Wi-Fi router met apart in te stellen SSID's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:44
Ik zoek een
router ter vervanging van mijn Apple Airport Extreme.
ik ben qua stabiliteit meer dan tevreden met mijn Airport Extreme, maar wil nu wat meer dingen kunnen instellen op mijn netwerk omdat ik niet langer de enige gebruiker ben.
zo heb ik momenteel een Pi-Hole draaien, maar wil ik eigenlijk 2 Wi-Fi netwerken gaan draaien, 1 met Pi-Hole en 1 zonder, dit is op de Airport Extreme niet mogelijk.
Belangrijk is dat de router stabiel is, minimaal 4 bedrade poorten heeft en via een redelijk te begrijpen user interface te configureren is (ben geen n00b maar ook zeker geen netwerk expert).
verder dient de router ook de huidige Wi-Fi standaarden te ondersteunen en redelijk bereik te hebben ( gaat om een 3 kamer appartement op 1 verdieping in een flat, superver of door meerdere muren heen hoeft dus niet).

Wat is je budget?
Budget is rond de 50 euro, plus het geld wat ik terug krijg voor een 2e hands Airport Extreme van Apple

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Router komt te hangen achter (nu nog) een Experiabox V10.
bedraad zitten aangesloten op de router: Vaste PC, PS4, Apple-TV, Pi-Hole, later komt hier mogelijk nog een NAS bij. via Wi-fi zit er aangesloten 2x iPhone, 1x iPad, 1x Macbook, 1x Microsoft Surface Pro 4
Tussen de router en Vaste pc/playstation4/Apple-TV zit nog 1 merkloze Gbit switch

Alle reacties

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik begrijp 3 dingen niet:

1. Waarom wil je op het ene wifi netwerk wel Pi-Hole en de andere niet?
2. Je kunt toch met de Airport een 5gzh en 2,4gzh wifi netwerk aanmaken?
3. Daarnaast lees ik Experiabox, deze heeft toch ook wifi mogelijkheden?

[ Voor 18% gewijzigd door Falcon op 22-02-2018 14:51 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je kan toch op 1 band (bijvoorbeeld 5GHz) in een aantal gevallen ook een guest-network maken en die naar Pi laten doorsturen, DNS-technisch?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• J-roenn
Falcon schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 14:50:
Ik begrijp 3 dingen niet:
1. Waarom wil je op het ene wifi netwerk wel Pi-Hole en de andere niet?
2. Je kunt toch met de Airport een 5gzh en 2,4gzh wifi netwerk aanmaken?
3. Daarnaast lees ik Experiabox, deze heeft toch ook wifi mogelijkheden?
1. sommige apps of sites werken niet lekker als de reclame wordt geblokkeerd, in mijn eigen geval kan ik dan een andere app/site zoeken of de Pi-hole tijdelijk de reclame toe laten staan op dat device/domein. nu ook een vriendin van me regelmatig op de wi-fi zit die geen zin heeft om dit soort dingen steeds in te stellen ("internet moet gewoon altijd werken") ontstond mijn idee om dan maar 2 netwerken uit te gaan zenden, 1tje compleet ongefilterd en 1 via de Pi-hole.
2. dat kan, ik wil echter graag 2 SSID's die zowel op 2,4 als op 5 Ghz draaien, volgens mij is er voor het 5 Ghz netwerk ook geen andere DNS in te stellen dan op het 2,4 Ghz netwerk.
3. ja, maar wi-fi is echt merkbaar trager via de Experiabox dan via de Airport, in dezelfde kamer op dezelfde plek met dezelfde iPhone een speedtest doet de Experiabox ongeveer 20Mbps, terwijl de Airport rond de 90 zit ( 100 Mbit internet verbinding).
MAX3400 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 14:51:
Je kan toch op 1 band (bijvoorbeeld 5GHz) in een aantal gevallen ook een guest-network maken en die naar Pi laten doorsturen, DNS-technisch?
ik ben met de airport aan het stoeien geweest, ik kan inderdaad een gastnetwerk aanmaken, ik zie echter nergens een optie om die van een andere DNS te voorzien dan het hoofdnetwerk. zie ik iets over het hoofd ?
als dit namelijk op de airport wel in te stellen is dan vervalt namelijk mijn complete vraag :+

[ Voor 52% gewijzigd door J-roenn op 22-02-2018 15:10 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kan je niet een aantal dns/ipadressen in Pi-Hole whitelisten?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• J-roenn
Falcon schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 18:12:
Kan je niet een aantal dns/ipadressen in Pi-Hole whitelisten?
Dat zou kunnen, maar moet ik dan per website/adserver instellen, het leek mij handiger om dan even van ssid te kunnen switchen, maar ik begrijp dat mijn vraag lastiger is dan ik zelf vantevoren bedacht, of denk ik nu echt met tunnelvisie in een onhandige oplossing?
Pagina: 1