Peaq laptop pruttel geluidjes & bevriezing stroom aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:41
Onlangs een laptop overgenomen (scharnier gebroken en gemaakt) die dus zo goed als helemaal uit elkaar heeft gelegen. (Misschien bruikbare informatie.)

Peaq PNB P 1115-I3N1 ALU' (ssd & 8gb w10 home

Laptop doet het goed op 2 dingen na,

1. de speakers pruttelen zachtjes alsof er koffie wordt gezet.

Ik heb verschillende drivers geprobeerd echter zonder verschil. Als je de speakers mute is het weg.
Oplossing dusver is na het booten even van 16bit naar 24 bit switchen of omgekeerd. Als ik dat zou kunnen automatiseren scheelt het me al wat klikwerk en irritatie. Een driver die het op zou lossen zou ook fijn zijn. Ik heb de standaard w10 driver nu (is wel van realtek) en dat maakt geen verschil met het grote 250+ mb driver pakket van realtek.

Heb verschillende fora afgestruind naar oplossingen, ik weet niet precies meer wat ik allemaal geprobeerd heb om eerlijk te zijn. Iets missen is heel goed mogelijk.

2. De laptop bevriest zo goed als altijd als ik de stroomadapter aansluit, trek ik 'm er weer uit dan komt ie weer tot leven, in de tussen tijd registreert de laptop wel handelingen ( muis beweging en muisknoppen ). Of ze worden uitgevoerd na het wakker worden. Gewoon ermee opstarten is geen probleem.

De muis / touchpad bewegen als je hem aansluit helpt wonderbaarlijk ook tegen het bevriezen (zonder muis aangesloten hetzelfde verhaal)

Ik heb wederom fora afgestruind en dingen geprobeerd als energie instellingen resetten, Link state power management uitzetten, locked op 60hz ipv automatisch 40hz (batterijbesparing) en Microsoft ac adapter disabled. Het baat allemaal niet.

Ik weet niet of het een originele voeding is. (klein model 2 lucifer doosjes lang, 2cm dik)

Al met al geen serieuze problemen maar een oplossing zou welkom zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Sunrise op 23-02-2018 12:48 . Reden: extra info ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft de pruttelende speakers is dat voor zover ik weet normaal bij elke laptop, mits je het niet als ruis door de muziek heen hoort als je wat afspeelt op je laptop. Dat heeft dacht ik met elektrische interventie te maken van o.a. je processor.

Ik hoor het vooral als je in een stille ruimte zit. Soms hoor je het ook wel eens gelijktijdig met scrollen als je laptop in idle is. Voorheen dacht ik dat het mijn HDD was, maar met SSD hoor ik het ook. Vandaar dat ik het eens was gaan onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 17:55:
Wat betreft de pruttelende speakers is dat voor zover ik weet normaal bij elke laptop, mits je het niet als ruis ....
Oke dat is wel raar dan dat het ophoud als ik van 24 bits naar 16 bits geluid schakel. (of omgekeerd)
Stoort ook niet enorm maar mijn gehoor en prikkelbaarheid is helaas bovengemiddeld.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pDes0ns.png

Helpt dat bij ook?

[ Voor 8% gewijzigd door Sunrise op 23-02-2018 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, maar ik hoor het ook niet door de muziek heen. Alleen als er geen geluid word afgespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 23:42:
Nee, maar ik hoor het ook niet door de muziek heen. Alleen als er geen geluid word afgespeeld.
Ik zou eigenlijk niet weten of het hoorbaar is bij muziek, niet opgelet, heb niet altijd muziek aan en dan stoort het mij een beetje. (zal morgen even testen met muziek aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:10
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 17:55:
Wat betreft de pruttelende speakers is dat voor zover ik weet normaal bij elke laptop, mits je het niet als ruis door de muziek heen hoort als je wat afspeelt op je laptop. Dat heeft dacht ik met elektrische interventie te maken van o.a. je processor.

Ik hoor het vooral als je in een stille ruimte zit. Soms hoor je het ook wel eens gelijktijdig met scrollen als je laptop in idle is. Voorheen dacht ik dat het mijn HDD was, maar met SSD hoor ik het ook. Vandaar dat ik het eens was gaan onderzoeken.
Even voor de duidelijkheid, als je rare geluiden door je speakers hoort is dat niet normaal. Wanneer je het hoort wanneer je op stroom aangesloten bent, heb je wellicht last van een ground loop. Anders zou er iets anders aan de hand kunnen zijn, maar het is absoluut niet de bedoeling dat je geluid hoort wanneer je niets afspeelt o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 12:23
Misschien een microfoon of line-in die het geluid ook afspeelt op je speakers? Probeer eens de recording devices uit te zetten, soms helpt dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
warcow schreef op zondag 25 februari 2018 @ 11:52:
Misschien een microfoon of line-in die het geluid ook afspeelt op je speakers? Probeer eens de recording devices uit te zetten, soms helpt dat ook.
Helaas, maakt niks uit. Ik hoor trouwens niks via koptelefoon. Overigens gaat het pruttelen toch wel door na het schakelen van 24 naar 16 bits (of omgekeerd) maar wel veel minder.

Bevriezing opgelost door alle batterijbesparende opties hetzelfde te zetten op zowel batterij als op voeding.
Dan heb ik helaas wel minder performance op voeding of minder batterijduur op batterij. Qua performance merk ik geen verschil dus alles op balanced gezet.
Pagina: 1