Roeisimulator - Snelheid video aanpassen aan roeibeweging

Pagina: 1
Acties:

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:05
Bij ons op de roeivereniging staan Ergometers ofwel een roeimachine waarbij de roeibeweging gemaakt moet worden om een vliegwiel in beweging te brengen.

Nou is zo'n ding nogal saai om te gebruiken als je gewend bent om in een roeiboot lekker in de natuur snelheid te maken.

Ik heb begrepen dat de Concept2 ergometer met PM2+ of hoger (De performance monitor/computer), seriele data kan uitsturen zoals snelheid, aantal slagen per minuut, afgelegde kilometers etc.

Nu zat ik te denken om een Raspberry PI te pakken, de data via uit te lezen en op basis daarvan op een TV een video af te spelen van een roeiboot die over het water glijdt. Op basis van de data zou ik dan de video sneller of langzamer willen afspelen zodat de snelheid van de roeibeweging overeenkomt met de video.

Je krijgt dan een leukere ervaring hoe je roeit.

Wat andere ideetjes die ik nu in mijn hoofd heb:

Gebruiker mogelijkheid geven om een virtuele wedstrijd te starten, bijvoorbeeld 2km waarna aan het einde van de 2km, de vraagt komt om bijvoorbeeld een e-mail adres op te geven om haar/zijn tijd te plaatsen in een ranglijst op de website van de roeivereniging.

In Google maps een pad programmeren van x KM die dan afgeroeid moet worden zodat je visueel een idee hebt waar je op de kaart roeit enz.

Denken jullie dat dit haalbaar is? Lijkt mij wel tof om een dergelijk ding te proberen te programmeren. Zou een PI dat aankunnen qua rekenkracht? Is er iemand die ervaring heeft met data halen uit een Concept2 PM2+ of hoger?

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Leuk idee. Maar wat heb je al en wat kun je? Anders is alles mogelijk, natuurlijk.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Hoicks
Raspberry PI 3 is natuurlijk te regelen. TV Ook. Moet alleen een seriele kabel zien te maken (of dat een seriele kabel van een switch hier werkt, omdat het volgens mij een RS232 naar RJ45 kabel moet zijn)

Het gaat mij meer om het programmeren van een videospeler die op basis van input het beeld kan vertragen, versnellen. Bestaat zoiets al? Is daar software voor? En dan het liefst dat het op een raspberry kan draaien die het via HDMI naar de TV uitstuurt.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Quite honestly denk ik dat video niet handig is voor dit doeleinde. Ik geef een ruk aan de spanen en stop daarna. Dan verwachten mijn hersenen dat 't bootje (in een afnemend vaartje) door vaart i.p.v. een freeze-frame. Of ik roei maar met 1 spaan; dan verwacht ik in rondjes te gaan. Of ik roei de verkeerde kant op...

Ik zou veel eerder gaan naar een 3D model dat je in realtime rendert (hoeft niet eens fotorealistisch, een paar simpele polygonen moet genoeg zijn voor een watertje, wat boompjes en een bootje met spanen) en met de fysieke roeispanen dan "bestuurt" / "aanstuurt". Ik denk, onder de streep, dat dat een veel beter resultaat geeft (ook al is 't visueel wellicht minder realistisch) dan een video in tempo variëren.

[ Voor 20% gewijzigd door RobIII op 22-02-2018 16:23 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ben het volledig met @RobIII eens, ik zie dit ook als een leuk initiatief van de vorige eeuw. Kun je je dat nog herinneren? Van die langzaam vertragende 'echte' videobeelden tot er nog maar 1 FPS over is? Van simulatie is dan weinig spraken meer ;)

Dus ik zou wel zeggen dat het al bestaat, of in ieder geval bestaan heeft. Een 3D render is dan hipper. Maar dat vergt natuurlijk meer dan alleen programmeerkunsten.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:10
Ik heb dit ook wel eens gezien voor een home trainer, dus ik denk dat er ook een roeisimulator moet zijn.

Voor de fiets is dat van Tacx, dit bijvoorbeeld https://www.fietstrainers...t-t2080-full-connect.html.

Die kan ook meer weerstand geven wanneer je helling op gaat bijvoorbeeld.

• Hoicks
Ok. Dus video valt af. En een roeibootje over Google maps te laten bewegen in het tempo dat er geroeid wordt?

In die render zou je dan eventueel een ghost bootje kunnen meebewegen zodat je een wedstrijd kunt doen tegen virtuele of eerder vastgelegde data?

