Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke router voor goede performance + QoS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Hallo mede-tweakers,

Voor een klant ben ik op onderzoek uit gegaan naar de mogelijkheid van VoIP(i.c.m. IP toestellen).
Ik ben al bezig met het netwerk(met name wi-fi) maar door recentelijke ontwikkelingen is het misschien noodzakelijk om van telefonie provider te wisselen. De klant wil namelijk dat op beide telefoontoetellen 1 nummer overgaat en dat met beide toestellen los uitgebeld kan worden. De huidige provider ondersteund dat, de nieuwe provider niet. Echter is deze nieuwe provider de enige die de benodigde bandbreedte kan leveren.

Nu heb ik met de planning van het netwerk nooit rekening gehouden met de noodzaak van QoS. De bedoeling was namelijk dat er gewoon PSTN toestellen op het modem van de provider zouden worden aangesloten.

De router die er gebruikt wordt is een van Mikrotik(een RB1100AHX4). Deze wordt gebruikt en beheerd door een hotspot leverancier. Het nadeel is dat voor elke wijziging ik van deze partij afhankelijk ben. Daarnaast geeft deze partij aan dat de router met QoS slechts een throughput van 300 tot 400Mbit/s kan realiseren. De breedbandverbinding zal 500Mbit/s aan bandbreedte hebben.

Ik denk er dus serieus over na om de klant een extra router aan te laten schaffen die dan de al het internet routeert inclusief de VoIP(de Hotspot router zal dan de public wifi regelen). Nu werk ik zelf voornamelijk met Ubiquiti en de enige router die met QoS aan (en dus hardware offloading uit) daadwerkelijk 1Gbit/s haalt is de Edgerouter Infinity. Die is echter zwaar overkill en veel te duur.

De nieuwe Edgerouter 4 is misschien een goede oplossing, mits deze de 500Mbit/s haalt met hardware offloading uit/QoS aan(inclusief een aantal DHCP servers met bijbehorende VLAN's). Helaas is deze router moeilijk om aan te komen en is het nog niet echt bekend of deze voldoet aan de eisen.

Kort samengevat heb ik 3 vragen:
- Is met 2 IP toestellen het echt noodzakelijk dat er gebruik gemaakt wordt van QoS
- Heeft iemand al ervaring met de througput die een Edgerouter 4 kan realiseren met QoS aan?
- Wat is een goede alternatieve router die zowel de gewenste performance levert en niet extreem duur is?

Het zijn misschien domme vragen, maar ik ben nog vrij nieuw in de wereld van VoIP.

Cheers,
Kevin

Alle reacties

Verwijderd

Welke modem is er nu bij de klant? Of gebruikt hij een echte analoge lijn?

Met de Mikrotik kan je heel makkelijk een limiet instellen aan de bandbreedte. VoIP heeft heel weinig nodig (enkele tientallen kBps) per toestel. Dus als jij zelfs een 250 kbps lijn hebt, is dat meer dan voldoende voor VoIP.

• Qlimaxxx
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:56:
Welke modem is er nu bij de klant? Of gebruikt hij een echte analoge lijn?

Met de Mikrotik kan je heel makkelijk een limiet instellen aan de bandbreedte. VoIP heeft heel weinig nodig (enkele tientallen kBps) per toestel. Dus als jij zelfs een 250 kbps lijn hebt, is dat meer dan voldoende voor VoIP.
Het nieuwe modem is een van Ziggo. Het betreft dus ook VoIP, maar het laatste stukje is gewoon POTS.

Het gaat mij meer om de performance. Bijna alle Ubiquiti routers leunen erg sterk op hardware acceleratie. Zodra QoS aangezet wordt gaat hardware acceleratie uit en moet alles via de CPU. Dat zorgt ervoor dat de meeste routers niet boven de 250Mbit uitkomen en dat zou zonde zijn van de 500Mbit.

Ik heb op Google gezocht naar performance gegevens van de Mikrotik. Uiteindelijk gaf de leverancier door dat deze maximaal 400Mbit/s doet als QoS is ingeschakeld. En dat is dan weer zonde van die 500Mbit. Zeker aangezien het een restaurant is met 600 stoelen.

Let wel, dit is wat ik heb gevonden, er zit misschien foutieve info tussen.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-10 07:57
Ik zou niet te zwaar leunen op puur en alleen de snelheid; bij het aanhaken van zoveel (mobiele) clients wordt de snelheid tenslotte toch al gedeeld.
Aangezien je al aangeeft dat het een restaurant betreft, met 600 zitplaatsen, lijkt het mij dat de Mikrotik met QoS aan, een prima alternatief is.

[ Voor 4% gewijzigd door Banshee op 22-02-2018 13:29 ]

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-11 11:16
Waar je voor moet zorgen is dat zowel je upload als download niet vol komt te zitten met hotspot verkeer (vanaf de Mikrotik). Als je er voor zorgt dat je Mikrotik niet meer dan 400/40Mbit/s kan gebruiken (of minder natuurlijk), houd je dus 10% bandbreedte over voor IP (en je eigen verkeer). Dan heb je geen fancy QoS oplossingen meer nodig.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:35

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Ik heb een Edgerouter 4 sinds kort. 300-350Mbit met Smart Queue QoS is waarschijnlijk wel de max, eigenlijk gebruik ik "cake" QoS ipv de Smarte Queue (fq_codel) die standaard ingebakken zit.
Van Mikrotik ken ik geen betaalbare routers met een CPU snel genoeg om moderne SQM/QoS te doen (fq_codel+htb of cake) op 300-400Mbit.
De 500-1000Mhz MIPS CPUs zijn hier niet snel genoeg voor.

De CPU van de RB1100AHX4 zou volgens mij snel genoeg moeten zijn voor 500Mbit met de "cake" traffic shaper, maar ik weet niet of deze beschikbaar is voor het Mikrotik OS.

Persoonlijk zou ik liever een verbinding hebben met goede SQM/QoS op 300-400Mbit dan de volle 500Mbit met nare bufferbloat en slechte VoIP.

Er zijn routers die wel de volle snelheid aankunnen, mocht je niet bang zijn van het flashen van custom firmwares. Bijvoorbeeld de Linksys WRT1900ACS met LEDE/OpenWRT kan met z'n snelle dual core 1.6Ghz ARM processors tot zo'n 500-700Mbit aan met SQM/QoS.
Het fijne aan LEDE/OpenWRT's SQM is dat het gebruik kan maken van de cake traffic shaper, die naast prioriteit geven aan VoIP traffic ook geschikt is voor het zeer eerlijk verdelen van de beschikbare up/download met weinig configuratie.

[ Voor 36% gewijzigd door Kanarie op 22-02-2018 13:44 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Verwijderd

Ter info: Heel Schiphol (het publieke WiFi) heeft 6000 (zes duizend!!!) access points. Allemaal hebben gedeeltelijke gratis toegang.

3 keer raden wat voor "backbone" er ligt naar "buiten toe"......

Een symmetrische 300 Mbps lijn. En dat voor 6000 AP's....

Ik heb in een kerk 5 AP's opgehangen (met een Mikrotik RB2011 als hoofdrouter). Na de dienst blijven rond de 40-60 man `hangen` in de kantine (sociaal contact etc...). Die gebruiken `slechts` 20-30 Mbps. Dus de eerst aangevraagde 180 Mbps Ziggo lijn werd teruggeschroefd naar 60 Mbps. En niemand die er wat van merkt. En ja, VoIP gaat over die Ziggo modem. Zonder problemen.

Trouwens, die RB1100 is een heel sterk apparaat. Lijkt mij stug dat hij die snelheid niet aan kan.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-11 20:45
De router die er gebruikt wordt is een van Mikrotik(een RB1100AHX4). Deze wordt gebruikt en beheerd door een hotspot leverancier. Het nadeel is dat voor elke wijziging ik van deze partij afhankelijk ben. Daarnaast geeft deze partij aan dat de router met QoS slechts een throughput van 300 tot 400Mbit/s kan realiseren. De breedbandverbinding zal 500Mbit/s aan bandbreedte hebben.
Laat hem eens fastpath aan zetten kan je opeens flink mer data erdoorheen duwen!

Ik doe zelf makkelijk 750mbit op mijn CRS-109

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Verwijderd

Ha... prachtig. En waar een CRS eigenlijk niet voor gemaakt is (cloud router Switch). Deze is meer geëigend op switching, en niet op routeren. Als er niet veel NAT / firewall regels in staan, kan het werken.

Anders een CCR (cloud core Router). Die is meer in routering etc....

Maar @Mattie112 heeft gelijk. Fastpath gaf een grote verandering in snelheid.

• Mattie112
Tja aan de ene kant is het op de markt gezet als switch aan de andere kant maakt het natuurlijk niet zo veel uit of je het als switch of als router gebruikt.

code:
1
Our CRS series combines the best features of a fully functional router and a Layer 3 switch, is powered by the familiar RouterOS. All the specific Switch configuration options are available in a special Switch menu, but if you want, ports can be removed from the switch configuration, and used for routing purposes.

Als ik hem bijvoorbeeld vergelijk met de populaire RB2011 dan hebben ze beide dezelfde CPU dus naja in theorie ook dezelfde performance (maar dan wel 8x gbit tov 5x100 en 5xgbit).

Ik vind hem in elk geval super, performance is top (met FastPath en ach ik heb flink wat firewall/nat rules) en qua prijs valt het ook reuze mee :D

En toch wel leuk ook die optimalisaties. Zonder FastPath bleef ik steken op een ~200mbit en met FastPath trek ik de 750mbit vol hoor :)

• Qlimaxxx
Bedankt voor de nuttige informatie. Er is besloten voorlopig nog niet op VoIP over te gaan. Mocht zich dat in de toekomst toch aandienen dan heb ik alvast een aantal dingen geleerd.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:17
Qlimaxxx schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:32:
Bedankt voor de nuttige informatie. Er is besloten voorlopig nog niet op VoIP over te gaan. Mocht zich dat in de toekomst toch aandienen dan heb ik alvast een aantal dingen geleerd.
Ter aanvulling: de benchmarks van MikroTik zelf zeggen dat de RB11100AHx4 7.3 GBit/s kan routeren mét 25 queues.

Zelfs zonder fast path zou dan geen probleem mogen zijn. Vreemde opmerking van die leverancier wat mij betreft.
Mattie112 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:31:
Als ik hem bijvoorbeeld vergelijk met de populaire RB2011 dan hebben ze beide dezelfde CPU dus naja in theorie ook dezelfde performance (maar dan wel 8x gbit tov 5x100 en 5xgbit).
Ja, tegenwoordig wel. Dat was bij de introductie wel anders (geen fast path, wat interface queueing issues). De veelgehoorde opmerking dat het primair een switch is, is daarmee m.i. niet meer van toepassing (tenminste, voor thuis- of kleinzakelijk gebruik).

• Mattie112
Oh daar was ik dan niet van op de hoogte, maar heb deze ook "pas" een kleine 2 jaar, daarvoor de RB2011 gehad :)

Pagina: 1