Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister1995
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2020
Goedenavond heren,

Onlangs nam ik mijn ICT diploma (niveau 3) in ontvangst. Ik was niet blij met het resultaat, omdat ik eigenlijk niveau 4 wou afronden. Door thuisomstandigheden kon ik niet studeren en dat zorgde voor lage cijfers en absentie, waardoor niveau 4 onmogelijk bleek te worden.

Inmiddels zit ik in mijn 2de leerjaar (netwerkbeheer niveau 4) en af en toe heb ik de neiging om te stoppen. Zowel studenten als leraren zijn niet serieus op deze school en overigens blijkt mbo niet gewaardeerd te worden door bedrijven. Dat laatste kan ik begrijpen, aangezien scholieren moeiteloos hun diploma behalen. Daarnaast stelt mbo niks voor in deze maatschappij en dat vermoeden krijg ik steeds meer.

Hebben jullie enigszins advies voor mij, ik wil immers na mijn studie verder gaan met HBO, maar ik twijfel heel erg in verband met mijn leeftijd. Als ik klaar ben met mijn huidige opleiding ben ik 23 of 24 jaar oud. Bovendien heb ik nooit wiskunde gehad op het MBO. De lessen hier op school stellen echt niks voor als je het mij vraagt, nu pas begrijp ik waarom werkgevers eerder havisten waarderen. Wij moeten nauwelijks verslagen schrijven, boeken lezen etc. Qua algemene vakken word je later (op het HBO) in het diepe gegooid.

Momenteel gaat het mentaal slecht met mij, dankzij MBO. Ik zie geen doel voor ogen om deze opleiding af te ronden. Het lijkt wel een spelletje en ik heb vernomen dat mbo niveau 4 geen waarde heeft.

Alvast bedankt voor uw advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-06 18:24

P_Tingen

omdat het KAN

Ik kan niet helemaal afleiden waar je nu zit; in het 2e leerjaar van MBO-4? In ieder geval, als je vindt dat je huidige MBO instelling ^%#$&^ is, is het misschien tijd om eens te kijken naar een andere. De MBO Keuzegids lijkt hiervoor een prima instrument.

De waarde van MBO-4 is natuurlijk dat het je toegangsbewijs is voor een HBO opleiding. Afhankelijk van wat je daar kiest kan dat inderdaad pittig worden; zeker als je te weinig wiskunde hebt gehad. Overigens is daar wel iets aan te doen. Hier op GoT heb ik een paar keer een link voorbij zien komen naar goede online wiskundecursussen, misschien even zoeken in het forum op 'wiskunde'

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-06 19:46
Aan je username te zien ben je 21+, kan je dan niet aan een 21+ regeling deelnemen op het HBO mits je die test succesvol afrond uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:26
Is mbo-3 naar mbo-4 niet een +1 jarige traject? Je moet je afvragen voor wie je het doet; namelijk voor jezelf.

Dus rond die mbo-4 af of doe zoals hierboven benoemd een 21+ examen. Het is niet ommogelijk, ik studeer momenteel af op het Hbo en kom ook van het mbo af. In september begin ik met mijn wo studie. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:37
We gaan even vooraan beginnen. Je hebt op de basisschool een VMBO-t advies gekregen? Aangezien je blijkbaar MBO-4 in de eerste instantie deed? Het HBO is echt een gigantische stap na het MBO, dit moet je niet onderschatten. Er wordt veel meer van je verwacht. Betekent niet dat het onmogelijk is, maar wel dat je er hard aan moet werken zeker als je niet zo makkelijk leert (dan had je wel havo gedaan).

Dan: MBO ICT opleiding is inderdaad niet al te veel werk voor. De meeste bedrijven zoeken vooral HBO'ers. Als MBO'er ben je vooral bezig bij de helpdesk om mensen te woord te staan. Programmeren of beheer vereist een hoger niveau. Om in het algemeen te stellen dat een MBO diploma niks voorstelt is onzin, je hebt gewoon voor de verkeerde richting gekozen. Genoeg MBO ICT studenten, want genoeg jongens die naar het VMBO gaan die vinden computers en gamen 'wel leuk' dus gaan MBO ICT doen. Blijkbaar heb je zelf ook niet onderzoek gedaan naar welke MBO richtingen nou daadwerkelijk garanties bieden op een baan, dat zijn vooral meer fysieke werkzaamheden in bijvoorbeeld de bouw.

