Toon posts:

HD > 33 Mb

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een PIII slot 1 moederbord
met een on-board IO controller
Nu heb ik een HD gekocht van 40 GB
maar mijn bios ondersteund maar tot 33 GB
weet iemand hoe ik dit wel kan veranderen
er is n.m.l geen update voor mijn moederbord
een Biostar M6TZA

Verwijderd

33 Mb?!
milli bit oid?! :?

• p_m
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

p_m

Op vrijdag 13 juli 2001 20:39 schreef Belegen_Kaas het volgende:
33 Mb?!
milli bit oid?! :?
Hij maakte vergissing in de topittitel! Lees zijn bericht en je ziet daar GIGA staan... ok?

Jr2d3: flash 'm ?

Putting the bit in Biton since 1997

Verwijderd

Topicstarter
Okee ik bedoelde natuurlijk 33 GB sorry

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Volgens mij kun je dit niet veranderen. Je moet gewoon een BIOS update hebben en als die er niet is, heb je volgens mij pech gehad. Alhoewel, ik herinner mij iets over een tooltje van IBM voor IBM schijven, voor BIOSen die niet over de 32GB konden detecteren/gebruiken... Misschien is er ook zo'n universele tool, net zoiets als EZ-BIOS/Disk voor de 512MB (non-LBA) limiet op oudere PC's ?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

welk merk hd.

van quantum, seagate en IBM heb je er disk managers voor dat je over je bios limioet heen kan,.
zo heb ik een 30 Gb in een 486 werkend gekregen B-)

Verwijderd

Kan dit misschien niet es in de FAQ?
Want hoevaak je wel niet mensen voorbij ziet komen met: "hellup! ik heb maar 32 gig ipv van XX gig!".

In elk geval: je moet een bios hebben die meer als 32 gig ondersteunt, en de jumper op de hd moet goed staan (op nieuwe hd's zit vaak een jumper die de grootte limiteert tot 32 gig voor de controller zodat hij tenminste goed gedetecteerd kan worden en de computer niet vastloopt).

Als het dan nog niet werkt moet je een DDO (dynamic drive overlay) installeren om de volledige schijfruimte te kunnen benutten. Dat is een klein proggie dat in de bootsector van de hd komt en telkes als eerste word geladen als je je pc opstart. Vervolgens vertaalt dat proggie telkes de communicatie tussen het besturingssysteem wat de werkelijke grootte van de hd te zien krijgt en de bios die niet meer als 32 gig aankan.

Nadelen zijn dat het wat langzamer is, en je kunt niet meer vanaf een windows cd-rom of opstartdiskette opstarten omdat de DDO dan niet geladen word. Je moet dan dus een speciale opstartdiskette aanmaken om in noodgevallen nog je hd te kunnen gebruiken.

Een paar proggies waarmee je een DDO kunt installeren:
IBM feature tool (voor IBM hd's)
Maxblast (voor maxtor hd's).
Diskmanager 2000 (voor verschillende merken hd's)
Pagina: 1