Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• stargamer112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-06-2020
Verscheidene benchmarks wijzen uit dat het delidden van een CPU om vervolgens goede koelpasta toe te voegen, zoals de liquid metal thermal grizzly conductonaut, een verschil van 10 tot 20 graden kan betekenen.

Op internet kan je een volledige set van de delid-die-mate 2 + koelpasta + lijm al voor 4 tientjes krijgen.

Nou, mijn vraag aan jullie: heeft iemand hier ervaring mee gehad, en is het aan te raden?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Ligt er ook aan welke CPU je hebt. Bij een gesoldeerde processor, zoals alle Ryzen CPU’s zonder onboard video, doet het niets, maar bij een 7700K of 8700K met brakke pasta onder de heatspreader heeft het wel zin.

Houdt in je achterhoofd dat garantie per direct vervalt zodra je delid. Als je hem dus tussentijds sloopt ben je een paar honderd eurie lichter.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• stargamer112
nelizmastr schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:52:
Ligt er ook aan welke CPU je hebt. Bij een gesoldeerde processor, zoals alle Ryzen CPU’s zonder onboard video, doet het niets, maar bij een 7700K of 8700K met brakke pasta onder de heatspreader heeft het wel zin.

Houdt in je achterhoofd dat garantie per direct vervalt zodra je delid. Als je hem dus tussentijds sloopt ben je een paar honderd eurie lichter.
Ik ben dan in dit geval van plan om het met een i5 8600k te doen, dus dat is volgens jou wel nuttig?

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-11 15:53

Eren

Boss of this gym

Als je alleen maar 1 CPU gaat delidden kan je het best gewoon @shroudster het laten doen. Je kan het ook zelf doen met zo tool is het gewoon blijven aandraaien tot dat de heatsink van de CPU er af plopt. Koelpasta erop heatsink weer terug lijmen en paar uur wachten tot dat de lijm opgedroogd is. Dat is het wel zo beetje maar goed ik zou adviseren om wat meer onderzoek te voeren als je ervan plan bent om het te delidden.

4HEad

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-11 16:11
Alleen als je de wat hogere overclocks wilt halen, als je het bij 4,3 houd zou het niet nodig moeten zijn. Zelf doe ik het altijd wel, zonder tool gewoon met een mini draaibankje.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• shroudster
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-11 17:38
Altijd leuk de tags voor delid zaken :D
TS heeft wel 2 vragen lijkt het eerder;
Is delidden het waard ?
Indien ja op het eerste of die zelf voor 4 tientjes dit zou moeten doen ?

Op het eerste is het antwoord een simpel ja. Met menig fatsoenlijke koeler trap je er zo 20 graden vanaf onder load en zijn de piek temperaturen ineens heel acceptabel.
Voor het tweede deel zou ik zeggen, je kan het doen echter krijg ik vaak genoeg requests van mensen die hun chip om zeep hebben geholpen of ik er nog iets mee kan. :F (Nu is dit vaak zat de doelgroep scheermesje/bankschroef/lapped ihs maar details :+ )
Is het delidden moeilijk? Nee zeker niet echter om een leuk resultaat neer te zetten voor zowel temperaturen als rma'baarheid toch wel een kunstje op zichzelf.
Mocht je meer vragen hebben dan hoor ik het vast wel. ;)

• stargamer112
shroudster schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:15:
Voor het tweede deel zou ik zeggen, je kan het doen echter krijg ik vaak genoeg requests van mensen die hun chip om zeep hebben geholpen of ik er nog iets mee kan. :F (Nu is dit vaak zat de doelgroep scheermesje/bankschroef/lapped ihs maar details :+ )
Dat is dan de groep die het met huis-tuin-en-keuken materieel doen zoals je zegt.
Is dat anders als je de delid-die-mate 2 tool gebruikt?

Ik zou mijn CPU zelf op een 5Ghz clock willen krijgen met redelijke temperaturen, nou verneem ik dat delidden bij deze clock wel handig is.
Hoeveel zou het kosten als ik het bij jou laat doen?