Dan spreek je over een thuissituatie waardoor je je niveau 4 niet kon halen en benoem je dat het momenteel mentaal slecht gaat met je. Het gaat mij niet aan wat deze thuissituatie is en het interesseert mij verder ook niet, maar is deze situatie al geheel 'opgelost'? En kan je het allemaal zelf wel verwerken, of heb je psychische hulp nodig? Dat bedoel ik niet denigrerend, geen idee hoe je dingen kan verwerken en of je bijvoorbeeld niet tegen een depressie of iets dergelijks aan zit. Daarvoor geef je te weinig informatie, maar ik hoop dat je eerst daarover gaat nadenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister1995
Goedenavond P_Tingen,

Bedankt voor de nuttige informatie die je deelt. Ik zit momenteel in mijn 2e leerjaar van het MBO. Om mijn huidige opleiding af te ronden moet ik nog 1 jaar tenzij er een vertraging ontstaat, daar ga ik in ieder geval niet van uit. Ik hoop op mijn 23ste of 24ste klaar te zijn en verder te studeren.

Met MBO-4 kun je inderdaad naar het HBO en dat wil ik ook graag proberen. Ik moet wel zeggen dat ik twijfels heb ondanks het mogelijk is om verder te studeren. Wat voor mij een complicatie zal worden is: wiskunde en schrijven (de belangrijkste dingen op het HBO). Deze dingen mogen niet ontbreken anders faal je hard!

Alvast bedankt voor de moeite die je neemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:53
Ik mis nog de opleidingen zelf, ik ga even uit van it.

De 21+ toets is vaak bijzonder zwaar, en is een traject wat je normaal niet wil lopen. Zelf geef ik les aan de Rotterdam Academy, wat een tweejarig hbo is. Daarbij is mbo4 wel gewenst.

Ofwel : doorpakken, nog een jaar erbij, en dan overstappen. Of je dan de bachelor doet, ad of een ander traject laat ik in het midden. Met mbo3 ben je 'dead in the water'.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:35

Zenix

BOE!

Als je twijfelt vanwege je leeftijd, niet doen. Ik zat met mensen die 30+ waren tijdens voltijd HBO. Geen probleem.

Wiskunde krijg je niet bij alle HBO-ICT opleidingen, welke hogeschool heb je in gedachten voor in de toekomst?

Niveau 4 gewoon afmaken, zie papiertje als je doel en maak je niet druk om docenten etc, je zit er voor jezelf.

[ Voor 20% gewijzigd door Zenix op 23-02-2018 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Haagse Hogeschool kun jij ook zonder wiskunde prima terecht idd :)

De vraag is waar je zelf woont denk ik. En daar ook zat studenten van jouw leeftijd gezien. Heck, toen ik er 20 jaar terug zat (damn, word oud :X ) waren de meeste doorstromers van het MBO van jouw leeftijd. Geen enkel issue, ook niet boor de studenten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JariMighty
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-04 10:38
Ik kan begrijpen dat je het wel gehad hebt met het MBO, ik had hetzelfde beeld aan het einde van de rit. Zelf ben ik nu 21 en volg een Associate Degree, 2-jarige HBO, opleiding die ik na mijn MBO-4 ben gaan volgen, omdat ik kennis miste.

Wellicht heb jij baat bij een deeltijd variant van een AD ICT opleiding na je MBO-4 opleiding?

De overstap van MBO naar HBO is, naarmijn ervaring, je instelling veranderen. Gewoon ervoor gaan, overtref jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:05
Geen andere opleiding die je wel interesseert? Ik deed eerst ICT beheer niveau 4 en dat was een van de grootste fouten in mijn leven. :(
Gestopt ermee, apothekersassistent diploma behaald en nu doe ik HBO

[ Voor 69% gewijzigd door UltraInstinct op 23-02-2018 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister1995
Iedereen bedankt voor de informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1008949

The Eagle schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 22:32:
Haagse Hogeschool kun jij ook zonder wiskunde prima terecht idd :)

De vraag is waar je zelf woont denk ik. En daar ook zat studenten van jouw leeftijd gezien. Heck, toen ik er 20 jaar terug zat (damn, word oud :X ) waren de meeste doorstromers van het MBO van jouw leeftijd. Geen enkel issue, ook niet boor de studenten :)
De vraag is moet je dat wel willen zonder wiskunde hbo ICT te gaan doen.
Het is best te doen om nu al te beginnen met wiskunde B te leren en op peil te komen maar je moet je wel willen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1008949

Mister1995 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 18:24:
Goedenavond heren,

Onlangs nam ik mijn ICT diploma (niveau 3) in ontvangst. Ik was niet blij met het resultaat, omdat ik eigenlijk niveau 4 wou afronden. Door thuisomstandigheden kon ik niet studeren en dat zorgde voor lage cijfers en absentie, waardoor niveau 4 onmogelijk bleek te worden.

Inmiddels zit ik in mijn 2de leerjaar (netwerkbeheer niveau 4) en af en toe heb ik de neiging om te stoppen. Zowel studenten als leraren zijn niet serieus op deze school en overigens blijkt mbo niet gewaardeerd te worden door bedrijven. Dat laatste kan ik begrijpen, aangezien scholieren moeiteloos hun diploma behalen. Daarnaast stelt mbo niks voor in deze maatschappij en dat vermoeden krijg ik steeds meer.

