Waarom wel delidden:
- Betere hitteoverdracht zodat je K-chip niet absurde temps laat zien. M'n 4690K werd 16 graden 'koeler', m'n 6700K 21 graden.
- Meer overclock headroom als je écht maximaal wil gaan met relatief hoge voltages (voor bijna niemand boeiend behalve overclock/benchmark hobbyisten).
- Als tweaker is dit gewoon leuk, vooral om zelf te doen
Waarom niet delidden:
- Garantie weg, maar CPU's gaan zelden kapot.
- Alles op eigen risico, geen garanties
- Zeer, zeer, zeer kleine kans dat het mis gaat (eigenlijk nihil met hedendaagse Intel chips).
Het geleiden van metal paste is verder niet heel relevant met hedendaagse chips die je relid. Je delid je chip, knalt er wat metal past tussen en relid hem. Geen enkele kans op morsen achteraf. Toen ik Haswell chips delidde met een scheermes zaten er nog VRM's naast de DIE. Die moest ik met blanke nagellak bewerken om kortsluiting te voorkomen, maar skylake en coffee-lake etc. hebben die VRM's niet eens meer. Tussen heatspreader en koeler moet je uiteraard gewoon normale thermal paste nemen.
Mijn mening: als je voor langere tijd 24/7 met flinke overclock wil draaien zou ik delidden. Aangezien je er geen ervaring mee hebt zou ik hem wel laten delidden én relidden.
[
Voor 3% gewijzigd door
stin00 op 23-02-2018 15:39
]