aanschafhulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Quincy.0499
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-12-2023
beste tweakers,

ik ben quincy en ik woon bij mijn opa en oma en we merken dat de laatste paar maanden de wifi slecht is geworden..

we hebben nu de Sitecom WLR-3100 - N300 X3
we hebben de verbinding al verhoogd van 100 mbps naar 750 mbps maar we merken niet echt bepaald verschil kwa snelheid.. dus we zijn er niet echt bepaald veel me opgeschoten en buiten dat valt de verbinding best vaak weg, bijvoorbeeld als ik 's avonds aan het gamen ben, begin me ps4 erg te laggen, en krijgt mijn opa vaak in chrome een of andere melding met ERR_CONNECTION_... de ene keer refused en de andere keer dns probleem en andere stuff.. kortom vrij vervelend

ik heb al veel op internet gelezen dat dus het beste is om over te stappen naar een 5Ghz router
en toen zijn we bij de TP-LINK Archer C7 AC1750 Dualband router uitgekomen, nu ging opa net naar de mediamarkt en zeiden ze dat het geen verschil zou maken en proberen ze hem een duurder product aan te smeren.. schieten we niks mee op dus

wat is het verschil eigenlijk tussen 2.4 en 5ghz?

nu is mijn vraag,

wat is volgens jullie een goede router om gewoon probleemloos goed te kunnen internetten en goed mee te kunnen gamen en netflix mee te kijken? toch maar voor die tp-link gaan of andere suggesties?

ik ben benieuwd naar de reacties:)

Quincy

Beste antwoord (via rens-br op 26-02-2018 17:10)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Quincy.0499 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:39:
@rens-br
momenteel zit op de router ,allen draadloos: 2 iphones, een tablet en een playstation 4 en 2 smart tv's (netflix, spotify etc)
Alles draadloos dus. Doe jezelf een plezier en gooi die router die je nu hebt weg, sluit een mooie AP aan op een strategische plek in het huis en je bent klaar. Ik heb hele goede ervaringen met: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack). Deze trekt (via 5Ghz) mijn 100Mbit/s internet verbinding met gemak dicht overal in mijn appartement en zal voor jullie dus ook prima voldoen.
de snelheid is bedraad maximaal en dan hebben we ook geen problemen verder, maar als we het dan weer op de router aansluiten weer minder snel, we hebben het al verhoogd, maar we merken geen verschil kwa snelheid..
Zoals ik hierboven al aangaf is dat vrij logisch. Jouw router heeft 100Mbit/s poorten, dat wil zeggen dat de snelheid niet hoger kan dan 100Mbit. Dan kan je wel een 750Mbit/s verbinding nemen, maar dat helpt dan echt niet.

Overigens ben ik het met @mr.DJ95 eens. 750Mbit/s is echt onnodig snel voor jullie toepassing, eigenlijk is zelfs 100Mbit al overdreven.
mr.DJ95 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:41:
Met de kosten die je bespaard kan je kijken naar een goede 5GHz router/accespoint met 1000mbps. Zie pricewatch: Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router
offtopic:
Het verschil tussen 100Mbit/s en 750Mbit/s bij T-Mobile is maar €1,50 per maand, het duurt dan dus exact 90 maanden voordat hij die router heeft 'terugverdiend' :P

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 22-02-2018 17:49 ]

Alle reacties

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Welke provider?
Is het internet bedraad wel goed?

• rens-br

rens-br

@Quincy.0499 Welkom op het forum.

Voordat we je goed kunnen adviseren is het even belangrijk om te weten hoe je netwerk in elkaar zit en welke apparatuur je momenteel allemaal wilt gebruiken. Kun je de volgende vragen even beantwoorden:
- Welke apparatuur gebruik je allemaal?
- Hoe zit dit aangesloten (bedraad / draadloos)?
- Hoe is de snelheid direct op het modem (met een kabel)?
- Hoe groot is het huis waar je de internetsnelheid wilt verbeteren?

Gezien je het hebt over 750Mbit/s, zal je T-Mobile thuis glasvezel hebben, aangezien zij de enige zijn die dit aanbiedt. Mocht dat inderdaad zo zijn: Zij leveren standaard een Draytek en die is draadloos best bagger.
Dan nog je huidige router: De Sitecom WLR-3100 - N300 X3. Dat is een traag low-end model met 100Mbit/s-poorten, als je daar iets bedraad op aansluit zal je sowieso nooit meer snelheid halen dan 100Mbit/s, om over de draadloze snelheid nog maar niet te spreken.