Hebben jullie enigszins advies voor mij, ik wil immers na mijn studie verder gaan met HBO, maar ik twijfel heel erg in verband met mijn leeftijd. Als ik klaar ben met mijn huidige opleiding ben ik 23 of 24 jaar oud. Bovendien heb ik nooit wiskunde gehad op het MBO. De lessen hier op school stellen echt niks voor als je het mij vraagt, nu pas begrijp ik waarom werkgevers eerder havisten waarderen. Wij moeten nauwelijks verslagen schrijven, boeken lezen etc. Qua algemene vakken word je later (op het HBO) in het diepe gegooid.

Momenteel gaat het mentaal slecht met mij, dankzij MBO. Ik zie geen doel voor ogen om deze opleiding af te ronden. Het lijkt wel een spelletje en ik heb vernomen dat mbo niveau 4 geen waarde heeft.

Niet stoppen juist doorgaan.
Ookal zie je geen waarde je kan daarna wel mooi naar het hbo als je dat wilt, als je stopt moet je alles terug betalen en heb je niks.
Boeken kun je nu al lezen ( bibliotheek ) en verslagen schrijven kan je leren.
Leeftijd maakt niet uit.
Wiskunde kan je leren zolang je het maar wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Anoniem: 1008949 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 01:11:
[...]

De vraag is moet je dat wel willen zonder wiskunde hbo ICT te gaan doen.
Het is best te doen om nu al te beginnen met wiskunde B te leren en op peil te komen maar je moet je wel willen inderdaad.
Ligt er erg aan welke HBO-ICT opleiding je wilt gaan doen. Ga je software engineering doen > wiskunde.
Maar als je voor de Infrastructuur / Business kant gaat heb je niet bij alle HBO-ICT opleidingen wiskunde. Ik heb geen wiskunde gehad tijdens mijn HBO-ICT Infrastructure Design & Security opleiding. Ik had totaal ook geen wiskunde gehad op het MBO en niet eens middelbare school afgemaakt. Toch ben ik zonder problemen afgestudeerd. Dus om te stellen dat je moet afvragen of je wel HBO-ICT kan doen zonder wiskunde gaat iets te ver.

Maar zoals ik al eerder aangaf, het ligt aan de opleiding. Ik vind het goed dat je geen wiskunde krijgt in bepaalde richtingen, omdat HBO een praktische opleiding dient te zijn moeten de vakken vooral gericht zijn op theorie die nuttig kan zijn de praktijk.

Het is wel een nadeel als je wilt gaan doorstuderen, dan ontkom je er niet aan. Maar dan is het wiskunde component in de betreffende richtingen op MSc niveau ook kleiner dan bij software engineering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bamidrone
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-02 11:35
Mister1995 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 18:24:
Goedenavond heren,

Ik zit op het moment in het laatste jaar van een MBO 4 ICT-beheerder opleiding, MBO is inderdaad intens triest, docenten die niet of bijna niet gekwalificeerd zijn om les te geven in technische vakken, studenten die alleen maar spelletjes spelen en filmpjes kijken.

Probeer je probleem positief te bekijken en zonder je gewoon compleet af van die flut opleiding, ik ga e r vanuit dat je het niveau makkelijk aan kan en daarom ook naar het HBO wilt.

Zelf heb ik een ongelofelijke hoeveelheid vrijheid en ben gewoon een paar uur per week alleen in een hokje ergens op school gaan zitten, inmiddels na 1 jaar zelfstandig leren CCNA routing en switching gehaald en gisteren 70-740.

Ik ben wel van plan om naar het HBO te gaan, omdat zoals je zelf al aangeeft "MBO 4 is totaal nutteloos" in ieder geval zonder certificaten en werkervaring :)

In ieder geval veel succes gewenst en zet gewoon door, geloof me het papiertje is het misschien niet waard maar opent wel veel deuren voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

@Bamidrone

Dat is het inderdaad. Ik heb ook mijn CCNA R&S gehaald tijdens MBO 4 en daardoor 8 EC vrijstelling gekregen op het HBO. Als je weet welke vervolgopleiding je wilt gaan doen dan je daar nu al certificaten voor halen. Mijn MBO 4 opleiding/school stond als één van de slechtste aangeschreven. Dat klopte ook in de praktijk.

De docenten hadden onvoldoende kennis, probeerde lesmateriaal aan te passen aan het matige niveau van de gamers, waardoor het niveau nog slechter werd. Het was meer zelfstudie in een lokaal met af en toe een beetje uitleg. Toch heb ik als één van de weinige alle examens gehaald zonder problemen, puur omdat ik daar voor mijzelf en het papiertje zat en het gewoon zag als een noodzakelijke horde die genomen moest worden. Kortom laat je niet tegenhouden door je school, maar probeer jezelf te ontwikkelen.

