Toon posts:

Veel gegevens samenvoegen tot overzichtelijk geheel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag allemaal,

Ik wil graag heel veel gegevens sorteren en hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen!
Het basisdocument bestaat uit ongeveer 20.000 producten met een unieke code die in kolom A wordt weergegeven. Elk product heeft meerdere producteigenschappen, variërend van 10 tot 60 totaal. Deze producteigenschappen worden in kolom B weergegeven door de categorie, 'Kleur' bijvoorbeeld en in kolom C door bijvoorbeeld de kleur 'wit'. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld 'Materiaal' dat in kolom B staat en 'Metaal' dat dan in kolom C staat ingevuld bij het specifieke product. A2 t/m A26 bevat bijvoorbeeld de productcode '111', B2 'Kleur', B3 'Materiaal' etc. t/m B26. A27 t/m A53 bevat de productcode '222' met B27 bijvoorbeeld 'RAL-Nummer', B28 'Aansluitwijze' etc. t/m B53 en C27 '9010' enz.
Sommige eigenschappen komen (in willekeurige volgorde) terug bij elk product maar veel eigenschappen bestaan ook alleen maar bij 1 product.
Nu wil ik graag in rij 1 de titels 'Productcode', 'Kleur', 'Materiaal' en alle overige eigenschappen éénmaal ingevuld krijgen en in de cellen hieronder per product de kleur, het materiaal e.d. als die gegevens bij dat specifieke product bestaan. In kolom A wil ik dan 1 keer de productcode ingevuld hebben (het eerste productcode in A2, het tweede productcode in A3 etc. en in de rijen ernaast de productspecificaties onder de titels die in rij 1 staan. Is er iemand die weet hoe ik al deze gegevens per product onder de juiste titel krijg?

Ik heb de formules vergelijken en index al geprobeerd maar dat is niet toereikend genoeg. Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alle tips zijn welkom!! (Ik kan helaas geen afbeelding toevoegen)

Groet Jan

Beste antwoord (via Verwijderd op 27-02-2018 12:17)

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:58

Roozzz

Plus ultra

Zo te horen staat je data keurig voorbereidt voor een draaitabel (pivottable). Ik zou die dan ook aanmaken (Insert -> pivottable) en vervolgens zet je kolom A op de rijen, kolom B in columns en kolom C als values/waarden.

Volgens mij heb je dan exact wat je zoekt:
ProductcodeKleurMateriaal
111WitMetaal

5x klikken en klaar :P

If you can see, look. If you can look, observe

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Zo te horen staat je data keurig voorbereidt voor een draaitabel (pivottable). Ik zou die dan ook aanmaken (Insert -> pivottable) en vervolgens zet je kolom A op de rijen, kolom B in columns en kolom C als values/waarden.

Volgens mij heb je dan exact wat je zoekt:
ProductcodeKleurMateriaal
111WitMetaal

5x klikken en klaar :P

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:52

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Text kun je niet in je Values zetten. Zet alles in je Rows en verander je lay-out naar Tabular met totalen en subtotalen uit

Coding in the cold; <brrrrr />

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Belindo schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:18:
Text kun je niet in je Values zetten. Zet alles in je Rows en verander je lay-out naar Tabular met totalen en subtotalen uit
Goede aanvulling d:)b

Het is duidelijk dat ik dit zelden doe met tekst :P

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reacties, precies wat ik nodig had! Als ik het in een draaitabel zet krijg ik precies wat ik wil hebben ook qua opmaak alleen pakt het de tekst dan niet. Als ik alles in rijen zet, krijg ik niet de juiste opmaak maar wellicht voorkom je dat door de lay-out te veranderen naar Tabular met totalen subtotalen uit zoals je zegt. Hoe doet ik dit? Ik kan wel subtotalen niet weergeven en eindtotalen uit zetten maar dan heb ik nog niet de juiste opmaak. Ik ben benieuwd!:)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de indeling wijzig naar tabel en de eind/sub totalen uitzet, krijg ik in A de productcode wat goed is maar in B en C de productcategoriën en eigenschappen per productcode onder elkaar terwijl ik niet twee keer bijvoorbeeld 'Kleur' wil tegenkomen maar 1x in rij 1. Misschien doe ik iets verkeerd, dan hoor ik het graag en ook als er nog andere opties zijn. In principe is de draaitabel perfect qua opmaak alleen pakt hij tekst niet als waarden helaas:s

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:52

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Dit vind je (in Excel 2016, maar volgens mij vanaf 2007 op die plek) onder het tabblad Design, maar dan moet je wel de pivot geselecteerd hebben.

Zie nu ook dat je dit mooi met de + en - knoppen kunt gebruiken :)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.pbrd.co/images/H8QxrGd.png

Coding in the cold; <brrrrr />

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel voor je reactie! Dit had ik inmiddels al ontdekt alleen wil ik de producteigenschappen horizontaal krijgen. Dus L1 product is goed, L2 111 ook maar bij L3 wil ik dan 222 (het volgende product) krijgen met Kleur in M1, de kleur van product 111 in M2, de kleur van product 222 in M3, Materiaal in N1, het materiaaltype van 111 in N2, van 222 in N3 etc. Is dat ook mogelijk? Als je alleen de draaitabel maakt geeft excel dat heel mooi weer; alle producteigenschappen horizontaal en automatisch worden de kleuren van verschillende producten onder 'Kleur' wat als kop in bijv. M1 staat gepakt. Hopelijk weet je daar ook het antwoord op, zou je me enorm mee helpen!;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:50
@Verwijderd
Klopt het dat je een lijst wilt van alle unieke combinaties van een aantal kolommen?
Zo ja; dit kan eenvoudig via: Gegevens » Duplicaten verwijderen

[ Voor 6% gewijzigd door breew op 23-02-2018 04:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@breew Dat is helaas niet wat ik nodig heb. Eigenlijk wil ik de opmaak van een draaitabel maar dan tekst als waarden maar ben bang dat dit niet mogelijk is. Wil eigenlijk de hoop nog niet opgeven dus hoop dat er nog iemand is die weet hoe dat kan;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals dank voor alle reacties. Inmiddels heb ik zelf een oplossing voor het probleem, al is het wel via een omweg. Mbv de formule tekstsamenvoegen, plak ik de de productcode aan de producteigenschappen en dan gebruik ik de formules vergelijken en index om de juiste specificaties bij het juiste product onder de juiste categorie te krijgen. Wie weet heeft iemand er iets aan;)
Pagina: 1