• Quincy.0499
uhm, tmobile thuis hebben we.

ja bedraad merken we weinig van al het gedoe..
het ligt echt aan de router, als we dan de router resetten hebben we weer een paar uur goed internet en daarna komt al het gezeik weer terug

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:11
Meet je wifi signaal eens op je smartphone met bijv. Google Play: Wifi Analyzer.

Of probeer of de wifi wel stabiel is als je naast de router gaat zitten met bijv. een laptop.

• Quincy.0499
@rens-br
momenteel zit op de router ,allen draadloos: 2 iphones, een tablet en een playstation 4 en 2 smart tv's (netflix, spotify etc)

mijn opa gebruikt zijn iphone niet zo heel actief en ik zit meestal op mijn 4g omdat het internet zo klote is,

de snelheid is bedraad maximaal en dan hebben we ook geen problemen verder, maar als we het dan weer op de router aansluiten weer minder snel, we hebben het al verhoogd, maar we merken geen verschil kwa snelheid..

we wonen in een flat, en het is gelijkvloers, dus ja niet zo ver van alles verwijderd zeg maar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:03
Stap 1 is toch echt je abonnement terug zetten naar 100 mbps ipv 750 mbps, 750 mbps heb je niet nodig en ik neem aan je opa en oma ook niet. Met de kosten die je bespaard kan je kijken naar een goede 5GHz router/accespoint met 1000mbps. Zie pricewatch: Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router

Stap 2. Met de tijd die je bespaard leg een UTP kabel naar je PS4, scheelt de wereld.

• Quincy.0499
Snippo schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:39:
Meet je wifi signaal eens op je smartphone met bijv. Google Play: Wifi Analyzer.

Of probeer of de wifi wel stabiel is als je naast de router gaat zitten met bijv. een laptop.
snelheid is: upload: 40,3mbps Download: 48,1 mbps

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Quincy.0499 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:39:
@rens-br
Alles draadloos dus. Doe jezelf een plezier en gooi die router die je nu hebt weg, sluit een mooie AP aan op een strategische plek in het huis en je bent klaar. Ik heb hele goede ervaringen met: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack). Deze trekt (via 5Ghz) mijn 100Mbit/s internet verbinding met gemak dicht overal in mijn appartement en zal voor jullie dus ook prima voldoen.
Zoals ik hierboven al aangaf is dat vrij logisch. Jouw router heeft 100Mbit/s poorten, dat wil zeggen dat de snelheid niet hoger kan dan 100Mbit. Dan kan je wel een 750Mbit/s verbinding nemen, maar dat helpt dan echt niet.

Overigens ben ik het met @mr.DJ95 eens. 750Mbit/s is echt onnodig snel voor jullie toepassing, eigenlijk is zelfs 100Mbit al overdreven.
mr.DJ95 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:41:
Met de kosten die je bespaard kan je kijken naar een goede 5GHz router/accespoint met 1000mbps. Zie pricewatch: Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router
offtopic:
Het verschil tussen 100Mbit/s en 750Mbit/s bij T-Mobile is maar €1,50 per maand, het duurt dan dus exact 90 maanden voordat hij die router heeft 'terugverdiend' :P

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 22-02-2018 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:11
Ik bedoelde meer de signal strength [dBm]. Maar probeer eens op andere plekken in het huis of het daar wel werkt. Als dat wel zo is, is de beste oplossing zoals @rens-br aangeeft een access point op de goede plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Koop geen Highthawk, koop een UniFi. En als je een UniFi niet genoeg vind, dan koop je er twee.

• Quincy.0499
rens-br schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:46:
[...]

[...]

[...]

offtopic:
@rens-br
lost dat zeg maar ook op dat de router soms gewoon geen signaal meer uitzend?
ik krijg dan ook bij windows een geel driehoekje bij mijn wifi met connected, maar geen internet connectie mogelijk.. en dan krijg ik ook overal weer problemen.. dit komt per dag gemiddeld 6 x voor

• rens-br

rens-br

johnkeates schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:53:
Koop geen Highthawk, koop een UniFi. En als je een UniFi niet genoeg vind, dan koop je er twee.
Twee zal waarschijnlijk wat overdreven zijn voor een gelijkvloers appartement, maar verder eens.
Quincy.0499 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:55:
Als je dat ding een beetje strategische ophangt dan wel ja.