Ondanks dat de school geen positieve ervaring was heeft het mij wel geholpen tijdens de HBO opleiding. Ik was namelijk al gewend aan zelfstudie, waardoor de transitie meeviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinjanssenz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-04-2022
Paar jaar geleden mijn MBO Applicatieontwikkelaar niveau 4 gehaald. Toentertijd doorgestroomd naar Commerciële Economie omdat ik het gevoel had dat mijn hart daar lag. Tot nu toe nooit spijt van gehad. In het begin is bedrijfseconomie ontzettend pittig (Is geen Wiskunde, maar qua moeilijkheidsgraad wellicht gelijk). Volgend jaar studeer ik af (als het goed is) en zal ik als alles goed is ook 25 zijn. Leeftijd moet geen enkel probleem zijn voor bedrijven!

Intel Core i5-8600 - GeForce GTX 1080Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 19:55
Wellicht is het geen vergelijk vanwege de studierichting, maar ik volg een deeltijdopleiding HBO-Verpleegkunde. De meeste van mijn medescholieren hebben een MBO-opleiding en laten zich nu bijscholen tot HBO-er. Het merendeel is erg geschrokken van het verschil in niveau tussen MBO en HBO: 'op het MBO waren ze al blij als we überhaupt een verslag inleverden', terwijl ze nu genadeloos op taalfouten en verkeerde literatuurverwijzingen worden afgerekend.
Zelf heb ik hiervoor (vorige eeuw) een universitaire opleiding gedaan, en ik vind het HBO onvoorstelbaar kinderlijk, maar als je vanaf de andere kant instroomt kan het dus nog flink tegenvallen.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leipe annie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:15
Ervaringsdeskundige hier, met een vergelijkbaar profiel als de ts.
Ik heb vmbo basis, mbo ict niveau 2 bol, mbo ict niveau 3 bbl gedaan en vervolgens een 21+ toelatingstoets gedaan en begonnen aan hbo communicatie. Propedeuse in 1 jaar gehaald en sta nu op het punt om mn hbo opleiding af te sluiten.

Mijn advies: als je gemotiveerd bent en bereidt bent veel tijd in je opleiding te steken, ga er voor. Ik zeg altijd, hbo (communicatie) is 80 procent dicipline en motivatie. Ik hoorde bij voorgaande opleidingen altijd bij de groep die alles met de hakken over de sloot haalde, omdat ik nooit motivatie had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeynl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-02 16:22
Ik ben op mijn 24e begonnen met een HBO opleiding! Kon al aan het werk, maar ik wilde graag nog dat HBO 'papiertje' behalen. Ben blij dat ik die keuze heb gemaakt om alsnog door te studeren. Ik zit tevens met mensen op de opleiding die dik in de 30 zijn. Leeftijd is geen rol, leren doe je voor de rest van je leven!

Waar computeren ons wel niet heeft gebracht ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Stel je zelf kleine haalbare doelen, als je die haalt, op naar het volgende doel. Ieder doel wat je behaald kan je mentaal sterker maken. Als je faalt, vergeef jezelf en stel een nieuw doel. Soms moet je 1 tree naar beneden om er twee om hoog te gaan.

Als je op het MBO eigenlijk uit je neus zit te eten, doe er dan een overgangscursus wiskunde van MBO naar HBO bij. Daar vind je ook gemotiveerde medestudenten. Het denken wat je daar van leert zul je je hele leven onbewust gebruiken. Als je dat haalt, kun je er in principe vanuit gaan dat je het HBO ook haalt.

Leeftijd maakt bij werkgevers over het algemeen niet veel uit. Als jij een goed verhaal hebt waaruit blijkt dat je een doorzetter en gemotiveerd bent ben je gewoon interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb zowel Mbo niveau 4+ (diploma in 3 jaar), hbo voltijd (alleen propedeuse diploma) als hbo deeltijd (diploma) gedaan. Gek genoeg waren bij de meeste vakken mijn cijfers op het hbo hoger dan het Mbo. Waarom? Hbo ging dieper op de stof in, daardoor begreep ik waar het over ging en bleef het beter hangen. Op het Mbo leerden we alleen enkele hoofdzaken zonder ècht te weten hoe en wat precies. Dat bleek niet mijn manier van onderwijs krijgen :P. Ik schat zo in dat dat voor jou ook geldt.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 25-02-2018 00:34 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister1995
Ten eerste wil ik iedereen bedanken die mij motivatie geeft en tegelijkertijd inspiratie. Als ik dit teruglees word ik spontaan vrolijk, omdat iedereen zo hard werkt om zijn loopbaan te creëren. Natuurlijk moet ik dat ook doen en daar ben ik ook mee bezig, ongeacht complicaties blijf ik doorgaan met school. Jullie relaas maakt mijn ogen open waardoor ik alerter word. Nogmaals bedankt voor deze nuttige informatie!

