Er is een enorm verschil tussen hoe OS-en multihead aanpakken (ik heb zelf sinds vandaag 4 monitoren op 1 systeem).
Win95: forget it, gaat je niet lukken, alleen clone en zoom en DVDmax (bij de matrox G400 dan) geen verschillend beeld op verschillende monitoren
win98/win2000: beide gaan ongeveer hetzelfde om met multimonitor. Maximaliseren van een window maximaliseert hem op de monitor waar hij voor het grootste gedeelte in zit (dus als je 70% in monitor 2 en 30% in monitor 3 hebt dan maximaliseert deze window naar monitor 2

). Resolutie / kleurdiepte / refresh zijn per monitor in te stellen. Programma's gedragen zich alsof ze ook werkelijk op 1 van de monitoren zitten (al poppen dialogboxen nog wel eens op je primary monitor op). De monitoren kunnen relatief ten opzichte van elkaar verplaatst worden (mijn monitor volgorde is bijvoorbeeld 2 1 4 3).
WinNT4: alle monitoren dezelfde refresh, kleurdiepte en resolutie. De programma's zien het desktop eigenlijk als alle monitoren aan elkaar geplakt. Er zijn een aantal voorgeprogrammeerde volgorden mogelijk maar altijd lineair in volgorde van videokaart (1 2 3 4 naast elkaar boven elkaar of bijvoorbeeld:
1 2
3 4)
Er zijn wat extra instellingen mogelijk waardoor maximalisatie zich niet uitspreidt over alle monitoren maar over 1 monitor, en je kunt instellen waar de dialog boxen verschijnen. Helaas kan ik je niet meer precies zeggen wat je moet veranderen want ik draai geen NT 4 meer. Wel zijn deze settings niet echt bindend. "echt" fullscreen (bijvoorbeeld bij setup.exe's etc) applicaties verspreiding zich dan alsnog over beide monitoren. Kortom NT4 multimonitor is eigenlijk alleen handig als je meerdere ongeveer dezelfde soort monitoren naast elkaar hebt).
Een handige website:
http://www.realtimesoft.com/multimon/ .
Hier is ook een utility te vinden die het juist in w98/w2k mogelijk maakt om te maximaliseren over alle monitoren (al zou ik niet weten waarom). Ook is er in de faqs een (erg beperkt) truukje te vinden hoe je ICQ toch uit je primary monitor krijgt. Verder een boel interessante links (en een mooi beginpunt voor een zoektocht into multi monitor configuraties)