jaarafrekening: Elektriciteit is 10% van de factuur

Pagina: 1
Acties:

• mrb85
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-02 10:27
Situatie: Bescheiden woning in België met klein dak (12 zonnepanelen)
Heel het jaar zuinig geweest (ongeveer 2700kWh gebruikt en ook weer op het net gestoken)
Eindsaldo meterstand iets onder 0 (iets meer op het net gestoken dan verbruikt door zuinig te zijn)

Verbruik op factuur is dus 0kWh

jaarlijkse vaste vergoeding bij Eni: 58,33 euro

Meet- en telbeheer: 3,93 euro
Prosumententarief: 276,31 euro
Bijdrage energiefonds: 92,90 euro
BTW: 71,10 euro

Totaal: 502,57 euro 8)7

Inderdaad, ik gebruik het stroomnet als 'batterij'. Maar de stroom die ik erop gestoken heb verkopen zij toch ook nog eens door.

Ik zou graag eens horen hoe het bij jullie zit O-)

[ Voor 10% gewijzigd door mrb85 op 24-02-2018 09:19 ]

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:12
In Nederland soortelijke gevallen. Vaste lasten voor netbeheer tikken inderdaad aan. Heb jij een zwaardere aansluiting dan je ouders?
Dan is er nog de energiebelasting met teruggaaf voor kleine gebruikers van groene energie, althans in de lage landen. Zo bedroegen mijn kosten voor elektriciteit ongeveer 200 euro bij een gebruik van pakweg 2000 kWh.

[ Voor 2% gewijzigd door FrankHe op 24-02-2018 07:07 . Reden: van groene energie ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Interessant,voor 2850KwH betaal ik zonder zonnepanelen netto (na vermindering energiebelasting van € 360,-) € 384,-

Betekent dus dat ik in België duurder uit zou zijn door het Prosumententarief en ik in Nederland een gigantische terugverdientijd zou hebben...

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

België heeft toch ook een flink afwijkende situatie of niet? Je hebt daar toch iets van een soort forfaitaire zonnepaneelbelasting?

Het valt me op dat men wel vrij veel zonnepanelen daar heeft. Hebben ze die van het ene op het andere moment ingevoerd toen veel mensen die dingen al hadden liggen?

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02-2025
In Nederland is de situatie helemaal niet vergelijkbaar zoals FrankHe zegt.

Ik verbruik +-4000, en dat wel ik ook weer op. Alfa je bij ons heel weinig verbruikt krijg je je energie belasting terug. Omdat wij (nu nog) en salarisregeling hebben krijg ik die helemaal terug. Betaal nagenoeg niks aan stroom op dit moment.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Yucon schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 08:16:
België heeft toch ook een flink afwijkende situatie of niet? Je hebt daar toch iets van een soort forfaitaire zonnepaneelbelasting?

Het valt me op dat men wel vrij veel zonnepanelen daar heeft. Hebben ze die van het ene op het andere moment ingevoerd toen veel mensen die dingen al hadden liggen?
Ze hebben veel subsidie gegeven met geld dat ze niet hadden. Om dat geld terug te krijgen is er een extra belasting die ook mensen zonder panelen moeten betalen. Een soort steel van de armen en verdeel onder de rijken maatregel immo.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Marzman schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 09:59:
[...]
Ze hebben veel subsidie gegeven met geld dat ze niet hadden. Om dat geld terug te krijgen is er een extra belasting die ook mensen zonder panelen moeten betalen. Een soort steel van de armen en verdeel onder de rijken maatregel immo.
Dat is die bijdrage aan het fonds van 92 euro. Het prosumententarief doet veel meer pijn: https://eneco.be/nl/faq/t...udt-het-prosumententarief

Volgens mij zit het daar ook in. De OP is ondertussen gewijzigd en ik reageerde over de rekening van de ouders, maar zo te zien betaalden die dan wel de bijdrage aan dat fonds maar niet het prosumententarief. Het is wel bizar; dat prosumententarief lijkt het overgrote deel van de opbrengst af te romen.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:06

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Marzman schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 09:59:
[...]
De befaamde turteltax :/

De Nederbelg !

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Om je een idee te geven:
Ik heb voor 3.190Wp aan zonnepanelen. Dat is goed voor een opwek van een kleine 3.000 KWh.