Ten tweede heb ik vandaag goed nagedacht over wat ik ga doen. Na 2 uurtjes denken ben ik tot conclusie gekomen, de algemene vakken zijn onmisbaar en voornamelijk voor mbo’ers (dat weet volgens mij elke mbo’er). Als je kijkt naar hoe er les wordt gegeven, het breekt me in stukjes. Ik betaal maandelijks een bepaald bedrag voor lessen en verwacht overigens kwaliteiten, wat kennelijk ver te zoeken is op het mbo. Maar goed, ik ben van plan om een traject te volgen en daarmee het doel te bereiken. Eerst dacht ik aan vavo maar al snel werd het mij duidelijk dat dit nogal lastig kan zijn aangezien ik nog actief ben met mbo-4. Naderhand kwam ik op het idee om een bijlesgever te zoeken die mij de algemene lessen wilt geven (op havo niveau).

Als ik zo’n minimaal 250 euro uitgeef aan bijlessen per maand dan zal het vast wel goed komen. Ik wil Nederlands uitgebreid en feilloos kunnen schrijven, tevens vind ik wiskunde, begrijpend lezen en Engels relevant. Uiteraard wil ik graag weten wat jullie van mijn notie vinden.

Elk bericht die wordt geplaats heeft een toegevoegde waarde voor mij. Ik moet goed kunnen nadenken en nagaan wat voor mogelijkheden er zijn. Dus wees open om je bericht te plaatsen en help me een handje.

Mister1995

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister1995
Correctie: ‘ik wil Nederlands uitgebreid feilloos kunnen schrijven.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister1995
-

[ Voor 99% gewijzigd door Mister1995 op 25-02-2018 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Mister1995 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 02:21:

Als ik zo’n minimaal 250 euro uitgeef aan bijlessen per maand dan zal het vast wel goed komen. Ik wil Nederlands uitgebreid en feilloos kunnen schrijven, tevens vind ik wiskunde, begrijpend lezen en Engels relevant. Uiteraard wil ik graag weten wat jullie van mijn notie vinden.

Elk bericht die wordt geplaats heeft een toegevoegde waarde voor mij. Ik moet goed kunnen nadenken en nagaan wat voor mogelijkheden er zijn. Dus wees open om je bericht te plaatsen en help me een handje.

Mister1995
Zover ik weet krijg je Nederlands, Engels en rekenen en misschien beetje wiskunde op het MBO. Op veel HBO-ICT opleidingen krijg je ook nog Engels en Nederlands. Ik zou mij niet teveel focussen daarop, want op het HBO kan je namelijk ook vaak bijles volgen voor de betreffende vakken. Ik zou wel beginnen met beterspellen.nl

Ik zat met drie mensen met dyslexie in de klas en een vluchteling die niet goed Nederlands kon. Die hebben allemaal hun opleiding kunnen afronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister1995
Zenix schreef op zondag 25 februari 2018 @ 11:08:
[...]

Zover ik weet krijg je Nederlands, Engels en rekenen en misschien beetje wiskunde op het MBO. Op veel HBO-ICT opleidingen krijg je ook nog Engels en Nederlands. Ik zou mij niet teveel focussen daarop, want op het HBO kan je namelijk ook vaak bijles volgen voor de betreffende vakken. Ik zou wel beginnen met beterspellen.nl

Ik zat met drie mensen met dyslexie in de klas en een vluchteling die niet goed Nederlands kon. Die hebben allemaal hun opleiding kunnen afronden.
Wauw, hoe kunnen zij het dan wel halen en mbo’ers niet. Het is dus wel haalbaar mits je gedreven genoeg bent?

Dit is wat ik dagelijks doe:

Volkskrant lezen, een Nederlands boek (literatuur of roman) lezen, 10 termen leren, Engelse krant lezen, engelse boek lezen, rekenen en verder ict-vakken leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylex
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-07-2023
Ik heb zelf een lange pad bewandeld, mbo (luchtvaarttechniek) -> hbo (luchtvaarttechniek) -> nu premaster Econometrie aan de universiteit. Ik heb dus genoeg ervaring m.b.t. het overbruggen van opleidingsniveau's :P. Mijn belangrijkste tip: begin op tijd met het op peil brengen van je wiskunde niveau! Vergis je niet, het niveau wiskunde op mbo niv 4 is dramatisch slecht vergeleken met HAVO. Ik raad het boek "basisboek wiskunde" van J Craats aan, het boek is wel VWO wiskunde B niveau maar je hebt nog alle tijd om eraan te werken. Wat betreft leeftijd; maak je daar geen zorgen over. Kies een goede richting (beta, IT, techniek) en leeftijd moet geen issue zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Sylex op 25-02-2018 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister1995
Sylex schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:22:
Ik heb zelf een lange pad bewandeld, mbo (luchtvaarttechniek) -> hbo (luchtvaarttechniek) -> nu premaster Econometrie aan de universiteit. Ik heb dus genoeg ervaring m.b.t. het overbruggen van opleidingsniveau's :P. Mijn belangrijkste tip: begin op tijd met het op peil brengen van je wiskunde niveau! Vergis je niet, het niveau wiskunde op mbo niv 4 is dramatisch slecht vergeleken met HAVO. Ik raad het boek "basisboek wiskunde" van J Craats aan, het boek is wel VWO wiskunde B niveau maar je hebt nog alle tijd om eraan te werken. Wat betreft leeftijd; maak je daar geen zorgen over. Kies een goede richting (beta, IT, techniek) en leeftijd moet geen issue zijn.
Wat vind je van bijlessen? Misschien even surfen op het internet voor een bijlesgever die goed is in wiskunde b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Qua kennis van bv wiskunde kan je ook eens na de eindexamens van het Havo kijken, die zijn allemaal online te vinden.
Dat is het niveau waarmee middelbare scholieren instromen op het HBO. Je kan eens kijken in hoeverre je dat aankan. Als dat complete hocus pocus is wordt het lastig, maar als je daar enigszins doorheen komt moet het goedkomen. Het zijn eindexamens dus veel middelbare scholieren zijn ook al blij met een 5 of een 6.

