Bose Acoustimass 2.1 speakers als satellite?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:37
Edit: kan de titel niet veranderen dus sorry voor de tik fout ;-)

Hoi allemaal,

Ik ben bezig met mijn prehistorische speakers in mijn woonkamer te vervangen, ik heb nu een bose acoustimass 2.1 uit de vorige eeuw maar wil nu een surround 5.1 opstelling gaan maken. Om de kosten wat te drukken dacht ik om mijn Bose speakers te hergebruiken als satellite set. Mijn huidige subwoofer van deze set wordt vervangen door een nieuwe subwoofer.

Mijn vraag
Is het mogelijk (en dan zonder echt kwaliteitverlies) om mijn Bose acoustimass in te zetten als satellite speakers?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Diverse audio fora geven aan dat booksheld speakers voller klinken dan satellite speakers echter twijfel ik nu of het kan omdat de huidige 2 speakers zijn doorgelust via de subwoofer en bij de nieuwe setup staat de subwoofer direct op de versterker. Werken de 2 bose speakers wel goed zonder de doorlus via de subwoofer?

Wie kan mij op weg helpen en bevestigen dat het goed werkt of misschien ontraden om deze Bose acoustimass speakers hiervoor te gebruiken?

Thnx !

[ Voor 3% gewijzigd door rikoos op 23-02-2018 11:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burrfoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 13:49
De impedantie (weerstand) van de bose speakers is geloof ik 2 ohm en niet iedere versterker vindt fijn om aan te sturen. Qua klank, Bose is altijd wat geforceerd in het midden en persoonlijk ben ik er geen fan van maar als satelliet (back) speakers zouden ze prima kunnen. Voor de front en center speakers zou ik wel wat "voller" klinkende speakers nemen maar ook dit is persoonlijke voorkeur.

Wat het wattage van de speakers aangaat, pas op dat je geen 300 watt op een 60 watt speakertje gaat pompen, met wat pech kun je nieuwe satellietjes regelen.

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-10 23:21

Jag

rikoos schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:33:
Edit: kan de titel niet veranderen dus sorry voor de tik fout ;-)

Hoi allemaal,

Ik ben bezig met mijn prehistorische speakers in mijn woonkamer te vervangen, ik heb nu een bose acoustimass 2.1 uit de vorige eeuw maar wil nu een surround 5.1 opstelling gaan maken. Om de kosten wat te drukken dacht ik om mijn Bose speakers te hergebruiken als satellite set. Mijn huidige subwoofer van deze set wordt vervangen door een nieuwe subwoofer.

Mijn vraag
Is het mogelijk (en dan zonder echt kwaliteitverlies) om mijn Bose acoustimass in te zetten als satellite speakers?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Diverse audio fora geven aan dat booksheld speakers voller klinken dan satellite speakers echter twijfel ik nu of het kan omdat de huidige 2 speakers zijn doorgelust via de subwoofer en bij de nieuwe setup staat de subwoofer direct op de versterker. Werken de 2 bose speakers wel goed zonder de doorlus via de subwoofer?

Wie kan mij op weg helpen en bevestigen dat het goed werkt of misschien ontraden om deze Bose acoustimass speakers hiervoor te gebruiken?

Thnx !
Dat kan zeker. Maar je kan op zich ook zoiets kopen. Als je een beetje goed zoekt kan je ze voor 100e vinden. Heb ze zelf ook als surrounds en bevallen zeer goed (makkelijk op te hangen ook).

Je kan ook je kleine Bose speakertjes gebruiken. Vergeet dan twee dingen niet:
- allereerst moet je de speakers op "small" instellen in je receiver met het crossover op iets van 150Hz. Niet vragen hoe dit moet, dat staat in de handleiding van je receiver.
- ten tweede is het voor surrounds belangrijk dat ze niet vlak naast je oor staan. Dan hoor je namelijk alleen maar de surround speaker waar je het dichtst bijzit. Surrounds kan je dus echt het beste ophangen anders kan je meestal beter weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
Okay bedankt... Ik heb een KEF center en de Q Acoustics 3020 op het oog. Beide gisteravond beluisterd en vond ze op een pioneer versterker wat ik ook heb heel goed klinken. Ik ga de bose gewoon dus proberen. Nu hopen dat het goed gaat klinken. Misschien daarna nog een subwoofer (als het vakantie geld in mei er is hahaha).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ga je ze wel aan een receiver hangen? Die Bose kubusjes moet je niet full range gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
Ik gebruik kabels naar mijn versterker. Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ok, welke versterker heb je :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
Een Pioneer VSX528K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan kun je ze er gewoon aan hangen, met het inregelen merkt MCACC vanzelf dan ze niet full range zijn en regelt ie ze goed af. :)

