Lage opbrengst panelen, leverancier Zelfstroom zegt van niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 16:31

voz

De echte kenner

Topicstarter
Mijn schoonvader heeft zia Zelfstroom.nl zonnepanelen gehuurd. De opbrengst van de panelen blijft ver achter bij de verwachting. Ik heb uitgerekend via http://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html dat de opbrengst tot nu toe zo'n 210kWh zou moeten zijn. De echte opbrengst is echter 93kWh. Mijn eigen zonnepanelen hebben over dezelfde periode ongeveer 85% van de prognose opgeleverd. Hemelsbrede afstand is 5km. Dan beredeneer ik dat mijn schoonvader ook 85% van de prognose moet kunnen halen. Zelfs in de wetenschap dat er soms schaduw op de panelen valt, is de huidige opbrengst van krap 40% mijns inziens niet te verklaren.

In Growatt Server zie ik bij PV1 wat ik verwacht qua voltage en current. Bij PV2 echter zie ik alleen voltage, geen current. Mijn schoonvader heeft zelfstroom gebeld, die zeggen "de installatie is prima, PV2 is alleen van toepassing als je een tweede omvormer hebt". Dat vind ik een vreemde verklaring. Je selecteert namelijk eerst de omvormer en vervolgens zie je de informatie van de omvormer. En die hypotetische optionele omvormer heeft wel voltage?

merk zonnepanelen: Geen idee
Merk omvormer: Growatt
Aantal strings: vermoedelijk 2, er zijn 2 rode en 2 zwarte draden aangesloten (twee aansluitingen met beide 1 rode en 1 zwarte draad)
Totaal vermogen: 2640Wp

Current:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/bbqdb9akmyy4an4/current_klein.png?raw=1

Voltage:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/q1n8vbciu7q7t8j/voltage_klein.png?raw=1

Mijn vraag:
Wie heeft ervaring met Growatt omvormers en kan het verhaal van Zelfstroom dat deze installatie prima werkt, bevestigen of ontkrachten?

[ Voor 10% gewijzigd door voz op 22-02-2018 20:43 . Reden: Spelfouten en plaatjes-gemier ]

Systeemspecs
PV Installatie

Beste antwoord (via voz op 22-02-2018 21:11)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

voz schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:56:
[...]

Hier is een screen van gister, alleen voltage:
[afbeelding]

Overigens is de omvormer vermoedelijk de ShineLAN Growatt 4000UE -deze geeft een voltage range van 140-800 watt. Daar komt de tweede string dus totaal niet aan inderdaad...
Precies' de mpp spanning moet wel gehaald worden, je hebt start spanning en mpp spanning.
Op de panelen heb je VOC , dat is onbelast en dat is zeg maar 35v x8 panelen is 280V en daar blijft belast die 170V over en nu is het koud dus hoger, met 30 graden buiten zakt het zomaar 1/3 t.o.v nu.

Vragen of het 1 of 2 strings zijn, in geval van 2 kan niet dus veranderen.
Is het 1 string is het ook nog krap en kunnen er beter nog 2-4 panelen bij.
Pijpje kijken of dat anders kan of naar het andere dak binnendoor.

Dan doe je wat en gaat de effecientie met sprongen omhoog.

Edit:
Zo te zien 2 strings dus :) , en ik vermoed 6 om 2 gezien het voltage, niet goed.
Wat je kan doen is wat ik boven beschreef.
Trek een rode van de linker kant los, een zwarte van de rechter en klik de rechter rode op de linker omvormer aansluiting en de 2 los hangende (rood en zwart) aan elkaar.
Dan morgen eens kijken hoe het gaat, het is 10 min werk en nu in de avond geheel ongevaarlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 22-02-2018 21:11 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Alle reacties

• Rol-Co

Rol-Co

Als je wilt vergelijken met andere setjes zal je een paar dingen moeten bekijken.

Hoek van de panelen
Ligging van de panelen
Schaduw of bomen, ook ver weg ivm hemelzicht
En dan kan je nog de efficientie berekenen door de opbrengst (bijv 10 kWh) delen door je systeem grootte (2.64kWp) daar komt een getal uit wat je kan vergelijken.

