Elektrische lendensteun tot leven wekken (accu)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Een aantal jaren geleden heb ik van iemand een bureaustoel gekregen. Stond in een vochtige opslag niets te doen. Na de boel goed schoon te hebben gemaakt eigenlijk nooit meer uitgezocht wat het precies was. Een tijdje later voelde ik twee plastic wipknoppen onder de stoel, maar er gebeurde niets als ik iets indrukte. Stoel ondersteboven gelegd en er bleek een aansluiting voor een adapter op te zitten. Daarnaast kwam ik erachter dat het niet zomaar een stoel was. :X

Wat is het? Nou, blijkbaar een Poltrona Frau Forum. De naamplaat onder de stoel geeft aan dat 'ie is voorzien van elektropneumatische rugondersteuning. Cool. :+ Nu nog werkend zien te krijgen.

Onderplaat opengeschroefd en toen kwam ik naast een hoop stof dit tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MVBSC5dERtKAX0aPZHGClhNh/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4LyzhPYJStFt2MG6h3oVh0Ir/full.jpg

Klik voor heel groot.

Ik zoek mij nu al enige tijd rot naar de officiële adapter (op het internet dan, zat niets bij de stoel), maar ik kan niets vinden qua specificaties. Enige wat de specsheet van de stoel aangeeft is:
Electro-pneumatic device for the regulation of the seat and the lumbar area. To activate the mechanism sit down and press the button located under the right-hand side of the seat. Battery charger transformer included.
Ik heb een universele adapter gepakt en die erop gezet (1,5v, oud dingetje van Hapé), na 30 minuten gebeurde er iets maar toen was 'ie weer leeg (maar m'n lendensteun is wel opgeblazen en blijft ook mooi vol :Y) ). Stekker van de adapter zat er losjes in, dus dit is niet echt een oplossing.

Nu zit ik dus met het volgende:
  • Iemand enig idee wat voor adapter erop zou moeten? 1,2v zoals op de losse cellen staat?
  • Een kanttekening is dat er 06/92 op de accupack geschreven staat (ik neem maar even aan dat de productiedatum juni 1992 is dus). Is het nog verstandig om hier wat mee te doen of zit ik op een kleine bom? :+
  • Zie ik nou een speaker op de printplaat? :P
Oh, en nu ik goed naar de foto's kijk lijkt de - verbinding op de accupack niet al te best meer te zijn..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15
Dat NiCd accupack zou ik losknippen en kun je wel wegdonderen (milieupark). Die zal wel overleden zijn na al die jaren.

Er zit inderdaad een piëzo-speaker op de printplaat.

De aansluiting voor de adapter zit aan het gele draadje denk ik? Ik zie 4 diodes in tegengestelde richting zitten, dit is vermoedelijk een gelijkrichter. De adapter zal dus wisselspanning geweest zijn, wat intern wordt omgezet (met die diodes) naar gelijkspanning.

Ik zie 8 cellen, van 1,2V per stuk. Als je dat batterypack wegknipt en een 12V adapter van een oude router o.i.d. op de aansluiting monteert dan zal hij vermoedelijk wel gaan werken. Denk wel dat je een adapter van 1-1,5A nodig hebt.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 23-02-2018 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik zie 10 accu's van 1,2V. Charge with 120mA. Mogelijk was je adapter dus 12V met 1.5A

[ Voor 18% gewijzigd door Microkid op 23-02-2018 16:32 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15
Microkid schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:31:
Ik zie 10 accu's van 1,2V. Mogelijk was je adapter dus 12V.
Ik vermoed wat hoger en op wisselspanning, gezien de gelijkrichter.
Met 12V krijg je een 12V batterypack niet vol, daar heb je meer voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Zag net dat de tweede foto niet goed werkte bij aanklikken, werkt nu wel.

Thx heren. Op zich hoef ik geen andere accupack erin te hebben. Het is toch iets dat je eens in de zoveel tijd instelt, dan kan ik gewoon een adapter erbij pakken.

Als ik het goed begrijp heb ik dus een adapter nodig die aan het volgende voldoet: 12v, 1,5A en wisselspanning.

@ThinkPad De gele draden gaan inderdaad naar de oplaadpoort. Kan ik dan het accupack afknippen (of de stekker op de printplaat eruit trekken) en nog steeds die poort gebruiken voor de adapter of moet ik nog eea doorverbinden/wijzigen omdat het accupack nu ontbreekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06 15:39
Ik schat dat je niet eens wisselspanninng nodig hebt, een gelijksspanning kan er ook wel op, die diodes zetten de plus en min toch wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Accu is gewoon een buffer voor als je de stekker eruit trekt :+

Je zou kunnen zien wat er van spanningswaarde op die kleine condensator staat, dat geeft ook al een indicatie met wat er verwacht word van spanning.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 06:42
Die accu is volgens mij zeker geen buffer. Vol kunnen die namelijk makkelijk veel meer vermogen leveren dan een niet al te grote adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenderB
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-06 09:54
Aan je foto te zien is dit een samengesteld pakket met 10 nickelcadmium sub-C cellen (1,2V @1200mAh), zo'n pakket kun je zelf super eenvoudig maken, nu weet ik niet wat je exacte afmetingen zijn, maar je kunt eens kijken naar deze cellen:Ik denk dat je lader die je gebruikt nog wel goed is, maar de cellen gewoon op zijn doordat ze heel lang stil hebben gestaan. Normaal worden Saft cellen gebruikt voor noodverlichting, maar deze hebben het einde van hun lifespan bereikt.

De bedrading lijkt me ook nog wel in orde, waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van nieuwe cellen en dan werkt alles weer zoals het zou moeten. Je kunt deze met een cellen met een lijmpistool aan elkaar zetten, desnoods doe je er nog (duct)tape omheen zodat alles netjes beschermd is, ik verwacht niet dat deze cellen warm worden bij belasting/laden.

Misschien kun je van die speaker wel een butt-kicker maken :)
Pagina: 1