Verder zou je (ok, beetje ranzig maar kan wel) je sub tijdelijk kunnen hergebruiken; sluit deze parallel aan je frontspeakers aan op de receiver, en zeg tegen de receiver bij het inregelen dat je frontspeakers large zijn. Stuurt ie alles door en het interne wisselfilter van de bookshelves cq de sub doet de rest. Zie het als een actieve sub die je met high level input aansluit.

Nogmaals, beetje ranzig maar het werkt wel ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
The Eagle schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:39:
Nogmaals, beetje ranzig maar het werkt wel ;)
Hahahaha als ranzig goed werkt, dan is het prima voor mij. Bedankt voor je tips en advies en betreft die subwoofer moet ik kijken of ik genoeg geld bijelkaar kan sprokkelen en anders misschien idd de oude hergebruiken zoals jij aangeeft. Nogmaals bedankt voor het advies !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10 20:42
Zelf sinds een week de Q-Acoustic 3020 front en 3090c als center.
Mijn oudere Jamo speakers uit de HCS 426 serie (rear) staan nu ook als rear.
in all channel stereo hoor je veel verschil, waardoor je ik dan liever gewoon Stereo draai maar met een film/game vindt ik het prima om deze als rear te gebruiken. Uiteraard worden ze nog een keer vervangen voor de 3010 van Q-acoustic.

De bose sattelieten heb ik ook nog aan gedacht vanwege hun formaat, maar omdat ze eigenlijk niet geschikt zijn achter een standaard receiver maar achter de bose sub heb ik dit maar niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
NL_Scratch schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:38:
in all channel stereo hoor je veel verschil, waardoor je ik dan liever gewoon Stereo draai maar met een film/game vindt ik het prima om deze als rear te gebruiken. Uiteraard worden ze nog een keer vervangen voor de 3010 van Q-acoustic.

De bose sattelieten heb ik ook nog aan gedacht vanwege hun formaat, maar omdat ze eigenlijk niet geschikt zijn achter een standaard receiver maar achter de bose sub heb ik dit maar niet gedaan.
Goed om te horen dat ik dus niet als enige dat idee had ;-) Persoonlijk heb ik voor muziek idd ook gewoon stereo en voor film 5.1 sound. (PS die 3010 staan bij mij voor volgend jaar ergens op de planning als rear!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

NL_Scratch schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:38:

Ik zie het probleem niet zo. Je kan ze toch gewoon als small instellen en de crossover niet al te laag zetten? In die sub zal waarschijnlijk een 1e of 2e orde (passieve) high pass zitten. Je receiver zet er een 2e orde high pass op (actief), dus dat is prima. De rears moeten uiteraard wel echt op small gezet, anders krijgen ze het full range signaal en daar zijn ze niet op gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10 20:42
Jag schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:05:
[...]

Ik zie het probleem niet zo. Je kan ze toch gewoon als small instellen en de crossover niet al te laag zetten? In die sub zal waarschijnlijk een 1e of 2e orde (passieve) high pass zitten. Je receiver zet er een 2e orde high pass op (actief), dus dat is prima. De rears moeten uiteraard wel echt op small gezet, anders krijgen ze het full range signaal en daar zijn ze niet op gemaakt.
Klopt het zou ook wel werken, echter ik kan op mijn onkyo alleen een volledige cross-over instellen.
Dit betekend als ik hem op 150/200hz zou zetten dan worden mijn fronts en center ook te hoog afgekapt.

Op dit moment heb ik de cross-over op 80hz staan wat met de Jamo's prima gaat.
Of dergelijke bose satelliet het leuk vinden om onder de 100/150hz te moeten spelen vraag ik mij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Met sommige receivers kan je dan wel weer een crossover frequentie per speaker instellen., maar anders is het wel een punt idd. Dan moet je of fronts/center op large zetten, of dat bose subje er wel tussen knopen voor je rears.
Pagina: 1