Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Elitebook + XPS 9560 = ???

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een allround laptop voor studie en films kijken (en af en toe wat lichte spelletjes). Met mijn Elitebook 840 G1 als schoollaptop was ik altijd tevreden (niet meer in bezit) maar ik wilde een beter scherm voor multimedia doeleinden en een hogere resolutie voor productiviteit. Toen een XPS 9560 besteld omdat dit zogenaamde beste laptop van het moment zou zijn. Niet dus. Het scherm is weliswaar prachtig maar de kwaliteit het toetsenbord en de trackpad laten te wensen over. Verder vind ik die 'carbon' niet prettig aanvoelen en snijd de randjes van die laptop in mijn polsen (veelgehoorde klacht).

Wat ga je met je laptop doen?
Heel divers. Voornamelijk veel tabs open hebben in Chrome met daarnaast Photoshop open of een pdf creator, films kijken (VLC), Virtualisatie (enkele VM. Hooguit 2).

Wat is je budget?
1600 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik twijfel nu nog of ik een vervolgstudie (informatica) ga doen in september dus dat weet ik nog niet.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen Apple!

Eisen en andere input:
- Schermgrootte: 14-15,6". Een 15.6" moet echter niet veel groter zijn dan een XPS 9560 omdat die anders niet meer in een normaal formaat rugtas past met sleeve (zie ook 2 alinea's terug). Géén glanzend scherm! Een XPS 9560 lijkt glanzend (en is niet traditioneel mat) maar is sterk ontspiegeld. Resolutie: 1080p. 4k lijkt me onnodig aangezien het alleen maar meer resources verbruikt waardoor de accu sneller leeg gaat, meer warmte ontstaat en de ventilator meer geluid produceert.
- Gewicht: max 2kg (absoluut niet hoger dan 2.1kg).
- RAM: 16GB.
- De laptop moet niet teveel lawaai maken.
- Met de 4de generatie i5 van mijn oude Elitebook was ik tevreden dus ik zoek niet persee een performance beast. Ik wil echter wel kwaliteit.

Zoals je nu wellicht begrijpt zoek ik dus eigenlijk een Elitebook die het scherm van een XPS 9560 zou hebben. Helaas bestaat die niet. Wat is dan de beste aanbeveling?

Alle reacties

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Waarna heb je zelf al gezocht?

Zo op het eerste gezicht heb je geen fenomenale eisen aan je laptop (qua CPU of GPU power). Intel integrated grahics is ok?

Op www.notebookcheck.com staat van alles. Daar kun je - net als in de tweakers price watch - zoeken op mat scherm. Bij notebook check zeggen ze dat in de Full HD resolutie de Apple eigenlijk ongeslagen is, maar in de 4K resolutie ook bij bijv. Lenovo (Thinkpad, Carbon X) goede schermen zijn. Daar betaal je dan echter voor. Persoonlijk zou ik 4K op 14" wel pietepeuterig klein vinden, maar met een extern scherm geeft dat verder niet.

Let ook op: veel (de meeste?) 15" laptops hebben een numpad. De Dell XPS volgens mij niet, maar dat is dus een uitzondering. De numpad verdwijnt bij 14" laptops, waardoor ook de trackpad en toetsenbord meer centraal verdeeld zijn onder je scherm. Of je 'een uit-het-midden' trackpad/toetsenbord een probleem vindt, is aan jezelf om te beoordelen. In ieder geval staat Lenovo als 'beste toetsenbord op een laptop' bekend. Of dat echt zo is (vgl bijv. een Dell Latitude) is persoonlijk, maar ik denk wel dat het waar zou kunnen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
kdekker schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:37:
Waarna heb je zelf al gezocht?
Ik heb naar zo'n beetje alle lineups van elk merk gekeken. Maar het is toch anders, zo blijkt ook uit mijn ervaring met de XPS 9560, dat het toch anders is als je dat ding in je handen hebt.

Zo op het eerste gezicht heb je geen fenomenale eisen aan je laptop (qua CPU of GPU power). Intel integrated grahics is ok?
Geen probleem.

