Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart-10
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-07 21:17
Hey Allemaal,

Ik zit momenteel met mijn handen in het haar omdat ik een probleem heb en niet weet hoe ik hetm oet oplossen. Ik heb al een tijdje de MSI 290X en hij werkt nog geweldig.

Het probleem is recentelijk dat ik soms (vooral tijdens gamen) uit het niks artifacts krijg. Daarna na verloop van tijd freezed de PC en als ik opnieuw opstart laat de kaart geen beeld meer zien. Tenzij ik hem eruit haal, de video driver verwijder en dan weer in de PC doe, is alles weer helemaal goed.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik heb hetzelfde probleem ooit eerder gehad maar na een tijdje is het gewoon weggegaan.

Cheers, Marten

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Het feit dat-ie al artifacts geeft wekt eerder de suggestie dat de kaart een defect heeft.

Wat zijn de temperaturen rond de tijd dat-ie gaat artifacten? Hoe ziet de rest van je systeem eruit? (vergeet niet je voeding te vermelden)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger1977
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-10-2021
In het gunstigste geval, zou het je voeding kunnen zijn.
Ik heb eens een Quadro gehad in combinatie met een voeding die te weinig stroom leverde.
Het resulteerde in groene artifacts en een complete freeze van het systeem.
Dus minimaal een kwaliteists voeding van 750 watt is vereist meen ik voor de R9 290x.
Als dat niet helpt vrees ik voor een defecte R9 290x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Er is niet zoiets als een voeding die te weinig stroom levert waardoor je artifacts krijgt. Zoiets slaat gewoon nergens op. Dat is zeggen dat de boot niet wil varen omdat de banden lek zijn, slaat ook nergens op.

Daarnaast heb je ook zeker geen 750W voeding nodig, afhankelijk van de PC kan een high-end 400W voeding al voldoen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Artifacts wijzen op het te heet worden van de videokaart. Dat hij daarna het wel weer doet, nadat de kaart uit de pc geweest is, en de drivers opnieuw geïnstalleerd zijn, kan wijzen op het feit dat dan de videokaart tijd heeft gehad om af te koelen.

Artifacts komen niet zo snel door een slechte voeding, het bevriezen van het beeld en het niet opstarten van een systeem kan WEL door een stukke voeding komen.

Dus:

1. Wellicht helpt het om de videokaart opnieuw van koelpasta te voorzien en het stof van de fans te halen.
2. Heeft de kast voldoende ventilatoren en draaien ze ook? (Inclusief de voedingsventilator)?
3. Als je toch bezig bent: vervang gelijk de koelpasta op je cpu.
4. Vervang de voeding.

Wanneer je last blijft houden van Artifacts is je videokaart te heet geworden en is hij defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 19:59

Nemesizz

Untouchable

DeArmeStudent schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:56:
Artifacts wijzen op het te heet worden van de videokaart. Dat hij daarna het wel weer doet, nadat de kaart uit de pc geweest is, en de drivers opnieuw geïnstalleerd zijn, kan wijzen op het feit dat dan de videokaart tijd heeft gehad om af te koelen.

Wanneer je last blijft houden van Artifacts is je videokaart te heet geworden en is hij defect.
Artefacts hoeven heus niet te duiden op oververhitting. Heb zat kaarten gehad die nooit te warm zijn geworden en toch artefacts, vaak door defect VRAM of BGA problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-09 10:57
Kijk eens met speedfan hoe warm die wordt,
als de temps normaal zijn (ook tijdens gamen), kun je eens een clean install proberen. (Dit vanwege mogelijke problemen met oude drivers, of achtergebleven drivers)
Hoe oud is de kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart-10
Bedankt voor de hulp iedereen. Misschien heb ik teveel focus gelegd op de artifacts want ik denk zelf dat daar het probleem niet ligt.

Betere uitleg van probleem:
Ik heb een tijd gehad dat de computer gewoon opstarte, maar bij het inlog scherm of bureaublad begon te haperen en te freezen (misschien beter verwoord dan artifacts) en daarna krijg ik een blue screen.

Het is dus bij het opstarten is het okay maar eenmaal op bureaublad zijn er problemen, dit los ik dan op door via safe mode in te loggen en het stuur programma van de kaart te verwijderen en dan is alles okay. Nu werkt hij voor 1 dag alweer prima dus het voelt voor mij erg willekeurig aan.

Te lage Voeding:
Nu naar mij e-mails uit te graven denk ik dat ik een 650 Watt voeding in mijn PC heb wat dus misschien de oorzaak is, opmerkelijk is dan dat ik het probleem nu pas komt in plaats van 3 jaar geleden. Maar zou zeker een mogelijkheid kunnen zijn

Oude kaart:
Een defect dacht ik op het begin eerst de oorzaak te zijn, de kaart heeft wat jaren gezien (volgens mij rond de 5 jaar nu) maar het feit dat de driver verwijderen dingen oplost, begint bij mij vraagtekens op te roepen.

Systeem:
Windows 10 64-bit
i5-4670K
MSI Z97 Gaming 5 moederbord
16 gb RAM DD3
Corsair RM650 Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-08 12:32

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Al geprobeerd de drivers van 1 sessie lager te installeren.
Kans is klein, maar ik lees vaker dat de nieuwste drivers problemen kunnen veroorzaken.
Misschien heb je geluk en is het driver issue.
650w lijkt mij genoeg voor die setup.

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oude kachel, een R9 290x...de core zelf of 1 van de geheugen chips zal wel de geest hebben gegeven.
Snelste manier om daar achter te komen is om het kaartje in een andere PC te stoppen, als hij dan weer crashed, weet je genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart-10
Ik denk momenteel dat de kaart inderdaad zijn beste dag heeft gezien. Al ben ik niet zeker of het nu de kaart of driver is.

Na het uploaden van het probleem bleef de kaart goed werken de afgelopen 2 dagen en heb er ook goed mee kunnen gamen.

Maar vanochtend, toen ik de PC aandeed zag ik het BIOS opstart scherm, maar daarna zwart beeld. De fans van mijn GPU gingen ook erg snel draaien en de GPU voelde erg warm aan. Dus daarom gok ik meer op een hardware defect.
Pagina: 1