Lastige internet situatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaudio.
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-04 08:34
Tenminste... voor mij ;-)

Ik heb de volgende vraag/situatie:

Ik heb een router welk is verbonden aan een UniFi 16 port PoE switch. Aan deze switch zitten een 3-tal UnFi Pro AP's. Al mijn WiFi apparaten zijn verbonden met deze AP's.

So far so good..

Voor mijn huis heb ik een toegangspoort aan de straat, en aan de paal zit nu een RING video bel gekoppeld. Echter werkt deze op WiFi en het bereik is niet echt lekker, omdat de poort op ongeveer 50 meter van het dichtstbijzijnde accespoint in huis staat. In de paal is een kastje/nisje met een vrij stopcontact aanwezig.

Nu zat ik te denken aan 2 opties:

- Een dure optie: een RING ELITE bel kopen, deze werkt op PoE voor de data en stroom toevoer. En dan via een Powerline adapter in het stopcontact in de paal de data kabel aansluiten: kan dit? En zo ja: kan er eigenlijk PoE over een Powerline adapter?

- Een prettigere optie als die werkt : De huidige RING bel behouden, maar deze werkt alleen op WiFi, dus een Powerline adapter met Wifi naar de paal laten lopen en de RING bel via de WiFi van de Powerline adapter laten lopen. Echter: mijn apparaten welk de video willen zien van de RING bel zijn allen verbonden of met de AP's binnen of buitenshuis met 4G. Kan dit dan wel werken?

Hoop dat iemand dit weet en mij antwoord kan geven, alvast dank!

Beste antwoord (via gaudio. op 23-02-2018 11:32)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:03

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
gaudio. schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:51:
- Een dure optie: een RING ELITE bel kopen, deze werkt op PoE voor de data en stroom toevoer. En dan via een Powerline adapter in het stopcontact in de paal de data kabel aansluiten: kan dit?
En zo ja: kan er eigenlijk PoE over een Powerline adapter?
Nee, dat gaat niet werken. Je kan wel een Powerline adapter kopen en dan bij het stopcontact bij de paal een POE injector aansluiten, dan gaat het wel werken.
- Een prettigere optie als die werkt : De huidige RING bel behouden, maar deze werkt alleen op WiFi, dus een Powerline adapter met Wifi naar de paal laten lopen en de RING bel via de WiFi van de Powerline adapter laten lopen.
Theoretisch gaat dit werken. Powerline adapters zijn alleen nogal wispelturig en hangt per situatie af hoe goed het werkt. Dit gaat dus een kwestie zijn van testen. Zorg er wel voor dat je een nieuw, fatsoenlijk Powerline setje koopt, zodat het met de laatste standaarden werkt.
Echter: mijn apparaten welk de video willen zien van de RING bel zijn allen verbonden of met de AP's binnen of buitenshuis met 4G. Kan dit dan wel werken?
Zolang je de Powerline adapter niet in een subnet o.i.d. hangt gaat dit gewoon werken. Het is namelijk gewoon één netwerk en alle apparaten binnen je netwerk kunnen de bel gewoon benaderen. Via 4G is een heel ander verhaal, omdat je bel dan naar buiten moet communiceren, als dat nu ook al werkt gaat dat in je nieuwe situatie ook gewoon werken.

De beste optie zou overigens zijn om gewoon een dedicated ethernet kabel naar die paal trekken en daar alles op aansluiten(en dan dus ook een nieuwe camera met een UTP aansluiting kopen)

[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 23-02-2018 11:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-04 21:21
Kun je niet een extra AP ophangen aan de buitengevel? Bied ook gelijk weer een stuk extra dekking.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