Op www.notebookcheck.com staat van alles. Daar kun je - net als in de tweakers price watch - zoeken op mat scherm. Bij notebook check zeggen ze dat in de Full HD resolutie de Apple eigenlijk ongeslagen is, maar in de 4K resolutie ook bij bijv. Lenovo (Thinkpad, Carbon X) goede schermen zijn. Daar betaal je dan echter voor. Persoonlijk zou ik 4K op 14" wel pietepeuterig klein vinden, maar met een extern scherm geeft dat verder niet.
Notebookcheck ken ik. Ik had daar gezocht op goede kwaliteit schermen. Zodoende ben ik ook op de XPS uitgekomen. Ik kom nu niet verder, vandaar mijn topic hier.

Let ook op: veel (de meeste?) 15" laptops hebben een numpad. De Dell XPS volgens mij niet, maar dat is dus een uitzondering. De numpad verdwijnt bij 14" laptops, waardoor ook de trackpad en toetsenbord meer centraal verdeeld zijn onder je scherm. Of je 'een uit-het-midden' trackpad/toetsenbord een probleem vindt, is aan jezelf om te beoordelen. In ieder geval staat Lenovo als 'beste toetsenbord op een laptop' bekend. Of dat echt zo is (vgl bijv. een Dell Latitude) is persoonlijk, maar ik denk wel dat het waar zou kunnen zijn.
Ik ben een 14" gewend want dat formaat was mijn Elitebook. De XPS heeft geen dedicated 'home' en 'end' knoppen. Die mis is wel.
Lenovo's toetsenboorden vind ik overgewaardeerd. Een oud klasgenoot van mij had zo'n zakelijke laptop maar ik vond die uit mijn Elitebook beter (nagenoeg perfect). Maar op zich zijn Lenovo toetsenborden voldoende voor mij. Wel heb ik een hekel aan zo'n rood ding in het midden van Lenovo toetsenboorden. Die clownneus zeg maar ter vervanging van je trackpad. Bij een tweedehandsje ben ik wel bereid om die eraf te slopen en zwart te maken en dan terug lijmen.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Een Thinkpad T4x0? Veel ram, gemakkelijk Linux op te draaien, prima full HD scherm, goede accu, fijn toetsenbord en een degelijke bouw.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:40:
[...]

Ik ben een 14" gewend want dat formaat was mijn Elitebook. De XPS heeft geen dedicated 'home' en 'end' knoppen. Die mis is wel.
Lenovo's toetsenboorden vind ik overgewaardeerd. Een oud klasgenoot van mij had zo'n zakelijke laptop maar ik vond die uit mijn Elitebook beter (nagenoeg perfect). Maar op zich zijn Lenovo toetsenborden voldoende voor mij. Wel heb ik een hekel aan zo'n rood ding in het midden van Lenovo toetsenboorden. Die clownneus zeg maar ter vervanging van je trackpad. Bij een tweedehandsje ben ik wel bereid om die eraf te slopen en zwart te maken en dan terug lijmen.
Dat zou je eventueel naar een Dell Latitude kunnen kijken. Heeft wel zo'n pook, maar is niet rood (maar blauw). Ik zou op zo'n ding geen nieuw laptop slopen. En in de weg zitten doet het niet.

Verwijderd

Topicstarter
kdekker schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:29:
[...]

Dat zou je eventueel naar een Dell Latitude kunnen kijken. Heeft wel zo'n pook, maar is niet rood (maar blauw). Ik zou op zo'n ding geen nieuw laptop slopen. En in de weg zitten doet het niet.
Medewerkers van Hogeschool Rotterdam hebben deze laptop. Voor zover ik mij kan herinneren was het scherm iets beter dan de Elitebook maar ik weet het eerlijk gezegd niet meer. De lader moet wel aan de achterkant aangesloten worden. Dat maakt het lastig om in bed een film te kijken wanneer de laptop wordt opgeladen. Ik ben nogal bang dat die aansluiting op den duur dan verbuigt. Volgens mij heeft de nieuwste Latitude die aansluiting weer aan de zijkant maar die zal dan weer niet 2de hands verkrijgbaar zijn. Dilemma's :'(. Ik ga er even naar zoeken.