Bijv mijn systeem op 180 graden zuid met een hoek van 45 graden deed vandaag 18.00 kWh met 3700Wp, dus 18/3,7kWp=4,86 kWh/kWp.
Kijk ook op pvoutput bij systemen bij je schoonvader in de buurt, een dag als vandaag met strak blauw kan je wel vergelijken maar bij bewolking is 5 km al te ver om te vergelijken, alleen je buurman is een goed vergelijk.
Kijk ook eens in het topic jouw productie, daar vind je ook veel waardes van vandaag en gisteren of hele maand.

Edit: zo te zien aan current heeft hij een pak schaduw van iets, heb je ook zo'n screen van power over deze dag.
Aan het voltage te zien lijkt het of alles op 1 mppt zit of iets anders geks, het zijn 10 panelen 265W?

[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 22-02-2018 20:27 ]

• voz

voz

De echte kenner

Topicstarter
Rol-Co schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:22:
Als je wilt vergelijken met andere setjes zal je een paar dingen moeten bekijken.

Hoek van de panelen
Ligging van de panelen
Schaduw of bomen, ook ver weg ivm hemelzicht
En dan kan je nog de efficientie berekenen door de opbrengst (bijv 10 kWh) delen door je systeem grootte (2.64kWp) daar komt een getal uit wat je kan vergelijken.

Bijv mijn systeem op 180 graden zuid met een hoek van 45 graden deed vandaag 18.00 kWh met 3700Wp, dus 18/3,7kWp=4,86 kWh/kWp.
Kijk ook op pvoutput bij systemen bij je schoonvader in de buurt, een dag als vandaag met strak blauw kan je wel vergelijken maar bij bewolking is 5 km al te ver om te vergelijken, alleen je buurman is een goed vergelijk.
Kijk ook eens in het topic jouw productie, daar vind je ook veel waardes van vandaag en gisteren of hele maand.
Ik had via de genoemde site alle benodigde informatie ingevoerd zoals dakhoek, azimuth, lengte-breedtegraad. Ik begrijp dat 5km niet representatief is, maar 5km verschil zou toch niet het verschil mogen maken tussen 40% van de prognose halen en 85% van de prognose halen, aannemende dat beide prognoses met de juiste informatie zijn gedaan? Als je de helft haalt betekent dat dat of 1 van beide strings het niet doet, of 1 van de panelen van 1 van de strings de hele dag volledig in de schaduw ligt. De voornaamste vraag is: Gezien de grafiekjes, is het raar dat PV2 wel voltage heeft maar geen current? Want zo ja, dan vertelt Zelfstroom sprookjes. Zo nee, dan begrijp ik het zelf niet helemaal.

Systeemspecs
PV Installatie

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:16
Met een korte meetperiode is de foutmarge sowieso heel erg groot.

• voz

voz

De echte kenner

Topicstarter
Rukapul schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:29:
Met een korte meetperiode is de foutmarge sowieso heel erg groot.
Dat snap ik. Het is voor alle dagen hetzelfde soort plaatje. Bij PV2 is het voltage altijd hetzelfde vormpje, nooit grillig. Het is niet mogelijk om dezelfde informatie over een grotere periode weer te geven helaas.

Hier nog een plaatje van PV Power.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/nlyt6zn6wte9arq/power_klein.png?raw=1

Voor de duidelijkheid:
- De plaatjes zijn over 1 dag maar zijn representatief over alle dagen
- De zonnepanelen liggen op een dak met helling 15% en azimuth -46 graden (zuid = 0) zonder schaduw van bomen. Er is wel schaduw van een dakdoorvoer-pijp. Dit valt nooit over een heel paneel. De panelen zijn 195x100. 8 stuks.

Systeemspecs
PV Installatie

• Rol-Co

Rol-Co

voz schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:26:
[...]