gaudio. schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:51:
- Een dure optie: een RING ELITE bel kopen, deze werkt op PoE voor de data en stroom toevoer. En dan via een Powerline adapter in het stopcontact in de paal de data kabel aansluiten: kan dit?
En zo ja: kan er eigenlijk PoE over een Powerline adapter?
Nee, dat gaat niet werken. Je kan wel een Powerline adapter kopen en dan bij het stopcontact bij de paal een POE injector aansluiten, dan gaat het wel werken.
- Een prettigere optie als die werkt : De huidige RING bel behouden, maar deze werkt alleen op WiFi, dus een Powerline adapter met Wifi naar de paal laten lopen en de RING bel via de WiFi van de Powerline adapter laten lopen.
Theoretisch gaat dit werken. Powerline adapters zijn alleen nogal wispelturig en hangt per situatie af hoe goed het werkt. Dit gaat dus een kwestie zijn van testen. Zorg er wel voor dat je een nieuw, fatsoenlijk Powerline setje koopt, zodat het met de laatste standaarden werkt.
Echter: mijn apparaten welk de video willen zien van de RING bel zijn allen verbonden of met de AP's binnen of buitenshuis met 4G. Kan dit dan wel werken?
Zolang je de Powerline adapter niet in een subnet o.i.d. hangt gaat dit gewoon werken. Het is namelijk gewoon één netwerk en alle apparaten binnen je netwerk kunnen de bel gewoon benaderen. Via 4G is een heel ander verhaal, omdat je bel dan naar buiten moet communiceren, als dat nu ook al werkt gaat dat in je nieuwe situatie ook gewoon werken.

De beste optie zou overigens zijn om gewoon een dedicated ethernet kabel naar die paal trekken en daar alles op aansluiten(en dan dus ook een nieuwe camera met een UTP aansluiting kopen)

[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 23-02-2018 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 203842

@rens-br Hij heeft geen camera buiten. Hij heeft een deurbel mét camera, die alleen met WiFi werkt.

Ja, als je een UTP kabel daar naar toe trekt, kan je daar een goedkope (Mikrotik mAP Lite) access point neerzetten.

Deze kan zélfs via PoE gevoed worden (voor dat geld...)

https://www.ip-sa.com.pl/lite-mapl-p-2047.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaudio.
rens-br schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:59:

[...]

Zolang je de Powerline adapter niet in een subnet o.i.d. hangt gaat dit gewoon werken. Het is namelijk gewoon één netwerk en alle apparaten binnen je netwerk kunnen de camera gewoon benaderen. Via 4G is een heel ander verhaal, omdat je bel dan naar buiten moet communiceren, als dat nu ook al werkt gaat dat in je nieuwe situatie ook gewoon werken.

Ok. Dit lijkt dan een aardige optie. De Powerline adapter van de TP Link stel je bijvoorbeeld in via een app, maar deze adapter krijgt dan wel een aparte SSID geloof ik, waar je de RING bel aan koppelt. Dit maakt dan niet uit? Blijft het dan 1 netwerk? Je koppelt de RING bel als enige wifi apparaat aan die wifi adapter. Ik bedoel: alle andere wifi apparaten zijn aan die 3 accespoints gekoppeld ..

[ Voor 5% gewijzigd door gaudio. op 23-02-2018 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20

Mx. Alba

hen/die/zij

gaudio. schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:13:
[...]

Ok. Dit lijkt dan een aardige optie. De Powerline adapter van de TP Link stel je bijvoorbeeld in via een app, maar deze adapter krijgt dan wel een aparte SSID geloof ik, waar je de RING bel aan koppelt. Dit maakt dan niet uit? Blijft het dan 1 netwerk? Je koppelt de RING bel als enige wifi apparaat aan die wifi adapter. Ik bedoel: alle andere wifi apparaten zijn aan die 3 accespoints gekoppeld ..
Of het wel of niet het zelfde netwerk is hangt af van de IP range. Gebruik je dezelfde range, dan is het hetzelfde netwerk, ongeacht de verschillende SSID's.

Je kan e.e.a. trouwens wellicht ook zo opzetten dat vanaf die powerline adapter alleen maar dingen gedaan kunnen worden die nodig zijn voor die deurbel. Voorkomt dat kwaadwillenden gekke dingen doen vanaf dat handige accesspoint aan de straat. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Mx. Alba op 23-02-2018 11:25 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 13:08
Als je dan toch ethernet gaat trekken richting die paal.... Doe er dan meteen 2 of 4..... Misschien lijkt het overkill maar wellicht wil je in de toekomst nog extra apparaten aansluiten vlakbij die paal en ben je blij dat je extra aansluitingen in de buurt hebt

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20

Mx. Alba

hen/die/zij

shure-fan schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:25:
Als je dan toch ethernet gaat trekken richting die paal.... Doe er dan meteen 2 of 4..... Misschien lijkt het overkill maar wellicht wil je in de toekomst nog extra apparaten aansluiten vlakbij die paal en ben je blij dat je extra aansluitingen in de buurt hebt
Of als er een stuk gaat, dan heb je een reserve en hoef je geen nieuwe kabel te trekken.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaudio.
Ok! Veel dank voor alle antwoorden. En welke adviseren jullie voor mijn situatie als ik wel Powerline neem?

