Java - de volgende stappen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:52
Goedemorgen Allen,

Mijn vraag
Ik heb zojuist een cursus Java OCA afgerond en mijn eerste werkende web app gemaakt met Spring Boot (RESTful, Hibernate, MySQL) en ben steeds een stapje verder aan het komen. Het probleem is nu dat ik het gevoel heb dat ik het begrijp, alleen wanneer ik 'business logic' in de app moet toevoegen of een probleem moet oplossen bij een programmeer test ik een 'zetje' in de juiste richting nodig heb. Zetje als in even googlen of een tip van de cursus begeleider.

Volgens mij is dit wel normaal bij een beginner, maar ik zou graag advies krijgen hoe ik dit op een praktische manier kan oefenen? Spelletjes zoals CodinGame, gewoon blijven oefenen met nieuwe features in de bestaande WebApp of iets totaal anders?

Ik begrijp dat elke oefening mij zal helpen, maar ik ben vooral benieuwd wat jullie als een efficiënte aanpak zien en ervaringen. Ik denk dat er vast wel meer op dit punt hebben gestaan. Het wel begrijpen en kunnen produceren met wat hulp, maar graag ad hoc specifieke opdrachten kunnen oplossen en zonder hulp makkelijk kunnen reproduceren en aanpassen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

JAVA
Spring Boot (RESTful, Hibernate, MySQL)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

CodinGame kort mee gespeeld en werken aan de WebApp

Alvast bedankt!

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopscotch
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-09-2021
Ook ervaren programmeurs moeten nog regelmatig even googlen of iets aan een collega vragen, dat zal altijd zo blijven.

Ik denk zelf dat je het meest leert door een hobbyprojectje te doen dat je zelf interessant vindt. Begin klein en kijk waar je tegenaan loopt. Ga dan zoeken wat je daarover kunt vinden en hoe je het het best op kunt lossen.

Verder komen een hoop dingen met ervaring en daar zijn niet echt shortcuts voor. Wat erg leerzaam is zijn code reviews door goede programmeurs.

Ik begrijp uit je verhaal dat je een cursus aan het doen bent, is het doel om daadwerkelijk als programmeur aan de slag te gaan, of is het meer hobbymatig voor erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
code:
1
2
3
4
while(true)
{
  writeCode();
}

:P

Ik leerde pas echt programmeren op mijn eerste fulltime baan als programmeur. Daarvoor kon ik al best wel wat, maar pas door echt elke dag bezig te zijn met programmeren gingen steeds meer dingen vanzelf.

En eerlijk is eerlijk, in het begin is het toch ook veel afkijken van de meer ervaren programmeurs en een heleboel vragen stellen waarom ze dingen op een bepaalde manier hebben opgelost.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:52
Late reactie...

Jullie bevestigen dus ook om gewoon verder te gaan op de weg die ik op dit moment aan het volgen ben. Positief dus, want dat betekend dat ik mijn tijd niet aan het verprutsen ben ;)

@Hopscotch
Een onbetaalde traineeship gevolgd en op dit moment ben ik, en het bedrijf waar ik dit bij volgde, druk op zoek naar een eerste baan/opdracht met de huidige ervaring. Ondertussen ben ik dus fulltime bezig met de business logic van die web app en is het doel dus daadwerkelijk een job.

Deze week ook Scrum Master I behaald, zodat ik mijzelf snel zou kunnen aanpassen aan de manier van werken binnen veel development teams.

@Lethalis
Haha van de week nog email functie in de app gebouwd en er 'just for the sake of fun' even een loopje er om heen gezet.

Merk ook wel dat het wanneer dat je bezig bent niet echt blijkt dat je vooruitgang boekt, maar wanneer je elke keer een maand terug kijkt je wel merkt dat er vooruitgang in zit.

Beiden bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

10000 uur, dan pas ben je ergens goed in. ;)

Less alienation, more cooperation.