Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC €2000+

Pagina: 1
Acties:

• Eymir
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-10 14:29
Hallotjes,
Ik heb wat geld over dankzij het crypto gebeuren en wil met dat geld een PC bouwen (voor het eerst).
Mijn vraag is dan voornamelijk of jullie willen helpen met de componenten, misschien dat andere set-ups beter werken?
Ik heb voornamelijk RGB dingetjes omdat ik wel voor uiterlijk ga, vindt het wel leuk al die lichtjes enzo.
Daarnaast ben ik mij er ook van bewust dat het een OverKill is van wat ik ermee ga doen. Maar wil het graag future-proof hebben.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, als ik het gebruik. Daarnaast studeer ik en ben ik bezig met PowerBI en dat soort Big Data dingetjes. Dus een snelle PC zou erg fijn zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 2000 euro, zou eventueel 100euro meer kunnen zijn, minder mag ook, maar dan zou ik nog steeds wel leuke RGB componenten willen hebben.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope, heb een Roccat Kone muis, misschien dat ik deze ga vervangen door een Razer. Maar randapparatuur laat ik nu voor even, denk dat dat wel een makkelijke besluit gaat worden als het gaat om RGB :P .
Daarnaast een BenQ beeldscherm met 1ms responsetijd en 1080p kwaliteit. Misschien in de future vervangen door een 1440 scherm, denk dat het systeem dit wel aan kan?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb dus alles nodig wat in zo een kastje moet zitten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ga wel gewoon voor de Intel. Daarnaast vind ik Asus een goed merk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een PC die stil is zou wel handig zijn to be honest. Energieverbruik mag ook zuinig zijn, maar het is niet dat ik het nooit zal kopen als die wat meer energie verbruikt. Liever een quiet system dus.

Ga je overklokken?
Ben dit niet echt van plan, maar ik heb een processorkoeler, dus misschien dat het wel van toepassing kan zijn.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag jullie mening horen van mijn build die ik nu heb gemaakt. Daarnaast kijken of de componenten bij elkaar passen (als het goed is wel). Of mijn case groot genoeg is voor alle componenten. Is mijn voeding ook goed genoeg, moet het een hogere Watt hebben, of juist minder? Ook gewoon wat jullie ervaring is met componenten, als jullie dat voor me kunnen doen denk ik dat ik een eindje verder ben.

De build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 244,-€ 244,-
1Asus ROG Strix Z370-F GAMING€ 195,-€ 195,-
1Asus ROG STRIX-GTX1080-8G-GAMING€ 733,95€ 733,95
1NZXT S340 Elite Zwart€ 89,90€ 89,90
1NZXT Kraken X52 (met AM4 support)€ 144,90€ 144,90
1G.Skill Trident Z RGB F4-2933C16D-16GTZRX€ 185,-€ 185,-
1Corsair RM650x Zwart€ 101,55€ 101,55
1Samsung 850 EVO 500GB€ 134,90€ 134,90
1Samsung 960 EVO 500GB€ 211,31€ 211,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.040,51

Bijvoorbaat dank!

• Asthereal
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-05 15:16
Als je toch niet gaat overclocken, dan kun je misschien een i7-8700 (non-K) nemen met een wat bescheidener koeler. De extra threads van de i7 kunnen helpen bij complexere big data berekeningen, mits je software er gebruik van kan maken.

Verder ziet je build er best wel prima uit. Wellicht kun je nog kijken naar je opslag. Je geeft bijna 20% van je budget uit aan opslag, en dat is wat veel. Als je helemaal geen mechanische harde schijven wil, dan is dat natuurlijk prima, maar wellicht kun je wat schaven:
In dagelijks gebruik merk je niet extreem veel verschil tussen een NVMe SSD (960 EVO) en een gewone SATA SSD (850 EVO). Mocht je applicaties hebben die gebruik kunnen maken van de NVMe snelheden, dan prima, maar wellicht kun je geld besparen en een 1TB SATA SSD pakken. Of een kleinere NVMe boot drive nemen en een grotere SATA SSD voor extra opslag en games en zo.

• Eymir
Asthereal schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:01:

In dagelijks gebruik merk je niet extreem veel verschil tussen een NVMe SSD (960 EVO) en een gewone SATA SSD (850 EVO). Mocht je applicaties hebben die gebruik kunnen maken van de NVMe snelheden, dan prima, maar wellicht kun je geld besparen en een 1TB SATA SSD pakken. Of een kleinere NVMe boot drive nemen en een grotere SATA SSD voor extra opslag en games en zo.
Dat is inderdaad wel wat slimmer als het niet zoveel uitmaakt met dagelijks gebruik.
Ik zal het noteren in mijn notitieblokje, dankje wel voor je reactie!