Met Engels en Nederlands hetzelfde. bij Nederlands kan je zo'n tekst wel maken, het samenvatten gedeelte is wat lastiger zelf te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylex
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-07-2023
Mister1995 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:29:
[...]

Wat vind je van bijlessen? Misschien even surfen op het internet voor een bijlesgever die goed is in wiskunde b.
Persoonlijk leer ik het beste middels zelfstudie. Dit verschilt per persoon natuurlijk, als je van jezelf weet dat je met bijlessen het beste leert, dan vooral doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:10

Felyrion

goodgoan!

Pieter van Ras hierboven heeft een goede opmerking vind ik. Check het wiskunde niveau van het laatste jaar havo. Dat is het niveau waar die jongens mee instromen en waar HBO rekening mee houdt.

Persoonlijk zou ik me er niet te druk over maken en er voor gaan. Ik heb zelf ook een lang traject gedaan (waarbij ik meerdere keren bijna gestopt ben, al dan niet vrijwillig ;) ).
Eerst Havo tot het 4e jaar, vervolgens overgestapt naar MBO, kantoorautomatiseringstechniek (niveau 4) nog destijds waar ik 5 jaar over gedaan heb. Daarna ben ik doorgegaan naar HBO ICT (eerst informatica later overgestapt op beheer). Dat heb ik uiteindelijk zonder veel problemen af kunnen maken.
Het wiskunde niveau heb ik nooit als een probleem ervaren, ondanks dat er op MBO nauwelijks aandacht voor was. Mijn kennis kwam dus nog van die paar jaar havo.

Ik denk dat het prima moet kunnen. Bijlessen voor wiskunde b zijn een aardig idee denk ik om daar wat voorsprong mee te hebben straks. Dan zou ik wel kijken naar lessen die specifiek aansluiten bij wat je straks nodig gaat hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Felyrion op 25-02-2018 15:24 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMei
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-05 08:31
Wat ik mij afvraag, zit je op het "reguliere" MBO of het volwassenonderwijs MBO? Ik heb zelf namelijk op beide lesgegeven en ik vind ook dat er een groot verschil zit tussen regulier en volwassenonderwijs. Ik geef nu fulltime les op de volwassentrajecten Zorg en Welzijn en de studenten kunnen hier via BOL of BBL (stage of werk) een MBO4 opleiding in 1,5 tot 2 jaar doen. Ik kan me voorstellen dat als je nu op het regulier zit dat een overstap naar volwassenonderwijs ook een hoop verschil kan maken. Het betekend minder lesuren, meer stage of werk, een kortere opleiding en over het algemeen een volwassenere benadering.

(Uiteraard heb ik als docent op het MBO een wat andere kijk op de zaken, ik schaam me toch echt wel voor sommige verhalen die ik hoor over het MBO. Maar ik denk dat er wel grote verschillen zijn qua school en opleiding en dat het niet overal hetzelfde gaat, dus kijk ook goed naar waar je de opleiding volgt en of er niet een betere school is waar je meer uit je studie kunt halen)

www.inthenapoftime.com - Bordspellen | Fan van koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-06 16:01
Ik zat er zelf in mijn 2e jaar op het MBO ook helemaal doorheen. Dat is nu 8 jaar geleden. Geen motivatie meer te vinden, docenten en studenten totaal ongemotiveerd. Toen heb ik het heft maar in eigen hand genomen, er moest iets gebeuren. Zelf aan de slag gegaan met Windows Server destijds en via een collega bij een bijbaan in een computerwinkel raakte ik geinteresseerd in de hbo opleiding Netwerk Infrastructuur Design. Ook is was bang voor wiskunde, daar ik op de havo op dat vak was blijven hangen en terug naar het vmbo moest.