• kanvua
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-11 21:03
Dell Latitude 7xxx is volgens mij een prima mix van 'ultra-book' (dun/licht) en zakelijk (stevig). Zelf heb ik een latitude 6440 (14 inch) voor mijn studie en die heeft naar mijn smaak een van de beste toetsenborden en is erg stevig. Echter is de 6 serie erg bulky en had ik achteraf misschien toch even moeten doorsparen voor een 7 serie..

Overigens heb ik zelf altijd een verlicht toetsenbord kunnen waarderen, dit is volgens mij standaard op de meeste zakelijke laptops.

Een laptop die zou voldoen aan jouw specs (i5 8th gen/16gb/full hd anti-glare scherm) is rond de 1500 euro als ik dat zo even snel zie. En de lader aan de zijkant!

Ik begrijp overigens niet waarom die elitebook zoveel duurder zijn dan de dell latitudes. Volgens mij is de bouwkwaliteit vergelijkbaar toch? Ik weet ook niet wat de verschillen zijn tussen de zbook en elitebook maar anders zou je deze kunnen overwegen: pricewatch: HP ZBook 14u G4 1RR03EA

Verwijderd

Topicstarter
kanvua schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:21:
Dell Latitude 7xxx is volgens mij een prima mix van 'ultra-book' (dun/licht) en zakelijk (stevig). Zelf heb ik een latitude 6440 (14 inch) voor mijn studie en die heeft naar mijn smaak een van de beste toetsenborden en is erg stevig. Echter is de 6 serie erg bulky en had ik achteraf misschien toch even moeten doorsparen voor een 7 serie..

Overigens heb ik zelf altijd een verlicht toetsenbord kunnen waarderen, dit is volgens mij standaard op de meeste zakelijke laptops.

Een laptop die zou voldoen aan jouw specs (i5 8th gen/16gb/full hd anti-glare scherm) is rond de 1500 euro als ik dat zo even snel zie. En de lader aan de zijkant!

Ik begrijp overigens niet waarom die elitebook zoveel duurder zijn dan de dell latitudes. Volgens mij is de bouwkwaliteit vergelijkbaar toch? Ik weet ook niet wat de verschillen zijn tussen de zbook en elitebook maar anders zou je deze kunnen overwegen: pricewatch: HP ZBook 14u G4 1RR03EA
Ik lees net dat de Latitude 7 serie een 'precision' trackpad van microsoft hebben. Ik vind ze zelf alles behalve precies. De XPS heeft deze ook en ik vond dat ding echt bagger. Ik jammer dat Dell dit aanbiedt.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand ervaring met de Lenovo ThinkPad X1 Carbon 2018-20KGS03900? Volgens notebookcheck is de studentenversie 1839 euro. Ik twijfel over de magere responsetijden en de spiegelheid van het beeldscherm. Verder lijkt alles dik in orde met kaby lake-r cpu, 16GB Ram, lichte en sterke behuizing, goed toetesenbord en hopelijk degelijke trackad.

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11 13:58
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:40:
[...]Die clownneus zeg maar ter vervanging van je trackpad. Bij een tweedehandsje ben ik wel bereid om die eraf te slopen en zwart te maken en dan terug lijmen.
die knopjes zijn gewoon los te trekken en vervangen door andere kleuren (ik heb blauw grijs en groen gehad)
en zonder rode rubberknop ziet het niet eens slecht uit. dus ik zou niet gaan kliederen met verf.....

Ronald van Doorn

Verwijderd

Topicstarter
rdoorn schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:18:
[...]

die knopjes zijn gewoon los te trekken en vervangen door andere kleuren (ik heb blauw grijs en groen gehad)
en zonder rode rubberknop ziet het niet eens slecht uit. dus ik zou niet gaan kliederen met verf.....
Bedankt voor de tip. Dat wist ik nog niet. Ik kan ze zo gauw even niet in een andere kleur vinden maar Lenovo biedt zelf trackpoint caps aan zoals ze officieel heten. Aftermarket ook maar nog geen in de kleur zwart gezien.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:36

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Verwijderd

Topicstarter
Oh, ik wist niet dat ze universeel zijn. Is het niet zo dat de rode voor Lenovo zijn, de blauwe voor Dell en de zwarte voor HP?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2018 03:41 ]

Pagina: 1