Buffervat bij warmtepomp, echt noodzakelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
In ontwerp: nieuw te bouwen energie zuinige gasloze woning (EPC 0.4) met Nibe warmtepomp F2120 8KW, uitsluitend voor verwarmen; zo'n 60 m2 vloerverwarming (L= 600 meter) plus een lage temperatuur radiator in douche en in de grote slaapkamer, regeling via thermostatische kraan, kamer/ keuken temperatuur wordt 21 graden, overige ruimten circa 18 graden.
De vloer met daarin de vloerverwarming wordt vrij dik en werkt als buffer (afwerkvloer alleen wordt al 8 cm).

Is een buffervat dan eigenlijk wel nodig?
Als de kamerthermostaat in en uit schakelt bij minimaal een halve graad verschil zal de WP voldoende lang uit geschakeld blijven, behalve volgende week dan als het echt goed koud wordt, maar dat is zeldzaam!

[ Voor 8% gewijzigd door frisianstar op 22-02-2018 20:08 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Alle reacties

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

7kW split unit zonder buffervat en zonder sww vat op vloerverwarming douche en kamer/keuken, jaga in de gang en boven maar die laatste doen niet echt mee, dat is te warm.

Kamer vvw altijd helemaal open, geen regeling er op die dicht kan gaan, wel een gesloten verdeler zonder pomp.
Zie
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Ik denk niet nodig :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 23:25
Bij Nibe regel je aan/uit cyclus WP door graadminuten in te stellen, ook in combinatie met thermostaat blijft bij aanspringen WP graadminuten een rol spelen. Dus nee, om pendelen tegen te gaan heb je geen buffer nodig, maar kun je dit via graadminuten beinvloeden. Naregelen per ruimte icm met WP is ander vraagstuk.

P.S aanname is dat je voldoende systeeminhoud hebt (liters) in jouw vv en radiatoren hebt voor de f2120, zo niet heb je om die reden wel een buffervat nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door LittleTycoon op 22-02-2018 21:53 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

LittleTycoon schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:51:
Bij Nibe regel je aan/uit cyclus WP door graadminuten in te stellen, ook in combinatie met thermostaat blijft bij aanspringen WP graadminuten een rol spelen. Dus nee, om pendelen tegen te gaan heb je geen buffer nodig, maar kun je dit via graadminuten beinvloeden. Naregelen per ruimte icm met WP is ander vraagstuk
Kan je niet op WAR draaien met ruimte compensatie? Dan een vlakke stooklijn zodat hij lekker rustig pruttelt, 8 kW voor een nieuwbouw huis en geen sww lijkt mij dat hij dat met 3 vingers in zijn neus kan.
Maar een vloer kan veel opnemen hoor, veel buffer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• LittleTycoon
Rol-Co schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:55:
[...]

Kan je niet op WAR draaien met ruimte compensatie? Dan een vlakke stooklijn zodat hij lekker rustig pruttelt, 8 kW voor een nieuwbouw huis en geen sww lijkt mij dat hij dat met 3 vingers in zijn neus kan.
Maar een vloer kan veel opnemen hoor, veel buffer.
Ja, maar ook dan regelt graadminuten aan/uit gedrag. Verder kun je wel stooklijn vlak instellen, maar ik zelf ga structuureel over de stooklijn heen qua Ta omdat de f2120 primair op delta T regelt ipv Ta (mijn stooklijn Ta ligt structureel onder de minimale dT waarmee de f2120 in automatische mode mee wil draaien). Via graadminuten concept komt dit weer bij elkaar, die meet continue verschil tussen werkelijke Ta (ook als WP uit staat dus feitelijke wordt warmteverlies gemeten) vs. Gewenste Ta volgens stooklijn. Je stelt startwaarde graadminuten in (altijd negatief getal) onder deze waarde gaat WP aan. Vroeger of later komt werkelijke Ta o.b.v. dT range boven Ta stooklijn en wordt het verschil bijgeplust (graadminuten worden minder negatief). Als graadminuten 0 zijn stopt WP. Ruimtecompensatie beinvloedt stooklijn Ta o.b.v. verschil gewenste vs werkelijke kamer temp.

Bij een kamerthermostaat triggert bereiken setpoint kamertemp harde stop, graadminuten wordt op 0 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik heb de verschillende handleidingen via de Nibe homepage gelezen, ik wordt er niet veel wijzer van.
Het schijnt dat de Nibe WP alleen minimaal met een Nibe SMO 20 gebruikt kan worden, eventueel met een buffervat.
Real World gebruikers voorbeelden zijn niet te vinden.
Die SMO kost ook weer eventjes 600 Euro, plús nog de normale binnen thermostaat.

De ontworpen vloerverwarming heeft bij gebruik van 16mm buizen een inhoud van 125 liter, met 19mm buizen is de inhoud 173 liter (inclusief aanvoer buizen); veel meer dan ik had gedacht.

Haalt de Nibe F2120 in de praktijk echt een SCOP waarde van 5?

[ Voor 30% gewijzigd door frisianstar op 24-02-2018 10:17 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
frisianstar schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 10:08:
Ik heb de verschillende handleidingen via de Nibe homepage gelezen, ik wordt er niet veel wijzer van.
Het schijnt dat de Nibe WP alleen minimaal met een Nibe SMO 20 gebruikt kan worden, eventueel met een buffervat.
Real World gebruikers voorbeelden zijn niet te vinden.
Die SMO kost ook weer eventjes 600 Euro, plús nog de normale binnen thermostaat.

De ontworpen vloerverwarming heeft bij gebruik van 16mm buizen een inhoud van 125 liter, met 19mm buizen is de inhoud 173 liter (inclusief aanvoer buizen); veel meer dan ik had gedacht.

Haalt de Nibe F2120 in de praktijk echt een SCOP waarde van 5?
Idd een smo of vergelijkbare refeling in de vvm modellen.

Ik draai zelf zonder buffervat.

Scop 5 weet ik niet, moet ik zelf nog ervaren, afhankelijk van specifieke omstandigheden. wp loopt nu 5 maanden, de 16 versie. Opgegeven COP wordt gehaald
Pagina: 1