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-11 13:30
Ik heb mijn 3770k gedelid (met enkel een bankschroef)

Haalde ik hogere overclocks? Nee. Mijn Noctua NH-D15 hield de cpu al koel genoeg om nog onder de tjmax te blijven. Het was niet de warmte die mijn maximum overclock beperkte, maar waarschijnlijker de silicon lottery/moederbord. Wat ik ook probeerde, meer dan 4.6ghz zorgde voor instabiliteit.

Werd mijn CPU koeler? Zeker. Onder load scheelt het bijna 20°C.
Wat betekent dat voor mij? Dat ik de maximum stabiele overclock kan draaien met een minimum aan geluid.

[ Voor 8% gewijzigd door GromuhlDjun op 23-02-2018 10:33 ]

• shroudster
stargamer112 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:55:
[...]

Dat is dan de groep die het met huis-tuin-en-keuken materieel doen zoals je zegt.
Is dat anders als je de delid-die-mate 2 tool gebruikt?

Ik zou mijn CPU zelf op een 5Ghz clock willen krijgen met redelijke temperaturen, nou verneem ik dat delidden bij deze clock wel handig is.
Hoeveel zou het kosten als ik het bij jou laat doen?
Delidden zelf zou geen issue moeten zijn met zo'n tool. Netjes relidden is vaak wel een ander verhaal.
5Ghz zou menig chip wel moeten trekken na een delid.
Kosten en andere info staan hier : V&A aangeboden: Shroudster delid service (S115X) (ivy/haswell/devil's canyon/...

• stargamer112
shroudster schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:34:
[...]

Delidden zelf zou geen issue moeten zijn met zo'n tool. Netjes relidden is vaak wel een ander verhaal.
5Ghz zou menig chip wel moeten trekken na een delid.
Kosten en andere info staan hier : V&A aangeboden: Shroudster delid service (S115X) (ivy/haswell/devil's canyon/...
Bedankt voor je informatie!
Je hoort nog van me

• reb3lzrr
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-11 18:58
stargamer112 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:46:
liquid metal thermal grizzly conductonaut
Liquid metal geleid warmte goed, maar ook electriciteit(!). Je kan makelijk je CPU, moederboord of andere componenten slopen als je iets morst. Ben je bewust van dit risico!

edit: LTT heeft er recentelijk een video over gemaakt.

[ Voor 14% gewijzigd door reb3lzrr op 23-02-2018 10:44 ]

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:07

LankHoar

Langharig tuig

@shroudster Gave service! Pas wel op met die disclaimer. Ik ben bang dat deze namelijk geen stand houd, mocht het er ooit op aankomen. Het oogt allemaal professioneel, en gezien de hoeveelheid requests die je behandeld (90 and counting) valt redelijk te maken dat dit geen vriendendienst meer is.
Disclaimer , ondanks dat dit veilig is gegaan tot dusver ben ik niet aansprakelijk voor een eventuele chip die het begeeft.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• shroudster
LankHoar schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 12:58:
@shroudster Gave service! Pas wel op met die disclaimer. Ik ben bang dat deze namelijk geen stand houd, mocht het er ooit op aankomen. Het oogt allemaal professioneel, en gezien de hoeveelheid requests die je behandeld (90 and counting) valt redelijk te maken dat dit geen vriendendienst meer is.

[...]
Altijd leuk om te horen!
Het zal wel moeten gezien het ook de enige zekerheid is dat mensen geen defecte chips aanleveren.
Is natuurlijk onhoudbaar om alle chips voorafgaande aan een delid te testen op werking. (laat staan verspreid over meerdere generaties moederborden)
Pluspunt is uiteraard wel dat ze mits niet zichtbaar mishandeld door gebruiker gewoon voor garantie aangemeld kunnen worden ;)
Tweakers is gewoon een hele grote vriendengroep van tech liefhebbers :+

• Philip Ross
  • Laatst online: 10:09
shroudster schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:29:
[...]