Ik had via de genoemde site alle benodigde informatie ingevoerd zoals dakhoek, azimuth, lengte-breedtegraad. Ik begrijp dat 5km niet representatief is, maar 5km verschil zou toch niet het verschil mogen maken tussen 40% van de prognose halen en 85% van de prognose halen, aannemende dat beide prognoses met de juiste informatie zijn gedaan? Als je de helft haalt betekent dat dat of 1 van beide strings het niet doet, of 1 van de panelen van 1 van de strings de hele dag volledig in de schaduw ligt. De voornaamste vraag is: Gezien de grafiekjes, is het raar dat PV2 wel voltage heeft maar geen current? Want zo ja, dan vertelt Zelfstroom sprookjes. Zo nee, dan begrijp ik het zelf niet helemaal.
Zie de edit :)

Beide voltages zijn erg laag, zeker met deze temperatuur buiten.
Maar de blauwe heeft geen voltage en de zwarte wel maar slechts 170v
Ik denk dat alles in 1 string had gemoeten en hij heeft schaduw denk ik, maar met deze voltages word het in de zomer met 28 graden buiten helemaal niks denk ik.

Heb je een multimeter? Meet beide strings eens overdag kwa voltage en tel dat op, kom je niet boven max spec van de omvormer kan je de strings binnen in serie klikken door 1 zwarte aan een rode en de overige 2 aan 1 mppt van de omvormer om te kijken of je dan een beter voltage hebt van tegen of net over de 400v dc.

• voz

voz

De echte kenner

Topicstarter
Rol-Co schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:33:
[...]

Zie de edit :)

Beide voltages zijn erg laag, zeker met deze temperatuur buiten.
Maar de blauwe heeft geen voltage en de zwarte wel maar slechts 170v
Ik denk dat alles in 1 string had gemoeten en hij heeft schaduw denk ik, maar met deze voltages word het in de zomer met 28 graden buiten helemaal niks denk ik.

Heb je een multimeter? Meet beide strings eens overdag kwa voltage en tel dat op, kom je niet boven max spec van de omvormer kan je de strings binnen in serie klikken door 1 zwarte aan een rode en de overige 2 aan 1 mppt van de omvormer om te kijken of je dan een beter voltage hebt van tegen of net over de 400v dc.
Thanks, wat je dus zegt is dat er een minimaal voltage is voor het systeem om op te gaan wekken. Dat brengt me op nieuwe ideeen/zoekmogelijkheden! Nu ben ik niet van plan om zelf ook maar iets te gaan doen, want de panelen zijn gehuurd via Zelfstroom. Wat ik zoek is munitie om Zelfstroom te overtuigen het probleem op te gaan lossen, allereerst door aan te tonen dat er een probleem is :)

Systeemspecs
PV Installatie

• Rol-Co

Rol-Co

voz schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:36:
[...]

Thanks, wat je dus zegt is dat er een minimaal voltage is voor het systeem om op te gaan wekken. Dat brengt me op nieuwe ideeen/zoekmogelijkheden! Nu ben ik niet van plan om zelf ook maar iets te gaan doen, want de panelen zijn gehuurd via Zelfstroom. Wat ik zoek is munitie om Zelfstroom te overtuigen het probleem op te gaan lossen, allereerst door aan te tonen dat er een probleem is :)
Ik ben wat aan het zoeken gegaan maar een 330Wp paneel is 33v x8 stuks is 264v wat al wat laag is.
Je zegt dat er 4 kabels aan de omvormer (dc) zitten dus is er een verdeling gemaakt maar dat kan niet met slechts 8 panelen, dit is namelijk al minimaal voor 1 string.
Dan komt dat pijpje schaduw er ook nog bij die over de panelen draait, dat lijkt niet veel maar over 1/8 van het paneel is ook 8x 1/8 (als ze in 1 string zouden zitten). Als je je hand bijv op 1 paneel houd krijg je 8 panelen schaduw. (8 panelen 1 hand) zo moet je dat zien.

Dat gat in het midden kan bewolking zijn als je in het noord oosten woont of daar in de buurt boven utrecht, maar gisteren bijvoorbeeld, heb je daar ook screens van?

• voz

voz

De echte kenner

Topicstarter
Rol-Co schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:48:
[...]