Verwijderd

Je zou eventueel ook een paar tientjes kunnen besparen op het moederbord, als je toch nauwelijks gaat overclocken.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Asthereal schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:01:
Als je toch niet gaat overclocken, dan kun je misschien een i7-8700 (non-K) nemen met een wat bescheidener koeler. De extra threads van de i7 kunnen helpen bij complexere big data berekeningen, mits je software er gebruik van kan maken.
De i7 8700 K-variant heeft echter wel hogere (base)clocks en een hogere turbo. Die paar tientjes voor 500MHz (wat je zeker gaat merken in PowerBI) is redelijk verwaarloosbaar. Ik zou dan dus eerder pleiten voor de i7 8700K dan de 'normale' i7 8700.

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 23-02-2018 16:47 ]

• Steddy
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-11 11:35
Zeker geen slecht lijstje, maar let er wel op dat het verkrijgen van gpu's nu vrijwel onmogelijk is voor een normale prijs. De asus 1080 die in je lijst staat is niet leverbaar. De buren hebben een lijstje met daarin alle beschikbare gpu's (+ de schrikbarend hoge prijzen):

https://nl.hardware.info/...en-uit-voorraad-leverbaar

• Asthereal
CH4OS schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:42:
[...]
De i7 8700 K-variant heeft echter wel hogere (base)clocks en een hogere turbo. Die paar tientjes voor 500MHz (wat je zeker gaat merken in PowerBI) is redelijk verwaarloosbaar. Ik zou dan dus eerder pleiten voor de i7 8700K dan de 'normale' i7 8700.
Dat verschil is niet zo groot als je in de bios aangeeft dat hij de turbo moet toepassen op alle cores. Dat kan ook bij de non-K, en die is wel een stuk goedkoper. Verder zet je Windows in high performance mode en dan haal je prestaties die echt heel dicht bij de niet-overclocked 8700K komen. Tech Deals raadt voor niet-overclockers ook de non-K aan.

Wat mij betreft is het meer een budgetding, overigens. Als je geld hebt voor een 8700K en een goed moederbord, dan moet je dat doen, maar OP zat in eerste instantie op een i5, en daar wilde ik niet meteen €120 boven gaan zitten.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Asthereal schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 17:25:
Dat verschil is niet zo groot als je in de bios aangeeft dat hij de turbo moet toepassen op alle cores.
De baseclock van de K is 500MHz hoger. De turbo scheelt 100MHz, dat is verwaarloosbaar idd. :) Maar de baseclock is wel een groot verschil.
Dat kan ook bij de non-K, en die is wel een stuk goedkoper.
Het scheelt zes tientjes, even snel geregekend. Dan zou ik het wel weten, voor een 500MHz snellere PC, waar je veel profijt van gaat hebben. ;)
Verder zet je Windows in high performance mode en dan haal je prestaties die echt heel dicht bij de niet-overclocked 8700K komen.
Windows in high performance kan natuurlijk ook icm de 8700K, dus een beetje gek om mee te gaan vergelijken.
Wat mij betreft is het meer een budgetding, overigens. Als je geld hebt voor een 8700K en een goed moederbord, dan moet je dat doen, maar OP zat in eerste instantie op een i5, en daar wilde ik niet meteen €120 boven gaan zitten.
Het is afhankelijk wat PowerBI nodig heeft van de CPU, anders zou ik besparen op iets anders, als PowerBI echt veel baat heeft bij bijvoorbeeld cores en snelheid. ;) Daarnaast wil TS wellicht de optie voor overclocken open houden, als ik de TS zo lees. Dan kun je beter een K-cpu op voorhand al genomen hebben. ;)

Op welke resolutie wil @Eymir gaan spelen in games? Als dat 1080p is, met high settings, kan je zelfs af met een GTX 1070, die goedkoper is dan een GTX 1080. Een GTX 1070 is al te krijgen voor net iets meer dan 500 euro.

Je kunt ook een lichtere voeding nemen, die je nu hebt is een beetje overkill. Ga je niet overclocken, dan zou ik bijvoorbeeld de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M pakken. Die is stiller en goedkoper dan de huidige voeding. Mocht je besluiten wél te gaan overclocken, dan kun je ook prima af met de pricewatch: Corsair RM550x Zwart.

Ik zou ook niet de NVMe SSD nemen, voor normaal thuisgebruik is dat echt overdreven, dergelijke snelheden zul je amper halen, maar je betaald er wel flink voor. Ik zou dan eerder 100 euro bij een gewone SSD doen, dan kan je een SSD van 1TB (zoals de pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB denk ik wel kwijt en je houdt geld over voor een conventionele HDD voor de grote bestanden, zoals voor een pricewatch: WD Blue WD40EZRZ, 4TB van bijvoorbeeld 4TB.

[ Voor 40% gewijzigd door CH4OS op 23-02-2018 18:11 ]

• Asthereal
CH4OS schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 17:56:
Windows in high performance kan natuurlijk ook icm de 8700K, dus een beetje gek om mee te gaan vergelijken.
In high performance mode gaat hij sneller zijn turbo gebruiken. Dat merk ik zelf op mijn pc ook. Ik monitor mijn CPU-snelheid met AI Suite en sinds hij op HPM staat, gaat hij bij elke opdracht vol de turbo in. Oftewel je hebt in HPM minder last van de lagere basissnelheid. Daarom noemde ik het.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Asthereal schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 18:13:
In high performance mode gaat hij sneller zijn turbo gebruiken. Dat merk ik zelf op mijn pc ook. Ik monitor mijn CPU-snelheid met AI Suite en sinds hij op HPM staat, gaat hij bij elke opdracht vol de turbo in. Oftewel je hebt in HPM minder last van de lagere basissnelheid. Daarom noemde ik het.
Dat snap ik, maar dat maakt voor mijn punt niet uit, de K-variant gaat dan immers ook de turbo in en die is (standaard) 100MHz hoger.

• Asthereal
CH4OS schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 18:16:
[...]
Dat snap ik, maar dat maakt voor mijn punt niet uit, de K-variant gaat dan immers ook de turbo in en die is (standaard) 100MHz hoger.
Oké, ik ga de cijfers in.
100MHz hoger is 2,2% sneller. De €40 die dat kost is 12% duurder (bij Azerty, niet bij de rest gekeken).

Als je niet overclockt, is de K het geld in principe niet echt waard, tenzij je een andere return of investment hebt, zoals bijvoorbeeld als je hem gebruikt voor werk en je meer werk kunt doen dankzij de iets hogere snelheid. Dat zou je dan kunnen toevoegen aan de berekening.

De cijfers zijn onverbiddellijk: als je niet overclockt, is de K te duur.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Asthereal schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 18:26:
Oké, ik ga de cijfers in.
100MHz hoger is 2,2% sneller. De €40 die dat kost is 12% duurder (bij Azerty, niet bij de rest gekeken).

Als je niet overclockt, is de K het geld in principe niet echt waard, tenzij je een andere return of investment hebt, zoals bijvoorbeeld als je hem gebruikt voor werk en je meer werk kunt doen dankzij de iets hogere snelheid. Dat zou je dan kunnen toevoegen aan de berekening.
Iets hoger? De baseclock (waar ik het de hele tijd over heb) verschilt al 500MHz, dat is die zes tientjes, zowel voor games als PowerBI, zeker wel waard.
De cijfers zijn onverbiddellijk: als je niet overclockt, is de K te duur.
Als je kijkt naar de turbo-clocks wel ja. Maar dat zijn snelheden die hij niet altijd heeft. De baseclock is dan interessanter om naar te kijken en die is bij de K-variant 500MHz hoger, dat is de 6 tientjes zeker wel waard, want wat je ook gebruikt, uiteindelijk verdien je die 6 tientjes echt wel terug.

De non-K varianten zijn interessant voor de wat zwaardere kantoor PC's, waar bijvoorbeeld Photoshop op draait.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 23-02-2018 18:33 ]

• Asthereal
CH4OS schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 18:29:
Als je kijkt naar de turbo-clocks wel ja. Maar dat zijn snelheden die hij niet altijd heeft. De baseclock is dan interessanter om naar te kijken en die is bij de K-variant 500MHz hoger, dat is de 6 tientjes zeker wel waard, want wat je ook gebruikt, uiteindelijk verdien je die 6 tientjes echt wel terug.
Daarom noemde ik High Performance Mode. Dan maakt de basisclocksnelheid niet echt uit.
En als je studeert, en geen geld verdient met de performance, verdien je je tientjes niet terug.

Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar we discussiëren hier niet privé. We helpen iemand een PC uitzoeken. Jij wil de K. Als ik de use case van OP goed heb begrepen, dan heeft hij meer baat bij de non-K. De argumenten zijn duidelijk. Laat OP de keuze maar maken.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De high performance mode aanhalen als reden is gewoon krom, die kan immers ook bij de CPU met de K-variant, zoals ik al eerder aangaf. :) Dus die modus is een beetje een non-excuus, wat mij betreft. :)
Ook wil ik ook zeker niet mijn punt per se bewijzen of wat dan ook, discussie voeren over dat soort dingen moet in topics als deze gewoon kunnen. :)

Gezien het budget van €2000,- heb ik niet de indruk dat het hier gaat om een studenten-PC, dan is een PC veel meer gericht op budget (en vaker wel dan niet) lager dan dat bedrag. Maar dat maakt ook niet uit voor de vraag. :) Ruimte voor een NVMe-SSD zou ik dan ook niet verwachten, in het opzetje van de TS. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 23-02-2018 18:40 ]

• Asthereal
Als je te lui bent om te lezen wat OP in zijn vraag zet, waarom reageer je hier dan?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Van i5 naar i7 ?
Vergeten dat de huidige i5 vol 6-core zijn ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Asthereal schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 18:39:
Als je te lui bent om te lezen wat OP in zijn vraag zet, waarom reageer je hier dan?
Vooral in die waan blijven dan. :)

• Asthereal
Hackus schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 18:41:
Van i5 naar i7 ?
Vergeten dat de huidige i5 vol 6-core zijn ?
i7's hebben hyperthreading, dus die kunnen als 12-core functioneren.
Dat helpt enorm als je software hebt die er gebruik van kan maken.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Asthereal schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 18:43:
[...]

i7's hebben hyperthreading, dus die kunnen als 12-core functioneren.
Dat helpt enorm als je software hebt die er gebruik van kan maken.
Daar ben ik van op de hoogte, ik lees alleen nergen dat TS dat nodig zou hebben.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Als je graag een stil systeem wil, is een AIO koeler niet de beste keus. Zeker niet in een kast waar het rad op je (toch al zeer afgeschermde) intakes moet komen.

In de afweging tussen looks, prestaties en geluid ben je beter af met een goede luchtkoeler voorzien van RGB fans. Tenzij je zwaar gaat overclocken, dan is de AOI wel een beter idee, maar dan moet je eigenlijk ook een andere kast kiezen. En zoals je zelf aangeeft zal overclocken beperkt blijven.

Je kan ook kiezen voor een pricewatch: Asus PRIME Z370-A i.p.v. de huidige selectie. Samen met een andere koeler hou je dan geld over voor 'aankleding' als RGB fans of een mooi toetsenbord.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• Eymir
Laten we het netjes houden guys, bedankt voor jullie reacties.
Ik weet niet of ik meer geld zou kunnen uitgeven aan een K en of ik hier ook echt de maximale eruit kan halen.
Overclocken is denk ik voor mij niet echt nodig, niet voor de stuff die ik wil gaan doen.
Wil alleen een futureproof systeem, en eigenlijk mijn crypto geld daar aan uit geven zonder te veel van mijn eigen geld erin te stoppen.
Maar ik zal er zeker rekening meehouden!

• Eymir
Cio schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 18:53:
Als je graag een stil systeem wil, is een AIO koeler niet de beste keus. Zeker niet in een kast waar het rad op je (toch al zeer afgeschermde) intakes moet komen.

In de afweging tussen looks, prestaties en geluid ben je beter af met een goede luchtkoeler voorzien van RGB fans. Tenzij je zwaar gaat overclocken, dan is de AOI wel een beter idee, maar dan moet je eigenlijk ook een andere kast kiezen. En zoals je zelf aangeeft zal overclocken beperkt blijven.

Je kan ook kiezen voor een pricewatch: Asus PRIME Z370-A i.p.v. de huidige selectie. Samen met een andere koeler hou je dan geld over voor 'aankleding' als RGB fans of een mooi toetsenbord.
Ik had wel gelezen dat de Kraken best stilletjes was. Ook in YouTube videos vond ik het geluid zeker meevallen.
Kan je jou keuze van deze MoBo wat toelichten? Verschilt deze veel van mijn keus, of is het meer voor het budget?