Altijd leuk om te horen!
Het zal wel moeten gezien het ook de enige zekerheid is dat mensen geen defecte chips aanleveren.
Is natuurlijk onhoudbaar om alle chips voorafgaande aan een delid te testen op werking. (laat staan verspreid over meerdere generaties moederborden)
Pluspunt is uiteraard wel dat ze mits niet zichtbaar mishandeld door gebruiker gewoon voor garantie aangemeld kunnen worden ;)
Tweakers is gewoon een hele grote vriendengroep van tech liefhebbers :+
Je bied ook aan om zelf direct nieuwe chips te kopen. Daarnaast doe je het voor geld voor mensen die je persoonlijk nog nooit gezien hebt dus denk ik niet dat het "vriendendienst" juridisch gezien klopt.

Je geeft ook aan dat als je het netjes doet dat niet te zien is en ze gewoon RMA kunnen maar dat is natuurlijk wel fraude aangezien je doelbeust de verkopen niet informeerd over dat je iets gedaan hebt waardoor de garantie vervalt.

Denk niet dat er problemen mee zullen komen en ik neem aan dat je de inkomsten ook gewoon netjes aan de belastingdienst doorgeeft maar misschien wel iets om over na te denken in de toekomst.

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-11 10:36
Zoals @reb3lzrr zegt LTT heeft een video over de liquid metal maar ook over het delidden hebben ze er een gemaakt.

Is het een goed idee? Ik zou zeggen als je het geld voor een vervangende CPU en eventueel moederboard (vloeibaar metaal komt overals als het mis gaat) of je kunt leven met het verlies van deze setup dan kun je het doen.

Maar zoals eerder genoemd, de risico's zijn aanwezig en garantie ben je sowieso kwijt.

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:50
Hierbij wil ik mijn ervaring nog even delen, het is inmiddels alweer een paar jaar geleden maar alsnog.

V&A aangeboden: Intel Core i7 920 met klein defect!

Laden doe je met je zonnepanelen

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Waarom wel delidden:
- Betere hitteoverdracht zodat je K-chip niet absurde temps laat zien. M'n 4690K werd 16 graden 'koeler', m'n 6700K 21 graden.
- Meer overclock headroom als je écht maximaal wil gaan met relatief hoge voltages (voor bijna niemand boeiend behalve overclock/benchmark hobbyisten).
- Als tweaker is dit gewoon leuk, vooral om zelf te doen :D

Waarom niet delidden:
- Garantie weg, maar CPU's gaan zelden kapot.
- Alles op eigen risico, geen garanties
- Zeer, zeer, zeer kleine kans dat het mis gaat (eigenlijk nihil met hedendaagse Intel chips).

Het geleiden van metal paste is verder niet heel relevant met hedendaagse chips die je relid. Je delid je chip, knalt er wat metal past tussen en relid hem. Geen enkele kans op morsen achteraf. Toen ik Haswell chips delidde met een scheermes zaten er nog VRM's naast de DIE. Die moest ik met blanke nagellak bewerken om kortsluiting te voorkomen, maar skylake en coffee-lake etc. hebben die VRM's niet eens meer. Tussen heatspreader en koeler moet je uiteraard gewoon normale thermal paste nemen.

Mijn mening: als je voor langere tijd 24/7 met flinke overclock wil draaien zou ik delidden. Aangezien je er geen ervaring mee hebt zou ik hem wel laten delidden én relidden.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 23-02-2018 15:39 ]

Verwijderd

Philip Ross schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:36:
[...]

Je bied ook aan om zelf direct nieuwe chips te kopen. Daarnaast doe je het voor geld voor mensen die je persoonlijk nog nooit gezien hebt dus denk ik niet dat het "vriendendienst" juridisch gezien klopt.

Je geeft ook aan dat als je het netjes doet dat niet te zien is en ze gewoon RMA kunnen maar dat is natuurlijk wel fraude aangezien je doelbeust de verkopen niet informeerd over dat je iets gedaan hebt waardoor de garantie vervalt.

Denk niet dat er problemen mee zullen komen en ik neem aan dat je de inkomsten ook gewoon netjes aan de belastingdienst doorgeeft maar misschien wel iets om over na te denken in de toekomst.
Of je laat mensen lekker zelf hun zaken runnen in plaats van je ermee bezig te houden. Verder is niet heel erg on topic :)

• shroudster
gekke-gerrit schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 14:06:
Hierbij wil ik mijn ervaring nog even delen, het is inmiddels alweer een paar jaar geleden maar alsnog.

