Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nadelen SharePoint

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo !

Ik ben net gestart in de bachelor Toegepaste Informatica,
en voor een van onze vakken moeten we een presentatie houden over de nadelen van SharePoint.
Zitten hier mensen die kunnen/ willen delen wat er verbeterd kan worden aan SharePoint, wat (eventueel) gebruikelijke fouten zijn die gebeuren bij het gebruik van SharePoint door mensen in het bedrijf die misschien niet zo technisch onderlegd zijn?
Of personen die zijn overgestapt naar een ander systeem ( waarom ben je afgestapt van SharePoint, wat heeft de doorslag gegeven, welk systeem gebruik je in de plaats ? )

Alvast eeuwige dank !! :)

Maaike

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-11 20:48
Hallo Maaike,

Welkom op tweakers. Helaas doen wij geen huiswerk voor je. Wat heb je zelf al gevonden? Al eens een keer paar termen door google gehaald?

Succes met je huiswerk.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat zijn je huidige pijnpunten, waar twijfel je? Er zijn (oude en vast ook meer recente) reviews, besprekingen, etc te vinden. Weet ik zeker, ik heb er in het verleden een of twee geschreven maar dat is ondertussen antiek dus niet meer relevant. Ook: in welke richting zoek je, SharePoint voor welke functionaliteiten/doeleinden?

Fora zoals het onze zijn er niet om huiswerk voor je te doen ;)

Edit: zeg ik wat laat. Mijn vragen blijven wel van toepassing.

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 23-02-2018 20:06 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Welk systeem? Sharepoint heeft meerdere insteekpunten over "wat" je ermee gaat doen. Hierdoor is het niet zomaar een systeem maar zal je je moeten uitdrukken in functionele eisen en wensen, zowel uit het oogpunt van de organisatie (beleid) alsmede de gebruiker (hoe ervaar ik iets).

Wat ik ook een beetje mis is welke vorm van collaboratie je verwacht; het topic staat nu in CSA dus dat houdt wat mij beteft in dat je bepaalde clients als leidend beschouwd in jouw onderzoek. En met clients bedoel ik "bepaalde machines"; dan heb je ongetwijfeld al uitgezocht welke specifieke voor- en nadelen er zijn aan platform / architectuur / integration.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Een heleboel vragen :)

Ik vind inderdaad een heleboel reviews terug, maar velen daarvan zijn reeds enkele jaren oud, en ondertussen gebeurden al heel wat wijzigingen aan SharePoint, die in de meeste gevallen gericht waren op het oplossen van die 'problemen'. Wat ik nog zie terugkomen, is de samenwerking met derde partijen/programma's, het rechtensysteem icm groepen, content delen met externe gebruikers, en het veelvuldig voorkomen van duplicaten ( vb. via OneDrive ) waardoor het risico bestaat dat verouderd materiaal gebruikt wordt.

Het is uiteraard niet de bedoeling dat jullie het huiswerk doen.
Mijn opdracht kadert ook helemaal niet in een it-vak, maar in business communication skills :-)
Hiervoor wordt er eigenlijk minder gekeken naar het inhoudelijk, maar wel : hoe kom ik aan mijn informatie, welke bronnen spreek ik aan, hoe leid ik mijn zoektocht, hoe verloopt de communicatie naar vb. bedrijven die ik interview, .. ( vandaar ook mijn vraag naar iemand die overgestapt is van SharePoint naar een ander programma, ik moet minimum 1 interview over het onderwerp afnemen en ik zou graag in mijn voorstelling zowel een interview van een pro-Sharepoint gebruiker steken, als iemand die niet tevreden was.)

Het leek mij ook wel interessanter om pijnpunten die gebruikers van het systeem aanhalen, te kunnen bespreken met een verkoper van SharePoint. Zo kan ik daar horen of er eventuele oplossingen in de toekomst gepland staan.

Hopelijk is het nu een beetje duidelijker !

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-11 20:14
Naar mijn mening staat of valt Sharepoint een beetje met de implementatie. Als het doel niet duidelijk is (ook voor draagvlak binnen de organisatie) en het daarom niet goed geconfigureerd is en er daardoor niet goed over is nagedacht dan kan het allemaal heel onoverzichtelijk zijn.

Verder kom ik zelf eigenlijk niet zoveel nadelen tegen. Sommige medewerkers vinden het niet fijn werken, bijvoorbeeld omdat het moeilijk is om documenten waar ze geen schrijfrechten op hebben te kopiëren naar eigen Word documenten.

Zelf vind ik vooral Flow top. Erg handig stukje software.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik verplaats je vraag naar Serversoftware en Windows Servers waar het iets meer thuis lijkt te horen. Maar hoop nog steeds op alvast een eigen start ipv alleen vragen. Deel van de communicatie-skills: check wat er van je wordt verwacht op de plaats waar / van de mensen wie je de vraag stelt ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 22:40:
Ik vind inderdaad een heleboel reviews terug, maar velen daarvan zijn reeds enkele jaren oud, en ondertussen gebeurden al heel wat wijzigingen aan SharePoint, die in de meeste gevallen gericht waren op het oplossen van die 'problemen'.
Wat waren in je vooronderzoek dan precies nadelen? Zijn die opgelost, of misschien alleen deels? (Ik neem aan dat hetgeen je noemt niet het enige is).

Kijken naar wat er al op de roadmap staat kan inderdaad helpen. Dan heb je al een aantal verbeterpunten. Dat kan je trouwens (deels) zelf doen, zonder meteen een verkoper te benaderen :P

En bedenk: vaak gaat het (IMHO) vooral om de inrichting en het beheer, niet de tool.

[ Voor 2% gewijzigd door F_J_K op 25-02-2018 15:19 . Reden: tag teveel ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11 14:07
Als SharePoint expert kan ik natuurlijk alleen maar zeggen dat SharePoint top is ;)

Maar er zitten wel wat pijnpunten die ik bij vrijwel elk bedrijf terug zie. 1 is al genoemd: slechte tot geen adoptie voor de gebruikers. Bij veel organisaties wordt het gedwongen en dan schieten mensen met de hakken in het zand.

Verder de functionele inrichting laat ook vaak te wensen over, vaak willen mensen van een netwerk share naar SharePoint en richten het op die manier in: veel mappen. Dat terwijl SharePoint juist sterk wordt bij het gebruik van metadata.

Verder is SharePoint lang niet altijd het juiste antwoord, terwijl men dat vaak wel denkt. Bedrijven moeten dus goed bedenken wat ze willen gaan doen, en niet al gelijk denken dat dit met SharePoint moet kunnen.
Veel custom gebouwde zaken vallen op een gegeven moment uit elkaar omdat ze niet goed gebouwd zijn, of niet onderhouden worden.
Pagina: 1