Mijn schoonvader heeft zia Zelfstroom.nl zonnepanelen gehuurd. De opbrengst van de panelen blijft ver achter bij de verwachting. Ik heb uitgerekend via http://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html dat de opbrengst tot nu toe zo'n 210kWh zou moeten zijn. De echte opbrengst is echter 93kWh. Mijn eigen zonnepanelen hebben over dezelfde periode ongeveer 85% van de prognose opgeleverd. Hemelsbrede afstand is 5km. Dan beredeneer ik dat mijn schoonvader ook 85% van de prognose moet kunnen halen. Zelfs in de wetenschap dat er soms schaduw op de panelen valt, is de huidige opbrengst van krap 40% mijns inziens niet te verklaren.
In Growatt Server zie ik bij PV1 wat ik verwacht qua voltage en current. Bij PV2 echter zie ik alleen voltage, geen current. Mijn schoonvader heeft zelfstroom gebeld, die zeggen "de installatie is prima, PV2 is alleen van toepassing als je een tweede omvormer hebt". Dat vind ik een vreemde verklaring. Je selecteert namelijk eerst de omvormer en vervolgens zie je de informatie van de omvormer. En die hypotetische optionele omvormer heeft wel voltage?
merk zonnepanelen: Geen idee
Merk omvormer: Growatt
Aantal strings: vermoedelijk 2, er zijn 2 rode en 2 zwarte draden aangesloten (twee aansluitingen met beide 1 rode en 1 zwarte draad)
Totaal vermogen: 2640Wp
Current:

Voltage:

Mijn vraag:
Wie heeft ervaring met Growatt omvormers en kan het verhaal van Zelfstroom dat deze installatie prima werkt, bevestigen of ontkrachten?
In Growatt Server zie ik bij PV1 wat ik verwacht qua voltage en current. Bij PV2 echter zie ik alleen voltage, geen current. Mijn schoonvader heeft zelfstroom gebeld, die zeggen "de installatie is prima, PV2 is alleen van toepassing als je een tweede omvormer hebt". Dat vind ik een vreemde verklaring. Je selecteert namelijk eerst de omvormer en vervolgens zie je de informatie van de omvormer. En die hypotetische optionele omvormer heeft wel voltage?
merk zonnepanelen: Geen idee
Merk omvormer: Growatt
Aantal strings: vermoedelijk 2, er zijn 2 rode en 2 zwarte draden aangesloten (twee aansluitingen met beide 1 rode en 1 zwarte draad)
Totaal vermogen: 2640Wp
Current:

Voltage:

Mijn vraag:
Wie heeft ervaring met Growatt omvormers en kan het verhaal van Zelfstroom dat deze installatie prima werkt, bevestigen of ontkrachten?
[ Voor 10% gewijzigd door voz op 22-02-2018 20:43 . Reden: Spelfouten en plaatjes-gemier ]