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:59
RobIII schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:20:
Quite honestly denk ik dat video niet handig is voor dit doeleinde. Ik geef een ruk aan de spanen en stop daarna. Dan verwachten mijn hersenen dat 't bootje (in een afnemend vaartje) door vaart i.p.v. een freeze-frame. Of ik roei maar met 1 spaan; dan verwacht ik in rondjes te gaan. Of ik roei de verkeerde kant op...

Ik zou veel eerder gaan naar een 3D model dat je in realtime rendert (hoeft niet eens fotorealistisch, een paar simpele polygonen moet genoeg zijn voor een watertje, wat boompjes en een bootje met spanen) en met de fysieke roeispanen dan "bestuurt" / "aanstuurt". Ik denk, onder de streep, dat dat een veel beter resultaat geeft (ook al is 't visueel wellicht minder realistisch) dan een video in tempo variëren.
Die vertraging in video kun je toch makkelijk programmeren? Dan kun je wel bij benadering een vertraging inbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
I-King schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:40:
[...]

Die vertraging in video kun je toch makkelijk programmeren? Dan kun je wel bij benadering een vertraging inbouwen.
Dat is 't punt toch helemaal niet? Heb je m'n post wel gelezen? 8)7

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Hoicks
RobIII schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:20:
Op een ergometer kun je alleen maar rechtuit, net als bij een hometrainer, dus die rondjes vallen al af ;-)
En dat uitvieren kun je meten. Sterker nog elke keer als je een haal maakt, creeer je een piek die gelijkmatig afzwakt (de boot vertraagt ook steeds iets na elke haal door de weerstand)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-06 22:36
Ik moet meteen hier aan denken: https://www.theverge.com/...e-vr-google-stree-view-uk

Roei je wel over straat, maar saai is het zeker niet! :-)

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:59
@RobIII Ja hoor. Kan zijn dat ik je termen verkeerd begrepen heb, maar jij had 't over een freeze-frame. Dat had ik als zodanig geinterpreteerd at je bij het roeien een bewegend beeld hebt, en tussen de bewegingen door het beeld stil staat. Je zou dat natuurlijk programatisch op kunnen vangen. Zoals Hoicks beschrijft.

Dat het naar mate je langzamer gaat het minder mooi gaat uitzien dat ben ik met je eens.

Ik heb een 'slimme' hometrainer die met de PC koppelt en die je zo ook door het landschap loodst bij fietsen.

• Hoicks
DaCoTa schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:45:
Ik moet meteen hier aan denken: https://www.theverge.com/...e-vr-google-stree-view-uk

Roei je wel over straat, maar saai is het zeker niet! :-)
Zoiets is wel een idee. Maar dan gewoon met een vooraf opgenomen video. (Ik kan gewoon een actioncam een keer op de boeg van de boot zetten en de afstand in een gelijkmatig tempo varen).

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-06 15:42
Een bekende van me heeft een dergelijke setup maar dan voor fietsen: www.bigringvr.com

Zou hem gewoon een aanschrijven om ideeen uit te wisselen. Ik zou wel de snelheid af laten hangen van het vliegwiel; niet het roeien. Een boot staat ook niet direct stil als je stopt met roeien.

https://niels.nu

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:50
LiveRowing (https://liverowing.com) doet opzich alles wat je wenst, geen fancy filmpjes oid. Kost wat, maar je kan wel live tegen anderen roeien, je eigen voortgang bijhouden etc etc.

Zelf aan een PM3 + kabel hangen met 3d print houder.

• Hoicks
Mja. Maar alleen voor Apple devices. Wil 't juist platform onafhankelijk maken. En ik zou geen tweakers zijn als ik 't niet zelf zou proberen te fixen ;-)

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:46
Ik zou zeggen, kijk eens naar RowPro. Overigens, welke PM versie hebben jullie concept2 trainers? De PM5 zend namelijk ook over bluetooth, zal breder inzetbaar zijn.

Wat betreft videovertraging versus grafische representatie is er voor beiden een markt. Zelf geen direct ervaring met uitlezen van de PM data, maar op de concept2 fora zijn er vast mensen die je daarmee op weg kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
https://forum.outerra.com/index.php?topic=3471.0

https://twitter.com/outerra

Goedkoop (15 euro geloof ik), loopt als een trein op mindere hardware, en een heel erg moddable engine, (maw je eigen kanovijver erin zetten is erg makkelijk).

How do you save a random generator ?

Pagina: 1