Devolo dLAN 1200

of

TP-LINK TL-WPA8630P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

gaudio. schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:13:
Dat begrijp ik, maar zolang het in hetzelfde subnet zit maakt dat niet uit. Daarnaast kan je hem ook gewoon hetzelfde SSID geven, zodat het één wifi netwerk lijkt.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 23-02-2018 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
gaudio. schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:26:
Ok! Veel dank voor alle antwoorden. En welke adviseren jullie voor mijn situatie als ik wel Powerline neem?

Devolo dLAN 1200

of

TP-LINK TL-WPA8630P
Devolo! Is gewoon de betere. Heb er zelf 6 hangen in huis, werkt probleem loos.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

Een AP recht aan de straat om een halve meter te overbruggen.

Het zal prima werken (mits die powerline ook werkt), maar helemaal netjes vind ik het niet. Maargoed, mischien is het wel super handig om je email te checken op je telefoon als je bezig bent de deur uit te gaan. Je bent nu wel een enkel wachtwoord verwijderd van de spreekwoordelijke ethernetaansluiting op het parkeerterrein. (*kuch* WPS *kuch*)

Overigens is er nog een optie, en dat is een AP neerzetten met richtantenne recht op die wifi-deurbel. Mijn favoriet het zelfgemaakte opzetstuk voor een spriet, of een 2.4 GHz yagi ofzo, werkt allebei. (Ja, geknutsel, maar powerline is dat ook, met meer radiostoring bovendien.) Zou eigenlijk beter zijn (evt. ook) een richtantenne aan de deurbel te hangen, wellicht in de paal, als daar ruimte genoeg is, mocht er een externe antenne op die deurbel kunnen.

Maargoed, opties genoeg dus. Top optie blijft wel een ethernetkabeltje direct aan de deurbel.

Het loont wellicht de moeite even op te letten hoe die stroom aangesloten is, in het bijzonder of er bliksembescherming op zit. Voor je ethernetkabeltjes mischien ook geen slecht idee. Alternatief daarvoor is dan weer glas. Nieuw is dat prijzig, tweedehands minder. Je hebt al een SFP slot in je switch, dus dan een kleine poe switch met SFP of een PoE injecting media converter in de paal, stukje glas en twee SFPs ertussen.

Dat doet me denken *zoeken doet* en ja, PoE-injecting powerline bestaat ook. Niet dat ik daar nou blij van word, maar het bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Anoniem: 718429 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 12:23:
Een AP recht aan de straat om een halve meter te overbruggen.

Het zal prima werken (mits die powerline ook werkt), maar helemaal netjes vind ik het niet. Maargoed, mischien is het wel super handig om je email te checken op je telefoon als je bezig bent de deur uit te gaan. Je bent nu wel een enkel wachtwoord verwijderd van de spreekwoordelijke ethernetaansluiting op het parkeerterrein. (*kuch* WPS *kuch*)
Een halve meter? In de OP staat dat het 50 meter is.

Overigens kan je de transmit power van die AP / Powerline adapter ook gewoon op minimaal zetten. De interferentie is dan minimaal. :)

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 23-02-2018 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

rens-br schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 12:26:
Een halve meter? In de OP staat dat het 50 meter is.
50 meter tot de paal, dan die powerline adapter-met-AP-erin, in de paal, dan de deurbel, aan de paal.

Dan heb je dus een AP recht aan de straatkant opgehangen. In het powerline-met-AP oplosscenario. Dan is het zendvermogen van deurbel en AP-voor-alleen-de-deurbel zoveel mogelijk terugschroeven wel het minste wat je kan doen. Een richtantenne aan de deurbel (als dat kan) is al een stuk netter. Scheelt ook hoogfrequente ruis die de powerline op je stroomkabel zet die door de tuin loopt, en dus zeker niet meer binnengehouden wordt door bijvoorbeeld je huisisolatie. En niet getwist of afgeschermd is dus vrolijk als antenne werkt.

