Hoe werkt de snelheid van een USB hub?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Paalman
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-11-2024
Ik ben van plan een Alienware laptop te kopen, maar deze heeft slechts 2 USB 3.0 poorten. Ik zit er over te denken een USB hub te kopen, maar ik vraag me af hoe 1 USB 3.0 poort ineens snelheid en stroom voor 4+ USB 3.0 poorten tegelijk kan leveren. Ik heb eerder een USB hub gekocht, en die werkte eigenlijk alleen wanneer er maar 1 apparaat in zat. Bij meer kreeg ik de melding "onbekende USB apparaten" op mijn PC. Ik zal de hub vooral gebruiken voor USB sticks, waar ik graag wel volledige snelheid op haal. Kan een USB 3.0 naar USB 3.0 hub alle apparaten op volle snelheid gebruiken, en hoe kan ik dat zien als ik er 1 koop (of het geen slechte is)?

De laptop heeft verder wel 2 USB-C poorten waarvan 1 Thunderbolt. Ik heb daar echter geen hardware voor. (is daar eigenlijk wel hardware voor?) Zou ik anders daar een hub op aan kunnen sluiten? Ik weet dat Thunderbolt in ieder geval genoeg stroom en snelheid moet kunnen leveren voor flink wat USB 3.0 poorten.

Ik weet dat er hubs zijn met aparte voeding, maar daar heb ik geen interesse in. Ik probeer mijn laptop draagbaar te houden. ;)

Beste antwoord (via J.Paalman op 24-02-2018 14:27)

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:52
SMSfreakie schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 23:16:
sowieso kan je met een hub nooit meer vermogen trekken uit de usbpoort van je laptop...
sterker nog.. de hub zelf zal ook een beetje stroom verbruiken wat dus niet meer aan de apparaten aan de hub gegeven kan worden..

even simpel: je poort kan max 500mA leveren.
stel je hub trekt zelf 50mA.. blijft er nog 450mA over voor apparaten..

hang er vervolgens een apparaat aan welke 400mA nodig heeft.. blijft er nog 50mA over..
en tja als je er dan nog een apparaat aan hangt welke meer dan 50mA nodig heeft gaat het niet werken :P
Precies dit.

Qua bandbreedte, als je er 4 sticks in hebt zitten, houd je per stick nog maar 25% van de (usb 3.0) snelheid over. Daar is gewoon helemaal niets aan te doen.

Maar zoals hierboven ook al gezegd word, de meeste usb sticks zijn niet zo snel, dus dat zal niet zo'n probleem zijn. Of je moet echt heel snelle usb sticks hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 24-02-2018 01:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sowieso kan je met een hub nooit meer vermogen trekken uit de usbpoort van je laptop...
sterker nog.. de hub zelf zal ook een beetje stroom verbruiken wat dus niet meer aan de apparaten aan de hub gegeven kan worden..

hang er vervolgens een apparaat aan welke 400mA nodig heeft.. blijft er nog 50mA over..
en tja als je er dan nog een apparaat aan hangt welke meer dan 50mA nodig heeft gaat het niet werken :P

Zelf gebruik ik gewoon een hub welke wel de mogelijkheid voor een externe voeding..

voor een USBstickje, usb muis / toetsenbord etc werkt dat prima..
echter als ik er een externe HDD aan hang wordt t minder leuk ...
maar goed dan kan ik altijd nog even de voeding er bij inpluggen :)
en dan kunnen er ook gewoon 4 aan O-)

hoe het met het datapath zit durf ik zo niet te zeggen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dit is wel een interessant topic over usb hubs (vooral USB 2.0):
https://superuser.com/que...sb-hub-affect-performance

Voor jouw gebruik: USB sticks zijn meestal zo langzaam dat ze nog geen USB2.0 snelheid halen (480Mbps) dus dan zit je met elke (echte) USB3.0 hub veilig.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
SMSfreakie schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 23:16:

Precies dit.

Qua bandbreedte, als je er 4 sticks in hebt zitten, houd je per stick nog maar 25% van de (usb 3.0) snelheid over. Daar is gewoon helemaal niets aan te doen.

Maar zoals hierboven ook al gezegd word, de meeste usb sticks zijn niet zo snel, dus dat zal niet zo'n probleem zijn. Of je moet echt heel snelle usb sticks hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 24-02-2018 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Je hebt trouwens wel usb hubs van usb c naar "normale" usb.
Ik zat te denken, als je 1x usb c omzet naar 2x "normale" usb, gaat het waarschijnlijk allemaal net.
En dan 2 van die hubs kopen.

Dan heb je wat meer snelheid als een x4 hub, en qua stroom gaat dat waarschijnlijk ook net goed.

Maar je heb ook kans dat je dan nog steeds stroom tekort komt.

Je hebt ook thunderbolt hubs/docking stations, maar dan moet je aan ongeveer 200 euro denken, en heb je ook veel meer aansluitingen als alleen usb.

[ Voor 17% gewijzigd door WEBGAMING op 24-02-2018 22:50 ]