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Eymir schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 18:57:
[...]
Ik had wel gelezen dat de Kraken best stilletjes was. Ook in YouTube videos vond ik het geluid zeker meevallen.
Het blijft iets meer geluid maken in vergelijking met een high-end luchtkoeler. Daarnaast bent je extra geluid aan het produceren omdat je warmte 2x te verplaatst en creeër je op de (in deze kast) beperkte intake een blokkade voor de luchtstroom, wat ook weer meer geluid veroorzaakt. Het is een optelsom.

Ziet er cool uit dus, maar als stilte ook een overweging is zou ik het geld anders uitgeven. Of een andere kast kiezen, zodat de koeler zijn overclockpotentieel kan waarmaken zonder de fans op volle toeren te laten draaien.
Kan je jou keuze van deze MoBo wat toelichten? Verschilt deze veel van mijn keus, of is het meer voor het budget?
Dit moederbord en de originele keus hebben hetzelfde basisontwerp als je naar de layout en specs kijkt. Verschil zit in het bijgeleverde stickervelletje, kleuraccentjes, locatie van de RGB verlichting en prijs

Andere merken hebben nog goedkopere oplossingen. Bij Asus betaal je altijd wat extra, zeker voor de ROG naam. Is maar net de vraag wat je mooier vindt (en hoeveel geld je hebt).

[ Voor 9% gewijzigd door Cio op 23-02-2018 22:48 ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Eymir schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 18:55:
Overclocken is denk ik voor mij niet echt nodig, niet voor de stuff die ik wil gaan doen.
Dan zou ik de Bitfenix Whisper (zie link eerder in het topic) als voeding gaan gebruiken. Een voeding met een vermogen van 650W is gewoon overkill als je niet gaat overclocken.

Je kunt ook besparen op de videokaart omdat je voor een 1080p scherm gaat. Een 1070 kan dat al meer dan prima. :) Of wil je in de toekomst 1440p open houden? :) Als je een iets lichtere GPU neemt, hou je ruimte in je budget en kun je de i7 8700K overwegen.

[ Voor 54% gewijzigd door CH4OS op 24-02-2018 19:01 ]

• Eymir
CH4OS schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 15:11:
[...]
Dan zou ik de Bitfenix Whisper (zie link eerder in het topic) als voeding gaan gebruiken. Een voeding met een vermogen van 650W is gewoon overkill als je niet gaat overclocken.

Je kunt ook besparen op de videokaart omdat je voor een 1080p scherm gaat. Een 1070 kan dat al meer dan prima. :) Of wil je in de toekomst 1440p open houden? :) Als je een iets lichtere GPU neemt, hou je ruimte in je budget en kun je de i7 8700K overwegen.
Dankje voor al je reacties!

Ik wil graag in de toekomst wel gaan voor een 1440p monitor, vandaar dat ik ook de 1080 wil.
Maar ik zal dus nog eventjes moeten wachten denk ik, als ik de i7 8700k, ik heb geen haast :).

Groet,

• Eymir
Cio schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 22:43:
[...]

Het blijft iets meer geluid maken in vergelijking met een high-end luchtkoeler. Daarnaast bent je extra geluid aan het produceren omdat je warmte 2x te verplaatst en creeër je op de (in deze kast) beperkte intake een blokkade voor de luchtstroom, wat ook weer meer geluid veroorzaakt. Het is een optelsom.

Ziet er cool uit dus, maar als stilte ook een overweging is zou ik het geld anders uitgeven. Of een andere kast kiezen, zodat de koeler zijn overclockpotentieel kan waarmaken zonder de fans op volle toeren te laten draaien.

[...]

Dit moederbord en de originele keus hebben hetzelfde basisontwerp als je naar de layout en specs kijkt. Verschil zit in het bijgeleverde stickervelletje, kleuraccentjes, locatie van de RGB verlichting en prijs

Andere merken hebben nog goedkopere oplossingen. Bij Asus betaal je altijd wat extra, zeker voor de ROG naam. Is maar net de vraag wat je mooier vindt (en hoeveel geld je hebt).
Dankje voor je reactie!

Ik ga nu ook vooral voor de processorkoeler voor de looks. De YouTube filmpjes die ik heb gezien zien er super uit. Vandaar dat ik ook een beetje omgekocht was, had eigenlijk geen processorkoeler in het oog...
Ik weet niet wat RGB met me doet, but it is to tempting I guess haha |:(
Pagina: 1