Conditional Formatting of Excel Charts

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njiua
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-07 21:40
Ha beste tweakers,

voor een onderzoek ben ik even wat met excel aan het spelen geweest... echter loop ik vast en heb ik een beetje hulp nodig. ik zal stap voor stap uitleggen wat mijn probleem is, en wat mijn vragen zijn. om een lang verhaal kort te maken, het heeft te maken met de kleur in een grafiek.

nu heb ik op mr. google gekeken, echter kan ik niet vinden wat ik zoek. er staan zeer fraaie filmpjes op jijbuis over hoe je een "staked grafiek" in de juiste settings kan maken. maar helaas vergeefs... waar ik mee zit... joost mag het weten hoe ik het oplos.

ik wil de hoeveelheid correct ingeleverde documenten monitoren. houd in:

jantje krijgt een snelhechter met 10 documenten mee,
kees krijgt een snelhechter met 8 documenten mee,
karel krijgt een snelhechter met 14 documenten mee,
lisa krijgt een snehhechter met 25 documenten mee.

nu is het zo dat alle mensen de snelhechter met documenten 's middags weer in moeten leveren.

een tabel maken met de hoeveelheid documenten welke ingeleverd zijn is niet heel lastig (even kijken of ik een afbeelding toe kan voegen)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/apcgfaU.png

nu is het zo dat we aan het einde van de dag de volgende resultaten hebben

jantje levert in een snelhechter met 12 van de 10 documenten
kees levert in geen snelhechter met 8 van de 8 documenten
karel levert in geen snelhechter met 10 van de 14 documenten
lisa levert in een snelhechter met 25 van de 25 documenten

deze grafiek is in paint bewerkt, echter wil ik dat het automatisch gebeurt dat als er geen snelhechter ingeleverd wordt, echter wel de documenten, dat de ingeleverde documenten niet in kleur in de tabel staan (of in een andere kleur ofzo)

weet iemand hier iets van?

groetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-09 14:26
Je kan inderdaad geen conditional formatting meegeven in grafieken in Excel, misschien dat het in 2016 wel al kan. Maar in eerdere versies kon het nooit.

Enige optie dat je een soort van tussentabel maakt, eentje waar alle waarden in komen te staan waar snelhechter = ja en een tabel waar de waarden in komen te staan waar snelhechter = nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:31

Roozzz

Plus ultra

Nee, conditional formatting kan niet in een grafiek.

Wel zou je kunnen checken of een snelhechter is ingeleverd en aan de hand daarvan wel of geen waarde opnemen in de grafiek mbv een hulpkolom. Of je maakt ze negatief als er geen snelhechter in ingeleverd oid.

Persoonlijk zou ik gewoon enkele conditional formatting regels opnemen voor de tabel, bijvoorbeeld rood zodra de snelhechter ontbreekt, oranje als de aantallen niet matchen en groen als alles in orde is. De noodzaak voor een grafiek ontgaat mij een beetje en dit wordt ook uitdagend als er 50 kolommen oid weergegeven moeten worden.

Of op een aparte sheet alleen de personen weergeven waar iets mis is. Dan hoef je er niet eens meer zelf doorheen te scannen/klikken. Zeker in het geval van grote sets, ideaal.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njiua
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-07 21:40
@Roozzz men wil niet na hoeven te denken en in een oogopslag zien wat de waardes zijn, vandaar de grafiek. ik heb er inderdaad al eerder aan gedacht om een tabel van te maken.

wat ik eventueel nog wel kan proberen is om de "condition nee = negative" waarde aan de tabellen te maken, er een gecombineerde gestapelde grafiek van te maken, met de condition "positive = gekleurd" "negative = grijs" en de secondaire y-as de zelfde waardes als de primaire y-as te geven (echter negatief) en hem hierna te verbergen.

dan is alleen nog de vraag hoe ik de waarde nee als -1 kan laten zien, daarna product documenten x -1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:00
Met een vba-macro kan je grafiek-reeks-kleuren eenvoudig aanpassen...
Ga eens aan de slag met de macro-recorder zou ik zeggen :)

hint:
Visual Basic:
1
2
'maak de tweede data-reeks in een barchart rood
.Chart.SeriesCollection(2).Interior.Color = 3

[ Voor 35% gewijzigd door breew op 23-02-2018 21:23 ]