Toen ik laatst ging "shoppen" voor een andere energieleverancier gaf ik op, dat ik +/- 1.500 KWh verbruik, EN 1.500 KWh teruglever.

Uit de testen kwam, dat de goedkoopste mij 2,16euro per maand gaat betalen... :D

[ Voor 8% gewijzigd door Pietervs op 24-02-2018 12:35 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• mrb85
Ik vraag me al af wanneer ze met de ‘schoorsteentaks’ gaan komen voor mijn houtkachel 😅

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-01 15:13
Om te beginnen, stap over op ecopower, daar heb je 0,0 vaste kost. OK, je moet wel coöperant worden, (minimaal 1 aandeel aan €250), maar hier hebben we al bijna elk jaar een divident van gekregen en als je weg zou gaan bij hen verkoop je je aandeel terug.
Wij hebben net onze afrekening gehad, voor een 0 verbruik maar 5kWpiek vermogen op het dak betalen wij €650/jaar. wij zijn wel bij de duurste netbeheerder: Gaselwest, onderdeel van eandis.
Enne: de wet gaat dit verplichten, maar bij hen is het al jaren zo, hun factuur en jaar-afrekening past op 1 A4.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 22:57

Part

Helemaal niets.....

Dat prosumententarief van 276,31 euro kan een stuk naar beneden als je de omvormer gaat onderdimensioneren.

Dan heb je wat minder opbrengst zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/85Zom1KANrzTxzmpgRDIE1PK/full.png

Je zal dan even moeten berekenen waar het optimale punt zit.

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als een Tesla Powerwall met installatie ongeveer 7000 euro inclusief btw kost ga je er zo 14 jaar (7000/500) over doen om die terug te verdienen. Helaas. Was leuk geweest als je daarmee jezelf onafhankelijk van het net kon maken.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• OverSoft
  • Laatst online: 03-02 17:40
Aike schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 22:42:
Als een Tesla Powerwall met installatie ongeveer 7000 euro inclusief btw kost ga je er zo 14 jaar (7000/500) over doen om die terug te verdienen. Helaas. Was leuk geweest als je daarmee jezelf onafhankelijk van het net kon maken.
Helaas werkt een Powerwall niet zonder net aansluiting. Off-the-grid is dus (nog) niet mogelijk met een Powerwall.

Gelukkig zijn er veel alternatieven die en goedkoper zijn en wel off-grid werken, maar daar heb je in de winter weinig aan als je dagen hebt met 0kWh opbrengst (bijvoorbeeld bij sneeuw) of <4kWh bij normale december / januari dagen, dan heb je toch nog een extra oplossing nodig.

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-12-2025
Volgens mij mag je ook niet off the grid te werk gaan...

• frankhan
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:58
Ik mis de afschrijving van de panelen is deze oh zo roze-bril berekening

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Patientzero schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 23:19:
Volgens mij mag je ook niet off the grid te werk gaan...
Waarom zou dat niet mogen?
(alleen maar nieuwsgierig hoor, want ik kan me niet voorstellen dat je verplicht bent om een aansluiting te hebben?)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• OverSoft
  • Laatst online: 03-02 17:40
Pietervs schreef op zondag 25 februari 2018 @ 01:27:
[...]

Waarom zou dat niet mogen?
(alleen maar nieuwsgierig hoor, want ik kan me niet voorstellen dat je verplicht bent om een aansluiting te hebben?)
Dat mag gewoon hoor, dat is in Nederland gelukkig niet verboden. (Zou er uit zien)

• mrb85
Part schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 19:52:
Dat prosumententarief van 276,31 euro kan een stuk naar beneden als je de omvormer gaat onderdimensioneren.

Dan heb je wat minder opbrengst zie hier:
[afbeelding]

Je zal dan even moeten berekenen waar het optimale punt zit.
Kan dat zomaar? Ik heb de max capaciteit van de omvormer moeten doorgeven vroeger dus ook al ‘begrens’ je hem, ze gaan uit van het maximale kunnen van dat bakje toch?

ivm afschrijving: de volledige installatie kostte toen 5600 euro en ik hou in mijn achterhoofd nog een 1000 euro extra omdat de omvormer of enkele panelen misschien wel zullen vervangen moeten worden ergens tijdens hun levensduur.

