• Anauv
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-03 19:27
Beste medetweakers :) !

Heb sindskort een nieuwe laptop aangeschaft die een 512gb ssd heeft en geen slot voor een 2.5" hdd, daarom heb ik besloten om thuis een opslagservertje neer te zetten. Ook is weer een lange tijd geleden dat ik een pc heb gebouwd en met Linux heb gespeelt, dus het begint weer te kriebelen. Daarom besloten om een soort van HTPC/NAS in een te bouwen :P. Na een paar middagjes zoeken, heb ik wat samengesteld, dat is hieronder te zien.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag een NAS en HTPC in een.
NAS:
  • DLNA voor de andere apparaten in huis
  • Samba server voor filesharing met de Windows machines
  • Torrent client
  • Opslag van Foto's/Series/Films/Muziek en de rest van de zooi
HTPC:
  • Kodi met verschillende plugins
  • Browser (Google Chrome)
  • Emulator SNES/NES/N64
Dit alles moet gaan draaien op Arch Linux of Debian met een lichte WM waar Kodi in draait. Moet nog uitzoeken hoe dit precies in zijn werk gaat.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 250eu wil ik er ongeveer aan uitgeven. Dit is exclusief het RAM

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Processing power is niet perse nodig, Ik heb een 1080p tv, dus veel hoeft er niet te worden gerendert. Wel is de kans aanwezig dat ik de nabije toekomst een 4K tv kan gaan aanschaffen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
M.2 op het mobo zou fijn zijn, dan kan die 2.5" SATA SSD verwijderen uit het lijstje. Verder geen voorkeur, maar het moet natuurlijk geen troep zijn waarbij de condensatoren na een weekje al opzwellen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Kleine behuizing die niet te erg opvalt en die past in mijn tv meubel (een ps4 slim past net).

Ga je overklokken?
Nee. Misschien wel underclocken om een zo zuinig mogelijke setup te krijgen, echter kan ik dit ook al voor elkaar krijgen met die C states van de CPU. Moet mij hier ook nog wat beter over inlezen

Wat verwacht je van ons?
Vooral een mening over de samenstelling + nog een aantal vragen: zijn er betere alternatieven qua moederbord? Hoe gaat Linux op met deze setup? PicoPSU kit een aanrader of toch liever een externe 12V voeding van een ander merk? Zijn die laptop SSD en HDD geschikt om 24/7 aan te staan? Hoe degelijk is dit en kan het daadwerkelijk 24/7 draaien als geheel?

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J3455-ITX€ 80,-€ 80,-
1Seagate Barracuda Compute 2,5", 2TB€ 73,50€ 73,50
1Chieftec IX-01B-OP€ 24,50€ 24,50
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 47,-€ 47,-
1Adata Premier SP580 (retail) 120GB€ 39,49€ 39,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 264,49

Ik twijfel verder nog een beetje of ik 2.5" of 3.5" harddisk moet nemen. Naar mijn gevoel worden de 2.5" echt erg langzaam na een tijdje, kan dit kloppen? Ook heb ik het idee dat de 3.5" hardeschijven veel degelijker zijn. Voordeel van de 2.5" schijf is dan wel weer het verbruik in tegenstelling tot de 3.5" varianten. Ik ga trouwens na een tijdje een tweede schijf kopen zodra ik via USB een backup kan maken van heel de server af en toe.

Het RAM heeft een maat van mij nog liggen, betreft een reepje van 4GB DDR3 so-dimm. Lijkt mij ruim voldoende voor wat ik ermee wil doen. Ook ga ik een deel van het spul proberen 2de hands te bemachtigen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn vragen en evt wat aanpassingen kunnen maken aan mijn configuratie mits nodig.

Met vriendelijke groet,

Alex O-)

NDH Automotive: https://ndh.nu/

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
Wat bedoel je met msata? Bedoel je een M.2 connector? Die hebben in tegenstelling tot normale SATA connectors geen 2 kabels nodig.
Een 3.5" schijf past niet in je kast, of in ieder geval is er geen speciale plaats voor.
Je wil ook een emulator, heb je gekeken of de CPU daar snel genoeg voor is?

• Anauv
SpeedQber schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:35:
Wat bedoel je met msata? Bedoel je een M.2 connector? Die hebben in tegenstelling tot normale SATA connectors geen 2 kabels nodig.
Ik bedoel inderdaad M.2 connector, ik pas het aan. Thanks.
Een 3.5" schijf past niet in je kast, of in ieder geval is er geen speciale plaats voor.
Je wil ook een emulator, heb je gekeken of de CPU daar snel genoeg voor is?
Behuizing en hdd zijn nog niet definitief gekozen, vandaar dit topic! SNES/NES/N64 emulators heb ik vroeger op de Pentium 4 gedraait, ik mag toch hopen dat dit wat sneller is :+

[Voor 8% gewijzigd door Anauv op 22-02-2018 20:46]

• dragonfirebn
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-02 19:52
Een Celeron, die je nu kiest, is minder dan een pentium.

Nu is de vraag natuurlijk hoelang geleden. Maar het kan nog spannend worden of je de emulators kan draaien. Vooral als je meerdere programma's tegelijk wilt draaien.

• Anauv
dragonfirebn schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 17:54:
Een Celeron, die je nu kiest, is minder dan een pentium.

Nu is de vraag natuurlijk hoelang geleden. Maar het kan nog spannend worden of je de emulators kan draaien. Vooral als je meerdere programma's tegelijk wilt draaien.
Bedankt voor je antwoord. Pentium 4 stamt uit het jaar 2000. Ook herinner ik me dat ik snes games op een omgebouwde Xbox heb gespeeld toen der tijd, dat was een Pentium 3. Ik mag toch echt hopen dat dit geen probleem gaat zijn voor een Celeron van 16 jaar nieuwer 8)7

Heb in ieder geval die setup van boven besteld, Adata SSD vervangen door een Kingston SSD en heb een andere behuizing gekozen die komt met een afstandbediening en voeding.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@dragonfirebn nieuws: Nieuwe Coffee Lake-processors verschijnen bij webshops in VS dus er zijn gloednieuwe Pentium CPU's en ook de Celeron "naam" leeft gewoon voort. Welke beter/ouder is, maakt niet zo heel veel uit.

@Gozertjuhh ik weet niet of jouw gekozen setup 4K aan kan, zeker omdat je zelf al aangeeft dat 4K mogelijk wel in de toekomst ligt voor jou. Persoonlijk zou ik geld zoeken voor een i3 maar dan zit je waarschijnlijk ook aan andere moederboard (en afmetingen) vast.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Voor 4k kan er altijd een kleine videokaart bij geplaatst worden. een GTX 1030 bijvoorbeeld. Hoewel de behuizing daar natuurlijk wel mogelijkheid voor moet hebben.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee