• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-12 22:01
Enkele weken geleden heb ik een sms gekregen van een incassobureau. Dit bleek om een factuur te gaan van een verzekering voor een telefoon waarvan ik de automatische incasso had stop gezet.

Nu is deze naar een oud adres gestuurd, mijn eigen verantwoording ik had adreswijziging door moeten geven. Toch bezwaar ingediend en nu heeft het incassobureau mij zowel de polis als de aanmaning gestuurd.

Nu vielen mij een aantal zaken op:
- In het polisblad staat wel mijn telefoonnummer, hadden ze mij daar niet op moeten bellen?
- In de meegestuurde aanmaning staat dat de incasso uit handen worden gegeven aan DAS, de incassokosten bedragen 30,25. Vreemd genoeg kreeg ik de incasso van CIB en de kosten van bedragen opeens 40 euro. Naar mijn weten moeten ze de 30,25 dan aanhouden toch?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je bent zelf fout en wat wil je bereiken met dit topic ?

- ze hebben niet gebeld maar SMS gestuurd.
- kom gewoon je verplichtingen na en zet niet zomaar een aut. incasso stop.
€ 9,75 aan kosten voor de SMS ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je de incasso stopzet stop je daarmee natuurlijk niet automatisch je verzekering. Als je die gewoon niet betaald is het logisch dat je op een gegeven moment 't incassobureau achter je broek aankrijgt.

Het was misschien netter geweest om je te bellen. Maar ik kan me zo voorstellen dat het makkelijker is om per post dit soort dingen af te handelen als iemand ineens stopt met betalen.

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:07
Dit blijft toch altijd mijn grootste nachtmerrie. De hele bureaucratische romplslomp wanneer je verhuisd. Nu een halfjaar later nog zaken die moeten worden afgehandeld.

Nu we weer in Zweden wonen is het veel makkelijker, je geeft aan de overheid je nieuwe adres door en allerlei bedrijven voordat ze je facturen sturen verifiëren het even en komt zodoene aan op het goede adres.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Basilange schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 19:29:
Dit blijft toch altijd mijn grootste nachtmerrie. De hele bureaucratische romplslomp wanneer je verhuisd. Nu een halfjaar later nog zaken die moeten worden afgehandeld.

Nu we weer in Zweden wonen is het veel makkelijker, je geeft aan de overheid je nieuwe adres door en allerlei bedrijven voordat ze je facturen sturen verifiëren het even en komt zodoene aan op het goede adres.
Je ziet wilde beesten die er niet zijn. Wel in Zweden op afgelegen wegen :*)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Basilange schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 19:29:

In Nederland hebben we iets meer privacy en mag alleen de kerk stiekem in de GBA gluren.

Zou wat zijn als elke reclame toko hier in Nederland alle adresgegevens zo kan opvragen.

Verder ontopic: voortaan dus gewoon je verzekering opzeggen voordat je de incasso weigert.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 23-02-2018 20:23 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-12 21:49
(jarig!)
Naar mijn weten zijn ze verplicht om je schriftelijk je op de hoogte te brengen. Vaak krijg je van de afnemer de verzekeraar een brief met je moet een x bedrag aan polis betalen of je we hebben het bedrag niet kunnen incasseren. Als je daar geen gehoor op geef krijg je een een incasso bureau die het overneemt. De kosten mogen maximaal 40 euro zijn.

Omdat je zelf geen wijziging in adres hebt doorgegeven ben je in dit geval zelf fout en is de incasso terecht. De sms krijg je vaak als een extra vorm van bewijs voor het incasso bureau zodat hun er alles aan gedaan hebben om contact met je op te nemen.

How are you doing?

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:07
YakuzA schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:20:
[...]

In Nederland hebben we iets meer privacy en mag alleen de kerk stiekem in de GBA gluren.

Zou wat zijn als elke reclame toko hier in Nederland alle adresgegevens zo kan opvragen.

Verder ontopic: voortaan dus gewoon je verzekering opzeggen voordat je de incasso weigert.
Klopt, toen ik hier net kwam wonen heb ik het ook volledig tegen willen houden. Maar er zit een goede wetgeving omheen. En het voordeel is dat het op heel veel zaken inhaakt, je krijgt ook vanalles sneller geregeld, tandartsafspraak, RDW zaken, online bestellen. Een reclame toko mag het dus niet gebruiken en als ze het wel doen zitten daar fikse boetes aanvast.
Je hebt nog steeds gelijk, maar het mes snijdt aan twee kanten.

Ik moet binnenkort weer verhuizen maar dan binnen Zweden. Dan is het 1x inloggen met mijn vingerafdruk op mijn telefoon ter bevestiging en de registratie is voltooid.

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-11 21:10
Dit bleek om een factuur te gaan van een verzekering voor een telefoon waarvan ik de automatische incasso had stop gezet.
Sorry hoor, maar echt? 8)7 |:( :F

Om even op de rest van je vragen te antwoorden:

Ze hadden je niet hoeven bellen, ze hebben je netjes op de hoogte gesteld
Wat zei DAS overigens toen je dat aangaf over de verschillende kosten?

[ Voor 48% gewijzigd door MartijnAbel op 23-02-2018 21:42 ]

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-11 17:51
Audiowaste schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 23:12:

Nu vielen mij een aantal zaken op:
- In het polisblad staat wel mijn telefoonnummer, hadden ze mij daar niet op moeten bellen?
- In de meegestuurde aanmaning staat dat de incasso uit handen worden gegeven aan DAS, de incassokosten bedragen 30,25. Vreemd genoeg kreeg ik de incasso van CIB en de kosten van bedragen opeens 40 euro. Naar mijn weten moeten ze de 30,25 dan aanhouden toch?
Ze moeten jou een brief sturen. Voor de rest hoeven ze helemaal niets. Ze proberen het meestal wel, maar ze hoeven alleen een brief te sturen.

Jij bepaalt de kosten niet. Dat is aan dat bedrijf. (tot een bepaalde hoogte)

• Audiowaste
Ik zal ook niet ontkennen dat ik fout ben geweest door de automatische incasso stop te zetten. Wat dat betreft steek ik ook de hand in mijn eigen boezem.

Maar dat staat mijn inziens los van het feit dat in de aanmaning een ander bedrijf en bedrag genoemd wordt dan in werkelijkheid. Zover ik weet is het verplicht het incassobedrag te benoemen in de aanmaning, maar mag daar dan nog van afgeweken worden?
MartijnAbel schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 21:37:
Wat zei DAS overigens toen je dat aangaf over de verschillende kosten?
Dat is juist het punt, anders dan benoemd in de aanmaning is het niet DAS maar CIB wat de incasso uitvoert. Contact opnemen met DAS is dan ook zinloos.

[ Voor 29% gewijzigd door Audiowaste op 23-02-2018 22:46 ]

• MartijnAbel
Audiowaste schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 22:42:
Ik zal ook niet ontkennen dat ik fout ben geweest door de automatische incasso stop te zetten. Wat dat betreft steek ik ook de hand in mijn eigen boezem.

Maar dat staat mijn inziens los van het feit dat in de aanmaning een ander bedrijf en bedrag genoemd wordt dan in werkelijkheid. Zover ik weet is het verplicht het incassobedrag te benoemen in de aanmaning, maar mag daar dan nog van afgeweken worden?
Niet om je de les te lezen maar wat gaf DAS aan toen je dezelfde vraag stelde?

Edit: zoals je aangeeft is het CIB wat de incasso doet, maar wat zeiden die dan ober de verschillende bedragen?

[ Voor 8% gewijzigd door MartijnAbel op 23-02-2018 22:50 ]

• Audiowaste
YakuzA schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:20:

In Nederland mogen alleen bepaalde overheidsinstanties en advocaten je adresgegevens opvragen. Een incassobureau hoort daar dus niet bij, een deurwaarder dan weer wel.

Ik zet vaker gewoon automatische incasso's stop, mijn goed recht en nooit meer iets van gehoord. Als het belangrijk is, krijg ik wel een aanmaning. Alleen liep het juist deze keer mis door de verhuizing. Maar zoals ik aangaf, ik reken dat ook niemand aan behalve mezelf.
MartijnAbel schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 22:43:
[...]

Niet om je de les te lezen maar wat gaf DAS aan toen je dezelfde vraag stelde?

Edit: zoals je aangeeft is het CIB wat de incasso doet, maar wat zeiden die dan ober de verschillende bedragen?
Vanmiddag met CIB gebeld, maar de enige reactie die ze gaven is dat ik maar moest mailen. Dus dat heb ik dan ook gelijk gedaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Audiowaste op 23-02-2018 22:59 ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Audiowaste schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 22:55:
[...]

In Nederland mogen alleen bepaalde overheidsinstanties en advocaten je adresgegevens opvragen. Een incassobureau hoort daar dus niet bij, een deurwaarder dan weer wel.
Advocaten mogen dat niet.

Je kunt die 30,25 aanhouden (strikt gezien hoef je zelfs die niet te betalen omdat de veertiendagenbrief niet aan de eisen voldoet).

• MartijnAbel
Audiowaste schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 22:55:
[...]

Ik zet vaker gewoon automatische incasso's stop, mijn goed recht en nooit meer iets van gehoord. Als het belangrijk is, krijg ik wel een aanmaning. Alleen liep het juist deze keer mis door de verhuizing. Maar zoals ik aangaf, ik reken dat ook niemand aan behalve mezelf.

[...]

Vanmiddag met CIB gebeld, maar de enige reactie die ze gaven is dat ik maar moest mailen. Dus dat heb ik dan ook gelijk gedaan.
Je weet dat je zelf ooit akkoord hebt gegeven voor automatische incasso's en dat het storneren hiervan kan leiden tor nare gevolgen? Je zegt dus feitelijk. Ja het klopt dat ik goedkeuring heb gegeven, maar alleen nu even niet...
Dat je er daarna niets van hebt gehoord in het verleden betekend niet dat je de juiste stappen doorloopt...

• Audiowaste
GlowMouse schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 23:05:
[...]

Advocaten mogen dat niet.

Je kunt die 30,25 aanhouden (strikt gezien hoef je zelfs die niet te betalen omdat de veertiendagenbrief niet aan de eisen voldoet).
Door eens te zoeken op veertiendagenbrief meer informatie gevonden.

Daar kwam ik inderdaad het volgende tegen:

In de veertiendagenbrief moet worden aangegeven hoeveel incassokosten de consument is verschuldigd als er niet binnen de termijn van 14 dagen wordt betaald. Wanneer deze incassokosten niet worden vermeld of wanneer de hoogte van de incassokosten niet klopt, is de veertiendagenbrief niet geldig. Ook in dat geval hoeft de consument geen incassokosten te betalen.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:50
Wat zou kunnen is dat je ( oude? ) verzekeraar eerst kosten in rekening heeft gebracht welke zij rechtvaardig vinden voor hun moeite en kosten om jou te bereiken en hun geld te krijgen.
Toen ze jou niet konden bereiken hebben ze een incassobureau ingeschakeld welke minimaal €40.- in rekening mag brengen, maar hebben hun eerdere kosten laten vallen en pas vanaf dan jou in gebreke gesteld.
Wat ook kan is dat ze die eerdere kosten van €30,25 ook bij het oorspronkelijke bedrag hebben opgeteld en daarboven op nog eens €40.- hebben gerekend?

In vino veritas, in aqua sanitas

• Audiowaste
Nee, dat is allemaal niet ter sprake. Ze hebben één aanmaning gestuurd waarin de kosten van de buitenrechtelijke incasso wordt genoemd (€ 30,25). Voor het versturen van een aanmaning mogen geen kosten berekend worden. Ze moeten je eerst een redelijke termijn geven om het bedrag alsnog te voldoen.

Het optellen van twee bedragen mag dan ook niet. Die 40 euro is het minimum bedrag maar ook gelijk het maximum.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:50
Audiowaste schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 00:03:
Nee, dat is allemaal niet ter sprake. Ze hebben één aanmaning gestuurd waarin de kosten van de buitenrechtelijke incasso wordt genoemd (€ 30,25). Voor het versturen van een aanmaning mogen geen kosten berekend worden. Ze moeten je eerst een redelijke termijn geven om het bedrag alsnog te voldoen.

Het optellen van twee bedragen mag dan ook niet. Die 40 euro is het minimum bedrag maar ook gelijk het maximum.
Ok, ja het klopt dat er regels zijn waardoor zulke constructies zoals ik noem waarschijnlijk niet rechtsgeldig zijn, maar dat weerhoud ze niet om het toch te proberen.

Zaken als deze gaan meestal ook maar 2 kanten op, of je betaald niet want je bent er niet mee eens / is niet gegrond volgens jou of je betaald wel inclusief alle kosten die ze vragen want je weet dat je fout zit / hebt geen zin in mogelijk gedagvaard te worden.
Ik denk dat je een van de weinigen bent die nadat je achter bent gekomen dat de vordering juist is en jij dus fout zit de extra kosten die zo'n bedrijf of incassobureau vraagt nog eens controleert of het wel mag volgens de wet.

In vino veritas, in aqua sanitas

Pagina: 1