Vandaar ook dat een netwerkkabeltje te prefereren is over powerline. Werkt betrouwbaarder, scheelt storing elders. En als je dan toch bezig bent, laat dan dat laatste stukje ook gewoon kabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaudio.
Ok top! Ik ga aan de gang. Nogmaals dank voor de antwoorden, heb er zeker wat aan gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-04 19:56
Waarom niet een UniFi AP pakken en in/aan de paal vastmaken. Dan kan je al je UniFi APs managen via de portal en een WiFi bridge is zo gemaakt. AP naar AP haal je makkelijk 50+ meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:25

WCA

Of een powerline met PoE poort :)
https://www.devolo.com/en...ne-Pro/dLAN-pro-1200+-PoE

Devolo heeft er eentje

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Denk je niet dat je er al bent als je de dichtstbijzijnde accespoint vervangt door het long range model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-04 19:56
EJPostema schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 15:19:
Denk je niet dat je er al bent als je de dichtstbijzijnde accespoint vervangt door het long range model?
Dat denk ik niet, omdat je ook afhankelijk bent van de deurbel. UBT heeft nog wel LR accesspoints, maar deze zijn geen echte LR meer, zoals de oude 2.4g AP. De AC-Lite-LR heeft wel de antennes beter uitgelijnd zodat het een beter bereik heeft.

Als je een AC-Lite-LR neemt zal op de 5Ghz een PTP verbinding worden gemaakt, en kan je de 2.4 gebruiken voor de deurbel (RING)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Vergeet niet, dat WiFi twee weg verkeer is. Een schreeuwende AP is nutteloos, als de deurbel niet terug kan schreeuwen. Vergelijk het maar als jij 50 meter van een kind op het strand staat. Jij roept kind, en vraagt wat. Hij hoort wel, en antwoord ook terug, maar jij hoort hem niet, want het kind kan niet zo hard terug schreeuwen (baby's uitgezonderd.....ha...ha...)

En met name bij die deurbel is de upload juist HEEL belangrijk. Want als iemand op de deurbel drukt, gaat er een video feed naar jour telefoon (app). En dat is nou het "terug schreeuwen" van de deurbel.

Dus powerline met wifi erin is een goede optie. Zorg wel dat het uitgangsvermogen van die powerline op minimaal staat, ander overstem je de ontvanger bij de deurbel en de deurbel overstemt de ingang van de powerline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaudio.
Anoniem: 203842 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:18:
Vergeet niet, dat WiFi twee weg verkeer is. Een schreeuwende AP is nutteloos, als de deurbel niet terug kan schreeuwen. Vergelijk het maar als jij 50 meter van een kind op het strand staat. Jij roept kind, en vraagt wat. Hij hoort wel, en antwoord ook terug, maar jij hoort hem niet, want het kind kan niet zo hard terug schreeuwen (baby's uitgezonderd.....ha...ha...)

En met name bij die deurbel is de upload juist HEEL belangrijk. Want als iemand op de deurbel drukt, gaat er een video feed naar jour telefoon (app). En dat is nou het "terug schreeuwen" van de deurbel.

Dus powerline met wifi erin is een goede optie. Zorg wel dat het uitgangsvermogen van die powerline op minimaal staat, ander overstem je de ontvanger bij de deurbel en de deurbel overstemt de ingang van de powerline.
Ok, en dat uitgangsvermogen verlagen kan waarschijnlijk in de app van de Devolo? (sorry, weet er niet heel veel van..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:14
Zou je niet overwegen om een UniFi AC Mesh op te hangen aan je buitengevel?
Is gewoon te managen in je unifi controller, is bestand tegen het weer en je hebt direct buitenshuis een wifi verbinding voor je mobiel e.d.
Aangezien ik verwacht dat je isolatie en/of beglazing in huis nogal wat tegenhoud..
Voorwaarde is natuurlijk wel dat je een kabeltje naar buiten kunt krijgen... (al is dat vaak wel redelijk te doen)..

Al blijft natuurlijk de beste optie een rechtstreekse ethernet kabel naar je paal en daar een PoE deurbel aan te hangen...

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1