Lang verhaal kort: 3 jaar lang hard gewerkt en gestudeerd op het hbo. In de periode dat ik wiskunde had op het hbo maakte ik altijd braaf alle opgaven. Al het huiswerk, uren lang elke week. Het tentamen haalde ik met een 6 maar het voelde als een 10. Wat certificeringen binnengehaald tijdens mijn studie en een zeer leerzame bijbaan gehad 2 dagen per week. Uiteindelijk na 3 jaar en 9 maanden afgestudeerd en nu op mijn 24e als ZZP'er fulltime aan de bak in een geweldige markt.

Moraal van dit verhaal: met de juiste motivatie kun je een eind komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:01
Ik heb zelf ook een dergelijk traject gedaan, van MBO-4 naar HBO ICT (en verder). Mijn insteek is: als je gemotiveerd bent om het te doen, en de middelen hebt, dan is het altijd nuttig om door te studeren, vanuit het oogpunt van je eigen ontwikkeling, werkniveau, baankansen, financieel, etc ... de beste 'driver' daarbij is denk ik wel leergierigheid (vind je het leuk nieuwe dingen te leren).

Mijn wiskunde op het MBO was (erg) slecht, maar dat kwam ook door de manier waarop het daar (toen nog wel) werd gegeven, pas veel later (op de universiteit) werd ik er (redelijk) goed in, en dat kwam voornamelijk door de manier van lesgeven. Wel is het denk ik verstandig je voor te bereiden zoals hier gesuggereerd, het al aangehaalde basisboek wiskunde is een aanrader voor zelfstudie, en mocht je zelfstudie moeilijk vinden, dan is bijles zeker een optie. Een kwestie van je er in vastbijten en herhalen.

Uit de dingen die je dagelijks doet blijkt in ieder geval dat je gemotiveerd bent. Zorg bij een aantal dingen bij het leren dat je steeds op de grens blijft zitten dat het niet te makkelijk is, maar ook niet te moeilijk, zo leer je namelijk het snelst en blijf je gemotiveerd (deliberate practice).

Ik kan begrijpen dat het mentaal lastig is nu door te gaan met je MBO opleiding. Maar besef je wel: het is nog maar twee jaar, dat lijkt nu heel lang, maar dat is het eigenlijk niet. Gezien je de uitdaging niet vind in je opleiding zou ik het er buiten zoeken. Dat deed ik ook. Ga wat uitdagends in elkaar zetten qua software, een hobby project (of meehelpen aan open source), besteed daarnaast elke dag een half uurtje aan wiskunde, etc ... haal daar je motivatie uit, met die kleine stapjes daarmee werk je aan je toekomst (en ook indirect aan je schoolresultaat). De tijd vliegt zo sneller voorbij en voor je het weet ben je bezig met je HBO ICT opleiding.

Hang in there. Je komt er wel denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
Wiskunde is toch wel een vereiste voor een technische opleiding, de TS ziet zelf ook al aan waarom een recent MBO diploma zo goed als niets waard is "aangezien scholieren moeiteloos hun diploma behalen"

Het niveau van de meeste technische MBO en HBO opleidingen is gewoon zwaar onder de maat en dit is al jaren zo, 25 jaar geleden was dit wel heel anders...

Ik ben stagebegeleider geweest en ik heb het niveau zien zakken, dit is voornamelijk gekomen toen de zogenaamde ROC "MBO" scholen opkwamen. (daar zaten de mensen die de MTS (theoretisch) niet aankunnen)

(ROC) MBO niveau 3 is gelijkwaardig aan het LTS-C niveau van 25 jaar geleden.
(ROC) MBO niveau 4 is gelijkwaardig aan het LTS-D niveau van 25 jaar geleden.
Met het verschil dat je toen echt goed moest kunnen hoofdrekenen, 1 som op 4 dubbele A4tjes uit rekenen en schrijven)

Maar ja de scholen moesten toch iets doen aangezien de meeste het niveau van de MTS niet aankonden, dan maar het niveau omlaag (bestaansrecht van de scholen ging anders onderuit)

Guess what> de bedrijven weten dit ook en daarom zijn de meeste technische "MBO" diploma's zo goed als niets waard.

De oorzaak hiervan kun je op de basisscholen vinden, "blanke juffen" veelal taalgericht (kunnen meestal niet goed rekenen) en de rekenles die ze geven is talig, daarnaast mogen jongens niet echt meer jongens zijn in de klas.
Testosteron (echte mannen) voor de klas zie je gewoon niet meer, dit is ook de reden waarom jongens steeds meer vast lopen op de basisschool.

https://www.trouw.nl/same...ren-dan-meiden-~a78fbb2e/

Daarnaast was er ook veel druk van ouders, je kunt beter niet de techniek in gaan want dat is slecht betaald en vies werk.
Bij onze oosterburen speelt dit probleem niet, ze snappen daar dat leerlingen zowel mannen en vrouwen voor de klas nodig hebben (verschillende kwaliteiten, beide noodzakelijk)

Enfin, de TS kan het beste eens wat echte HBO leerstof (rekenen!) van de vervolgopleiding gaan bekijken om te kijken of dit überhaupt haalbaar voor hem is (is dit bij te spijkeren is in een jaar?)

