Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nuttige toepassing voor een Bitcoin moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:12

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Elke keer als ik een nieuw moederbord kocht, de afgelopen 30 jaar, vond ik het jammer als het nieuwe moederbord minder vrije slots had dan het oude. Tot ik uiteindelijk een computer kocht helemaal zonder slots.

Maar nu zijn er de "Bitcoin moederborden" met veel PCIe-slots, bijvoorbeeld:
  • met normale afmetingen (niet zo heel veel slots, maar wel meer dan gemiddeld)
  • extra lange moederborden, past niet in een normale kast (slots op dubbele afstand)
  • meerdere slots in het verlengde van elkaar (alleen te gebruiken met risers)
  • klein moederbord met 1 normaal PCIe slot en 8 aansluitingen voor risers
Riserkaartjes schijnen betrouwbaar te werken, anders zouden al die miners het niet kunnen gebruiken.

Ik wilde dus altijd veel slots hebben, maar dat kon niet meer. En nu eindelijk kan het weer.
Maar waarvoor wilde ik dat ook alweer?

Mijn vraag is dus: welke nuttige toepassingen zijn er tegenwoordig nog voor al die extra PCIe-slots,
behalve dan mining-videokaarten?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Alle reacties

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 10:07
Ethernet
GPU (3 of 4 maal)
Geluidskaart
RAID controller
Extra USB poorten
Extra NVMe

Zo kan er ongetwijfeld nog meer toegevoegd worden :)

Verwijderd

Tjah, waar had je vroeger de extra slots voor nodig?

(en zijn die mining niet borden uitgerust met x-aantal pci-e x1?, waardoor SLI niet lekker zou werken)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:32:
(en zijn die mining niet borden uitgerust met x-aantal pci-e x1?, waardoor SLI niet lekker zou werken)
SLI vereist zelfs minimaal 8 lanes om te kunnen werken, dus op een X1 slot zal het überhaupt niet kunnen. Bij Crossfire is het minimum 4 lanes.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:18
Wifi-netwerkkaart
SFP netwerkkaart
(TV-)Tunerkaart
FXS/FXO voipkaart

Ja, samen met kypo's rijtje dat is zo'n beetje alles dat ik kan bedenken.

Maarja, vroeger had je ook meer kaarten nodig. Moederborden hadden vele nog niet zoveel on-board.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 16:27

Nemesizz

Untouchable

Ik denk dat je 'vroeger' vaak meer slots nodig was omdat veel dingen vaak nog niet op het moederbord zelf zaten.

Geluidskaart, modem (56K tijdperk), videokaart (bij AGP was soms het geval dat het PCI slot er direct onder niet bruikbaar was daardoor), in hetgeval van PCI videokaart soms meerdere (VooDoo bijvoorbeeld was nog een 2D kaart nodig voor beeld weergave op desktop en dergelijke, geval van SLI was je ook meerdere PCI slots nodig), soms dingen als een TVTuner, MPEG decoder kaart, enz.
Oudere PC's waren soms ook afhankelijk van een IDE controller door middel van een ISA/PCI slot omdat er onboard geen, of slechts 1 poort was.

Veel van die losse PCI kaarten zijn in de loop van de tijd allemaal op het moederbord geintergreerd waardoor veel van die PCI (tegenwoordig PCI-e) sloten eigenlijk niet zo vaak meer nodig zijn.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:39
Kypo schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:27:
Ethernet
GPU (3 of 4 maal)
Geluidskaart
RAID controller
Extra USB poorten
Extra NVMe

Zo kan er ongetwijfeld nog meer toegevoegd worden :)
Ethernet - Kan, maar in veel gevallen niet nuttig (tenzij je perse over wil naar 10GbE).
GPU - Multi GPU ondersteuning wordt minder en minder bij zowel AMD en Nvidia als wel bij de game / software developers, vaak alleen nog interessant voor mining en soms zakelijke toepassingen.
Geluidskaart kan inderdaad, al zie je tegenwoordig steeds meer USB geluidskaarten / DAC's gebruikt worden. Nieuwe geluidskaarten in PCIE vorm komen dan ook nog amper uit.
Ook voor de andere zaken die je noemt zullen de meeste consumenten geen directe vraag naar hebben.

Semi Prof / Zakelijk zie je soms nog wel de vraag naar dat soort zaken, maar eigenlijk wil je dan een mobo met veel PCIE lanes via de CPU, zo'n mining bord is leuk, maar als het allemaal PCIE x1 aangesloten sloten zijn kun je er behalve mining maar bitter weinig mee.

Wil je veel sloten en te gebruiken voor andere zaken dan mining dan zul je in principe toch echt naar minimaal een Threadripper of Skylake-X PC moeten gaan kijken.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:48
Tegenwoordig zit alles wat je wil al op je moederbord, dus heb je die PCI-e sloten helemaal niet nodig. Tenzij je een specifieke geluidskaart wil, extra USB-poorten, een RAID controller, een TV-kaart, of andere extra hardware wil die niet zo gebruikelijk is.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nemesizz schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:44:
Ik denk dat je 'vroeger' vaak meer slots nodig was omdat veel dingen vaak nog niet op het moederbord zelf zaten.

Geluidskaart, modem (56K tijdperk), videokaart (bij AGP was soms het geval dat het PCI slot er direct onder niet bruikbaar was daardoor), in hetgeval van PCI videokaart soms meerdere (VooDoo bijvoorbeeld was nog een 2D kaart nodig voor beeld weergave op desktop en dergelijke, geval van SLI was je ook meerdere PCI slots nodig), soms dingen als een TVTuner, MPEG decoder kaart, enz.
Oudere PC's waren soms ook afhankelijk van een IDE controller door middel van een ISA/PCI slot omdat er onboard geen, of slechts 1 poort was.

Veel van die losse PCI kaarten zijn in de loop van de tijd allemaal op het moederbord geintergreerd waardoor veel van die PCI (tegenwoordig PCI-e) sloten eigenlijk niet zo vaak meer nodig zijn.
Dat ja. Ben laatste tijd aardig bezig met retro-computing en dan gaat het hard. Heb een 486 met daarin:
- VGA
- Multi I/O adapter
- SCSI kaart
- Geluidskaart
- Netwerkkaart
Oftewel niets bijzonders qua config - enig verschil met een regulier jaren '90 systeem is dat je toen een modem ipv Ethernetkaart zou hebben gehad. En dan nog heb ik 3 sloten (8b ISA, 16b ISA en VLB) vrij want anno 1993 waren moederborden hierop berekend.

M'n reguliere PC heeft al die functies muv SCSI (maar met (e)SATA en USB3 is maar de vraag of je dat nodig hebt) geïntegreerd zitten. Enige wat ik daaraan toegevoegd heb is losse GPU. Sinds ±2007 heb ik nooit meer dan een enkele insteekkaart met GPU in m'n hoofdPC zitten. Dus ik zie idd weinig mainstream nut voor een bord met meer dan drie slots (sterker nog, voor 99% van systemen voldoet mITX met enkele PCIe 16x slot).

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 23-02-2018 19:38 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1