Vroeger kreeg men subsidie in de vorm van groenestroom certificaten. Mensen die nu panelen leggen denken er wel twee over vooraleer te investeren. De jaarlijkse kosten zijn ronduit schandalig.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb mij deze vraag ook al gesteld nu de groenestroom certificaten niet meer bestaan voor nieuwe installaties. Mijn vader krijgt deze nog wel en dat betaalt zijn installatie af. Voor de besparing op de factuur hoeft hij het niet te doen want ondanks dat zijn verbruik zo goed als 0 is, betaalt hij zo goed als hetzelfde maandelijkse bedrag als een zuinig gezin (i.e. mezelf :)).

• mrb85
Dat prosumententarief is trouwens niet correct. In een jaar met weinig uren zon (bv 2017) moet meer betaald worden dan 2016 (met meer uren zon).

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Bram Perneel schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 15:59:
Ik vraag me al af wanneer ze met de ‘schoorsteentaks’ gaan komen voor mijn houtkachel 😅
Off-topic
Ik hoop zo snel mogelijk, als je binnen bebouwde kom woont. Tegenwoordig heb je wel milieuzones tegen dieselauto’s, maar houtskachels leveren net zoveel fijnstof op.

On topic, kan je ook niet terugleveren om geen prosumententax te betalen? Gewoon affakkelen in een boiler of airco of iets degelijks.

• mrb85
Z___Z schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:01:
[...]

Off-topic
Ik hoop zo snel mogelijk, als je binnen bebouwde kom woont. Tegenwoordig heb je wel milieuzones tegen dieselauto’s, maar houtskachels leveren net zoveel fijnstof op.

On topic, kan je ook niet terugleveren om geen prosumententax te betalen? Gewoon affakkelen in een boiler of airco of iets degelijks.
Zelfs als je je installatie uitlegt heel het jaar dan moet je die prosumententaks betalen. Ze komen niet controleren wat je doet met je panelen.

Ik voorzie dat veel mensen panelen gaan leggen en gewoon niet aangeven ...

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik heb zonnepanelen en lever aan niemand, heb 10 deep cycle acu's staan. Deze jongens

Afbeeldingslocatie: http://shop.simholland.nl/includes/_Files/afbeeldingen/webshop/Victron-12V_165Ah_AGM_Deep_Cycle_Battery-SIM-Holland.jpg

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Bram Perneel schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:21:
[...]

Kan dat zomaar? Ik heb de max capaciteit van de omvormer moeten doorgeven vroeger dus ook al ‘begrens’ je hem, ze gaan uit van het maximale kunnen van dat bakje toch?

ivm afschrijving: de volledige installatie kostte toen 5600 euro en ik hou in mijn achterhoofd nog een 1000 euro extra omdat de omvormer of enkele panelen misschien wel zullen vervangen moeten worden ergens tijdens hun levensduur.

Vroeger kreeg men subsidie in de vorm van groenestroom certificaten. Mensen die nu panelen leggen denken er wel twee over vooraleer te investeren. De jaarlijkse kosten zijn ronduit schandalig.
En vergeet de flinke waardestijging van je WOZ niet. Neverminder, gaat over belgie hier.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Bram Perneel schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:25:
[...]

Zelfs als je je installatie uitlegt heel het jaar dan moet je die prosumententaks betalen. Ze komen niet controleren wat je doet met je panelen.

Ik voorzie dat veel mensen panelen gaan leggen en gewoon niet aangeven ...
https://www.vlaanderen.be...aties-kleine-installaties
Volgens de website van jullie overheid hoef je alleen te betalen als je teller terugdraait ofwel als je teruglevert. Als je alle opgewekte energie verbruikt hoef je niet te betalen, tenzij deze informatie niet klopt. Accu’s gebruiken voor opslag lijkt me niet zo nuttig, aangezien je meeste energie in de zomer wordt opgewekt en in de winter verbruikt wordt. Je zou wel het overschot kunnen omzetten in warmte en in de bodem opslaan. Je kan ze dan met W/W warmtepomp deze warmte in de winter weer verbruiken.

• mrb85
Z___Z schreef op maandag 26 februari 2018 @ 23:17:
[...]
Je zou wel het overschot kunnen omzetten in warmte en in de bodem opslaan. Je kan ze dan met W/W warmtepomp deze warmte in de winter weer verbruiken.
Right ... en zo’n installatie is gratis zeker ...

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Is particuliere warmteopslag in de grond niet geweldig inefficient?
Pagina: 1