Indien dit haalbaar is> altijd doen!

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:37
fast-server schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:41:
De oorzaak hiervan kun je op de basisscholen vinden, "blanke juffen" veelal taalgericht (kunnen meestal niet goed rekenen) en de rekenles die ze geven is talig, daarnaast mogen jongens niet echt meer jongens zijn in de klas.
Testosteron (echte mannen) voor de klas zie je gewoon niet meer, dit is ook de reden waarom jongens steeds meer vast lopen op de basisschool.

https://www.trouw.nl/same...ren-dan-meiden-~a78fbb2e/
Ik snap het stukje 'blanke' juffen niet? Deze 'blanke juffen' zijn geen oorzaak van het talige rekenonderwijs, maar voeren netjes het schoolbeleid uit wat gebaseerd is realistisch rekenen. Dit is ooit het onderwijs in gebracht. Het kunnen opdreunen van de tafels en kale sommen kunnen oplossen werd ondergeschikt: het moest gaan om verhaaltjes kunnen oplossen.

Waar kinderen vroeger 50 kale sommen maakten, zijn nu 10 verhaaltjes sommen voor terug gekomen.

Lees anders even Wikipedia: Realistisch rekenen door en stop met leerkrachten de schuld geven, deze kunnen er niks aan doen en doen allen hun best. Vergeet daarbij ook niet dat een toets waarop ze worden afgerekend, de Cito toets, ook vooral talig is. Afwijken van de realistisch rekenen methode is dus ook niet geheel verstandig.

Jongens mogen geen jongens zijn in de klas,maar vaak ook niet buiten de klas. Ook dat is een geheel maatschappelijk probleem, lees https://sire.nl/campagnes...ongen-genoeg-jongen-zijn/ maar eens

Los van deze hele discussie (de schuld wordt meestal bij het basisonderwijs gelegd, terwijl ze daarna minimaal 4 jaar VO volgen waar ze vroeger ook bijvoorbeeld wiskunde mochten laten vervangen en horen mbo's breder les te geven) vind ik vooral dat niet iedereen op dezelfde leeftijd klaar is om zijn volledige potentieel te bereiken. En dat hoeft verder ook niet, ook na het PO, het VO, de MBO of het HBO kan je als mens blijven groeien en ontwikkelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister1995
President schreef op maandag 26 februari 2018 @ 06:32:
[...]

Ik snap het stukje 'blanke' juffen niet? Deze 'blanke juffen' zijn geen oorzaak van het talige rekenonderwijs, maar voeren netjes het schoolbeleid uit wat gebaseerd is realistisch rekenen. Dit is ooit het onderwijs in gebracht. Het kunnen opdreunen van de tafels en kale sommen kunnen oplossen werd ondergeschikt: het moest gaan om verhaaltjes kunnen oplossen.

Waar kinderen vroeger 50 kale sommen maakten, zijn nu 10 verhaaltjes sommen voor terug gekomen.

Lees anders even Wikipedia: Realistisch rekenen door en stop met leerkrachten de schuld geven, deze kunnen er niks aan doen en doen allen hun best. Vergeet daarbij ook niet dat een toets waarop ze worden afgerekend, de Cito toets, ook vooral talig is. Afwijken van de realistisch rekenen methode is dus ook niet geheel verstandig.

Jongens mogen geen jongens zijn in de klas,maar vaak ook niet buiten de klas. Ook dat is een geheel maatschappelijk probleem, lees https://sire.nl/campagnes...ongen-genoeg-jongen-zijn/ maar eens

Los van deze hele discussie (de schuld wordt meestal bij het basisonderwijs gelegd, terwijl ze daarna minimaal 4 jaar VO volgen waar ze vroeger ook bijvoorbeeld wiskunde mochten laten vervangen en horen mbo's breder les te geven) vind ik vooral dat niet iedereen op dezelfde leeftijd klaar is om zijn volledige potentieel te bereiken. En dat hoeft verder ook niet, ook na het PO, het VO, de MBO of het HBO kan je als mens blijven groeien en ontwikkelen!
Exact, dit heb je mooi geformuleerd! Ik ken genoeg jongens die vanuit mbo hun hbo hebben behaald door inzet en discipline. De meesten van hen waren niet goed in rekenen en haalden een 4 voor hun centraalexamen (3F niveau) daarna lukte het toch om hbo te behalen. Het is een kwestie van oefenen en inzien.
Pagina: 1