Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Mijn Benq BL2411PT beeldscherm staat bij het opstarten van mijn pc soms ineens op 640x480, waar dat 1920x1200 dient te zijn. Voor zover ik kan zien gebeurt dit enkel met de displayport aansluiting. De oplossing is altijd het uitzetten van de stroom van het beeldscherm via de 1/0 schakelaar aan de achterkant en als ik hem dan weer aanzet is het probleem weg en gaat het beeldscherm naar de native resolutie.

Wat heb ik al geprobeerd om het probleem op te lossen?
- nieuwe displayport kabel aangesloten -> hierna leek het probleem over te zijn, maar het gebeurt zojuist weer.
- alle kabels gecontroleerd
- nVidia drivers opnieuw geïnstalleerd (clean install)

Het beeldscherm zit aangesloten op een pricewatch: MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G.

Is het beeldscherm het aan het begeven? Of is er iets mis met mijn videokaart? Is er een manier om een en ander te controleren?

[ Voor 3% gewijzigd door Cobiwan op 24-02-2018 10:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-06-2020
Ga naar windows beeldscherminstellingen en check of de resolutie staat ingesteld op 1920x1200. Echter denk ik dat je het moet instellen op 1920x1080 omdat 1200 een nogal rare standaardresolutie is voor windows.

Probeer anders ook een HDMI of VGA kabel aan te sluiten.

[ Voor 23% gewijzigd door stargamer112 op 24-02-2018 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:13
Sj44k13 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 10:41:
Mijn Benq BL2411PT beeldscherm staat bij het opstarten van mijn pc soms ineens op 640x480, waar dat 1920x1200 dient te zijn. Voor zover ik kan zien gebeurt dit enkel met de displayport aansluiting. De oplossing is altijd het uitzetten van de stroom van het beeldscherm via de 1/0 schakelaar aan de achterkant en als ik hem dan weer aanzet is het probleem weg en gaat het beeldscherm naar de native resolutie.

Wat heb ik al geprobeerd om het probleem op te lossen?
- nieuwe displayport kabel aangesloten -> hierna leek het probleem over te zijn, maar het gebeurt zojuist weer.
- alle kabels gecontroleerd
- nVidia drivers opnieuw geïnstalleerd (clean install)

Het beeldscherm zit aangesloten op een pricewatch: MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G.

Is het beeldscherm het aan het begeven? Of is er iets mis met mijn videokaart? Is er een manier om een en ander te controleren?
Heb het zelf ook met een van m'n schermen, inderdaad met displayport.
Lijkt iets te maken te hebben met wanneer je het beeldscherm aan zet en waar Windows is in het opstart proces. Wanneer m'n scherm al aan staat gaat het altijd goed. Ook wanneer Windows volledig is opgestart gaat het goed. Ergens daartussrn zal er waarschijnlijk iets met de drivers worden geïnitialiseerd, wat misschien tot dit fenomeen lijdt.

Mocht er een fix zijn, dan hoor ik het ook graag.

@hierboven: 1920*1200 is trouwens een hele normale resolutie voor computerschermen, ook in Windows.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Jan_V schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 13:45:
[...]

Heb het zelf ook met een van m'n schermen, inderdaad met displayport.
Lijkt iets te maken te hebben met wanneer je het beeldscherm aan zet en waar Windows is in het opstart proces. Wanneer m'n scherm al aan staat gaat het altijd goed. Ook wanneer Windows volledig is opgestart gaat het goed. Ergens daartussrn zal er waarschijnlijk iets met de drivers worden geïnitialiseerd, wat misschien tot dit fenomeen lijdt.

Mocht er een fix zijn, dan hoor ik het ook graag.

@hierboven: 1920*1200 is trouwens een hele normale resolutie voor computerschermen, ook in Windows.
zal eens kijken of het ook gebeurt als ik het beeldscherm eerst aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Het viel mij net op dat dit probleem ook buiten Windows voorkomt. De keren dat Windows op 640x480 opstart komt mijn bios enkel op mijn tweede scherm in beeld, waarschijnlijk omdat er maar 640x480 wordt gedetecteerd. Toch een monitorprobleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-07 13:03

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

stargamer112 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 13:20:
Ga naar windows beeldscherminstellingen en check of de resolutie staat ingesteld op 1920x1200. Echter denk ik dat je het moet instellen op 1920x1080 omdat 1200 een nogal rare standaardresolutie is voor windows.

Probeer anders ook een HDMI of VGA kabel aan te sluiten.
1200 is 16:10 en was heel gangbaar in 2008 en ideaal voor Word (2x A4). Nu hebben 16:9.... :'(

Probeer VGA. Daar is er geen detectie en moet je het handmatig instellen.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:54

MsG

Forumzwerver

Even een kickje, maar @Sj44k13 heb je dit nog op kunnen lossen? Ik heb dit ook regelmatig met DisplayPort.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
MsG schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:36:
Even een kickje, maar @Sj44k13 heb je dit nog op kunnen lossen? Ik heb dit ook regelmatig met DisplayPort.
Nee, gebeurt nog steeds. Ik heb nu echter een Benq 144 Hz scherm op 1080p en daar gebeurt het dan weet nooit. Ik heb dus het idee dat het aan het beeldscherm ligt en niet aan Windows...
Pagina: 1