Hoe groot is het appartement (m2)?

• Quincy.0499
Quincy.0499 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:55:
[...]

@rens-br
ik krijg dan ook bij windows een geel driehoekje bij mijn wifi met connected, maar geen internet connectie mogelijk.. en dan krijg ik ook overal weer problemen.. dit komt per dag gemiddeld 6 x voor
en mijn router kan ik dan weggooien? is dat een AP en router in 1?

• Quincy.0499
rens-br schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:59:
[...]

Twee zal waarschijnlijk wat overdreven zijn voor een gelijkvloers appartement, maar verder eens.

[...]

Als je dat ding een beetje strategische ophangt dan wel ja.

Hoe groot is het appartement (m2)?
96m2 en de router hangt momenteel in het midden van het huis (tussenkast waar de wasmaschine en droger staat) andere plek is niet mogelijk ivm dat daar alles samen komt (alle kabels van TV en de kabel vanuit de modem(buitenhuis) naar binnen komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Je hebt over het algemeen gewoon een router van je provider, dat is ook meteen het modem. Daar prik je de AP's in. Een AP doet alleen WiFi, verder niks, en dat is ook eigenlijk de beste oplossing.

• Quincy.0499
johnkeates schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 18:07:
Je hebt over het algemeen gewoon een router van je provider, dat is ook meteen het modem. Daar prik je de AP's in. Een AP doet alleen WiFi, verder niks, en dat is ook eigenlijk de beste oplossing.
die hangt dus in de kast buitenhuis, en die gebruiken we momenteel niet want kast is daarvoor te ver weg, er is een netwerk kabel vanuit de kast naar hier in huis getrokken en die is aangesloten op de router en dat zorgt hier voor de verbinding

• rens-br

rens-br

Quincy.0499 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 18:02:
96m2 en de router hangt momenteel in het midden van het huis (tussenkast waar de wasmaschine en droger staat)
Dan lijkt mij één AP voldoende.
Quincy.0499 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 18:14:
die hangt dus in de kast buitenhuis, en die gebruiken we momenteel niet want kast is daarvoor te ver weg, er is een netwerk kabel vanuit de kast naar hier in huis getrokken en die is aangesloten op de router en dat zorgt hier voor de verbinding
Gewoon op die kabel dat Access Point aansluitingen en je bent klaar. Heb je meer netwerk aansluitingen nodig op die locatie, zal je nog een losse switch moeten kopen.

Staat de wifi op de Draytek (provider router) wel uit? Als je die toch niet gebruikt is het zonde om die aan te laten staan. Buiten het feit dat het natuurlijk interferentie oplevert.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 22-02-2018 18:51 ]

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-09 18:27
staat je router toevallig bij de ps4 ?
zoja , sluit de ps4 eens bekabeld aan.. ervaring zegt me dat ps4 draadloos maar 50-60mbps haalt, terwijl ie bekabeld 150+ mogelijk is (ik denk dat ie geen 5ghz antenne heeft)

ontlast je wifi door apparaten bekabeld aan te sluiten :-)

• johnkeates
Ik zou op die kabel eerst even een switch aansluiten en dan pas de unifi, dan heb je wat fysieke poorten over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy.0499
de ubiquiti is inmiddels aangeschaft. uitgepakt en igeplugd

alleen nu gaat ie niet aan :(
wat ik heb gedaan is het blauwe kabeltje in de adapter geplugd en toen in de AP.

zou iemand me misschien stap voor stap kunnen uitleggen hoe het werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

@Quincy.0499 die unifi AP werkt met Power over Ethernet (POE) en daarvoor is minimaal een Cat5e kabel nodig, welke / wat voor blauwe kabel heb je aangesloten?

Het is aanzetten is vrij eenvoudig:
  1. Kabel van je router verbinden met de POE injector (zwarte blokje)
  2. Kabel van de POE injector verbinden met AP
  3. Stekker van de POE injector in het stopcontact stoppen.
Zie ook de handleiding.

Er wordt geen kabel meegeleverd om de POE injector aan te sluiten op je AP, dus die zal even moeten kopen. Dit moet minimaal een Cat5e kabel zijn ivm. POE.
Pagina: 1