Ik ben wat aan het zoeken gegaan maar een 330Wp paneel is 33v x8 stuks is 264v wat al wat laag is.
Je zegt dat er 4 kabels aan de omvormer (dc) zitten dus is er een verdeling gemaakt maar dat kan niet met slechts 8 panelen, dit is namelijk al minimaal voor 1 string.
Dan komt dat pijpje schaduw er ook nog bij die over de panelen draait, dat lijkt niet veel maar over 1/8 van het paneel is ook 8x 1/8 (als ze in 1 string zouden zitten). Als je je hand bijv op 1 paneel houd krijg je 8 panelen schaduw. (8 panelen 1 hand) zo moet je dat zien.

Dat gat in het midden kan bewolking zijn als je in het noord oosten woont of daar in de buurt boven utrecht, maar gisteren bijvoorbeeld, heb je daar ook screens van?
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/3segleja6x6srtz/oltage_21-feb_klein.png?raw=1

Overigens is de omvormer vermoedelijk de ShineLAN Growatt 4000UE -deze geeft een voltage range van 140-800 watt. Daar komt de tweede string dus totaal niet aan inderdaad... blijft dan wel vreemd dat de PV2 voltage grafiek zo vlak is??

Is zo aangesloten: Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/i7uei2vafbzzt5s/46bf8910-aa27-4200-8683-d11a80151b9f.jpg?raw=1

[ Voor 7% gewijzigd door voz op 22-02-2018 21:01 . Reden: Foto gefixed ]

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

voz schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:56:
[...]

[afbeelding]

Overigens is de omvormer vermoedelijk de ShineLAN Growatt 4000UE -deze geeft een voltage range van 140-800 watt. Daar komt de tweede string dus totaal niet aan inderdaad...
Precies' de mpp spanning moet wel gehaald worden, je hebt start spanning en mpp spanning.
Op de panelen heb je VOC , dat is onbelast en dat is zeg maar 35v x8 panelen is 280V en daar blijft belast die 170V over en nu is het koud dus hoger, met 30 graden buiten zakt het zomaar 1/3 t.o.v nu.

Edit:
Zo te zien 2 strings dus :) , en ik vermoed 6 om 2 gezien het voltage, niet goed.
Trek een rode van de linker kant los, een zwarte van de rechter en klik de rechter rode op de linker omvormer aansluiting en de 2 los hangende (rood en zwart) aan elkaar.
Dan morgen eens kijken hoe het gaat, het is 10 min werk en nu in de avond geheel ongevaarlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 22-02-2018 21:11 ]

• voz

voz

De echte kenner

Topicstarter
Rol-Co schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:02:
[...]

Edit:
Super bedankt! Ik ben een heel stuk wijzer geworden. Ik trek liever niet zelf aan de bekabeling omdat het een gehuurde installatie is, maar ik hoop dat Zelfstroom hiermee overtuigd kan worden dat ze toch echt even langs moeten komen om de installatie goed aan te sluiten. Als het echt zo is dat het 6 om 2 is, dan had de installateur toch zeker beter moeten weten...

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

voz schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:20:
[...]

Super bedankt! Ik ben een heel stuk wijzer geworden. Ik trek liever niet zelf aan de bekabeling omdat het een gehuurde installatie is, maar ik hoop dat Zelfstroom hiermee overtuigd kan worden dat ze toch echt even langs moeten komen om de installatie goed aan te sluiten. Als het echt zo is dat het 6 om 2 is, dan had de installateur toch zeker beter moeten weten...
Ja wat soms de gedachtengang daarachter is ........misschien om dat pijpje te ontwijken, of soms zie je 6 op schuin dak en 2 op een dakkapel met andere hoek, maar dan moet je micro omvormers gebruiken of optimisers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
@voz
netjes gevonden van @Rol-Co , daar zit het probleem. ;)
ben wel benieuwd naar de oplossing, en wat ze hier mee gaan doen. :?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz

voz

De echte kenner

Topicstarter
Hierbij een korte update: Inmiddels opnieuw contact gehad met Zelfstroom en de situatie voorgelegd. In eerste instantie gaven ze aan dat 8 panelen altijd op 1 string zitten, en dat je bij een Growatt niet kunt zien wat de opbrengst per string is. Ik heb uitgelegd dat er toch zeker 2 strings zijn, en aangegeven dat ik het vreemd vind dat de opbrengst per string niet te zien zou zijn. Ze gaan nu aan hun kant onderzoeken of de opbrengsten inderdaad te laag zijn en op basis van de uitkomsten daarvan al dan niet actie ondernemen. We wachten dus nog even af op hun reactie. Ze doen nu in ieder geval iets, dat is al fijn.