Had je anders verwacht met het delidden van een gesoldeerde chip? :o

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

De mijne moet nog steeds gedaan worden, meer het probleem dat ik hem niet kan missen en dus nog geschikt moment moet vinden.

Als ik beetje temperaturen kijk icm mijn koeler (antec aio), zit ik ~15-20 graden boven normale temp bij redelijke load, op goede dagen heeft hij het erg naar z'n zin rond de 75 graden bij gewoon 'gamen'.

Dan te bedenken dat ik met mijn oude 8350 (die bijna 1,5 zoveel verbruikt) amper in de 60graden kwam.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
SinergyX schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:09:
Dan te bedenken dat ik met mijn oude 8350 (die bijna 1,5 zoveel verbruikt) amper in de 60graden kwam.
Enigszin off-topic, maar een FX-8350 mag eigenlijk maximaal 65 graden worden op de cores, terwijl het socket 70 graden mag worden. De Intel's uit die periode konden wel even een stukje meer hitte verdragen, net als de huidige generaties.

Maarja toch treurig dat Intel nog steeds vastgelijmede chips gebruikt waardoor de temperaturen onnodig oplopen.. helemaal als je een K-process koopt met unlocked multiplier, ze zouden op z'n minst die chips moeten solderen. Het kan gewoon 20 graden schelen en dat is absurd veel. Speculatie: Intel baalde van de 2500K en 2700K die extreem goed te overclocken waren, dus dan maar chips een achilleshiel geven.
gekke-gerrit schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 14:06:

Een gesoldeerde chip delidden, balls of steel :+

[ Voor 19% gewijzigd door stin00 op 23-02-2018 18:38 ]

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:48
Eren schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:24:
Als je alleen maar 1 CPU gaat delidden kan je het best gewoon @shroudster het laten doen. Je kan het ook zelf doen met zo tool is het gewoon blijven aandraaien tot dat de heatsink van de CPU er af plopt. Koelpasta erop heatsink weer terug lijmen en paar uur wachten tot dat de lijm opgedroogd is. Dat is het wel zo beetje maar goed ik zou adviseren om wat meer onderzoek te voeren als je ervan plan bent om het te delidden.
Absoluut, m'n 8700k is ook door schroudster onder handen genomen, 15 graden koeler, nu 5,2ghz onder normale temperaturen en daarnaast heel netjes onzichtbaar "ge-relid". Aanrader dus ;)

Verwijderd

Als je nu helemaal ballen hebt maak je met een tap schroefdraden in de IHS en gebruik je die als waterblok :+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2018 22:40 ]

• shroudster
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 22:40:
Als je nu helemaal ballen hebt maak je met een tap schroefdraden in de IHS en gebruik je die als waterblok :+
Kan die droom alvast uit de wereld helpen ;)
Een delid chip doet gelijke temps onder een waterblok als naked die mounting dus een IHS in een waterblok modden zal niks opleveren afgezien van een uniek knutselproject :9

Verwijderd

shroudster schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 22:46:
[...]

Kan die droom alvast uit de wereld helpen ;)
Een delid chip doet gelijke temps onder een waterblok als naked die mounting dus een IHS in een waterblok modden zal niks opleveren afgezien van een uniek knutselproject :9
Jammer weer :+

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-11 12:05
ik vind het altijd lastig bij terugplaatsen van de ihs hem in een keer recht te leggen, je wilt hem na terugleggen natuurlijk niet meer verschuiven, altijd lastig dit vind ik.
3770k delid 4.5 ghz 58c max in gamen.

• qlum
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:43
Wat ik deed bij mijn delit's was de behuizing plat leggen, en de ihs aandrukken met mijn vinger terwijl ik het klepje dicht doet, werkt perfect.

Verder zelfs al zit de ihs een beetje scheef op het moment dat het klepje dicht zit blijft hij wel op zijn plek liggen.
Pagina: 1