Keuze hulp bij een nieuwe monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• patrickkok
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik zoek een?
Computer monitor

Wat is je budget?
200-350

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
alles is te overwegen

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
voor mijn gaming setup..
op het moment heb ik 2 schermen 1 1080p 144hz voor competief gamen en een full hd ultra wide scherm voor internet en de andere progamma's.
mijn hoofd scherm op het moment is de samsung c24fg70 en die vind in persoonlijk prima werken,ondanks dat dit een VA pannel is en mijn andere scherm (lg 25UM58)ips is vindt ik de kleuren van de samsung toch mooier en gebruik ik die ook voor games zoals assassins en gta.
maar nu wil ik de lg scherm graag vervangen voor een 4k scherm (of een 1440p maar nog niet zeker) om spellen zoals gta en assassins mooier te weergeven.
mijn setup is als volgt:

gtx 1070 8gb
i7 7800
16gb ram
250gb SSD en 1tb hdd

om 4k te draaien weet ik er van dat ik sommige settings moet terug draaien maar voor 4k is dat het wel waard odat het mooier weergeven wordt...

nu zat ik op tweakers rond te neuzen en kwam ik een paar schermen tegen 4k 27" 60hz ( pricewatch: Acer KG281K Zwart ) maar die zijn allemaal TN panelen en als ik op internet rond kijkt zit er wel een grote kleur verschil intussen een VA en een TN paneel...nu weet ik niet of dit heel erg gaat irriteren?

ook zit ik te twijfelen of ik wel voor 4k moet gaan.. want een 1440p scherm van 144hz is ook stuk duurder dan de 4k schermen die ik op het oog had....

dus wat zag wijsheid zijn?

1440p 60hz?
1440p 144hz
4k 60hz? TN
4k 60hz Ips?

bedoeling is dat deze naast mijn samsung 1080p 144hz VA paneel gaat staan.
en wordt gebruikt voor browsing, tweede paneel voor discord en steam en games zoals GTA 5 en assassins mooier te spelen.

BVD!

[ Voor 10% gewijzigd door patrickkok op 23-02-2018 19:10 ]

Alle reacties

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:50
In theorie is het qua kleurweergave IPS > (M)VA > TN maar in praktijk leert men dat het per monitor verschilt en persoonlijke voorkeur is.
Je hebt dan ook nog monitoren waarbij er een hele dikke anti glare coating op zit of juist helemaal niet ( glanzend )
Desalniettemin heb je het liefst een IPS paneel en houd je TN achterwege, TN heeft bijvoorbeeld ook slechte kijkhoeken welke wel vervelend kunnen zijn.

Qua prijs / specificaties is deze monitor wel het bekijken waard: pricewatch: AOC Q3279VWF Zwart

In vino veritas, in aqua sanitas

• patrickkok
JohanNL schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:15:
In theorie is het qua kleurweergave IPS > (M)VA > TN maar in praktijk leert men dat het per monitor verschilt en persoonlijke voorkeur is.
Je hebt dan ook nog monitoren waarbij er een hele dikke anti glare coating op zit of juist helemaal niet ( glanzend )
Desalniettemin heb je het liefst een IPS paneel en houd je TN achterwege, TN heeft bijvoorbeeld ook slechte kijkhoeken welke wel vervelend kunnen zijn.

Qua prijs / specificaties is deze monitor wel het bekijken waard: pricewatch: AOC Q3279VWF Zwart
Dus eigenlijk zeg je dat volgens theorie een tn en een VA niet fijn naast elkaar gaat?

En je 1480p adviseert en geen 4k?

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:50
patrickkok schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 02:39:
[...]

Dus eigenlijk zeg je dat volgens theorie een tn en een VA niet fijn naast elkaar gaat?

En je 1480p adviseert en geen 4k?
Wat mij betreft zou VA en TN wel naast elkaar kunnen maar ze zullen er toch anders uit zien ( dit heb je sowieso met verschillende monitoren )
Alleen heeft TN slechte kijkhoeken waardoor als je van de zijkanten of onder/boven kijkt de kleuren vervagen, IPS en VA hebben dit ook wel enigszins maar lang niet zo erg als TN, dat gaat dus wel opvallen.

Over of 1440P of 4K had ik nog niet een uitspraak gedaan, alleen dat die monitor die ik gelinked had mogelijk interessant is omdat die 1440P, 75 hz en 32'' groot is voor net geen €200.
Als het kan neem je liever een 4K dan 1440P door logischerwijs de hoeveelheid pixels, daarnaast kun je ook gewoon in 1080P, 1440P etc. gamen op een 4K monitor als dat moet.
Echter zijn die weer duurder en ga je zonder echt veel geld uit te geven niets hogers krijgen dan 60hz.
Je zult dus zelf een afweging moeten maken of je gaat voor een hogere beeldverversingssnelheid i.c.m. 1440P of een hogere resolutie.

Als 4K monitor is dit een goede keuze: pricewatch: LG 27UD59-B Zwart
Deze is IPS, vrij recent model en past binnen je budget.

In vino veritas, in aqua sanitas

Verwijderd

Kom op je raadt dat AOC scherm toch niet aan? Lees de reviews eens, dat ding is zijn prijs zeker niet waard.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een GTX1070 zal struikelen over gaming op 4K en niet alle 4K monitoren kunnen netjes 1440p scalen. Koop dus een native 1440p-scherm en daarmee klaar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• patrickkok
voor de AOC scherm zag ik idd zeer veel backlight bleeding...
aangezien ik het toch voor de mooiheid doet zal ik toch voor een ips gaan ipv TN...

en voor een 1440p scherm....
aangezien ik een 144hz scherm al heb een andere 1440p 144hz scherm of een 60hz scherm en daardoor ook stukken goedkoper?
Pagina: 1