Mijn Macbook pro (early 2011) heeft het bekende GPU-probleem.
Na het truukje om de dGPU permanent uit te schakelen kan ik het OS niet meer opstarten, blijft hangen op ongeveer halverwege en bevriest dan. Wat wel lukt is opstarten in veilige modus (met shift).
Al geprobeert en gedaan:
- SMC gereset (batterij losmaken)
- NVRAM gereset (opstarten met alt-cmd-R-P)
- Hardware test (geeft geen problemen)
- alle tests vanuit de veilige modus uitgevoerd (geen problemen)
- RAM en HDD vervangen
Ik kan geen recovery doen, want ook deze modus (draaiende wereldbol) blijft na het downloaden van de recovery hangen (bij Apple logo met draaiende wiel) op ongeveer halverwege (bevriezen). Her-installeren van het OS lukt zo dus niet. Opstarten met ArchLinux lukt wel, al is het beeld dan gestreept (kennelijk met de dGPU actief). (Vandaar uit heb ik overigens de efivars dgpu-power-prefs gewijzigd).
Hoewel op diverse fora de truukjes bij andere gebruikers werken is er bij mij kennelijk iets meer aan de hand...
Mijn vragen:
- is dit probleem bekend bij iemand, en is er een oplossing gevonden?
- lost vervanging van de dGPU dit probleem op?
Hoor het heel graag.
Na het truukje om de dGPU permanent uit te schakelen kan ik het OS niet meer opstarten, blijft hangen op ongeveer halverwege en bevriest dan. Wat wel lukt is opstarten in veilige modus (met shift).
Al geprobeert en gedaan:
- SMC gereset (batterij losmaken)
- NVRAM gereset (opstarten met alt-cmd-R-P)
- Hardware test (geeft geen problemen)
- alle tests vanuit de veilige modus uitgevoerd (geen problemen)
- RAM en HDD vervangen
Ik kan geen recovery doen, want ook deze modus (draaiende wereldbol) blijft na het downloaden van de recovery hangen (bij Apple logo met draaiende wiel) op ongeveer halverwege (bevriezen). Her-installeren van het OS lukt zo dus niet. Opstarten met ArchLinux lukt wel, al is het beeld dan gestreept (kennelijk met de dGPU actief). (Vandaar uit heb ik overigens de efivars dgpu-power-prefs gewijzigd).
Hoewel op diverse fora de truukjes bij andere gebruikers werken is er bij mij kennelijk iets meer aan de hand...
Mijn vragen:
- is dit probleem bekend bij iemand, en is er een oplossing gevonden?
- lost vervanging van de dGPU dit probleem op?
Hoor het heel graag.