Overigens was de omvormer toch een iets ander model met een input van 70-500 volt per string. Dat betekent dat 4 panelen per string prima is, en zelfs 2 net zou moeten kunnen.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz

voz

De echte kenner

Topicstarter
Update, inmiddels is Zelfstroom tot de conclusie gekomen dat er inderdaad iets mis is. Vandaag zijn de monteurs geweest. Er was iets mis met de aansluiting van string 2 op de omvormer. Dit is opgelost en sinds vanmiddag rond 12:00 doet string 2 mee zoals het hoort.

Ik vind het wel triest dat het zoveel inspanning en overredingskracht heeft gekost om Zelfstroom tot actie te laten overgaan. Mijn schoonvader werd in eerste instantie afgescheept, als ik er niet op door was gegaan was er dus nooit iets gebeurd (of in het beste geval na de eerste jaarafrekening).

Nu eens kijken wat de panelen echt gaan opbrengen!

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:25

BCC

Benieuwd naar het voor en na plaatje !

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz

voz

De echte kenner

Topicstarter
BCC schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 18:21:
Benieuwd naar het voor en na plaatje !
Hier is mooi te zien dat PV2 voltage eerst niets deed, en nadien mooi meedoet zoals het hoort. Ook is te zien dat het twee gelijke strings zijn. De opbrengst zou dus zo ongeveer moeten gaan verdubbelen, afhankelijk van welke string schaduw vangt natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/h5jhxu50qk5w92j/ScreenHunter_867%20Mar.%2022%2010.41.jpg?raw=1

[ Voor 51% gewijzigd door voz op 22-03-2018 10:45 . Reden: Plaatjes, RAAARGGHH ]

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:53
voz schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 08:36:
...
Overigens was de omvormer toch een iets ander model met een input van 70-500 volt per string. Dat betekent dat 4 panelen per string prima is, en zelfs 2 net zou moeten kunnen.
Wat staat er in de handleiding bij MPP work voltage range/ nominal voltage van het gebruikte type omvormer?
Wellicht nog op zoek gaan naar de efficiency curves van gebruikte omvormer, want met ~150V per string lijkt me dat daar nog wat efficiency te vinden is door er 1 string van te maken of het moet een Growatt 1000-S zijn met 180V Nominal :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@voz
Mooi dat er naar gekeken is en iedergeval deels opgelost is, houd het van de zomer even in de gaten als het een warme zonnige dag is, je string voltage zakt dan dramatisch en mag niet zover door zakken dat het te laag komt. Het voltage van de 2 strings is nog vrij minimaal, de 70V die je noemt is startspanning en geen minimale mpp spanning.
Wat je dan nog kan doen (zelf) is beide strings in serie zetten zoals ik al eerder beschreef, een simpel klusje voor in de avond en alleen wat stekkers ompluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz

voz

De echte kenner

Topicstarter
Rol-Co schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:07:
@voz
Mooi dat er naar gekeken is en iedergeval deels opgelost is, houd het van de zomer even in de gaten als het een warme zonnige dag is, je string voltage zakt dan dramatisch en mag niet zover door zakken dat het te laag komt. Het voltage van de 2 strings is nog vrij minimaal, de 70V die je noemt is startspanning en geen minimale mpp spanning.
Wat je dan nog kan doen (zelf) is beide strings in serie zetten zoals ik al eerder beschreef, een simpel klusje voor in de avond en alleen wat stekkers ompluggen.
Ik zal van de zomer inderdaad nog even in de gaten houden of het voltage niet te ver inzakt. Zelf ompluggen ga ik nog steeds niet doen bij een gehuurde installatie, maar wel bedankt voor de tip, wellicht in de toekomst nog handig!

Het gaat overigens om deze omvormer: https://www.zonnepanelen....tt-2500mtl-s-omvormer.pdf

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:53
MPP work voltage range 80V-550V
nominal voltage 360V

Je wilt dus nominaal op 360V per string zitten, dan heb je de hoogste opbrengst. Als de panelen dezelfde helling en richting hebben dan is het onzin om er 2 strings van 4 panelen van te maken. Je zit van de zomer veelste dicht bij die 80V minimale MPP spanning.

