ook een WAP ac in gebruik. Als je al MikroTik hebt/kent ook prima. Heb alleen af en toe gemerkt dat clients geen IPv6 verbinding hebben, op de Zyxel is dat nooit een probleem (terwijl ze allemaal op dezelfde switch zitten met dezelfde VLAN instellingen). De WAP ac was mijn eerste MikroTik apparaat, dus best kans dat het aan mijn gebrek aan ervaring met MikroTik ligt.
Omdat het maar af en toe voorkomt is trouble shooten lastig. En om dezelfde reden ligt de prioriteit om erin te duiken ook niet zo hoog.

De andere AP's die je noemt heb ik geen ervaring mee.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 17:00:
Correct @dion_b . Maar ik sta ook open voor andere merken / types. Die Cisco Meraki heb ik gratis gekregen, dus dat was een soort "buitenbeentje" in het "all Mikrotik network" in de kerk. Leuk speelgoed, maar voor dat geld kan je meer andere AP's kopen.
Voor het budget kan ik weinig alternatieven noemen die ik als 'degelijk' zou beschouwen. Je klaagt dat iedereen Ubiquiti aanraadt, maar voor dit budget heb je geen enterprise-spul en dan heb je keuze uit ofwel (low/mid end) consumentenmeuk, Ubiquiti, Mikrotik of... nouja, niet zoveel eigenlijk, zeker aangezien je niet wilt hobbyen (WRT smaken). Aangezien je UniFi ook nog uitsluit kom je erg snel bij Mikrotik uit.

Qua layer 1 heb je pas meerwaarde als je bij Ruckus uitkomt (EUR 200, elders al genoemd), layer 2 levert pas AeroHive (EUR 275) meer dan Mikrotik of Ubiquiti.

Maar los daarvan, beheer is IMHO belangrijker dan hardware specs. Als je buiten het AP al Mikrotik doet in dit netwerk, zou ik ook voor AP daarvoor kiezen. Net zo goed als lk bij iemand die verder allemaal UniFi heeft zou afraden om een Mikrotik router te plaatsen ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt. Ik zit ook echt te denken aan Mikrotik, omdat deze voor die prijs redelijk goed uit komt. Over het hobbyen.... ga ik even over na denken. Als ik die bestaande MR18 ga omflashen, moet ik wel tijdelijk een andere AP hebben, anders hangen ze binnen twee uur aan de telefoon, waarom WiFi in de koffiekamer "zwak" is.

Maar goed, dank voor alle informatie. Ga er wel goed over nadenken.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:49
netgear WAC510 ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben toch gaan proberen te flashen. Krijg het volgende te zien:

Meraki Atheros LinuxLoader MR18 built Jan 31 2014 15:53:22
qca955x_init_ddr ok
test_memoryfailed RAM BORKED: (0xa0000000) 0x5a5a5a5a != 0x0
error booting
__________________sri____________________
944x BootROM Ver. (asic) 1.0 [Nov 8 2011 13:42:57]
nand_load_fw: read 13 pages
nand_load_fw: 0x10000 0x800 0xbd000bf0
nand_load_fw: 0x20000 0x800 0xbd0013f0
nand_load_fw: 0x30000 0x800 0xbd001bf0
nand_load_fw: 0x40000 0x800 0xbd0023f0
nand_load_fw: 0x50000 0x800 0xbd002bf0
nand_load_fw: 0x60000 0x800 0xbd0033f0
nand_load_fw: 0x70000 0x800 0xbd003bf0
nand_load_fw: 0x80000 0x800 0xbd0043f0
nand_load_fw: 0x90000 0x800 0xbd004bf0

Met name het vetgedrukte "BORKED" stelt mij niet gerust. Heft iemand dit eerder gezien?

Heeft iemand dat ding zelf een keer zelf geflashed?

Verwijderd

Een beetje rondzoeken leert dat Vcc lostrekken (dus alleen GND, TX, en RX laten zitten) wel eens zou kunnen helpen. En anders is het mischien een idee dit aan de openwrt/LEDE forums te vragen?

Verwijderd

Topicstarter
klopt. Heb ik ook gedaan. Ik heb Vcc nooit aangesloten.

Ik heb ook in de forums gevraagd. Ik dacht dat er hier misschien iemand was dit met dit bijltje gehakt heeft. Gaat vaak sneller van via een andere forum.

Verwijderd

Topicstarter
OK, het is gelukt.

Het blijkt dat de Cisco Meraki twee NAND's heeft. Part 1 en part 2. In de manual
https://wiki.openwrt.org/toh/meraki/mr18
staat dat je de firmware in part 2 moet laden. Dát werkte wel, maar ik kon de bootprocess niet onderbreken.

Dan maar in part 1 ingeladen. Na een reboot, meteen een Linux prompt met LEDE. Daarna WebGUI opgestart, laatste firmware erin, Flash leegmaken en klaar.

Werkt als een zonnetje, ziet ook de drie WiFi kaarten. Nu nog IP adressen toewijzen etc.... Maar dat is al makkelijk.

Dank voor het meedenken allemaal. Dit topic mag op slot.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2018 17:45 ]

Pagina: 1