Als je niet zelf de strings in serie wilt zetten, wat ik ergens wel begrijp, dan wordt het zelfstroom.nl uitleggen dat ze er geen verstand van hebben. En dat is lastig.

Gehuurd of niet, ik zou alles in serie zetten. Het zal wel werken zo, maar de efficientie is om te huilen. Het is tenslotte jouw opbrengst, en zelfstroom.nl heeft (voor mij iig) al wel bewezen niet genoeg kennis van zaken te hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door P5ycho op 23-03-2018 16:42 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voz

voz

De echte kenner

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de hulp! Ik ben een stuk wijzer geworden. Dit specifieke issue ga ik me verder minimaal mee bemoeien. Het is niet mijn installatie en ik heb, met jullie hulp, al heel wat meer gedaan dan anders gebeurd was...

Wel bedacht ik me, weliswaar offtopic, dat mijn eigen installatie ook in twee strings zit aangesloten en ook niet per string aan het nominale voltage komt (sunny boy 5.0 met 7 en 8 panelen van 32,5V per string). Daar moet ik dan misschien nog wel even mee aan de slag!

[ Voor 24% gewijzigd door voz op 23-03-2018 16:48 ]

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem JanG
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-06-2020
Goedendag,

Even een vraag, in de hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb een growatt 3600mtl-s omvormer, totaal 15 panelen op 't dak (merk onbekend). Volgens mij heb ik 2 strings (zeer ws. 7 om 8). Spanning pv 1 rond 300 en pv2 rond de 150. Pv1 geeft altijd gewoon stroom, alleen pv2 heel soms. Bv. 14 en 15 april gaf pv2 plotseling wel stroom, en 25 april ook. Daarvoor niet. Het lijkt volstrekte willekeur wanneer pv2 stroom geeft. Installatiebedrijf gebeld (2 werken geleden inmiddels), maar tot op heden geen reactie. Het lijkt alsof ze 't niet weten. Ik ben ook een leek op dat gebied. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?
Alvast dank voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem JanG
Eh, hij maakt er een zonnebril smiley van, maar er moest staan : 7 om 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:12

RvV

Daarvoor is toch iets meer informatie nodig denk ik. Liggen ze allemaal op een zelfde dak, richting en helling? Maar door simpelweg naar de spanning van de 2 strings te kijken, lijkt het erop alsof er een aantal panelen op string 2 niet mee doen.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Willem JanG schreef op maandag 27 april 2020 @ 07:38:
Goedendag,

Even een vraag, in de hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb een growatt 3600mtl-s omvormer, totaal 15 panelen op 't dak (merk onbekend). Volgens mij heb ik 2 strings (zeer ws. 7 om 8). Spanning pv 1 rond 300 en pv2 rond de 150. Pv1 geeft altijd gewoon stroom, alleen pv2 heel soms. Bv. 14 en 15 april gaf pv2 plotseling wel stroom, en 25 april ook. Daarvoor niet. Het lijkt volstrekte willekeur wanneer pv2 stroom geeft. Installatiebedrijf gebeld (2 werken geleden inmiddels), maar tot op heden geen reactie. Het lijkt alsof ze 't niet weten. Ik ben ook een leek op dat gebied. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?
Alvast dank voor je reactie!
Eerst even wat uitzoeken, bijv

Welke panelen liggen op dak, en dan met name hoeveel Wp?
Wat was je opbrengst de 20e ?
Hoeveel kabels komen van dak naar de omvormer? 2 of 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem JanG
Klopt. Wel zelfde dak en helling. Dak op zuid-oosten. Heb een dakkapel laten plaatsen. Boven de dakkapel tegen de nok, 5 zonnepanelen op een rij (geen last van schaduw). Dan naast de dakkapel twee aan twee zonnepanelen (5 aan de nok en twee eronder (naast de dakkapel op 1 string), omdat die geen schaduw vangen. De andere 8 op de andere string (s ochtends wel schaduw, bij enkele optimizers laten plaatsen (rs40 dacht ik).
Pagina: 1